Tesla Model S a Model X: žádný velký facelift nečekejte, říká Elon Musk

Už několik let se mluví o velkém facelitu elektromobilů Tesla Model S a Tesla Model X, jejichž prodeje s příchodem Tesla Model 3 rapidně poklesly. Elon Musk však aktuálně na Twitteru trochu zchladil naděje.

Elektromobil Tesla Model S v současné verzi trpí klesajícím zájmem zákazníků – jeho prodeje kanibalizuje Model 3.
foto: Tesla

Na přímý twitterový dotaz kdy se chystá „refresh“ (facelift) elektromobilu Tesla Model X odpověděl Elon Musk následovně: „Žádné ‚refreshované‘ Modely X ani S se nechystají, budou se jen průběžně lehce upravovat.“ Nejvýraznější změnou u obou modelů byla podle něj integrace vylepšené pohonné jednotky z Tesla Model 3 jako předního motoru pro S/X před třemi měsíci.

Elon Musk dlouhodobě říká, že Tesla žádné „refreshe“ nebo „facelifty“ nedělá. Za facelift neuznává ani úpravu vzhledu karoserie Modelu S/X z roku 2016. V tomto kontextu je třeba jeho prohlášení o tom, že se žádný facelift nechystá, s rezervou.

Podle zdrojů magazínu Electrek.co se už před časem nejspíš chystal výrazný update interiéru Modelů S/X, ale plány se pravděpodobně mohly změnit a úpravy pomohou být postupné, jak naznačil Musk.

Navíc je potvrzeno, že Tesla už testuje elektromobily Model S a X vybavené stejnou baterií, jako má Tesla Model 3, tedy s články 2170. To by mělo nejen umožnit mírně prodloužit dojezd, ale především umožnit nabíjení až 250 kW.

52 Comments on “Tesla Model S a Model X: žádný velký facelift nečekejte, říká Elon Musk”

  1. Jelikož je zde spousta expertů dovolím si vznést trochu
    Jelikož je zde spousta expertů dovolím si vznést trochu offtopic dotaz. Po shlédnutí videa z rekordu Bjorna s TM3, kde 20x rychle po sobě nabíjí baterií stále plnou palbou 500A na CCS stanicích jsem se chtěl zeptat na ten japonský zázrak v podobě Leafu s 62kWh baterií. Už to někdo někdy viděl/zkoušel nabíjet na 100kW CHAdeMO stanici? Jede to nabíjení alespoň chvíli na plných 200A (omezeno kabelem) taky těch cca 77kW max jako Kona/Soul/Niro, nebo je to dle očekávání zase naprostá ostuda? Díky.

      1. Díky za odkaz, podle toho popisu to vypadá zase na tragédii
        Díky za odkaz, podle toho popisu to vypadá zase na tragédii i na 50kW stanici. No nic musím si počkat na recenzi od Bjorna. Je škoda, že těchto Leafů již pár kusů jezdí, ale evidentně ještě nikdo nepovažoval za zajímavé jej připojit ke 100kW CHAdeMO stanici, kterých už také pár stojí.

      1. Jo to je sen boj s ropnou lobby :D, koukněte na
        Jo to je sen boj s ropnou lobby :D, koukněte na hospodářské výsledky a akcie konvenčních automobilek a jak sami bojují o přežití v nových emisních limitech 😀 Fakt nemají čas, sílu ani prostředky na takové ptákoviny.
        Skoro se obávám, že boj za emisemi jim odkrajuje i většinu kapacit a financí na vývoj, které by mohli a dost často asi i chtěli věnovat rozvoji elektromobility, či jiných technologií např vodík…

    1. Škoda, že není k tomu i víc info. O jaký hluk se jedná,
      Škoda, že není k tomu i víc info. O jaký hluk se jedná, předpokládám, že to je zvenku, při jaké rychlosti, atd… Dále by bylo zajímavé změřit vnitřní hluk při různých rychlostech. Toto už taky Němci měřily, pamatuji, že Tesla taky nebyla nejtišší.

      To jenom potvrzuje, že dnes už moderní motory nedělají takový kravál a při normální cestovní rychlosti je zdrojem hluku spíš něco jiného.

      Tady nějaké údaje o hluku v kabině, ale popravdě neznám metodiku, kdo to měřil…
      http://www.auto-decibel-db.com/desktop_kmh.html

  2. Tak on je elon osel, co se divi kdyz na meetingu rekne ze
    Tak on je elon osel, co se divi kdyz na meetingu rekne ze Tesla bude mit brzy auta s dojezdem 400mil. Kazdemu je jasne ze to bude Sko/Xko u ktereho se chysta refresh. A pak to musi zase hasit na twitteru a ujistovat ze zadne refeshe nebudou , coz je kravina, samozrejme ze budou a brzy , ostatne jako celou dobu.

