Tesla Model E se představí za 12 až 18 měsíců

Novinky se z Tesla Motors v posledních dnech jen valí. Za všechno může šéf automobilky Elon Musk, který se rozhodl odkrýt oponu nad nejbližší budoucností. Mimo jiné také řekl, že Model E, levný elektromobil značky Tesla, se poprvé objeví za 12 až 18 měsíců.

Automobilka Tesla Motors je v celosvětovém měřítku co se objemů výroby týká pořád ještě trpaslík. Ale na jak dlouho?
foto: Tesla Motors

Tesla Model E je konečně to auto, po kterém Elon Musk prahne už více než dekádu. Levný elektromobil s dostatečným dojezdem. Prozatím to vypadá, že cena se bude pohybovat kolem $30-35 000 a dojezd bude přes 300 km. Cena je tedy srovnatelná s konkurencí typu Nissan Leaf (a poloviční proti Modelu S), ale dojezd by měl být 2x vyšší.

Model E by měl zároveň „pomoci“ naplno využít novou továrnu Tesla Motors ve Fremontu, která má údajně roční výrobní kapacitu až 500 000 aut. Prozatím se tam ale vyrábějí maximálně desítky tisíc kusů ročně.

Levný elektromobil značky Tesla nesl dříve kódové označení Blue Star. Půjde o třetí generaci elektromobilu značky Tesla Motors a k zákazníkům by se měla dostat v letech 2016 až 2017. První prototyp ale automobilka představí už za 12 až 18 měsíců.

V současné době se auto nachází v „nákresové“ fázi. Jakmile bude dokončena, začnou technici pracovat na hliněném modelu. To by mohlo být někdy v polovině roku 2014. Za dalších zhruba šest měsíců by mohl být hotový prototyp. Veřejnosti by se tedy elektromobil Tesla Model E mohl představit už v 1. čtvrtletí 2015.

17 Comments on “Tesla Model E se představí za 12 až 18 měsíců”

  1. Jsem zklamám. Já doufal,
    Jsem zklamám. Já doufal, že má Tesla něco v rukávu, ale nemá, a že už na tom pracujou dlouho, ale očividně ne. Za 3-4 roky? Bězný auto trva tak 3 roky. Já si ale myslim, že to je tím, že to prostě nyní neumí vyrobit! A to myslím tak, že sice Model S je super EV s dobrým dojezdem, ale za jakou cenu? Pokud budou chtít srazit cenu na polovinu, dostanou se na dojezd 160 jako má Leaf. Fyziku prostě neoblbneš a zázračný a levný baterie prostě zatim nejsou. Takže si mylím že na to záměrně nespěchají, příští rok si budou designeři plácat hlínu a pak se uvidí.. Chjo.

  2. E jako Elon? 🙂
    Jinak těch

    E jako Elon? 🙂
    Jinak těch 300 km mi nepřijde nic moc, vzhledem k tomu, že tu má být až za 3 roky. To už budou i auta konkurence mít podobný dojezd, takže se ztratí hlavní konkurenční výhoda Tesly v dlouhém dojezdu. Doufám, že ten dojezd zvýší minimálně na 400 km.
    Ale jen tak dál, ukazuje se, že vodíková auta budou asi opravdu stále jen fantazií a díky rychlému vývoji na poli baterií prostě přestanou mít význam.
    Mimochodem k čemu vlastně ten hliněný model? Proč rovnou nepostaví už prototyp?

  3. Tazke rozhodovanie o 3 roky.
    Tazke rozhodovanie o 3 roky. Leaf uz bude mat urcite 2x dojazd a proti nemu bude stat nova mala Tesla. Uz sa tesim, ked si jedno z tychto dvoch aut kupim, aj ked mozno kvoli financiam siahnem po jazdenom Leafe. Mozno sa bude dat spravit upgrade bateriek, ale aj 100km mi bohate bude stacit a 300km by boolo len plus. Len este niekde zohant garaz, lebo predlzovacku natiahnutu z okna by som nerad nechal vonku cez noc 🙂 Na dlhsie cesty/dovolenku si auto pozicam z rodiny.

  4. Super, Musk zatím vždy
    Super, Musk zatím vždy sliby splnil, takže předpokládam, že v půlce roku 2015 ten prototyp bude vidět A taky doufám, že bude mít dojezd slibovaných 300 km.
    Ono za cca 2 roky i konkurence může dojezd zdojnásobit, přeci jen Nissan Leaf, nebo BMW tu auto už má a stací jim udělat jen evoluci v dojezdu. Nissan to podle mě už určitě zkouší a 2 roky je relativně dlouhá doba.

    Tak uvidíme jak se to vyvine čím více tím lépe.

    Ale už opravdu svítá na lepší časy elektromobilů. Už to neodhaduju na dobu za 5-10 let, ale tak kolem 2 let a to už je opravdu skoro za dveřmi.

    1. Když se na věc podívám z
      Když se na věc podívám z technického hlediska tak my vychází tyto parametry:

      1) pokud se dnes počítá NEDC spotřeba na 12.9kWh/100km u BMWi3 (Nissan to bude mít podobně) tak pro 300km dojezdu budou auta těžší a NEDC spotřeba mírně vzroste na cca 15kWh/100km. Čili baterie bude muset mít kapacitu 45-50kWh = dvojnásobek dnešní kapacity (BMW 22kWh, Nissan 24kWh). Tesla model E bude určitě počítat spotřebu dle US cyklů, takže odhaduji že bude mít baterii min. 50-60kWh.

      2) generace aut k nástupu na trh v roce 2015 musí mít dnešní nejlepší vyzkoušenou technologii, která se bude po ty dva roky dále intenzivně testovat. Pro rok 2017 lze uvažovat i s něčím nadějným a nevyzkoušeným s tím, že se to snad podaří do 2let vyladit a pak další dva roky intenzivně testovat.

      Shrnutí:

      Tesla nemá problém: technologii 50-60kWh baterii umí již dnes a na 100% ji dokáže nacpat do auta velikosti modelu E (menší než modely X a S).

      BMW a Nissan mají problém: technologie jejich baterií (velké články >60Ah) je dnes v podstatě na hraně možností co se dá do auta jejich velikosti ještě nacpat. Obecně současné „velké“ články mají cca 3x menší objemovou hustotu než velikost 18650, čili do stávající šachty se v i3 ani v Leafu více jak cca 30kWh ve „velkých“ článcích nevejde, nehledě na další citelné zvýšení hmotnosti. Osobně bych tipoval že jejich další generace(lépe evoluce) k roku 2015 bude mít právě do těch 30kWh a opět velmi silný a efektivní marketing.

Napsat komentář