Tesla Model Y: dojezd 430 km po dálnici, zimní testování na Aljašce

Jeden z prvních kusů elektromobilu Tesla Model Y v Evropě si vyzkoušela německá autopůjčovna NextMove. Tesla samotná pak auto poslala na Aljašku pro zimní test.

Tesla odvezla pár elektromobilů Tesla Model Y na na balistickou vojenskou základnu uprostřed Aljašky. V tamní tundře pak prověřila jejich schopnosti.
foto: JerryRigEverything

Autopůjčovna NextMove zaměřená na elektromobily se dostala k jednomu z prvních kusů elektromobilu Tesla Model Y dovezených do Evropy. A ihned otestovala jeho dojezd po dálnici.

V šestnáctiminutovém videu se dozvíte spoustu podrobností, ale důležité jsou konečné výsledky. Tak tedy: při stálé rychlosti 120 km/h spotřebuje auto kolem 16,7 kWh/100 km a nabídne dojezd 430 km.

Při rychlosti 150 km/h je to už 25,4 kWh/100 km a dojezd pak činí 283 km. Certifikovaný WLTP dojezd elektromobilu Tesla Model Y Long Range se 75kWh baterií je přitom 480 km.

Tesla samotná podrobila Model Y trochu jinému testu. Dovezla auto na Aljašku a tam pozvaným novinářům ukázala, jak si auto poradí se stoupáním a zimní off-road jízdou při -20 °C. Bohužel se nekonal test dojezdu.

Nakonec přidáme ještě video magazínu MotorTrend, který se podrobně podíval na interiér elektromobilu Tesla Model Y.

Electrek.co, InsideEVs

76 Comments on “Tesla Model Y: dojezd 430 km po dálnici, zimní testování na Aljašce”

        1. Hmm no ved uvidime. Ako vravim nazivo som ho nevidel a nesedel
          Hmm no ved uvidime. Ako vravim nazivo som ho nevidel a nesedel som v nom. Len opticky mi to pride mensie. Ale urcite je TMY vhodnejsi voz nez TM3.

          Inak sranda. Neviem ci si vsimate ale po rokoch sa prestavame pri EV bavit o dojazde a technologiach a zaciname riesit velkost auta, pripadne ktore EV je vhodnejsie 😉

                1. Já o voze, vy o koze.
                  Já o voze, vy o koze.

    1. Me byvale auto (Accent r.v. 2003, palivo Verva diesl) pri -20
      Me byvale auto (Accent r.v. 2003, palivo Verva diesl) pri -20 °C nejelo. Pred vyjetim jsem polil palivove cerpadlo (jinak bych vubec nenastartoval)a stejne po 200 m mi auto zdechlo a nejel jsem. Jednou jsem i musel jet odtahnout souseda, kteremu takhle odmitl jet Boxer.
      Takze ano, ja hykam blahem, ze BEV jede i v zime. I kdyz pravda je, ze uz par let zimy nejsou, takze ted jezdi i naftaky bez problemu.
      A jeste pridavamjednu drobnost. Mam kamarada ve Svedsku (bydli blizo mesta Umea) a rikal, ze tam je normalni mit na parkovistich zasuvku, protoze bez nahrati v zime by auta nenastartovali.

        1. Ta nafta byla zimni (v te dobe jsme 2 x tydne jezdil do prace
          Ta nafta byla zimni (v te dobe jsme 2 x tydne jezdil do prace 90 + 90 km). Soused s tim Boxerem jezdi tydne 400 km, neverim, ze by mel v lednu jeste v nadrzi letni naftu, navic je na stare palivo hodne ale hodne opatrnej.
          Delal jsem autoskolu 3x (postupne AB, T, C) a o parafinu v nafte mi nerikali ani v jedne. Pritom v tech dvouch do me rvali nejen palivovu soustavu.

          1. Tak to byly špatné autoškoly, složení a nakládání s
            Tak to byly špatné autoškoly, složení a nakládání s palivem je základ.

            To co popisujete je běžný jev u motoristů, co jezdí v zimně na letní naftu nebo kradenou bionaftu.

            Pokud jezdíte na zimní naftu nebo čistou minerální s 3% benzínu, nějakých -20 vám nemůže dělat žádné potíže. Pokud si to ale ucpete dojížděním letní nafty, nemůžete se divit.

