taxi budoucnosti pro Austrálii 2020 - elektromobil

TAXI 2020 – Austrálie na solární elektřinu a palivové články

, nejmenší světadíl světa se potýká s obrovskými suchy, ale díky tomu má dobré podmínky pro využití . Student designu Damian Lucaciu na tamní univerzitě RMIT v Melbourne proto navrhnul svou představu budoucnosti , která výrazně počítá s využitím . Snažil se zabývat především těmi problémy, kterým bude běžný pasažér v roce v Austrálii skutečně čelit. Primární zaměření – vytvořit vůz co možná nejekologičtější, zároveň ale pohodlný a praktický.

Jeho vize vůbec nejsou nezajímavé. V taxi , který je poháněn a také střešními , najdeme samozřejmě GPS, systém pro noční jízdu, zábavní systémy pro cestující a dokonce i přístup pro handicapované. Zároveň je možné vehikl dobít přímo ze zásuvky. Tělo vozu je vyrobeno z hliníku a polykarbonátů.
taxi budoucnosti pro Austrálii 2020 - elektromobil

solární střecha pro novou Toyotu Prius

Solární panely pro nový Prius vyrobí Kyocera

Už brzy se v a následně i ve zbytku světa začne prodávat nová verze . V rozšířené výbavě automobilu najdeme mimo jiné také střešní . Ty poslouží v případech, kdy bude auto zaparkované na slunci k produkci energie pro ventilační systém, který zajistí uvnitř automobilu příjemnou teplotu. Solární panely vyrobí společnost Kyocera, která patří k předním producentům nejrůznějších typů těchto zařízení. Solární panel pro Toyotu Prius se skládá z 36 solárních článků s účinností 16,5%. Maximální výkon panelu je 50 W. Původně designéři přemýšleli o tom, že by solární panel mohl rovnou nabíjet baterii. „Tenhle nápad jsme ale vzdali, protože opakované nabíjení a vybíjejí baterie by mohlo baterii škodit,“ prohlásil zástupce společnosti Toyota nedávno na předváděčce v Tokiu. Polykrystalické křemíkové solární články automobilka zvolila zejména kvůli jejich ceně. Celková cena solární střechy je přibližně 2000 dolarů navíc k ceně vozu.

Rychlovlak Solar Bullet

Amerika plánuje solární rychlodráhu

Téma rychlovlaků, resp. vysokorychlostních tratí (VRT) je v poslední době čím dál tím oblíbenější. Nový americký prezident Barack Obama nedávno ohlásil velký projekt stavby rychlodráhy napříč celými Spojenými státy. Těžko proto odolat další nejnovější zprávě z USA. Společnost Solar Bullet totiž představila projekt solárního vysokorychlostního vlaku z Tucsonu do Phoenixu. Maximální rychlost vlaku by měla být 355 km/h a vzdálenost necelých 190 km mezi zmíněnými dvěma městy by měl urazit během půl hodiny. Co je ale na celém projektu nejzajímavější je skutečnost, že energii pro rychlovlak by dodávaly solární panely rozprostřené nad rychlodráhou (celkem jde o 110 MW). Odhadované náklady na vybudování tak odvážného projektu jsou 27 mld. dolarů, podle některých značně podhodnocené. Zakladatelé společnosti Solar Bullet už se setkali se zástupci místních samospráv i vlády, kterým se sice nápad líbí, nicméně jeho náklady považují už tak za velmi vysoké. „Já bych k tomu řekl jen to, že pokud plánujete, plánujte ve velkém. Pokud sníte, sněte ve velkém,“ komentuje situaci Gary Hayes, výkonný ředitel asociace regionální dopravy, který nápad nehodlá jen tak zahodit do koše.

Audi showroom

Audi investuje miliardu do dealerů

Jak prodávat velká luxusní nebo i menší sportovní auta v době, kdy je nikdo nechce kupovat? Jednoduše, udělejte z prodejen svých dealerů „zelená království“. Tak to alespoň vidí Audi, které se chystá do třicítky nových prodejen v USA investovat miliardu dolarů. Mají v sobě spojovat témata „úspornosti, sportovního vyžití, luxusu a enviromentální uvědomělosti“. Renomovaná architektonická kancelář Allmann Sattler Wappner z Mnichova navrhla proto showroomy, které efektivně využívají prostor, přirozené osvětlení a celkově snižují náklady o 30-40%, zejména na vytápění a osvětlení. Všechny mají být otevřeny do roku 2010, mimo jiné v Atlantě či Los Angeles. Audi se nicméně nezabývá pouze redesignem svých prodejních míst, připravuje „čisté“ TDI diesely a především elektromobily v čele s Audi E1. Otázka však zní: ublížilo by nějak koncernu Volkswagen, který značku Audi vlastní, kdyby svým dealerům k té miliardě přidal ještě pár desítek milionů na solární panely nebo menší větrné elektrárny a ukázal tak široké veřejnosti jak se doopravdy dají měnit města?

