Tesla pohon v elektromobilech Mercedes-Benz obsahuje chybu

Značka Mercedes-Benz svolává v 2618 elektromobilů Mercedes-Benz B ED vyrobených od listopadu 2013 do května 2015. Příčinou je chyba v softwaru pohonného systému dodávaného automobilkou Tesla Motors.

Elektromobil Mercedes-Benz B ED zvládá jako jeden z mála na současném trhu dojezd přes 200 km na jedno nabití
foto: Hybrid.cz

V květnu tohoto roku musela svolat k opravě své nové elektromobily Toyota RAV4 EV. Přičinou byla skutečnost, že převodovka se občas při jízdě sama přepnula na neutrál.

Ukázalo se, že jde o softwarový problém pohonu dodávaného automobilkou Tesla Motors. Jak to vypadá, podobný problém aktuálně postihl i elektromobil Mercedes-Benz B ED taktéž vybavený pohonným systémem Tesla.

Ve výjimečných případech totiž kontrolní brána pohonu může vyslat chybný signál, který auto vyhodnotí tak, že je nutné okamžitě elektromotor vypnout. V takovém případě auto ztrácí tah. Chybu je možné napravit tak, že znovu otočíte klíčkem.

Oprava problému je relativně jednoduchá a rychlá, stačí do auta prostě nahrát opravený software. Problém ale je, že Mercedes-Benz B ED nedisponuje funkcí vzdáleného updatu software, pročež musejí všechna auta zamířit do nejbližšího servisu.

Ukazuje se tím jak moc napřed je Tesla se svými elektromobily Tesla Model S a Tesla Model X, jejichž software může kdykoliv a kdekoliv kde je alespoň 3G signál updatovat.

Jakékoliv auto, které dnes tuto možnost nenabízí, ať už jde o elektromobil, hybrid, auto na vodík nebo třeba plug-in hybrid, najednou vypadá jako z doby kamenné.

34 Comments on “Tesla pohon v elektromobilech Mercedes-Benz obsahuje chybu”

  1. Myslím si, že právě
    Myslím si, že právě mobilní (3G,LTE…) připojení k datové síti je jedno z nejbezpečnějších. Jen tak lehce se nikdo do zařízení nenabourá. Používají se GSM komunikátory v zabezpečovačkách, které mají certifikací NBÚ, používáte i mobilní bankovnictví …atd.

  2. Online update SW automobilu
    Online update SW automobilu je do nebe volající stupidita a riziko. To by si mohl uvědomit každý, kdo již viděl zavirovaný počítač nebo mobil.
    Tedy nikoli krok vpřed.
    To, že to má Tesla, je spíše ctností z noze dané omezenou distribuční sítí a za provozu dolaďovaným SW.
    Tesle fandím (byť mám Nissan Leaf ;)), ale to neznamená, že budu automaticky adorovat každou blbinu, jako autor tohoto článku.

          1. Určitě. Tohle nerozporuji.
            Určitě. Tohle nerozporuji. Osobně se mi hlavně nelíbí propojené systémy řízení vozu s internetem. Pokud už to tak musí být, tak jsou ty aktualizace rozunou volbou, protože to riziko tam existuje tak jako tak. Ale pokud je připojení k internetu pevně odděleno od řídicích systémů, je to dle mě lepší.

                1. samozrejme ze jsou spojene
                  samozrejme ze jsou spojene dratem, jde o to ze jsou nezavisle a pri poruse/restartu/hacknuti jednoho, ten druhy porad bezi a funguje. Proto taky muzete restartovat Teslu (resp. jeden, druhy nebo oba displeje) za jizdy a nic se nestane.

      1. v oblasti počítačů
        v oblasti počítačů pracuji přes 25 let
        neexistuje bezpečné řešení online komunikace – zejména díky množství chyb v rozsáhlých SW – jak dokazuje i chyba pohonu TESLA (a zdaleka ne první objevená)
        některé chyby jsou široká vrata přes všechna zabezpečení, tedy
        jedna věc je přijít o prachy na účtu, které mi banka vrátí ze svého pojištění, druhá, že se mi někdo bude hrabat v autě
        prostě děkuji, nechci

        1. Ja len 10 a to viem, ze
          Ja len 10 a to viem, ze vsetko sa da zabezpecit tak aby to odradilo zamyslaneho protivnika. Podla atraktivity systemu, treba volit aj uroven zabezpecenia. Vsetka komunikacia je dnes posielana cez internet. Banky cezen posielaju vsetky prachy hore-dole. Predavajuci nakupuju a obchodnici predavaju. Oline cez elektronicke peniaze. Len hlupak by podcenoval bezpecnost v enterprise prostredi. Nepamatam sa, ze by niekto kompromitoval napr sluzbu windows update. A to ju pouzivaju stamiliony zariadeni. Myslim, ze dost atraktivny ciel pre hack. Nemyslis?

          1. Zrovna minulý týden jsme
            Zrovna minulý týden jsme řešili dva manažerské notebooky, které totálně zkolabovaly po MS WIndows update online ( náprava a hledání chybné aktualizace, působící pád systému, trvala mnoho hodin). Takže nemyslím, že to bude nebezpečné, ale vím to. Zejména díky stále klesající lidské schopnosti držet krok s novými technologiemi a bobtnajícími SW systémy plnými chyb.