            1. Tak dojizdet jsem ji defacto ais mohl, nikdy jsem nadrz
              Tak dojizdet jsem ji defacto ais mohl, nikdy jsem nadrz nevyjizdel do sucha, Vy ano? Pokud jsem tydne najel 360 km a nadrz jsem mel na necelych 900 km, myslite, ze mi tam v lednu zbylo hodne letni naft?

              Jedna byla na Strednim odbornem ucilisti automobilnim, dalsi nejaka kalsicka soukroma a posledni vojenska. Ano, letni a zimni naftu nam tam zminili, ale to bylo tak vse. Mimochodem, tu zakopanou naftu mate taky s 3% obsahem benzinu?

              1. Mám uskladněnou arktickou naftu, ta má filtrovatelnost do
                Mám uskladněnou arktickou naftu, ta má filtrovatelnost do -30 stupňů. Navíc ji mám uloženou v nezámrzné hloubce.
                Pokud by bylo nutné, přidám do ní pár procent benzínu (benzen rozpouští parafín) a udržím ji bezproblémovou i při -50. I takové teploty v naší historii byly a zase budou. Já budu jezdit i při takové teplotě. A vy?

                Ta srajda co vám ucpala filtr byla stoprocentně letní, která kristalizuje už při -8. Nejspíš jste dojížděl letní v době, kdy už v noci hodně mrzlo. Klasika.

                Nevěřím, že vám na vojenské neřekli, jak udržet naftu provozuschopnou i při arktických teplotách. To je naprostý základ od druhý světový.

                1. Psal jsem uz 2x, ze to bylo v lednu. Jestli se nepletu, zimni
                  Psal jsem uz 2x, ze to bylo v lednu. Jestli se nepletu, zimni je na pumpach od rijna. 🙂
                  Ne, neucili ja byl ridic ne PHMista 🙂 Nas ucili jen zapalit noviny pred sani V3S a pak nastrartovat. Pak nas ucili jezdit v terenu, v kolonach za stineneho sviceni, apod.

                2. To se naprosto pletete a je poněkud zvláštní, že se
                  To se naprosto pletete a je poněkud zvláštní, že se zajímate o elektro, kde je to pořád dodělej si sám, zatímco vám chybí elementární znalost k provozu běžného spalovacího auta.

                  Zimní nafta (takzvané Fko do -20 stupňů) se prodává až od poloviny listopadu. Pokud jste v půlce listopadu tankoval, tankoval jste pravděpodobně takzvanou přechodnou (typ D, do -10 stupňů) a při tankování v prosinci zimní nafty jste to v nádrží namíchal na něco s filtrovatelností do cca -16 až -18 stupňů.
                  Takže jestli jste přes vánoce moc nejezdil, logicky jste v lednu při poklesu teplot na -20 neodjel.

                  Ovšem způsobil jste si to sám 🙂 Stává se to běžně, hlavně ženským a důchodcům s malým nájezdem.

                3. No a neni toto prave vec, kterou se vysmivate
                  No a neni toto prave vec, kterou se vysmivate elektromobilistum, ze si porad musi neco hlidat, pocitat a tak? 🙂
                  Taze budme radi za auta,ktera i pres blbce ridice, pojedou v -20 a mene.

                4. Je rozdíl, jednou za rok přejít na zimáky a na zimní
                  Je rozdíl, jednou za rok přejít na zimáky a na zimní palivo, a čumět pořád na ukazatel dojezdu.

                  Pokud si to nejste schopen pohlídat, nic vám nebrání jezdit celoročně na zimních a na arktickou naftu.

                5. Nevim jak Vy, ale ja koukam na stav baterky (tj. kolik ma
                  Nevim jak Vy, ale ja koukam na stav baterky (tj. kolik ma carek). Dojezd neresim, protoze v mem aute ukazuje divne. Vy se nikdy na palivomer nedivate?
                  U ktere pumpy celorocne prodavaji arktickou naftu?

                6. Dojezd řeším pouze u sportovních aut, protože při
                  Dojezd řeším pouze u sportovních aut, protože při dynamické jízdě je okolo 400 km na 70 litrovou nádrž a musím brát 98 oktanů, což každá pumpa nemá.

