Tesla potvrdila menší než 60kWh baterii pro Model 3

Jak z Tesly vytáhnout zajímavé info? Sepsat zprávu, ve které budete tvrdit, že Tesla Model 3 se bude prodávat se ztrátou. Přesně to se povedlo jistému Colinu Langanovi.

Elektromobil Tesla Model 3 má už v této době rezervováno odhadem kolem půl milionu lidí
foto: Tesla

Colin Langan pracuje jako analytik společnost UBS. V rozhovoru s Jonem Berisou, šéfem společnosti Auto Lectrification, který také strávil 35 let v General Motors, mimo jiné jako šéf vývoje Chevrolet Volt a inženýr na GM EV1, se rozhodl analyzovat elektromobil Tesla Model 3.

Výsledkem jejich společné „analýzy“ je, že Tesla by si za Tesla Model 3 musela říct minimálně $50 000, protože už náklady na materiál a práci potřebnou pro výrobu Modelu 3 jsou o $1510 vyšší než startovní prodejní cena $35 000.

Naopak GM podle nich i při ceně $37 500 za Chevrolet Bolt vydělá minimálně $4980 – o tolik nižší je cena surovin a práce (FVC) potřebných pro výrobu Boltu.

Hlavní problém vidí Langan a Berisa v ceně baterií. Tam odhadují $260/kWh, zatímco u Boltu je to $215/kWh. Pro dojezd přes 344 km bude navíc podle nich Tesla Model 3 potřebovat alespoň 60kWh baterii.

Automobilka Tesla Motors ovšem oba tyto jejich předpoklady vyvrací. K věci se přímo v rozhovoru Langana a Berisy vyjádřil Jeff Evanson, viceprezident Tesly pro vztah s investory.

Řekl, že už dnes je cena kompletní baterie pro vozy Tesla Model S a Tesla Model X pod $190/kWh. A řekl také, že základní verze elektromobilu Tesla Model 3 bude nabízena s menší než 60kWh baterií.

I přesto ale auto, resp. Tesla, slibuje dosáhnout reálného dojezdu kolem 344 km na jedno nabití. Má to být zejména díky částečnému využití hliníku při konstrukci vozu, a také extrémně dobré aerodynamice s cílovým Cd přibližně 0,21.

43 Comments on “Tesla potvrdila menší než 60kWh baterii pro Model 3”

    1. Napsal bych dětská nemoc.
      Napsal bych dětská nemoc. Zatímco spalovací vozy se kontinuálně vyvíjejí zhruba 100 let v kuse a zpočátku taky nijak oslnivým dojezdem nehýřily, elektromobily tu byly před 100lety, pak chvíli v 90.letech s malými dojezdy a pak až de facto posledních 10 let. Jinými slovy si užíváte u spalováku výsledků 100 let nepřetržitého vývoje.
      V roce 2116 už se asi taky nikdo nebude zajímat o dojezd elektromobilu, zkrátka bude něco mezi 600 – 1000 km. Minimálně. Když mám brát spalovák jako měřítko.

        1. S Modelem S mame prumernou
          S Modelem S mame prumernou spotrebu za 93.000km 21kWh/100km. Coz jsou realne data z provozu.

          Pokud uvazim, ze Model 3 bude o 10% lehci a bude mit slibovany odpor vzduchu 0,21 a bude uzsi nez Model S (tedy mensi celni prurez), nevidim duvod proc by nemohl mit spotrebu 17kWh/100km. Coz by vyslo na 58,5kWh na tech 344km. Tedy realnych 344km to asi nebude, ale bude to celkem blizko.

          Normovany EPA dojezd 215 mil nebude problem. NEDC tedy kolem 410km.

            1. dle zkusenosti s Modelem S
              dle zkusenosti s Modelem S nemuzu souhlasit. Pri rychlostech 60-80 ujedete kolem 400km. Tedy model 3 pri teto rychlosti take bude blize k te horni hranici kolem 300-350km.

              Ale chapu, ze vase zkusenosti jsou minimalni a jste skepticky. To je normalni… A navic, velikost baterie Modelu 3 zatim nebyla zverejnena. Osobne bych to tipoval na 55kWh.

                1. No mne ani ne, resp bylo to
                  No mne ani ne, resp bylo to jasne od doby, kdy zverejnili speicifkaci (hlavne odpor vzduchu) a taky srovnani s Boltem, ktery ma mnohem horsi tvary a podobny dojezd pri 60 kWh baterce.

