Tesla pracuje na předehřívání baterie pro chladnější klima

Baterie nejen elektromobilů jsou citlivé na teplotu. Tesla nyní pracuje na softwarovém updatu, který umožní baterii v chladném klimatu na povel předehřát.

Termální management baterie je u elektromobilů jedním z klíčů k efektivnímu využití kapacity baterie
foto: Tesla

Nissan musel před lety u první generace elektromobilů Nissan Leaf kvůli úbytku kapacity v extrémně horkých klimatech typu Arizona pozměnit chemické složení svých baterií. Při nízkých teplotách je naopak ideální baterii předehřát.

Tesla umožňuje u elektromobilů Tesla Model S a Tesla Model X už dlouho předehřátí kabiny. Nyní ale podle informací magazínu Electrek.co pracuje také na předehřívání samotné baterie, které bude možné aktivovat i z mobilní aplikace.

Důvod je prostý: pokud je baterie auta předehřátá, je možné při nabíjení využít větší část její kapacity, než pokud nemá ideální teplotu. Pak musí totiž část své energie využít ke svému předehřátí.

Díky nejnovějším updatům firmwaru se majitelé elektromobilů Tesla, kteří musí své auto nabíjet v tuhé zimě, zároveň snadno dozví, kolik kapacity jim mráz ubral. Chystaná možnost předehřátí baterie tak bezesporu bude pro všechny majitele elektromobilů Tesla vítaným detailem.

41 Comments on “Tesla pracuje na předehřívání baterie pro chladnější klima”

  1. Pro mě trochu matoucí nadpis.
    Spíše bych to viděl tak,

    Pro mě trochu matoucí nadpis.
    Spíše bych to viděl tak, že tesla pracuje na vylepšení ohřívání.
    Pokud je baterka studená, tak se před nabíjením spouští ohřev již dnes. A to již při teplotách kolem 0. Je to slyšet u auta, případně na mobilní aplikaci se to pozná tak, že to napíše čas nabíjení 24+ a do baterky teče velmi malý proud. Po chvilce, až se baterka nahřeje již ukazuje normální proud a normální čas.
    U Performance verzí lze ohřívání spustit ručně, nahřívá na vyšší teplotu pro snížení vnitřního odporu jakožto přípravu na maximální výkon.
    Bohužel ani zde nelze spustit na dálku.
    Velkým + by tedy bylo aby se ohřev dal spustit přes aplikaci u všech verzí, případně se dalo i nastavit, třeba že při připojení na síť udržuje teplotu třeba 20°.

  2. Předehřívání baterky zatím řeším odložením
    Předehřívání baterky zatím řeším odložením nabíjení tak, aby skončilo před plánovaným vyjetím, takže baterka si dá před jízdou takovou „ranní rozcvičku“ )). Bez ní to už při nule prakticky nebrzdí rekuperací.
    Samostatný ohřev baterky je pro naše klima rozhodně potřebná funkce, byť klukům v Kalifornii se může jevit nadbytečná )).

    1. iMiev ma klimu napojenou na baterii a fen primo v baterii…
      iMiev ma klimu napojenou na baterii a fen primo v baterii… takze v zime nahreju bezproblemu a v lete v pohode vychladim, samotne auto ceka dokud neni baterie v radne teplote nez zacne nabijet, takto nenici trakcni baterku jako Leaf nebo Tesla, nicmene toto muze necekane protahnout dobijeni, protoze auto klidne 10 minut aklimatizuje baterii nez tam pusti silovou elektriku, takze idealne dobijim po hned po dojezdu, kdy je baterie uz radne aklimatizovana.

      1. Tesla ma jeden z najlepsich tepelnych managementov baterie zo
        Tesla ma jeden z najlepsich tepelnych managementov baterie zo vsetkych elektromobilov a zaobchadza s bateriou obzvlast setrne.
        Preto bateriam tesiel najmenej klesa kapacita. Neviem ako mozte dat kvapalinovy tepelny management baterie tesly do jednej skupiny s Leafom, ktory ma len ventilator.

        1. Leaf nemá ani ten větrák. Chlazení baterie je jen pasivní
          Leaf nemá ani ten větrák. Chlazení baterie je jen pasivní a v těch největších vedrech stačí jedno rychlonabíjení a baterka vydrží v červeném poli až do rána.
          V ČR je to jen několik dní v létě, ale je to hodně nepříjemné.
          A ta nová to vlastně nevyřešila, jen ta baterie na to neodejde tak rychle.

      2. Můžete mi prozdradit jak tu baterku v zimě přes topení
        Můžete mi prozdradit jak tu baterku v zimě přes topení nahříváte? Mám MIEV a podle mě to uživatelsky nejde.
        Baterka se nahřeje jen při pobíjení sama, když je víc jak -25
        viz. návod.

        Předpokládám že pokud bydlíte v čechách tak se u Vás taková teplota nevyskytla.

        Rád bych ty baterky občas ručně nahřál když je třeba -15 ,nebo
        před rychlodobíjením.

        Miev to má napojené na systém topení,ale za jizdy to teplo
        nebere, protože by to prostě zase netopilo do kabiny.

        Protože topím nezavislým topením na vodní okruh, tak by bylo zajímavé to teplo pustit na baterky,ale nevím jak aby to bylo bezpečné a zbytečně bych je nepřehřál.