Mitsubishi iMiEV Sport Air elektromobil

Ženeva: sportovní elektromobil Mitsubishi iMiEV Sport Air

Jeden z nejslibnějších elektromobilů nedaleké budoucnosti se na autosalonu v Ženevě dočkal také představení své sportovnější verze. Mitsubishi iMiEV Sport Air v životní velikosti je o 20 mm delší než klasický Mitsubishi iMiEV, více kapkovitý tvar dává elektromobilu sportovnější výraz. Koncept se nijak zvlášť neliší od dříve představených nákresů, nově má automobil integrované solární panely ve spodní části předního štítu a ve střeše. Rám je vyroben z hliníku, který slouží jako nosič lithium-iontových baterií a elektrického pohonného systému. Celé auto váží 940 kg, motor má výkon 60 kW (proti 47 kW u standardního modelu i MiEV) a dojezd se zvýšil ze 160 km na 192 km. O tom kdy by mohl Sport Air přijít na trh a zda se tak vůbec stane nejspíš rozhodne úspěch klasické verze, která se v Japonsku začne prodávat letos v létě a ve zbytku světa pak v průběhu příštího roku. Více např. v článku Peugeot nabídne v Evropě elektromobily i MiEV.

Mitsubishi iMiEV Sport Air elektromobil

elektromobil - závodní automobil RORMaxx Formula AE

RORMaxx Formula AE – s větrem o závod

tvrdě doléhá prakticky na všechna odvětví, kromě jiného také automobilové závody. Automobilky hledají všemožné cesty kterak snižovat náklady a dva studenti ze středí školy Harvard‐Westlake v jim kupodivu nabízejí řešení. Je jím koncept závodního automobilu RORMaxx Formula AE, pojmenovaný podle svých tvůrc Roryho Handela a Maxe Bricklina. Ti už léta pracují na studii, která využívá všech možných typů skrze i aby dosáhl co možná nejúspornějšího provozu. Elektrická formule dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h během kratší doby než čtyři sekundy, maximální rychlost je 255 km/h průměrný dojezd 320 km při 1,5 hodinách nabíjení.

Tohle celé samozřejmě připadalo řadě lidí podezřelé, a tak se kdosi obrátil přímo na samotné tvůrce, aby alespoň částečně vysvětlili co mají se svým „za lubem“. „Určitě nechceme vyrábět nějaké perpetuum mobile, to je šílenost,“ vyjádřil se dopisem Rory Handel. „Namísto toho prozkoumáváme možnost rozšíření dojezdu plug-in vozidla skrze náš systém ‚Air Flow Recovery‘, který už funguje v laboratoři,“ dodal na vysvětlenou. Tihle mladí holt mají pod čepicí a když jim dáte potřebné zázemí, můžou dokázat neuvěřitelné věci. Výrobní cena automobilu se údajně má pohybovat v přepočtu kolem 1,6 mil. Kč.

sportovní elektromobil Mitsubishi iMiEV Sport Air pro Ženevský autosalon

Mitsubishi iMiEV Sport Air – příprava na Ženevský autosalon

Detroitský autosalon skončil, ale kvapem se blíží největší událost tohoto druhu v Evropě, totiž Ženevský autosalon. Automobilky se pomalu začínají srocovat „u dveří“ informačních kanálu a rozesílají lákadla. Mitsubishi například rozeslalo obrázky svého konceptu elektromobilu Mitsubishi iMiEV Sport Air. Jde o sportovní verzi městského elektromobilu Mitsubishi iMiEV, která se v Japonsku začne prodávat už tento rok. Sportovní verze se ve dnech 3. až 15. března v Ženevě představí jakožto rovnovážný přístup ke starosti o životní prostředí a dynamickému výkonu. Velice netradiční, ale elegantní tvar trochu připomíná italský design elektromobilu Pininfarina B0. Solární panely na střeše zase dávají tušit, že tohle autíčko bude nadupané těmi nejnovějšími technologiemi – takový „elektromobil pro snoby“.