                  Je to trochu oser, ale kam se to hrabe na elektromobily, že. Já přijedu k pumpě a za pět minut jedu. O ostatních to neřeší, když pípne rezerva, vím že ujedu ještě 200 kiláků. Tam ty vaše elektrický vibrátory začínají.

                  Proč u pumpy? Kupte si nádrž a tankujte doma, když vám to přijde pohodlné s elektromobily.

                7. Vy am radite, abychom si koupili nadrz misto elektriky? To
                  Vy am radite, abychom si koupili nadrz misto elektriky? To jako ze pichnout auto do zasuvky je zdlouvajesi, jak jej doma natankovat? Reklbych, ze zustanete s nadrzi v zemi jako jediny, ze Vas tunikdo nebude nasledovat – mozna jeste Dlazdic. 🙂

                8. To vam neni co zavidet. Ja ujedu na 40 litru skoro 900km.
                  To vam neni co zavidet. Ja ujedu na 40 litru skoro 900km. Desivy jak tyhle auta chlastaj.

                9. Při jízdě na okruhu v Top Gearu bral i Prius víc než
                  Při jízdě na okruhu v Top Gearu bral i Prius víc než sportovní a silnější BMW.
                  Dle informací od majitele dokáže i silnější hybridní Corolla jet při ostré jízdě za 16 l/100km, přestože běžně jezdí za 5-6 l/100km. Prostě při agresivní jízdě žere všechno.

                10. No jistě, a když ho budete půlku cesty tlačit, tak to
                  No jistě, a když ho budete půlku cesty tlačit, tak to ujedete i za půlku.

                11. Docela by mě zajímalo, kde jsou v čr i EU mimo uzavřený
                  Docela by mě zajímalo, kde jsou v čr i EU mimo uzavřený okruh podmínky, aby se dalo jet průměrně za 17 l/100km s normálním sportovním autem, nebylo to extrémně nebezpečné pro okolí a pro řidiče (ten když má tu potřebu ať se zabije, ale ať nebere nikoho s sebou), o překračování povolených rychlostí o takovou rychlost, že je to jízda o papíry nemluvě.

                12. Kamarád má 5l Mustanga a jezdí kolem 17-20 l/100km a
                  Kamarád má 5l Mustanga a jezdí kolem 17-20 l/100km a nejezdí ani rychle ani nebezpečné.

                13. No popravdě mustanga nepovažuju za sportovní auto, to je
                  No popravdě mustanga nepovažuju za sportovní auto, to je obrovský tele, tak možná GT a úděsným motorem – sportovní auto je malé, hbité rychlé akorát do zatáček
                  Navíc mustanga už Runner prodal ne? a prsil se tu s tím a psal něco o Caterhamu – a jet s Caterhamem za 17 je už děsná střelba hodná okruhu, navíc si nejsem jist, ale nádrž na 70 l to asi nemá.

                14. Kamarád má Ford Mustang Shelby, ale s nějakou spec úpravou
                  Kamarád má Ford Mustang Shelby, ale s nějakou spec úpravou přes 500 k výkon, nádrž má asi 40l takže dojezd cca 220 km 🙂

                  Co má runner netuším,, na internetu můžeš mí cokoliv a být cokoliv…..

                15. Mustang poslední generace lze za sportovní auto označit,
                  Mustang poslední generace lze za sportovní auto označit, přestože jeho limity jsou velmi nízko a je skutečně příliš velký.

                  Jeho motor je naprosto vynikající.

                  Ano, mého mustanga jsem prodal.

                  Můj Caterham Seven 420S měl být dodán před dvěma týdny. Bohužel se tak stane nejspíš až v září, takže tato sezóna je v podstatě ztracená.

                16. No jestli jezdíte, jak jste psal v minulém článku v
                  No jestli jezdíte, jak jste psal v minulém článku v běžném provozu-… tak naštěstí…aspoň to někomu zachrání život.
                  PS na okruhu si dělejte co chcete…

                17. Stačí nějaké serpentiny, kde normální auto pojede 20-50
                  Stačí nějaké serpentiny, kde normální auto pojede 20-50 km/h a sportovní 30-90 km/h a hned máte sportovní jízdu s velkou spotřebou ale bez překračování rychlosti. Napadá mě třeba Křivolkádsko.

