Tesla chce budovat továrny v zahraničí, akcie příliš vysoko?

Prodeje elektromobilu Tesla Model S stoupají, Model X už se chystá na debut a Model E se zatím alespoň kreslí. To vše pomáhá automobilce Tesla Motors růst do závratných výšin. Spekuluje se proto, že by mohla začít stavět továrny i mimo USA. A mezitím její šéf Elon Musk překvapivě upřímně říká: naše akcie jsou nadhodnocené!

Tesla Motors je jediná úspěšně etablovaná nová americká automobilka za posledních několik desetiletí
foto: Tesla Motors

V současné době Tesla Motors pilně pracuje na expanzi do Evropy a Asie. Spolu s rozšířením prodejů by měl přijít i očekávaný růst poptávky. Pro následujících několik let bude automobilka pokrývat tuto poptávku ze své jediné továrny ve městě Fremont v Kalifornii.

Letos tam chce vyrobit kolem 20 000 elektromobilů Model S, příští rok až 40 000 a postupně by toto číslo mělo dál rapidně stoupat. A samozřejmě budou přibývat nové modely: elektrické SUV Model X nebo později, v letech 2017-18 také levný elektromobil Model E. A možná i nový Roadster a elektrický pick-up.

Nové továrny ve světě

Továrna ve Fremontu je schopna vyrábět maximálně kolem 500 000 aut ročně. Ačkoliv bude ještě nějaký čas trvat, než tohoto čísla firma dosáhne, její šéf Elon Musk si je jist, že během následujících několika let se prodeje elektromobilů skutečně vyšplhají na stovky tisíc kusů ročně.

A tady přichází na řadu inspirace největšími automobilkami dneška. Ty vyrábějí své vozy v továrnách po celém světě, co nejblíže spotřebiteli. Snižuje to výrobní náklady a ve výsledku i cenu za kterou je možné auto prodávat.

Skvělým příkladem ostatně může být i ve světě elektromobilů Nissan Leaf. Ten původně automobilka Nissan vyráběla pouze v Japonsku. Nejen díky silnému jenu ale nebylo možné cenu snižovat. Proto se rozhodla rozjet výrobu v britském Sunderlandu a v americké továrně Smyrna v Tennessee.

Učit se od gigantů

Díky tomu mohla na trh uvést druhou generaci elektroauta Nissan Leaf za výrazně nižší cenu a přitom s lepšími parametry. Nelze se proto divit, že Musk si už dnes může dovolit tvrdit, že v “dlouhodobém horizontu bude Tesla zakládat továrny v Evropě, dalších částech i Asii. Ostatně, už dřív Musk mluvil o možnosti zřízení továrny v Texasu.

A expanze už skutečně pomalu začíná. Nejspíš i proto, že Nizozemsko vybuduje největší síť rychlodobíječek na světě, rozhodla se tam Tesla také skládat a servisovat evropské verze elektromobilu Model S. To znamená, že z Kalifornie se tam lodí dopraví jednotlivé součástky, ze kterých se pak sestavují (či spíše “dodělávají) vozy Model S.

Velké ambice a vysoká hra

Je skvělé vidět, že Tesla se nebojí velkých ambicí a hodlá zaútočit na pozice světových automobilek typu Volkswagen, Toyota, Ford, General Motors či Nissan. S tím ostatně souvisí i zajímavá aktuální zpráva kolem akcií Tesly. Ty jsou totiž podle Muska nadhodnocené.

Řekl to – ač ne takto “napřímo” – v aktuálním rozhovoru pro televizi CNBC. Pochopitelně nemohl říct přímo, že “akcie Tesla Motors jsou nadhodnocené”, protože by tím poškodil jak svou firmu, tak především její akcionáře. A nejspíš vyvolal i salvu žalob od jejích právníků.

Faktem je, že akcie Tesla Motors se dnes pohybují kolem $160 za kus. Při uvedení to přitom bylo 8x méně. Kdo koupil, neprohloupil. Nicméně, Tesla aktuálně vykázala teprve druhé ziskové čtvrtletí za sebou (a také druhé celkově), takže cena akcií neodráží ani tak skutečný výkon firmy, jako spíš spekulativní očekávání “velkých věcí”.

Musk se tedy v rozhovoru odvolává na skutečnost, že trh přirozeně prochází periodami deprese a naopak nafouknutých bublin. “To znamená, že naše akci je vysoce volatilní, protože je tolik závislá na tom jak lidé věří v náš budoucí úspěch,” dodává Musk.

5 Comments on “Tesla chce budovat továrny v zahraničí, akcie příliš vysoko?”

  1. Tesla sice nebuduje továrny
    Tesla sice nebuduje továrny po světě, ale určitě už otevírá montážní linky kde se bude Model S kompletovat s dílů vyrobených v USA. To firmě ušetří dopravní náklady přes oceán a dostane se tak blíže evropským zákazníkům.
    První montážní závod právě otevřeli v holandském Tilburgu.

    1. Příležitost pro ČR, Po
      Příležitost pro ČR, Po TPCA a Hyundaji by mohla na Moravě vzniknout továrna na elektromobily jako vážný konkurent Škodovce E line která je pouhým přáním. ČR jakožto stát v srdci Evropy by pro Teslu byl dobrým nástupištěm pro postsocialistické státy a Morava je jim blíže!

Napsat komentář