Tesla postaví Gigatovárnu 2 v Evropě, bude vyrábět auta i baterie

Během tiskové konference týkající se nákupu Grohmann Engineering společností Tesla se Elon Musk a JB Straubel rozpovídali o budoucnosti. Řekli, že už příští rok zvolí v Evropě místo pro druhou gigatovárnu.

Zhruba takhle by měla vypadat dokončená Gigatovárna 1 v Nevadě.
foto: Tesla

Elon Musk na tiskovce potvrdil, že ‘Gigafactory 2’ (Gigatovárna 2) vyroste v Evropě. A už příští rok bude známa přesnější lokace. Továrna bude vyrábět auta i baterie.

Což je zajímavý posun od prvotního konceptu gigatovárny, která měla pouze vyrábět baterie. Posléze Musk ohlásil, že namísto 50 GWh ročně bude umět vyrobit až 150 GWh ročně. A nakonec ještě přidal skutečnost, že se tam kromě baterií budou vyrábět i pohony pro Tesla Model 3.

Cílem Tesla Motors je tedy zjevně také vertikální integrace výroby, kdy se v jedné továrně bude vyrábět prakticky celé auto, včetně baterií. To by mohl být případ Gigatovárny 2.

Na její plánování a následnou výstavbu ale přijde čas teprve v okamžiku, kdy bude mít podle Muska „Tesla pevně v rukou výrobu Modelu 3“. Výroba elektromobilu Tesla Model 3 má začít v polovině roku 2017 a skutečně se rozjet na jeho konci.

Během tiskovky dále Elon Musk řekl, že se chystají škálovat výrobu ze současných 100 000 na 600 000 aut ročně. V minulosti přitom častěji hovořil o 500 000 vozech ročně.

Nakonec ve vztahu k evropské továrně Musk řekl, že je jasné, že v dlouhodobém výhledu bude mít Tesla v Evropě minimálně jednu, ale možná také dvě nebo tři továrny pro výrobu aut a baterií.

75 Comments on “Tesla postaví Gigatovárnu 2 v Evropě, bude vyrábět auta i baterie”

  1. Co uspořádat petici aby
    Co uspořádat petici aby vláda zkusila Teslu přitáhnout? Bylo by to výhodné myslím pro všechny. Přece jenom je to Hi-Tech firma. A možná… no sice zatím nemáme moc zelené energie, ale když náhodou jedou JE, máme vyšší podíl na výrobě než USA.

    Jak tu zaznělo, máme lithium a jak jsem říkal já, mám dobrou železnici, s dopravou a surovinami není zase problém.

    1. Otazka je, jestli
      Otazka je, jestli potrebujeme dalsi (byt hi-tech) montovnu, kdyz uz ani pro ty stavajici tu nemame lidi a vozi se em agenturni zamestnanci z Polska. Takze zamestnanosti by az tak nepomohla (a diky danovym prazdninam „na prilakani“ by nejspis ani firma moc neodvedla ani na dalsich danich).

      R&D nam sem zrejme nedaji. Leda by se rozhodli prchnout pred Trumpem 🙂

      1. Pred Trumpem prchat nebudou.
        Pred Trumpem prchat nebudou. Mam pocit, ze muze hrozit ze soucasne budou zavirat s postupem casu, ktery bude rychlejsi nez pomalejsi.

        Danovym prazdninam bych se vyhnul, u vsech firem (kdyz je nedostavaji domaci, proc by mely cizi). Pak by to melo smysl. Je dale otazkou jestli chceme se posunout k ekonomice sluzeb jeste vice, nebo jestli chceme vice prumysl a zemedelstvi.

        Myslim ze misto spolehani se ne sluzby a pod. by bylo lepsi se skutecne zamerit na podporu prumyslu a meleho a stredniho zemedelstvi. Pak samozrejme jeste Hi-Tech obory.

        Pokud mame navic nemale zasoby surovin jako Lithium a Germanium (ty se snad sveho casu udavaly jako jedny z nejvetsich) je to myslim sance pro vybudovani prumyslu kolem baterii a specialnich polovodicu. Nepletu-li se tak se v posledni dobe zjistuje ze Ge ma yajimave vlastnosti ve smesi s kremikem v polovodicich a v dalsich oborech snad take.

  2. Zaznělo tu v diskuzi, že v
    Zaznělo tu v diskuzi, že v ČR to nebude. Já si naopak myslím, že v ČR to bude. Jsme automobilová velmoc, máme tedy kvalifikované pracovníky, i kdyby je měli přetáhnout ze stávajících automobilek, bude to levnější než zaplatit Španěly. Máme lithium a bude se dodávat přímo v ČR. To je obrovská výhoda, náklady to srazí na minimum. Navíc ČR je jedním z možných kandidátů, což jsou Polsko, Slovensko, ČR a Maďarsko. Více možností v podstatě není. Co je dále na východ je nepoužitelné a dále na západ drahé.