  3. Pokud se na to podíváme střízlivě, tak Tesly jsou dobře
    Pokud se na to podíváme střízlivě, tak Tesly jsou dobře vymyšlená a vyrobená auta, vypadá to, že vydrží slušnou nálož kilometrů, konkurence je v nedohlednu a výrazný ‚facelift‘ může tak akorát zkomplikovat výrobu a servis… ale schválně, co byste na MS a MX chtěli změnit? (důvod typu: už to 10 roků vypadá pořád stejně neberu).

    1. Tak minimalne by jim jako autu za 2M+ slusela svetla (skutecne
      Tak minimalne by jim jako autu za 2M+ slusela svetla (skutecne adaptivni led matrix nebo laser) a perovani patrici k autu za 2M+. Alespon za priplatek. Klimatizace, ktera nema „slabe chvilky“. Sedadla, ktera nedrou o stredovy tunel. Kapsy ve dverich, „malovaci svetylka“ a vetsi kastlik u S. 360 stupnova parkovaci kamera. Zasuvka v kufru u S. Oka v kufru pro upevneni nakladu. Proste veci, co jsou bezne u aut o dve tridy niz.

                1. Jo tohle! Já furt přemýšlel, co je myšleno tím
                  Jo tohle! Já furt přemýšlel, co je myšleno tím malovacím světýlkem 🙂 Potvrzuji, manželka to v autě taky používá a je to běžná věc i v autech podstatně levnějších.

                2. Jo aha a já myslel že myslíš ty malovací blinkry a
                  Jo aha a já myslel že myslíš ty malovací blinkry a různý ty měňafkový světelný show led světlometů :))))
                  Osvětlený zrcátka ve stínítkách jsem měl i u skoro nevybavenýho Passáta, kterej opravdu nevím kolik moh stát jako novej. A myslím že to měl i můj salonní Renault 25 v socka verzi v karburátoru se švihadlama 😀

                3. Ja to mel v Passatu z roku 2000 (generaci tak rok 96-97) a to
                  Ja to mel v Passatu z roku 2000 (generaci tak rok 96-97) a to urcite nebyla novinka. Tipnu si, ze ameriky to mely v sedesatych letech.

      1. Oni jak to upravuji prubezne, tak nektere z tech veci uz
        Oni jak to upravuji prubezne, tak nektere z tech veci uz dnesni S/X maji.
        Ja bych vice uvital tu baterku z clanku 2170, ktera by umoznila nabijet vyssimi vykony. A minimalne pro neperformance verze i zadni motor s permanentnimi magnety, tedy s vetsi ucinnosti a tedy s vetsim dojezdem.

          1. Maximalni spokojenost. Za rok provozu dvakrat pravidelny
            Maximalni spokojenost. Za rok provozu dvakrat pravidelny servis (levnejsi nez u spalovaku) a jeden restart odpojenim 12V baterky, kdyz stavkoval.
            Jinak zadny problem. Najeto bude mit kolem 40tis.km, takze jezdi kazdy den plne nalozeny a nestalo se, ze by nestacil dojezd. Vyjimecne vidim, ze ho kolega pripoji i v praci, jinak nabiji jen pres noc.

            1. >Michelin,
              přeji dobrý den a omlouvám se ostatním za off

              >Michelin,
              přeji dobrý den a omlouvám se ostatním za off topic.

              Hyundai Ioniq Electric a Tesla M3 jsou v mém užším výběru, a proto mě zaujaly ty 2 pravidelné servisy za rok provozu u Vašeho Ioniqa.

              Ty dvě návštěvy servisu byly nutné kvůli garančním prohlídkám po velkých nájezdech, čili jen preventivně a pro udržení záruky? A servisní činnost spočívala prakticky jen ve vizuální prohlídce a kontrolním shlédnutí diagnostiky a případně stavu brzdové kapaliny, ostřikovačů a podobných formalit?

              S díky a s pozdravem
              Dovi

              1. Ano. Servisni interval je 15tis.km. Aby jste neprisel o zaruku
                Ano. Servisni interval je 15tis.km. Aby jste neprisel o zaruku nesmite ho pretahnout o vice nez 1000km. Menili pouze kabinovy filtr.
                Na druhou stranu kvuli uznani dvoulete zakonne zaruky jiz nemusite do znackoveho servisu. Nejsem si, ale jisty jestli ten servis nemusi mit nejakou certifikaci na elektricka auta.
                Stalo nas to vzdy 3-4tis.Kc i s dani. Lada-Ion to myslim sfoukl vyrazne levneji, kdyz je primo upozornil, ze nechce delat nic co neni povinne, takze tusim, ze mu ani ten kabinovy filtr nemenili.