                18. no to je hezká teorie daleko od praxe… aby bylo auto tak
                  no to je hezká teorie daleko od praxe… aby bylo auto tak těžké a velké, aby se na tu spotřebu dostalo, tak jste ve vlásenkách mastodont a nedáte to, když je malé a hbité, tak aby se na tu spotřebu dostalo, tak bez uzavřených silnic jste skutečně ohrožení všeho a všech kolem, jasne krátkodobě tam můžete mít třeba 50 l/100km, ale průměr 17 je fakt okruh nebo dálnice pod plynem (jenže na to není třeba sportovní auto)

                19. Je vidět, že vám se sportovními vozy chybí praktická
                  Je vidět, že vám se sportovními vozy chybí praktická zkušenost.

                  Spotřeba atmosférického motoru s výkonem okolo 200kW se pohybuje na dálnici při 160km/h do 10 litrů, protože při jízdě ustálenou rychlostí je hlavní index odporu vzduchu a ten mají sportovní vozy skvělý.

                  Naproti tomu okreska při dynamické jízdě znamená 15-20 litrů.

                  Okruh je kapitola sama pro sebe. Tam na dvaceti začínáme, a protože se jezdí výhradně stylem maximální akcelerace maximální brzdy, klidně se podíváte někam ke 30-35 litrům.

                  Uvědomte si ale, že zde se nejedná o přepravu, takže počítat spotřebu je naprosto nesmyslné.

                20. Zkušenost mi nechybí, taky s tou spotřebou umím jet, ale v
                  Zkušenost mi nechybí, taky s tou spotřebou umím jet, ale v tu chvíli je to rychlost a parametry auta, která je naprosto neslučitelná s provozem na neuzavřené silnici a pohybovat se po otevřené silnici tímto stylem může jen idiot, který si zaslouží jedině přijít o řidičák a vyslechnout si obvinění z veřejného ohrožení – v tu chvíli je to regulerní ruská ruleta se zbraní (autem)

                21. V tom případě bohužel musím opět konstatovat, že
                  V tom případě bohužel musím opět konstatovat, že zkušenosti opravdu nemáte.
                  Víc na toto téma nemá smysl vést diskuzi.

                22. To je fakt – pamatuju si, jak jste machroval, že budeme spolu
                  To je fakt – pamatuju si, jak jste machroval, že budeme spolu závodit a po zmínění disciplíny pravidelnost bylo ticho po pěšině…
                  no nic doufám, že vás na silnici nepotkám…

                23. Vůbec netuším, o čem píšete. Můžete mně připomenout?
                  Vůbec netuším, o čem píšete. Můžete mně připomenout?

            2. A já myslel, že jenom majitelé BEV musí být nadšenci a
              A já myslel, že jenom majitelé BEV musí být nadšenci a nejlépe elektrotechnici. Ale zde vidím, že i majitelé zcela bezproblémového dieselu, aby byli dobří chemici, nejlépe se zkušeností z některé rafinérky. Jo není nad jednoduchou a osvědčenou technologii. Jěštěže elektřinu nejde pančovat jako ropná paliva.

      1. jj neni nad nouzovy rezim v dieselu, kdyz jste 400km od domova
        jj neni nad nouzovy rezim v dieselu, kdyz jste 400km od domova 🙂 muj Touareg 3.0TDI me kdysi takhle vypekl kvuli filtru a to tam aditiva byli a i zimn i nafta… vubec to cisteni nehlasilo proste rovnou nouzak… a navic me v autorizovanem servisu rekli, ze v poho mam jet na to domu… tak sem jel jak idiot a to byl rozsudek smrti pro to dpfko… jebka… 🙂 never more…

      2. No mne sa 2x stalo ze mi v nafte zamrzol palivovy filter. Ked
        No mne sa 2x stalo ze mi v nafte zamrzol palivovy filter. Ked ho vyberali, tak to bol iba kus ladu. Vtedy som to musel riesit doplnanim liehu do nafty. Odvtedy uz nastastie naftu nepouzivam a velmi sa tesim, ked nebudem musiet pouzivat ani benzin a riesit ci mi neodide nejake tesnenie (ako teraz pri turbe), DPF a ci z niekoho, mojimi emisiami, nevyrobim astmatika ci alergika alebo aj nieco horsie.

