V současné době hledají výrobci automobilů cesty ke snižování emisí CO2 mimo jiné ve formě různých hybridů. Ty zajišťují, že v městském cyklu je pohon částečně nebo zcela obstarán elektricky a pro delší vzdálenosti, zejména mimo město, slouží spalovací motor. Proč tedy nezkombinovat čisté spalování CNG motoru s elektrickou částí? Studie prezentovaná Švýcarským federálním institutem pro testování a výzkum materiálů ukazuje, že CNG hybridy mají své nesporné výhody.
foto: Toyota
Studie se zabývala možností úspor u běžně dostupných technologií vozů střední třídy a konstatovala, že v městském cyklu jsou běžně dosažitelné 50% úspory CO2, o 25 % se sníží emise v mimoměstském provozu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
V kombinaci s pohonem na biometan se vliv na klimatické změny sníží téměř na nulu. CNG vozy dále netrpí problémy s exhalacemi karcinogenních pevných částic, což je bolavým místem naftových motorů.
Díky vyšší hustotě CNG v zimě se naopak prodlužuje dojezd a eliminuje se snížení dojezdu elektrické části. Dokonce i vyšší cena hybridu je v kombinaci s CNG vyřešena.
foto: Magna Steyr
Zatímco u běžných benzínových či naftových hybridů je zvýšená cena bariérou, v kombinaci s CNG dochází naopak provozem k úsporám a dle studie se náklady vrátí po 180 000 km. To je pro provozovatele vozových parků (např. taxislužby) návratnost méně než dva roky.
Carrocera Castrosua S.A. dodala CNG hybridní autobusy do Madridu (během tohoto roku by jich mělo být k 20 kusům).
foto: MB Tech
V České republice jezdí asi 4500 vozidel na CNG. Aktuální novinky, auta na CNG, mapu plnících stanic, ceny CNG a jejich vývoj mapuje server www.cngplus.cz. Působí též jako poradenský servis s možností návrhu řešení vozového parku a plnících technologií na CNG.