                S Teslou intervaly moc resit nemusite. Budete v servisu kazdou chvili. 🙂

                1. Kdyz uz je tema nakousnute, zkusil nekdo z pritomnych ten
                  Kdyz uz je tema nakousnute, zkusil nekdo z pritomnych ten cesky servis?

                2. Muj kolega tam byl uz asi dvakrat.
                  Je to pry stejne jako jinde

                  Muj kolega tam byl uz asi dvakrat.
                  Je to pry stejne jako jinde v Tesla servisech.

        1. Upresnim, ze Tesla nepouziva v TM3 (zadny) a v TMS a TMX
          Upresnim, ze Tesla nepouziva v TM3 (zadny) a v TMS a TMX (predny) motor s permanentnymi magnetmi v rotore ako vecsina elektromobilov, ale reluktancny motor s premanentnymi magnetmi, kde permanentne magnety nie su v rotore, ale na statore, su mensie a s mensim magnetizmom, pricom len pomahaju elektronike vyhladit priebeh krutiaceho momentu reluktancneho motora v ramci otacky. Reluktancny motor bez pomocnych permanentnych magnetov na statore ma pri malych otackach neprijemne vibracie sprevadzane hlucnostou.
          Debatili sme o tom dost podrobne tu: https://teslaclub.sk/forum/v%C5%A1eobecn%C3%A9-f%C3%B3rum/technicky/36464-motory-pou%C5%BEivan%C3%A9-v-elektromobiloch#post36464

            1. Aj mna by zaujimala jednoznacna odpoved na otazku tahania
              Aj mna by zaujimala jednoznacna odpoved na otazku tahania EV.
              Vecsina vyrobcov tahanie uplne zakazuje.
              Podla mna, pokial funguje elektronika elektromobilu a je aspon minimum energie v 400V baterii, tak mozno urcite tahat na lane/tyci kazdy elektromobil v D rezime. Elektromobil bude pri tahani rekuperovat podla toho ako je nastaveny rezim rekuperacie.
              V navodoch k elektromobilom vecsina vyrobcov uplne zakazuje tahanie na lane a ani nespecifikuju, ci ma auto v poriadku elektroniku, alebo nie a tiez nezavisle od typu elektromotora. Paradoxne v navode na ION je napisane, ze sa moze tahat na lane do 30km/h v rezime N no v navode na MiEV sa pise ze sa na lane nemoze tahat vobec… tak si vyberte – pritom su to rovnake auta :-)))
              Trojcata maju motor s premanentnymi magnetmi, t.j. typ elektromotora u ktoreho sa podla mna moze najlahsie naindukovat vysoke napetie, ktore by mohlo znicit invertor.
              Niektori tvrdia, ze pri jazde elektromobilom, by sa pri rychlej jazde vobec nemalo preradovat z D do N – ze vraj aj to by mohlo poskodit elektroniku.
              Na tesle bezne davam do N aj vo vysokej rychlosti a ked to elektronika tesly dovoli, tak to zrejme tesle nevadi.
              Na i-MiEV-e to radsej nerobim – aj ked to tiez dovoli – ale trojcata maju mechanicky volic rezimov.

                1. Třeba u Ioniqa (i u Nira a Kony, novějších Smartů) se
                  Třeba u Ioniqa (i u Nira a Kony, novějších Smartů) se rekuperace ovládá pádly pod volantem a běžně se dá „vypádlovat“ plachtění, takže problém nevidím. Běžně na dálnici rozjedu 140 km/h a dám plachtění a tak jedu několik km.

          1. Pánové internet je mocná zbraň když se používá s
            Pánové internet je mocná zbraň když se používá s rozvahou. Bohužel poslední dobou je co se týče technologií (které se nedají vykládat více způsoby na rozdíl od práva či politiky) doslova zaplaven minimálně zavádějícími informacemi. Tesla Model 3 motor používá standardní princip IPM-PMSM, tedy synchronní motor s pohřbenými permanentními magnety s využitím reluktančního momentu jako všichni ostatní (BMW, Nissan, VW). Tyto motory charakterizuje uspořádání PM do písmene V a vysekáním kavit(děr) do rotorových plechů. To čím je motor TM3 speciální je vlastní provedení PM, které nejsou tvořeny jedním celistvým magnetem, ale každý magnet je „slepen“ z tuším 4ks vzájemně pootočených magnetů a tedy je využito tzv. Halbachova pole Když se toto řešení spojí se speciálním provedením vinutí statoru, lze takový motor téměř dokonale odbudit. Motor tak pracuje při nízkých otáčkách jako IPM(obchází se tím největší nevýhoda SRM v podobě dosud stále neřešitelných momentových vibrací) a po přechodu do režimu odbuzování funguje jako SRM.

