Martin Bursík: šrotovné jako podpora pro hybridy, elektromobily

Téma čili „šrotovací prémie“ se už nějakou dobu táhne českou politickou scénou. Šrotovné bylo nakonec v návrhu ČSSD schváleno, stejně jako před několika dny v . Není však stále jasné odkud by vlastně na něj měly jít finance. Odstupující ministr financí si výdaje v hodnotě tří miliard korun podle svých slov „nedokáže představit“. Zástupci ČSSD se sice ohánějí , ale jejich návrh (viz. náš článek) zase tak ekologický není. Proto odstupující ministr životního prostředí připravil svůj vlastní návrh, který počítá se dvěma různými sazbami. Základní sazba by platila pro vozidla s emisemi CO2 do 160 gramů, snížená sazba by upřednostňovala vozidla s nižšími emisemi, nižší spotřebou a případně alternativním typem pohonu jako jsou . „Tohle má svoji logiku, protože to alespoň motivuje k úsporám a pak taková investice, která motivuje k tomu, aby při výběru toho konkrétního vozidla ten potenciální klient šrotovného také vzal v úvahu jeho spotřebu a emise, to je samozřejmě faktor, který je pozitivní,“ řekl Bursík ve svém projevu ve sněmovně 31. března 2009. Mimochodem, pro pobavení a odlehčení tématu si můžete přečíst zajímavý návrh šrotovného na webu ŽelPage.

šrotovné v České republice?

Zavede Česká republika šrotovné?

Tzv. „šrotovné“ či „šrotovací prémie“ anebo také „ekologická prémie“ je nejnovějším evropským výmyslem jak podpořit skomírající prodej automobilů. Zavedení šrotovného v Německu výrazně oživilo poptávku po nových malých automobilech, mimo jiné napříkla Škoda Auto opět zvýšila výrobů vozů Fabia. Také problémy stíhaný Opel zaznamenal meziročně nárůst prodeje koncovým zákazníkům o 50 procent.

Podobný úspěch mělo zavedení šrotovného také na Slovensku. Německá vláda nyní přemýšlí o navýšení prostředků určených ke „stimulaci prodeje automobilů“, stejně tak Slovensko. V Německu však údajně zatím nepadne časový limit pro čerpání státní prémie, a to do konce tohoto roku. Kancléřka Angela Merkelová prosadila tento návrh po dohodě s vicekancléřem za sociální demokracii (SPD) Frankem-Walterem Steinmeierem. Každý kdo si koupí nový vůz a nechá sešrotovat nejméne devět let staré auto dostane prémii 2500 euro (necelých 70 000 korun).

O zavedení šrotovného se nyní diskutuje také v českých vládních kruzích. Mělo by být jedním z léků na vleklou ekonomickou krizi. Podle návrhu ČSSD má být na šrotovné vyčleněno až 5 miliard korun ze státního rozpočtu. Ačkoliv NERV (Národní ekonomická rada vlády) zavedení šrotovného nedoporučila, ČSSD má vzhledem k nedávnému pádu vlády mnoho šancí jej prosadit. Miroslav Kalousek, bývalý ministr financí, je proti. Podotýká, že stát po lidech chce, aby se dál zadlužovali na úkor velkých automobilových koncernů.
šrotovné v České republice?
Zavedení šrotovného už v minulosti podporoval i Martin Říman z Ministerstva průmyslu a obchodu. Šéf ČSSD Jiří Paroubek si podle dnešního vydání MF Dnes myslí, že šrotovné má ekologický i ekonomický význam. ČSSD navrhuje příspěvek až 2000 euro pro každého, kdo si koupí nový vůz do ceny 1,5 mil. Kč a jehož emise nepřekročí 160 g CO2/km. Staré auto musí být nejméně deset let staré. Protože je dnes mezi lidmi poptávka především po malých vozech, je hranice 160 g/km u oxidu uhličitého nastavena až příliš benevolentně, ale přesto jde o zajímavý návrh. Jak se na zavedení šrotovného v ČR díváte vy? Mohlo by se šrotovné – nebo v budoucnu nějaká podobná dotace – stát cestou k prosazení alternativních pohonů?