        1. Vim, bylo mi to vysvetleno a v tom duchu jsem to i psal
          Vim, bylo mi to vysvetleno a v tom duchu jsem to i psal Dlazdicovi, kdyz se pokusil o nepovedeny vtip, ze mame radost, ze auta jezdi i v zime, protoze nektera spalovaci s tim maji docela problem.
          Pred lety jsem videl dokument o Ojmjakonu, tam ukazovali, ze auta jsou neustale nastartovana, protoze by jinak do leta meli smulu. Zajimalo by me, jak by si s tamnim prostredim poradily BEV. Teplota klesa i pod -50 °C (jestli si pamatuji, pri te teplote se nejde do skoly), rozhodne bych v te teplote nedal jejich zachody (kadiboudy). Zrovna tam ukazovali manika, ktery se „koupal“ ve snehu a pochvaloval, jak je teplo, bylo jen -40 °C.

      3. Kdysi pred mnoha lety me nechtel po krutych mrazech
        Kdysi pred mnoha lety me nechtel po krutych mrazech nastartovat naftak Skodoffka. Tak jsme vzali lano a roztahli tu zmrzlou potvoru. Po 200-300m motor naskocil. Bohuzel preskocil rozvodovy remen o nejaky zub. S autem jsem jel ca. 300km. Pak jsem zajel do servisu ze nejak divne bezi. No dopadlo to jeste dobre. Od te doby ma Skodoffka v navode ze se studeny naftak nesmi roztahovat a roztlacovat. Zlaty EV, ten jede za kazdeho pocasi. A kdyz to je dobry EV, tak si umi i baterku predehrat stejne jako kabinu. Ze site behem par minut.

        1. Ze sítě, ano, dobrá poznámka, ale musí být ta sít
          Ze sítě, ano, dobrá poznámka, ale musí být ta sít funkční 😀 Jinak jste úplně ale úplně v prdeli 😀 se sítí u zadku se to snadno machruje 😀 pokud mám tu vaši sít u auta, tak nastartuju i se spalovákem. A víte proč? Protože v 99% případů je problém u spalováku ve slabé baterii 😀 😀

          Zesměšňujete tu něco co je problém hlavně u starých aut, jsem zvědavej co bude dělat to Vaše EV třeba po dvaceti letech 😀 😀 Pokud tedy nebude blázen a nekoupíte za půl mega do té rozvrzané rezaté plechovky novu baterku 😀 Tesla ale určitě bude mít pro tyto případy nejakou převratnou aplikaci, třeba praskající ohen v krbu přes celou obrazovku 😀

          1. Za dvacet let tady asi uz nebudu, tak me to asi nemusi
            Za dvacet let tady asi uz nebudu, tak me to asi nemusi zajimat. Ale po nejakych 10-12 letech pujde baterka jako zaloha na FVE. Mozna jeste drive, protoze nehodlam podporovat jaderne experimenty osazenstva Strakovky. Oni planuji, ze po dostavbe Dukovan bude stat MWh 140 EUR. Blazni nas zadluzi az po vlasy. Solarni elektrina bude za hubicku a Cezko si nalozi tuny uranu na bedra. Kazdy kdo to zvladne pujde do sobestacne elektriny a jen ANO-kyvacum zustane elektrina od ANO-CEZu. At se pak treba po$erou, luza zemanovska a babisovska.

            1. Kez by to bylo, jak pisete. Obavam se, ze si tohle za 15 – 20
              Kez by to bylo, jak pisete. Obavam se, ze si tohle za 15 – 20 let uvedomi vetsina lidi, ze je vyjde v relativne kratke dobe lacineji, kdyz si poridi FVE a akumulaci (vctne firem, ktere si mohou poridit i VTE) a kdo bude v panelaku, da aspon na fasadu FVE s mikromenicem. Takze tu elektrinu bude stat draho vykupovat a lacino prodavat sousedum. Takze nakonec se to zamazne z rozpoctu, protoze tem par lidem, co nemaji moznosti (strechu, pozemek, finance) nemuzou kWh zdfrazit na 25 Kc, protoze to bude vetsinou ta socialne nejslabsi vrstva. Pak budou ty penize chybet na vedu, infrastrukturu, apod.

