Vleklá válka americké automobilky Tesla Motors s odbory automobilových dealerů v USA pokračuje. Americký stát New Jersey aktuálně zakázal prodej elektromobilů Tesla Model S. Elon Musk, šéf automobilky, říká, že jde o mafiánské praktiky.
foto: Tesla Motors
Automobilka Tesla Motors má v New Jersey dva obchody, ve kterých si kdokoliv kdo přišel mohl koupit elektromobil Tesla Model S. Jenže místním automobilovým dealerům se to pochopitelně nelíbilo, protože tím ztrácejí svou pozici prostředníka mezi koncovým zákazníkem a automobilkou.
Podobným problémům čelí Tesla i v dalších amerických státech, jmenovitě např. Texasu. Problém spočívá v tom, že legislativa těchto států neumožňuje, aby automobilky přímo prodávaly svá auta ve vlastních obchodech. Vždy k tomu musí mít prostředíka – dealera.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Šéf Daimleru řekl, že Tesla je jedna z nejlepších investicí co kdy udělali
VIDEO: elektromobily Tesla Model S tančí na ledu
Autosalon Ženeva 2014: Tesla Motors potvrzuje expanzi v Evropě
Nové omezení v New Jersey vstoupí v platnost od 1. dubna 2014. Elon Musk, šéf Tesla Motors, se proto rozhodl sepsat na blogu Tesly obsáhlou reakci, ve které vysvětluje co se vlastně v New Jersey děje a jak bude Tesla dále postupovat. Zabývá se mimo jiné i historií těchto podivných zákonů, které podle něj byly původně sepsány ze správných důvodů, ale dnes je jejich význam pokrucován.
Od 1. dubna se z obchodů Tesly v New Jersey stanou „galerie“. Na auto se tam budete moct přijít podívat, vyptat se na všechno kolem něj, jen dvě věci se moct zmiňovat nebudou: cena a nákup. Dokončit obchod uvnitř obchodu prostě nepůjde.
Nicméně, když se přesunete pár kilometrů „za řeku“ (Hudson) do sousedního státu New York, kde má Tesla na Manhattanu také obchod, auto vám tam klidně a rádi prodají. Taková je dnešní realita Spojených států amerických.
Jak vznikly ty zákony a
Jak vznikly ty zákony a koho měly původně chránit?
Původně šlo o ochranu
Původně šlo o ochranu samotných dealerů, kteří někdy byli velkými automobilkami skupováni „zpět“ pod cenou. Tyhle zákony tomu měly zabránit. Ve většině států USA tomu tak je, ale ve vybraných případech jako je Texas nebo New Jersey jsou napsány tak nešikovně, že nakonec brání volnému trhu a tomu, aby automobilka mohla prodávat přímo.
v danem blogu se pise, ze
v danem blogu se pise, ze dealeri v zacatcich investovali mnoho svych prostredku do automobilky a kupovali vse co automobilka vyprodukovala. Bylo to vyhodne pro oba subjekty. Automobilky nemusely mit inventar a rychle dostaly penize za sve vyrobky, dealeri si prirazili par procent na kazdem prodanem aute coz je pochopitelne protoze tyto vozy museli skladovat a prodavat zakaznikum. Pozdeji vsak automobilky zacaly delat konkurenci vlastnim dealerum a oni se branili a tak vznikly tyto zakony. Dodnes plati ze automobilka nemuze dostat dealerskou licenci pokud uz ma smlouvu s jinym dealerem – a tedy nemuze delat nekalou konkurenci vlasnimu dealerovi.
Jenze Tesla nikdy zadneho dealera nemela a tedy nema komu konkurovat (leda jinym automobilkam samozrejme) a tak muze dealerske licence dostat.
V New Jersey ale ted prosadili upravu ktera rika ze automobilka nesmi byt dealer. A tato uprava neprosla mistnim parlamentem a Tesla nebyla pozvana k projednavani, resp byla pozvana necelych 24h pred poslednim ctenim, coz je duvod proc to Musk oznacuje za mafianske jednani 🙂
Bych před „galerii“ dal
Bych před „galerii“ dal Internetový kiosek, a možnost si auto zakoupit online v NewYorku. 🙂
Však ono stačí si jej
Však ono stačí si jej online objednat třeba přes smartphone a pak si ho prostě jen dojít vyzvednout :).
Nebo ať prodávaj z
Nebo ať prodávaj z „mobilní“ prodejny a je to. Ha ha ha to jsme přesně náš národ – hned máme vymyšlený jak něco obejít!
Ať postaví prodejnu tady,
Ať postaví prodejnu tady, k tomu ze pár superchangerů a uvidí ;-). A stát ani nebude muset dávat extra slevy a půjde to samo.
Tak at obejdou zakon. Zalozi
Tak at obejdou zakon. Zalozi si firmu a budou tam pusobit jako dealer 🙂
Jenže to by se vlastně v
Jenže to by se vlastně v nastoupené válce proti násilnému dýlerování dalo brát jako prohra a souhlas s momentálním pokřiveným stavem.
jo v nekterych statech to
jo v nekterych statech to maji tak nebo podobne, v New Jersey by to ale myslim ze neslo, protoze by ten novy subjekt byl vlastneny Teslou.
Mimochodem, New Jersey celkem podporuje elektromobily a dokonce Tesle pomohli i s vystavbou jednoho SuperChargeru 🙂
Jolinar vy vzdy mate ku
Jolinar vy vzdy mate ku kazdemu (nielen) Tesla clanku zopar informacii navyse v rukave… 🙂 nechcete prispievat clankami na Hybride? Teda… ak by samozrejme sefredaktor nebol proti :-).
Velmi dobre sa citaju Vase ochotne problematiku vysvetlujuce komentare. Ja osobne by som si rad precital od Vas aj nejake kompletne clanky 🙂
I já se přidávám k
I já se přidávám k prosbě.
O články neprosím, ale
O články neprosím, ale taky si vždycky rád přečtu Jolinarovy komentáře, které často přinesou pár zajímavých informací k tématu navíc. Jen tak dál. 🙂