      1. Rekl bych ze to neni
        Rekl bych ze to neni povoleno predpisy na elektricke vodice. Znate to, na dany proud prece musi byt dany prurez. Predpisy nepocitaji s aktivnim chalzenim, pouze s pasivnim. Proto je jen jeden SC jako demostrator/testbed.

        Ale mozna se pletu, to je jen takovy nepodlozeny napad.

                1. 20% se vám zdá málo ?
                  20% se vám zdá málo ? Tesla S 70D se dá koupit za cca. 2mio bez DPH. Po odečtení dotace je to 1,6mio. To mi za novou 70D, na kterou navíc nemusíte čekat další tři roky, nepřijde zase tolik 🙂

                2. Tesly S se to netyka, je to
                  Tesly S se to netyka, je to na EV do tusim 1 milionu (vyloucena jsou luxusni auta, navic se Tesla v CR neprodava, a dovozu se to netyka), 3 miliony jsou na celou firemni flotilu, tedy nejmene 3 auta

                3. Tak toto jsem ve výzvě ani
                  Tak toto jsem ve výzvě ani v podmínkách nikde nepostřehl (ale je pravda, že jsem to tak přelétl). Píše se tam, že minimální výsme dotace 70tis, maximální výsme dotace 3mio. A to až do 70% způsobilých výdajů u malého podniku.

                4. ono ta dotace je navic
                  ono ta dotace je navic losovacka, zadne koupim auta a dostanu slevu, nejdriv se musi predlozit projekt a teprve podle projektu pouziti tech aut se bude rozhodovat jestli dana firma dotaci dostane nebo nedostane, a jen pro mimo Prazske firmy a projekty

                5. V Asociaci pro
                  V Asociaci pro elektromobilitu máme organizaci, která za 20 000 Kč bez DPH slibuje zajistit dotace na nákup elektromobilu.

                  Pár údajů z reálné dotační tabulky dle podmínek v zadání:

                  Kategorie I = Auto osobní v ceně 450-499 tis. Kč bez DPH, podpora dle velikosti firmy 80-112 tis. Kč.
                  …………..
                  Kategorie VII = Auto osobní v ceně nad 750 tis. Kč bez DPH, podpora dle velikosti firmy 140-196 tis. Kč.

                  Kategorie I = Auto užitkové v ceně 450-499 tis. Kč bez DPH, podpora dle velikosti firmy 70-98 tis. Kč.
                  ………….
                  Kategorie VII = Auto užitkové v ceně nad 750 tis. Kč bez DPH, podpora dle velikosti firmy 155-217 tis. Kč.

                  Proč je užitkovém autu v některých kategoriích dávána menší podpora, když jde o podporu pro firmy, to se prosím zeptejte inteligentů na příslušném ministerstvu. Selský rozum velí opačně.

                6. Jenom slibuje nebo i
                  Jenom slibuje nebo i garantuje?

                  Pokud by při nezajištění dotace neúčtovala za projekt, tak by to bylo zajímavé, to bych jim těch 24t ze 112t kč s radostí nechal.

                7. bohužel jenom slibuje,
                  bohužel jenom slibuje, protože je dotace opět postavena tak blbě, že se bude cosi hodnotit a je nenároková. Celý tenhle systém je jedno velké neštěstí. Místo jednoduchého systému splníte vstupní podmínky a ještě stále jsou volné prostředky, tak je podle pořadí došlých žádostí dostanete. A vše je vidět online na webu, takže víte, zda má cenu podávat žádost. Ale to bychom v našem korupčnickém dotačním prostředí chtěli moc.

                8. Tak 20% není samo o sobě
                  Tak 20% není samo o sobě špatné číslo, ale nelíbí se mi, že ve vyzvě je uvedena mira podpory mnohem vyšší, aby to hezky vypadalo, ale týká se jen určité části ceny auta, kterou lze zahrnout do způsobilých výdajů. Takže zbytečně složité, matoucí a netransparentní. Kdyby rovnou řekli, ze dotace je 20% z ceny auta, tak je jasno. Takhle jen slavnostně slibují 70% nebo kolik dotaci, ale ne z ceny auta, jen z jeho části.
                  Zatim to moc atraktivní není, za měsíc tam přišlo pár projektů, které spočítáte na prstech jedné ruky zasloužilého drevorubce s 20tiletou praxí se všemi druhy pil (slovy Míry Bosáka).

Napsat komentář