  3. „pokud je baterie auta předehřátá, je možné při
    „pokud je baterie auta předehřátá, je možné při nabíjení využít větší část její kapacity, než pokud nemá ideální teplotu. Pak musí totiž část své energie využít ke svému předehřátí.“

    To nedává smysl. Od hybrid.cz bych čekal že fungování akumulátorů rozumíte lépe.

    1. Že jo, já si to taky myslim, dávalo by to smysl, že to tam
      Že jo, já si to taky myslim, dávalo by to smysl, že to tam mají od začátku. Ale pak teda nechápu, o čem má bejt takhle zpráva, jako že zvednou teplotu? Hlavně jak zjistit, jestli už to tam mají nebo ne. Regeneraci mě tesla vypíná ráno normálně už když je jako teď nějakých -5 ráno. Než se baterky ohřejou a začne mi to posunovat zelenou čárku mi trvá obvykle tak 10 – 15 km i když si předehřejvám cca. půl hodiny předem.

      1. Teď čtu ten zdroj na electrek.co a pochopil jsem, že
        Teď čtu ten zdroj na electrek.co a pochopil jsem, že přidají samostatný tlačítko na preheat pouze baterie. Asi pro případ, že někomu stačí si pustit sedačku po tom co vleze do auta. Na to tam taky pokud se nemýlim čudlík nemají – předtopit jenom sedačku a nepustit u toho topení.

          1. No myslím, že to funguje tak, že sedačku mi Tesla z
            No myslím, že to funguje tak, že sedačku mi Tesla z aplikace předehřeje pouze tehdy, pokud mám z předchozí jízdy vyhřívání zapnuté. Pokud ho mám v autě vypnuté, tak se pustí z appky v CLIMATE/TURN ON jenom topení, a ne sedačky. Schválně jsem si pustil appku a zaťukat prstem na samostatné sedačky jak mi je to ukazuje v CLIMATE nejde, aby se pustili. Jediné, co se tam dá dělat je regulovat teplotu a kliknout na TURN ON. Nebo to jde ještě jinak? Dík za radu.

      2. Vám tesla opravdu jako vypíná rekuperační brzdění už
        Vám tesla opravdu jako vypíná rekuperační brzdění už při teplotě -5 , napadá mě proč a jakou mají chemii článků, když se musí nahřívat. Tak málo nízká teplota to vypadá jako by tam byli baterie co se dávají na elektrokola a ruční nářadí, ty se také nemohou v mrazu nabíjet.

        Mám Japonský miev a ten podle návodu může vypnout rekuperaci při -15 ,ale mě se to nikdy nestalo.

        A baterii nahřívá pouze v případě nabíjení když je připojen na sít a to mezi -25 až -30 pak nahřeje baterii na teplotu -20 a vyhřívání vypne (jestli se teda dá teplotě -20 říkat nahřátá baterie). Podle návodu je možná normálně dobíjet do -25

        Opravdové problémy mohou nastat až při -30 to už v návodu píšou že se může v extrému stát že to nepůjde rozjet.

          1. v norsku stoji spousta tesel na mrazu i -20°C a problém
            v norsku stoji spousta tesel na mrazu i -20°C a problém nemaji, moje je sice v garazi ale i tak je ji zima a preheat vyuzivam porad, dokonce i kdyz auto necham zaparkovane a jdu si treba nakoupit necham bezet topeni treba i hodinu a to same v lete zas klimu, zas tolik to z dojezdu neukroji

                1. Předpokládám, že chytrák jako ty má v garáži model S,
                  Předpokládám, že chytrák jako ty má v garáži model S, X a rezervaci na 3.

        1. tesla se k baterkam chova velmi hezky proto taky ma tak male
          tesla se k baterkam chova velmi hezky proto taky ma tak male ubytky na kapacite, proto je nabiji a vybiji podle teploty a kapacity, coz ma za nasledek ze muzete mit k dispozici jen 120kw vykonu a nebo třeba 360kw, zni to divne ale v realnem provozu to funguje bezproblemove a hlavne ridic hned vydi kolik ma vykonu k dispozici popripade kolik auto bude rekuperovat a tim brzdit

          1. Můj názor proč má tesla malý úbytek kapacity je hlavně
            Můj názor proč má tesla malý úbytek kapacity je hlavně v tom, že má ohromnou kapacitu a tím pádem na ujetí třeba 400 tis. Km spotřebuje nějakých pouhých 800 cyklů na baterce.
            Oproti tomu u auta s dojezdem 100 Km to je 4000 cyklů a čož dají jen ty nejlepší články.

            Třeba Ioniq nemá v základu vytápění baterek vůbec a taky musí fungovat v mrazech a záruku na baterky má 8 let.

            Třeba úspěch tesly a její dojezd je dán tím že používá levné články které původně nejsou určeny do aut a do zimy (dá jich tam mnohem víc). Ale zase si může díky kapacitě je udržovat teplé a tím to celé funguje velice dobře.

            Má někdo zkušenost s Teslou, když se třeba jede na hory bez možnosti napojit na kabel jestli o o kolik klesne dojezd při několikadenním stání s záporných teplotách?

            1. na yo toho najdes hodne, kdyz je baterka zmrzla tak tesla to
              na yo toho najdes hodne, kdyz je baterka zmrzla tak tesla to da vedet a ukroji kapacitu z baterky a defakto ji zacne ohrivat a nedovoli ji ani nabijet ze site. jinak tesla ma v sobe az 70procesoru a defakto se sama dokaze vybit za 20-30dni stani v zime i min

Napsat komentář