Toyota FCHV-adv

Toyota chce jezdit na vodík, už v roce 2015

Kromě hybridů jako je Prius se japonská Toyota už nějaký ten rok zajímá také o auta na vodík. Těžko říct co všechno se nachází v jejích vývojových laboratořích, ale navenek se chlubí alespoň přestavěným modelem Toyota Highlander pojmenovaným Toyota FCHV („Fuel Cell Hybrid Vehicle“). S ním už v roce 2007 urazila trasu z Ósaky do Tokia, tedy 555 km. Vůz vybavený vodíkovými palivovými články je konstantně vylepšován. Dnes už nese označení FCHV-adv („advanced“ – pokročilý) a na jednu 6kg nádrž vodíku dokáže cestovat až 690 km. Dojezd se tedy pohybuje na hodnotě 110 km na jeden kilogram vodíku. Pro srovnání, klasická Toyota Highlander z roku 2009 dokáže na jednu nádrž benzinu ujet 720 km.

„Technologie palivových článků v Toyotě za poslední dva roky rapidně pokročila,“ řekl Irv Miller, vysoký manažer Toyoty. „V roce 2015 bychom rádi na trh uvedli spolehlivé a odolné auto na palivové články s výjimečnou spotřebou, nulovými emisemi a za velmi příznivou cenu,“ dodal. Toyota není sama kdo ve vodík jakožto palivo budoucnosti věří. V dlouhodobém horinzontu představuje zajímavou alternativu například také pro General Motors. Podle Beth Lowery z GM však prozatím největší překážku rozvoji vodíkové ekonomiky představuje infrastruktura, na které musí společně pracovat vláda, akademické instituce a průmysl.

Toyota FCHV-adv

Toyota chce v roce 2015 prodávat auto na vodík

Japonská automobilka Toyota zkoumá snad všechny možné způsoby alternativních pohonů. Na Detroitském autosalonu aktuálně odhalila nový hybrid Toyota Prius, elektromobil Toyota FT-EV, nicméně New York Times nyní informují, že v roce 2015 chce mít na trhu také automobil na vodík. Toyota pracuje na automobilech poháněných vodíkem, resp. vodíkovými palivovými články, už od roku 1996. K dispozici má řadu testovacích vozů Toyota FC-HV postavených na podvozku SUV Toyota Highlander. Právě tento automobil na vodík je také k vidění v Detroitu. Proti ostatním automobilkám je však v oblasti vodíku přeci jen o něco pozadu. Například Honda už má na trhu svůj vodíkový klenot – sedan jménem Honda FCX Clarity, který prozatím pouze půjčuje. BMW už od roku 2006 vyrábí luxusní model Hydrogen 7. Výkonný vice prezident společnosti Toyota, Masatami Takimoto, nedávno řekl: „Do roku 2015 budeme mít vodíkovou technologii komerčně zvládnutou.“ Budoucnost podle něj leží ve třech přístupech: plug-in hybridy, elektromobily a auta na vodíkové palivové články. „Nemyslím si, že spalovací motor v budoucnosti zmizí, ale budoucnost závisí na tom, jaká auta si budeme moct dovolit z hlediska životního prostředí,“ řekl. Jak si Toyota představuje budoucnost dopravy se můžete podívat na stránce www.toyota-future.com (v angličtině a japonštině).