    1. A co OZE, na kterych idea GF
      A co OZE, na kterych idea GF take lezi? Nemyslim, ze tady nekde povoli vybudovat vetrnou farmu… Vynos ze stresni FVE od rijna do dubna take neni kdovijaky, bioplyn je mimo hru a tech vodnich prehrad take moc budovat nepujde. Mozna maly reaktor, ale to se bude schvalovat dekadu. Toto vsechno je z meho pohledu jedna veci proti.

    2. Lithium sice mame, ale kdy
      Lithium sice mame, ale kdy se bude moci zacit tezit a v jakem mnozstvi a jakou technologii je vpodstate zatim nezname, prozatim se spekuluje ze jakysi pomaly zacatek by mohl bejt v 2024?

      co se ceny tyce, predpokladam ze automatizace v GF v EU bude na lepsi urovni nez v GF kterou stavej ted, takze naklady na pracovni silu as tak velke nebudou, mnohem dulezitejsi pro ne spise bude cena energii a puvod energii, dokaze CR dodat stabilne toliko energie z OZE?

      asi bych tedy vyradil staty stredni evropy CR, Slovensko, Madarsko a Polsko, prilis „spinave“ energie

            1. No kolik ho je potreba, cca
              No kolik ho je potreba, cca 20 kilo na baterku? To pri odhadovanych zasobach 2 000 tun dava dostatek lithia na svetobornych 100 000 baterek, i kdyby to byly mensi baterky a smene lithiem (rekneme 5kg na beterku) tak bude porad zasoba na 400 000 baterek (ani ne jedna rocni produkce)….

                1. mělo by se jednat o
                  mělo by se jednat o nějaké desítky g/kWh, jestli se nepletu.

                2. Nekdo tu psal ze na teslu
                  Nekdo tu psal ze na teslu 5kg +-.

                3. No trochu jsem teda
                  No trochu jsem teda pohledal, a nasel jsem ruzna cisla od 100 po 500 gramu dle typu baterky. I kdyby to byla tak stovka, tak to je 5kg na 50 kWh baterku (minimum co tesla asi bude v vlizke dobe vyrabet), tj jsme porad na 400 000 baterek max z celeho projektu tezby lithia z odkalist….

                4. U 24kWh Leafa psali, že
                  U 24kWh Leafa psali, že podíl lithia je 2kg, takže +-5kg pro Teslu by tak odpovídalo. A díky vzrůstající hustotě energie ten podíl na jednotku energie stále klesá.

                1. No jestli je iDnes rusky tak
                  No jestli je iDnes rusky tak pak jo, jinak bavime se o tezbe z odkaliste, ne o celkovych zasobach lithia v CR…

        1. licence jeste neznamena ze
          licence jeste neznamena ze zejtra zacnou tezit, zname ceskeho urednika jak umi pracovat „rychle“, samotna licence na tezbu jeste neznamena ze ma povoleni na dalsi veci co s tezbou budou souviset, a predpokladam ze s kbelikama pro to lithium chodit nebudou 🙂 tam bude i potreba spousty stavebnich povoleni na infrastrukturu pro tezbu a dalsi blbosti okolo

                1. Jasné,padají a za chvíli
                  Jasné,padají a za chvíli minou nulu a budou nám platit,když si je vezmeme. Jestli se produkce elektro vehiklu rozběhne v milionech,potom to začne být zajímavé. Vytlouka se klin klinem,to je cele.

    1. Trump nema nic proti EV.
      Trump nema nic proti EV. Naopak bude to podporovat. Je figurkou na verejnosti, za kym stoji stejne klanovo-korporatni zaujimy jako za Muskem. Amerika na novych zakladech, bez zavyslosti na dovoze energii ze zahranici. Tj. elektro auta a solarni clanky – sobestacnost.
      Plus snaha o zachranu pred jakoukoli globalni katastrofou za a) presidlenim na jinou planetu. Proto SpaceX a navrhy kolonizace Marsu. Za b) podpora vyskumu umele inteligence, ma zase za absolutni cil snahu o ulozeni lidskeho intelektu na zelezny nosic.

                1. A obyvatel Slovenska už je
                  A obyvatel Slovenska už je stejně jako obyvatel Česka, když se to počítá na hlavu?

      1. politicke vedeni nasi zeme a
        politicke vedeni nasi zeme a posledni deni Tesly v Nemecku

        soucasna politicka „spicka“ ktera ovlada CR ma jako svuj nejvetsi businnes obchod s biopalivama a ikdys se odnej odkladklani cela Evropa u nas se u nej zustava i na vzdory doporuceni EK od toho upustit, a ze by takovej businesman chtel aby se v CR vybabeli baterky a elektricka auta firmou s tak silnim brandem jako ma Tesla?

      2. 1)Již nyní je v ČR
        1)Již nyní je v ČR nedostatek pracovníků na úrovni skladníků, řidičů,stavebních dělníků…atd a lepší to nebude, stačí se podívat na demografický vývoj.
        2)Nedostatek kvalifikované pracovní síly
        3)ČR nijak zásadně nepodporuje elektromobily
        4)Tesla v ČR nemá ani zastoupení(což o něčem svědčí)
        5)Obávám se, že naše vláda nebude podporovat daňovými prázdninami a úlevami automobilku, jež vyrábí „luxusní“vozy

        Ale kdo ví??

Napsat komentář