            V každém případě v TM3 motoru samozřejmě žádné magnety ve statoru nejsou!!!

            1. No neviem, ci z toho obrazku je jasne, ze v statore nie su
              No neviem, ci z toho obrazku je jasne, ze v statore nie su magnety. Dajte prosim lepsi zdroj.
              Zaujal ma synchronny reluktancny motor s permanentnymi magnetmi v studii: http://advances.utc.sk/index.php/AEEE/article/view/372
              ma magnety v statore, pricom z utrzkov informacii na nete (ktore nemusia byt pravdive) mi vychadza, ze v TM3 by mohol byt reluktancny motor podobneho typu ako popisuju v studii.
              V clanku o TM3 motore tiez pisu, ze TM3 ma magnety v statore.
              https://cleantechnica.com/2018/03/11/tesla-model-3-motor-in-depth/
              A z popisu v texte cleantechnica to vyzera tak, ze je to velmi podobne ako popisuju v studii zilinskej univerzity.

              1. Ve vší úctě k cleantechnice, ten jejich článek je pouhá
                Ve vší úctě k cleantechnice, ten jejich článek je pouhá konstrukce na myšlence, že by to tak nejspíš šlo udělat. Takových myšlenek bylo v historii o Tesle spousta a vždy se ukázalo, že Tesla šla ke splnění svých technologických cílů přímočarou cestou existující a dobře ověřené technologie (rozuměj nevymýšlela ptákoviny). Podstatné je, že z řezu motoru je jasně patrné, že magnety jsou umístěny v rotoru a tedy se stále jedná o speciální případ IPM motoru.

                Já osobně si nedokáži v tom řezu moc představit, jak a kam by do statorového packu ty magnety dostaly za druhé umístit neodymové magnety v přímém kontaktu se statorovým vinutím za předpokladu, že motor budu pravidelně přetěžovat, není technologicky dobré řešení. Naopak je velká výhoda onoho „pohřbení“ magnetů IPM rotoru, že jsou poměrně daleko od největšího zdroje tepla, a k tomu odděleny vzduchovou mezerou.

  4. Mozna se jen snazi nezastavit prodeje S a X cekanim na nove
    Mozna se jen snazi nezastavit prodeje S a X cekanim na nove verze uplne.
    Ono i kdyby neco chystali tak to bude mit jako vzdy znacne zpozdeni, lide budou nakup odkladat a soucasne vyrobni kapacity budou zbytecne zahalet. Tedy je lepsi rict, ze nic nebude a pripravovat to v tichosti.

  5. Mohly by nové baterie 2170 snížit cenu? Vím že Elon
    Mohly by nové baterie 2170 snížit cenu? Vím že Elon říká že cena jejich aut v čase poroste , ale výrobní cena baterie kterou dávala Tesla do modelu S v roce 2012 musela jít zásadně dolů. A jak všichni říkají, vysoká cena BEV je kvůli ceně baterii. Nemáte někdo odhad kolik stala výroba baterky tenkrát a dnes?

    1. Aktuálně je produkce baterií limitním faktorem výroby
      Aktuálně je produkce baterií limitním faktorem výroby TM3, takže není žádný prostor pro S/X a už za půl roku budou potřebovat ohromné množství 2170 pro TMY, takže se ani Muskovi nedivím, že napsal, že přechod neplánuje pro takto malosériové vozy.

    1. Drby o refreshi se šířily všude po netu (zásluhou toho
      Drby o refreshi se šířily všude po netu (zásluhou toho blba Freda z Electreku) a lidé začali odkládat nákup MS/MX, protože kdo by si koupil nové auto, když za rohem je refresh, že?

      Zvláště když o tom refreshi Fred žvatlá už rok a tvrdí, že je za rohem. To že Tesla stoprocentně nějaký update připravuje, ještě neznamená, že je za rohem. Prostě pracují na nějakých konceptech a může trvat ještě dlouho než z toho něco bude.

      Navíc to nemusí vydat jako refresh ve formě vélké změny, ale spíše postupně po malých aktualizacích, jak to Tesla běžně dělá.

    1. Už tak mají nedostatek baterií pro M3. Asi zatím nemají
      Už tak mají nedostatek baterií pro M3. Asi zatím nemají kapacitu pro použití stejných baterek pro MS/MX.

      Minimálně do doby než postaví nové výrobní linky s využitím technologií od Maxwella, kterého koupili právě za tímto účelem.

      Update baterií tedy bude, ale ne dříve než možná za rok.

Napsat komentář