Tesla Autopilot už umí rozpoznávat semafory a kužely, chystá se další zvýšení ceny

Tesla neustále vylepšuje svůj systém částečně (a brzy snad i plně) autonomního řízení Tesla Autopilot. I proto ale chystá jeho další zdražení.

Systém autonomního řízení Tesla Autopilot se skládá z mnoha různých součást, ať už softwarových nebo hardwarových
foto: Tesla

V jednom z aktuálních rozhovorů pro podcast Third Row Tesla zmínil Elon Musk, že systém Tesla Autopilot je od základů přepisován. Dodal, že „neurální síť se stará o stále větší a větší část problému“.

Jinými slovy, pevně nakódovaných algoritmů ubývá a stále větší porci autonomního řízení zvládá obhospodařit samoučící se neuronová síť. Skynet by měl radost!

Celý systém Tesla Autopilot je extrémně rozsáhlý, různorodý a potenciálně zcela revoluční systém. Narozdíl od ostatních automobilek Tesla v případě autonomního řízení nesází na LIDARy, laserové radary, ale pouze na počítačové vidění.

Elon Musk už několik let slibuje plně autonomní řízení třídy 4/5. To ale do elektromobilů Tesla stále nedorazilo. Autopilot zatím spíše dělá pomalé krůčky kupředu.

I to ale stačí k tomu, aby Tesla balíček „Full Self-Driving“ pro plně autonomní jízdu postupně zdražovala. Na druhou stranu jsou v praxi vidět i ona vylepšení.

Aktuálně se například jistý Jacob S., majitel elektromobilu Tesla Model 3, podělil s magazínem Electrek.co o zajímavé foto.

Tesla zastavuje před značkou Stop, kterou drží dělník na silnici

Tesla zastavuje před značkou Stop, kterou drží dělník na silnici, a správně celou situaci vizuálně reprezentuje na displeji
foto: Jacob S./Electrek.co

Proháněl své auto po silnicích kolem města Reno v Nevadě, když ho na silnici zastavil dělník se značkou Stop a několik kuželů. Tesla dokázala tuto situaci velmi přesně přečíst a adekvátně ji zobrazit na svém displeji (včetně člověka držícího značku).

Jde o novou feature Tesla Autopilota nazvanou „Stopping at Traffic Lights and Stop Signs“, kterou zatím testují vybraní majitelé elektromobilů v programu předběžného přístupu. Jak je vidět, funguje velmi dobře.

Takhle „vidí“ systém Tesla Autopilot. Připomíná to ještě někomu záběry z filmu Terminátor 2?
foto: Tesla

Balíček Full Self-Driving se dnes k elektromobilům Tesla prodává za $7000, v přepočtu skoro za cenu nejlevnějšího nového auta v Česku. Elon Musk potvrdil, že pravděpodobně 1. července 2020 se cena opět zvýší.

Právě v té době by novinka v podobě rozpoznávání semaforů a stop značek měla být k dispozici celosvětově všem majitelům vozů Tesla s příplatkovým Full Self-Driving balíčkem.

Tesla, Electrek.co

33 Comments on “Tesla Autopilot už umí rozpoznávat semafory a kužely, chystá se další zvýšení ceny”

  1. Dobrý den,
    ohledně té fotky – docela by mmě zajímalo, jak

    Dobrý den,
    ohledně té fotky – docela by mmě zajímalo, jak by takovou situaci autonomní řízení samo od sebe vyřešilo. Jestli by se vůz zastavil do té doby, než ten člověk co drží stopku odejde,pak se samo rozjede a ty kužely objede. Taky by tam ale mohlo zůstat stát napořád, pokud by tu značku zasunul do držáku a odešel, třeba proto, že silnice je např. zasypaná kameny. Normální řidič by stáhl okénko a zeptal se, jestli má počkat nebo se otočit a jet zpátky.To autonomní řízení nedokáže.

    1. Docela bych si dokázal představit že v takových raritních
      Docela bych si dokázal představit že v takových raritních situacích si zavolá poskytovateli, kde se někdo na počítači podívá na kamery a rozhnodne, jestli tam má dál čekat nebo to otočit. A klidně to auto může mít mikrofony a reproduktory, takže se někdo v kanclu klidně chlápka zeptá jak dlouho tam budou pracovat. Zároveň silnici označí jako neprůjezdnou a ostatní vozy se ji vyhnou.
      To v případě taxíku.