            1. Promin,ale ty nechapes
              Promin,ale ty nechapes zakladni principy bezpecne komuninkace a pletes hrusky s jablama. Jako na to delat sevisaka windowsum dobre, ale na nejakou sofistikovanejsi debatu nemas zkratka znalosti. Rika ti neco asymetricka kryptografie? Pokud ne tak si to vygoogluj prosimte. Samozrejme ze neni moze aby nekdo podvrhl jakykoliv software update. Na tohle principu funguje dnes cely svet. Druha vec je mit kompromitovany system. Ale to uz je vetsinou diky chybe uzivatele. Co se tyce tesly, tak by to znamenalo ze utocnik musi ziskat fyzicky pristup k pocitaci v tesle a nahrat do nej skodlivy software, pak uz je mozne cokoli. Paradoxne prave vozeni auta do servisu kvuli updatovani softwaru otevira dvere pro tento druh utoku. Hrabe se ti ve voze uplne cizi clovek. Ja davam prednost tomu jak to resi tesla. Moji odpovedbnosti je abych neumoznil utocniku pristup do auta Coz implikuje garanci toho ze zadny podvrhnuty update nemuze nastat, jelikoz kryptografie. A muzes se stavet treba na hlavu a opravovat milion zasranych windowsku. Tecka.

              1. Sorry, tvoje kryptografie
                Sorry, tvoje kryptografie může být zcela neprůstřelná, ale když se někdo nabourá na servery Tesly a nikdo si toho nevšimne, tak je ta úžasná kryptografie úplně na hovno. Nějaké zabezpečení přenosu aktualizací pomocí kryptografie, aby se nedal nahrát jiný soubor mě nechává zcela chladným, protože normální hacker nepůjde po přenosu mezi servery Tesly a autem, ale po slabých místech. Tedy třeba si i koupí Teslu, nabourá se do ní pomocí kabelu, prostuduje si slabá místa softwaru a je to. Podobně nabourat se do firmy Tesla asi nebude zas tak nic složitého, nabourat se totiž dá VŠUDE.

                1. Ok, další jouda. Sice
                  Ok, další jouda. Sice meleš hrušky s jabkama, ale defakto popisuješ 2 druhy útoku :

                  1) Tesla servery: Ok, pokud předpokládáš ,že se útočník nemá problém se nepozorovaně nabourat na Tesla servery a provádět „nepozorovaně libovolné modifikace“, pak já předpokládám že ten samý útočník nemá problém se nabourat na servery Mercedes-Benz a modifkovat jejich aktualizaci co se poté v servisech nahrávají do aut. Proboha, prober se Josefe, pokud bereš za samozřejmé, že není problém kompromitovat servery takovýchto společností, tak je samozřejmě možné vše a měl bys žit asi v jeskyni. Jelikož dnes svět funguje z 99% takto, od Wallstreetu přes ČSOB až po tvůj email, a samozřejmě nic z toho nění problém podle tebe zkompromitovat, nabourat se na servery, a provádět „nepozorovaně libovolné změny“….*facepalm*

                  2)Modifikace koncového zařízení: Ať si útočník Teslu klidně koupí a naheckuje jejich software horem dolem, nechápu k čemu by mu to bylo. Objasni mi to prosím.

                2. Jasně anonyme, který se
                  Jasně anonyme, který se nedovede ani slušně vyjadřovat a hned všechny uráží. Odpovím ti tvým stylem. Sašo, jdi do prdele!

                3. Tak děti, takto končí
                  Tak děti, takto končí diskuze na internetu, když dojdou jedné straně argumenty 🙂

          1. Za léta praxe jsem viděl
            Za léta praxe jsem viděl desítky PC, ve kterých se někdo hrabal na dálku – PC účetních, manažerů, bank,… Takže konstuji, že jde o jistotu, že se někdo bude hrabat i v online připojených autech.
            Stejně tak jsem viděl řadu počítačů, které zkolabovali po online update. Takže jde opět o jistuto, že se to bude dít i v autech.

                1. a co takhle vysrsivokovole
                  a co takhle vysrsivokovole 🙂 to je teprv urážka, to předchozí bylo jen konstatování :DD

      1. nevim jak je to u vsech
        nevim jak je to u vsech moznych znacek Androidu a Win, ale ja u tabletu a telefonu mam aktualizaci vzdy jen jako volitelnou, notifikace me upozorni ze je aktualizace ke stazeni a ja si ji bud stahnu a nainstaluju nebo ne, u aplikaci si to muzes take navolit zda se maji aktualizace sami stahovat, a zda je musis povolit

        tohle bude tvuj problem ze sis automaticke aktualizace nezakazal

        1. Sorry, ale pokud je něco
          Sorry, ale pokud je něco automaticky povoleno a já do toho nevrtám, tak je to můj problém? A navíc, kdo říká, že to tak nemám? Pouze jsem uváděl svůj názor. Jde tu o bezpečnost. Netvrdím, že za každým rohem sedí hacker se snahou o ovládnutí mého auta, ale omylem se vám tam přimotá malware nebo virus ze serveru automobilky a vy kvůli tomu nakonec nabouráte. A to se u automatických aktualizací stává docela často, najděte si to. Třeba Leaf jede na Windows 7, tam by to byl docela průser.

          1. nic vezlem, ale podle toho
            nic vezlem, ale podle toho co pises me pripada jako bys to tak nastevene nemel, aneb proc si neco budes slozite stahovat z netu, nahravat na flesku a pak do telefonu, kdys si to muzes stahnout rovnou prez hlidanej distribucni kanal a nejakou flesku vynechat? navic u aktualizaci je celkem jasne ze jdou prez oficialni distribucni kanal daneho storu daneho OS, kdesto pokud si to nekde stahnes z netu, tak to muze bejt v mnohem horsim bezpecnostnim stavu, protoze to nemusi projit certifikaci tak jako na tom storu ani zadnou virovou ani malware databazi, kdys ti jde tak strsne o bezpecnost tak tahat neco z netu z neovereneho zdroje a nasledne prez nejake uloziste je mnohem min bezpecne 😉

Napsat komentář