elektrické přeplňování VTES - CPT

Cesta k nižšej spotrebe – elektrické preplňovanie spalovacích motorov

Narastajúci dopyt po väčšej efektívnosti palív a zvýšení výkonu motorov ukazuje, že turbodúchadla a kompresory sú jedným zo spôsobov, ako získať viac energie z existujúcich technických riešení. Tradične boli kompresory hnané reťazou, alebo pásmi od kľukového hriadeľa motora.

Teraz, britská strojárenská firma zaviedla ako prvá na svete elektricky poháňaný kompresor pre sériovú výrobu. Uvádza, že nový systém môže viesť k zvýšeniu účinnosti palív u benzínových motorov do tej miery, že sú konkurencieschopné s dieselovými motormi s rovnakým výkonom.  

Opel Vectra EcoTec HCCI

General Motors v očekávání bankrotu představují nové motory

Americká automobilka General Motors se téměř jistě blíží bankrotu. Přesto, navzdory, se snaží ukázat, že její auta mají budoucnost. Aktuálně ohlásila vývoj úspornějších spalovacích motorů, které by mohly být využity v připravovaných modelech hybridních a plug-in hybridních automobilů. Jde o HCCI motory, tedy vznětové motory s homogenním naplněním spalovacího prostoru. Princip je takový, že HCCI motory zapalují směs benzinu a vzduchu stlačením ve válci, zapalovací svíčky se pak využívají pouze při studeném startu nebo vysokém zatížení motoru. GM tvrdí, že v kombinaci s dalšími technologiemi mohou nové motory ušetřit až 15% paliva. Výhodou jsou i nižší emise a možnost využití také s biopalivy nebo vodíkem. General Motor prozatím představili prototypy Saturn Aura a Opel Vectra s 2,2l motory HCCI EcoTec a výkonem 132 kW. „Pracujeme na řadě technologií včetně vozů poháněných palivovými články, ale prozatím bude stále potřeby spalovací motor,“ řekla mluvčí GM Susan Garavaglia. „Prozatím nejsme pro provoz plug-in hybridů a aut na palivové články vybaveni. Dokud nebude na místě infrastruktura, musíme nabízet jiná dostupná řešení. Určitě existují města, která nové technologie zvládnou, ale my nechceme nechat zbytek veřejnosti na holičkách,“ dodala. To zní docela povědomě… aha, populistická rétorika à la ČSSD, neboli topící se stébla chytá? Nejvtipnější na celém humbuku GM kolem HCCI motorů je však to, že „jejich praktického využití se nejspíš dočkáme zhruba za 10 let“. No to se tedy máme na co těšit!