      Jinak prostě majiteli co sedí za volantem oznámí, že neví jak dál a ať si to vyřeší sám.

      Ale mnohem pravděpodobnější bude, že k tomu prakticky nedojde, protože v té době stavební firma (nebo investor – město) označní někde v aplikaci, že silnice bude uzavřená z důvodu opravy a auta tam vůbec nebudou jezdit dokud ji zase neotevřou.

      1. Asi máte pravdu,
        vytvoření nějakého dispečinku, kam se

        Asi máte pravdu,
        vytvoření nějakého dispečinku, kam se auto obrátí pro rozhodnutí člověka by ten problém řešilo. Je tedy možné, že Tesla něco takového časem představí, až se plně autonomní řízení bude blížit k uvedení do praxe.
        Na to, že to bude někdo označovat v nějaké aplikaci bych se moc nespoléhal, pokud se na to určený pracovník vybodne, nebo na to nebude mít čas, tak v případě autonomního taxi by to způsobilo dost problémy.
        Dispečink by to řešil lépe i v jiných situacích, například pokud se na silnici něco vyleje nebo rozsype a autopilot nebude schopen vyhodnotit co dál, například zda to lze objet mimo cestu atd.

        1. Dispečink bude u taxíků samozřejmostí. Určitě se
          Dispečink bude u taxíků samozřejmostí. Určitě se vyskytnou stovky vzácných situací, které bude někdo muset řešit. Například před váma spadne most, žena začne rodit atd.

          Ta aplikace bude stoprocentně existovat. Ani to nemusí být něco speciálně od Tesly. Podobné systémy už existují dnes ve velkoměstech. Jenom tak někdo si nemůže uzavřít silnici jak se mu zachce, ale v nějakém systému se to už dnes eviduje a plánuje. Bude stačit tedy napojit systém Tesly na systém městské správy. A s nástupem autonomní dopravy taková potřeba jenom poroste. Policie bude moci uzavřít silnici či upozornit na nehodu, změnit povolenou rychlost atd.

          A určitě to bude fungovat i opačným směrem. Taxíky lemující silnice budou moci upozornit městské služby na špatné silnice a výmoly. Zvláště ve velkoměstech o miliónech obyvatel a desítkách tisíc autnomních taxíků, bude podobná provázanost nutností. Auta upozorní na špatnou kvalitu vozovky, která se bude moci hned řešit a naopak před opravou silnice se digitálně uzavře provoz, aby se někde neštosovaly nepojizdné taxiky.

      2. Autopilot si uz dnes poradi s alternativni trasou pokud
        Autopilot si uz dnes poradi s alternativni trasou pokud zjisti, ze kvuli dopravni situaci je alternativa casove vyhodnejsi. Staci pridat nejakou predikci jak dlouho muze zatarasa jeste trvat. Placnu priklad, ze pokud se od stopky ten clovek oddali, bude auto 10 minut cekat a pak bude planovat jinou trasu s kalkulaci, ze zatarasa bude nadale trvat treba 2x cekaci doby. Nevim co vse muzou vytahnout z rukavu, ale jiste maji vic background nez my vsichni dohromady.

    2. Na druhou stranu AP nevjede na zeleznicni prejezd kdyz blikaji
      Na druhou stranu AP nevjede na zeleznicni prejezd kdyz blikaji svetla a zrusi vlak v rychlosti 200km/h. Nic neni dokonale, v technice je 100% nedostizitelne, ani clovek nezvladne vse na 100%, viz pocty bouracek a mrtvych. Kdyz AP bude mit o jednu obet mene nez ridici z masa a kosti, tak neni co resit.

      1. Jen jestli nepocitaji s vyraznym poklesem prodeju aut a moc EV
        Jen jestli nepocitaji s vyraznym poklesem prodeju aut a moc EV by jim sebralo profit. Spalovak hodi vic zisku a pro nizke prodeje mozna staci eUp. Kdyz zabrzdi EV, podpori spalovaky. A druha spekulace muze vychazet ze zmirneni pokut za emise a tim padem jsou eGolfy nezadouci.