              1. Nasel jsem smysluplne vyuziti prebytku z FVE. Mame velkou
                Nasel jsem smysluplne vyuziti prebytku z FVE. Mame velkou zahradu a dlazdenou plochu. Trava roste i tam kde nema. Drive jsme pouzivali chemii a rucni likvidovani. Ted ohreju vodu na 100°C a hubim tak ekologicky plevel mezi dlazbou. Pouzivam vyhradne prebytky z FVE.

                1. To je fakt plýtvání jak elektřinou tak vodou…
                  Ale je to

                  To je fakt plýtvání jak elektřinou tak vodou…
                  Ale je to hlavně vina ČEZu,… raději cpe do sítě el z uhlí než aby vykoupil pár kWh z malých FVE…

                2. Zalévání spár dlažby jsem viděl už v 90 letech u
                  Zalévání spár dlažby jsem viděl už v 90 letech u jednoho architekta. Já zkoušel 48kW PB hořák k lepení asfaltových pásů, ale je asi moc velký a hnědne okolí spáry. Chce to asi ostřejší plamen.

                3. Horka voda pronikne ke korenum a zlikviduje je. Ten horak
                  Horka voda pronikne ke korenum a zlikviduje je. Ten horak spali povrch a dole to zustane zive. Podobny efekt je u pary. Idealni by byla kombinace pary a vrouci vody pod nejakym krytem aby vsechna energie pusobyla dele. Spotreboval jsem 1litr/m2. S parou by to bylo mozna polovina.

                4. Díky za doplnění zkušeností. Aha, takže parní
                  Díky za doplnění zkušeností. Aha, takže parní generátorek do ruky s šikovnou tryskou by to chtělo.

    2. Proč by nejelo, pokud je dopředu natemperovaná baterka, tak
      Proč by nejelo, pokud je dopředu natemperovaná baterka, tak už jí používání nenechá prochladnout. Zajímavé by to bylo ve chvíli, kdy by nechali promrznout baterku na -20°C a pak to mělo nějaké zajímavé výkony a k tomu se to dalo dobíjet – to už nejde ani s LTO, natož s NMC – NMC pod +10°C nic moc dobíjení a pod – 10°C nic moc vybíjení, co jsem koukal tak řada baterek má -20°C min krátkodobou skladovací teplotu (mylsím, že tam bylo měsíc)

      1. Loni v zime jsem po vikendu na horach odjizdel v nedeli rano v
        Loni v zime jsem po vikendu na horach odjizdel v nedeli rano v 8h pri -18 stupnich. Auto nerekuperovalo vubec, rekuperaci vyuzivalo jen k vytapeni a ohrevu baterky. Vykon motoru byl omezen na 100kW.
        Cca po 30 km jsem mel plny vykon a asi polovicni rekuperaci, a po 60km i plnou rekuperaci. Spotreba vzhledem k jizde spise s klesanim byla v pohode.

        V -10 jsem jezdil na jinych horach bezne nekolikrat tydne z hotelu k Auquaparku a zpet a bylo to taky uplne v pohode.

        1. NMC a jeho deriváty neumí nabíjet v záporné teplotě,
          NMC a jeho deriváty neumí nabíjet v záporné teplotě, proto ta rekuperace nešla
          V mínus teplotě by měla i omezit výkon (respektive neměl jsem v ruce článek, co by neomezil), otázkou je, jak jak moc výkon omezí a jak rychle se to prohřívá – není to lineární děj a liší se to SOC, IR a SOH.

            1. No takže na proud odpovídající LC testu – aspoň pokud si
              No takže na proud odpovídající LC testu – aspoň pokud si dobře pamatuju paramtetry teslích 18650. Těch 6 kW je dobrej doping..té vody v packu tolik není, takže pokud to ještě umí malej okruh, tak je to o deset dvacet °C nahoře v cukuletu

              1. Velice dobře můžete sledovat ohřívání Teslích baterií
                Velice dobře můžete sledovat ohřívání Teslích baterií na několika youtube videích od Bjorna Nylanda, kde sleduje přes app i průtok chladici kapaliny bateriemi, ohřívání v zimě případně chlazeni v létě. Případně v tomto videu prezentuje tabulku s max výkonem či omezením regenerace při různé teplotě a stavu SOC

Napsat komentář