Dobíjecí konektor Mennekes u elektromobilu Smart ED 3. generace

Mennekes

Mennekes je přední německá firma zabývající se výrobou zástrček a konektorů. Založena byla v roce 1935. Zároveň se po roce 2009 vžilo označení Mennekes pro nový typ konektoru pro dobíjení elektromobilů podle standardu IEC 62196 Type 2. A to z toho důvodu, že právě společnost Mennekes jej jako první na světě představila.

elektromobily - zástrčka - konektor - standard - dobíjení - stanice

Evropa vymýšlí vlastní standard konektorů pro elektrická auta

Když na začátku 90. let přicházela první renesance do , byly to pionýrské časy. nepoužíval stejný dobíjecí konektor jako elektrická , a tak dobíjecí stanice musely mít několik různých zástrček. Automobilky se za tu dobu (ne)poučily, a tak se v aktuálně uchytil standard dobíjecího konektoru SAE J1772. V se mezitím dali dohromady , a a společně chtějí prosadit vlastní věc.   

Francie má čtrnáct přikázání elektromobilismu

Francouzská vláda, resp. ministr životního prostředí Jean-Louis Borloo, vydal seznam celkem čtrnácti „přikázání“, jejichž dodržování by mělo pomoct rozšíření elektromobilů ve Francii. Už před pár dny jsme informovali, že Francie hodlá na rozvoj elektromobilismu dát 1,5 mld. euro. Takže, čtrnáctero přikázání zní:

1. Během roku 2010 postavit dostatek předváděcích dobíjecích stanic
2. Zahrnout elektromobily do všech nových plánů městské mobility
3. Pomáhat univerzitám rozvíjet projekty výzkumu baterií
4. Do roku 2015 pořídit až 100 000 elektromobilů
5. Konečně schválit dotace 5000 euro pro zájemce o koupit elektromobilu
6. Zajistit, aby bylo možné všechna auta dobít doma ve standardní zásuvce
7. Od roku 2012 vyžadovat na parkovištích všech nových budov dobíjecí stanice
8. Pro stávájící staby vytvořit „právo na dobití“ aby se proti instalaci dobíječek nemohl nikdo bouřit
9. Od roku 2015 musejí mít všechny kancelářské budovy nabíjecí stanice
10. Využívat a propagovat standardizovanou evropskou zásuvku pro elektromobily
11. Zajistit pomoc lokálním vládám při budování dobíjecích stanic
12. Organizovat rozvoj sítě dobíjecích stanic pro elektromobily
13. Zajistit, že pro dobíjení auta jsou využit nefosilní zdroje energie (Francie získává většinu z jaderných elektráren)
14. Propagovat recyklaci baterií

Tak to bychom měli. Chybí podle vás něco?

Project Better Place - stanice pro výměnu baterií elektromobilů

Better Place zkouší získat Fiat-Chrysler

Americká společnost se silnými konexemi rozšiřuje své sítě po celém světě. Chce být jedničkou v oblasti pro . Nasmlouvánu má už léta alianci s , nedávno předvedla vlastní stanici pro výměnu baterií, postupně se domlouvá na rozšiřování pro elektromobily s vládami menších států i jednotlivých měst. Výměna baterií představuje v současné době jeden z nejrychlejších způsobů „dobití“ baterií, bohužel však nemá většinovou podporu automobilek.   

Elektromobily - standardizovaná zástrčka

Standardizovaná zástrčka pro elektromobily je na světě

Je tomu teprve pár dnů, co jsme informovali, že General Motors volají po standardizované zástrčce pro dobíjení elektromobilů. Hle, dohoda je zde! Předení výrobci automobilů i energetické společnosti se dohodly na jednotném standardu zástrčky/zásuvky pro auta poháněná elektřinou. Ohlásila to mluvčí německé energetické společnosti RWE. Tříhrotá zástrčka je schopna dobíjet napětím až 400V, což by mělo umožnit dobíjet elektromobily a plug-in hybridy v řádu minut. K dohodě se prozatím hlásí několik velkých automobilek včetně Volkswagen, BMW, Ford, General Motors, Fiat, Toyota a Mitsubishi, plus energetické společnosti Eon, Vattenfall, EDF, Npower, Endesa, Enel a samozřejmě RWE. Prozatím není jasný časový rámec, během něhož by měl být standard jednotlivými automobilkami adoptován. Je jasné, že záleží na tom jaké modely mají v přípravě. Už tento týden se však zástupci zmíněných firem sejdou v Detroitu na kongresu Společnosti automobilových návrhářů, kde budou diskutovat další detaily.

Plug-in zástrčka pro hybridy

General Motors volá po standardizaci plug-in hybridů

Každá velká i malá automobilka už dnes musí mít vlastní blog jakožto svou hlásnou troubu. mají svůj Fastlane Blog. Aktuálně se na něm objevil článek, který volá po standardech pro jako má být chystaný . Jinak prý spotřebitelé nebudou ochotni novou technologii přijmout. Už příští týden proběhně v konference Společnosti automobilových inženýrů, která se má právě o zavedení společných standardů pro plug-in vozy pokusit. „Pokud se mají plug-in elektrické vozy stát součástí hlavního proudu, musí být hotový plug-in ‚ekosystém‘ v době, kdy auta jako Chevy Volt dorazí na trh,“ píše se na blogu. Jednou z hlavních komponent tohoto ekosystému je samozřejmě dobíjecí zástrčka, která by měla fungovat pro všechny . Právě s jejich výrobci je pak třeba koordinovat standardizaci, což tento proces opět zesložiťuje. „Řidiči by se neměli zabývat elektromagnetickou kompatibilitou, emisemi a imunitou když se potřebují připojit – to je to za jsou jsou placeni inženýři,“ dodává autor příspěvku Gery Kissel.