    1. To samozřejmě vyrábí- základní autopilot je v ceně a za
      To samozřejmě vyrábí- základní autopilot je v ceně a za možnost aktualizací až do full je třeba (nyní v ČR)170 000,-Kč připlatit, To je téměř zadarmo když si uvědomíme že tato položka bude prudce růst spolu se zvyšujícími se schopnostmi. Až po tu kdy budete moct poslat své auto aby vám přivezlo babičku z nádraží nebo rozvezlo děti do škol samo. Ale pokud bude chtít řídit sám koupíte si pouze základ. K tomu to myslím směřuje.

            1. Ono je to dneska usmevne, ale za mnoho let to fakt muze
              Ono je to dneska usmevne, ale za mnoho let to fakt muze prijit.
              Vyvoj FSD neni prochazka ruzovym sadem a klidne to muze byt paralela s vyvojem samotneho humana: ten je plnolety (u nas) v osmnacti, dostudovany by mel byt v sestadvaceti, no a tak pet let praxe… je to jeste hodne let, nez to bude. Netroufam si stanovit datum narozeni FSD. Mnozi z nas vsak to uz bohuzel nezazijeme.

      1. Podla mna je to hlupost. Naopak ocakavam u samojazdiadich aut
        Podla mna je to hlupost. Naopak ocakavam u samojazdiadich aut silne restrikcie a celkom velke problemy. Je videt ako samojazdiace auta nie su schopne reagovat v komplexnej prevadzke a tieto lahke udpatym im nepomahaju. Tesla je od 4. stupna vzdialena velmi velmi vela. Nie su vyriesene poistky a podobne. Skor si myslim, ze mi auto zastara, nez ze dostane nejake vacsie vychytavky. Zastarat totiz moze nie len softwarovo ale aj na HW (nove technologie baterii a pod). Potom nema vyznam si kupovat tak zlozite auto.

        Ja osobne som odporca tychto „inteligentnych“ asistentov, lebo sa na nich nemoze clovek spoliehat ale ked sa neda na nich spolahnut tak ako donutit cloveka aby sa nespoliehal?

        Trochu som dufal pri modeli 3, ze predstavia jednoduche EV pre masy a budu tlacit predovsetkym na cenu pri zachovani dojazdu. Miesto toho predstavili prdi auto s malym kufrom, zbytocnymi technologiami okolo, ktore ho predrazuju a nie dobrymi uzitkovymi vlastnostami. Preto ho model Y predbehne a model 3 nema ziadny vyznam.

        1. Tak to je ta hlavní otázka kdy se na autopilota bude dát
          Tak to je ta hlavní otázka kdy se na autopilota bude dát spolehnout. Samozřejmě teprve to bude ono FSD. Musk v 2019 tvrdil že do konce 2020 bude mít robotaxi. O tom pochybuji, ale o tom že se toho dožiju ne. Hodně napoví plná summon funkce (nyní je ve stadiu učení se) ta má být plně funkční do měsíců. Potom se hodně uvidí co dál. Pokud by odeslání na parkoviště a příjezd fungovaly tak, že by je bylo možné použít bez dozoru (kdyby tomu nebránil zákon) tak je v podstatě vyřešeno a Tesla se asi pustí do lobingu za úpravu zákonů. Za jak dlouho to bude, tak o tom se Musk vyjádřil že neví.

              1. V Evrope musite kazdych ca. 15 sekund pohnout volantem, jinak
                V Evrope musite kazdych ca. 15 sekund pohnout volantem, jinak zacne casem zpomalovat, hodi havarijni svetla a zastavi. Alternativne je mozne volant drzet trochu pevneji aby pri minimalnich korekci ktere AP porad dela citil urcity odpor. Pry lze pripevnit k volantu lahev s vodou ktera pohybem auta v lahvy sploucha a to oklame AP. No kdyz to nekdo dela, tak to uz muze u normalniho auta na dalnici take privazat volant provazem. Ja jezdim s AP max 10% cesty. AP je poctivec a dodrzuje rychlost. Nejvetsi pozitek s Teslou je to poradne rozjet a to umim jen ja sam.

          1. Problemom je ze AI ma svoje limity a tie si nemozme dovolit.
            Problemom je ze AI ma svoje limity a tie si nemozme dovolit. Uvidite, ze buducich 5 rokov sa to nikam vyrazne nepohne. Budu iba male krociky. Urcite ti ale nestoji za tu cenu aby sme predrazovali auto niecim co neuplatnime v blizkej buducnosti.

Napsat komentář