Lamborghini Coutach

Zelený Lamborghini Countach – len pre náročných ekológov

Designér Flavio Adriani vzdáva vo svojej novej tvorbe hold športiaku Lamborghini Countach vytvoreného týmom Marcella Gandhiho. Nový dizajnový koncept je ním nielen inšpirovaný, ale je to v podstate prepracovaná elektrická verzia vozidla. Už na prvý pohľad vyzerá auto veľmi elegantne a luxusne a zároveň svojimi vlastnosťami uisťuje, že luxusné značky v ‚zelenej‘ verzií automobilov, by rozhodne nemali byť fádne a nudné.  

auta na páru - wankelův motor

Vodná para – zničila ju ropa?

Pokúsme sa predstaviť si motor auta s dostatkom krútiaceho momentu, ktorý vyžaduje koncový prevod len 1.5:1. Auto, ktoré jazdí po ceste rýchlosťou 205 km/h, len pri otáčkach motora 630 ot./min.

Motor, ktorý môže byť trvalo pripojený ku kolesám – bez spojky a prevodovky. Motor, ktorý môže poháňať vozidlo hladko a bez námahy s lineárnym priebehom výkonu od nuly po maximálnu rýchlosť, len otvorením škrtiacej klapky. Motor, v ktorom veľmi dobre horia všetky horľavé kvapalné, alebo plynné palivá bez zničujúcich detonácií a potenciálne veľmi nízkymi emisiami.  

ETV Motors – mikroturbíny pro REEV

REEV je zkratka pro „range extended electric vehicles“. Neboli elektrické automobily s rozšířeným dojezdem. Nejde o čisté elektromobily, nýbrž o hybridy. Spalovací motor zde však neslouží přímo k pohonu náprav, ale pouze a jen ke generování energie pro elektromotor. Mladá izraelská společnost ETV Motors ohlásila, že se jí od investorů podařilo sehnat finance v hodnotě 12 mil. dolarů. Ty budou určeny na další vývoj mikroturbín pro generátory. Podle ředitele firmy Arnolda Rotha startup uvažuje o licencování technologie a společném vývoji s výrobci automobilů. Výhodou malých turbín určených pro generování energie je skutečnost, že mohou fungovat prakticky na jakékoliv palivo bez větších modifikací. ETV Motors využívají k testování svého vynálezu upravenou Toyotu Prius. Využití malých mikroturbín v masovém měřítku by mohlo znamenat další zlevnění automobilů na alternativní pohon, stejně jako jejich další zefektivnění.

Soběstačný ekologický mrakodrap

Ačkoliv hlavním posláním serveru Hybrid.cz je informovat o novinkách v alternativní dopravě, tentokrát uděláme malou výjimku.

Během posledních dnů se objevily hned dva úžasné architektonické návrhy nových mrakodrapů. Není náhodou, že oba by podle plánů měly být vystavěny v „pohádkovém“ Dubaji.

Prvním z nich je The Lighthouse, „zelený“ mrakodrap vysoký 400 m. Energii dokáže generovat pomocí tří obrovských větrných turbín s výkonem 225 kilowatt (29 m v průměru) a 4000 fotovoltaických článků umístěných na fasádě. Mrakodrap není energeticky 100% soběstačný, ale snížení přísunu energie má být až 65 %. Navrhla společnost Atkins.

Druhý mrakodrap nese název Burj al-Taqa („Energetická věž“) a je vysoký 322 metrů. Na jeho střeše je umístěna obrovská větrná turbína a po jeho těle i solární panely. Na mrakodrapu pracuje německý architekt Eckhard Gerber.