Ferrari - továrna Maranello se solárními panely

Ferrari se solárními panely

Továrna Ferrari v italském Maranellu byla nedávno vybavena solární elektrárnou o celkovém ročním výkonu 213 985 kWh. Celkem 1075 solárních panelů má alespoň částečně kompenzovat fakt, že sportovní vozy Ferrari skutečně ke zlepšování životního prostředí ani byť snad jen malinko nepřispívají. Ferrari se to tedy snaží dohánět jinde a solární panely jsou velmi dobrá cesta. Kéž by se všechny ty nevzhledné šedivé krabice, kterým se říká továrny (případně sklady), na celém světě inspirovaly a zaujaly podobný postoj. O instalaci solárních modulů se postarala společnost EnerRay, jde o solární panely značky Mitsubishi. Fotovoltaika ušetří firmě významnou část prostředků. Na polovinu roku plánuje Ferrari spuštění trigenerace, kdy se v jedné provozovně bude vyrábět elektřina, teplo i chlad. Ta má pokrýt veškeré nároky továrny na spotřebu elektřiny a omezit produkci oxidu uhličitého o 25-30% proti současnému stavu. Kromě toho Ferrari také rozšiřuje plochy zeleně kolem své továrny i uvnitř, během posledních měsíců například vysadila 200 stromů. Fandíme!

Londýn - nové double deckery

Londýn představil futuristické autobusy

Londýnský odbor dopravy vyhlásil nedávno designérskou soutěž, jejíž účastníci měli navrhnout novou podobu ikonických dvoupatrových autobusů – double-deckerů. Zúčastnilo se i trio Foster + Partners, Aston Martin a Capoco Design, které nakonec zvítězilo se svým futuristickým autobusem s nulovými emisemi, který má prosadit nové standardy v oblasti hromadné dopravy. Podlahy autobusu jsou dřevěné, strop prosklený a vybavený , které generují energii a navíc částečně kontrolují teplotu uvnitř autobusu. Bohužel není jasné, jaký typ pohonu autobusy využívají, vzhledem k nulovým emisím jde pravděpodobně o vodíkové palivové články. První prototyp má vzniknout v roce 2011.

hybrid Toyota Prius třetí generace

Nová Toyota Prius je tu!

Vlny spekulací jsou alespoň částečně u konce, Toyota na Detroitském autosalonu představila třetí generaci hybridního automobilu Toyota Prius. První, co vás nejspíš zajmá je spotřeba: Toyota uvádí kombinovanou spotřebu 50 MPG, tedy v převodu asi 4,7 l/100 km (původní Prius měl 46 MPG, tedy asi 5 l/100 km, pro srovnání nová Honda Insight dosáhla v testech až 3,7 l/100 km). Nový hybrid je navržen tak, aby redukoval znečištění během všech fází života vozidla, počínaje produkcí až po jeho odložení.

Venturi Astrolab

Toyota nechystá solární automobil

Před pár dny jsme přinesli informace o tom, že by měla zkoumat možnosti solárního automobilu. Zpráva pocházela od agentury Associated Press, která ji údajně našla v japonských novinách Nikkei. Okamžitě se jí samozřejmě chytily všechny weby zaměřené na a alternativní paliva, Hybrid.cz nevyjímaje. Nyní musíme ale se sklopenou hlavou, podobně jako ostatní, přiznat, že šlo o nejspíš o omyl. Magazínu AllCarsElectric se totiž podařilo získat oficiální vyjádření mluvčí společnosti Toyota Jany Hartline, které zní „nejsme si vědomi prací na nějakém takovém vozidle, ani je neplánujeme“. Faktem je, že by musely mít obrovskou plochu a být velmi účinné, aby samostatně dokázaly pohánět alespoň trochu prakticky využitelný automobil. Na druhou stranu, solární vozítka dnes existují a jezdí, viz. např. , které nedávno navštívilo a dokončilo cestu kolem světa. Táhlo však za sebou přívěs se .

Toyota vyvíjí elektromobil se solárním dobíjením

Z Tokia přicházejí čím dál tím zajímavější zprávy. Nejdřív Toyota oznámila, že na autosalonu v Detroitu představí kromě nové generace hybridu Toyota Prius také nový elektromobil. Teď z Japonska přicházejí informace o tom, že Toyota tajně vyvíjí také solární automobil, čili elektromobil napájený solárními panely. Futuritistické ekologické auto je podle hospodářských novin Nikkei ještě roky vzdálené, nicméně nějaké podrobnosti se přeci jen na povrch dostaly. Solární články mají být umístěny na střeše, zprvu samozřejmě budou baterii pouze dobíjet, rozhodně nedokážou pro elektromobil získat veškerou potřebnou energii. Toho by však Toyota skutečně chtěla časem dosáhnout, jenže na to bude třeba jednak mnohem větší pokrytí vozu solárními panely, za druhé budou třeba účinnější solární články. A je otázka zda i to bude stačit. Na druhou stranu, Toyota už delší dobu kutí cosi s Panasonicem, který nedávno převzal svého velkého rivala v podobě společnosti Sanyo, a to především kvůli solárním článkům. Tak uvidíme, co nakonec z vývojových laboratoří Toyoty vyjede. Každá snaha se cení.

dálnice

Silnice, které generují elektřinu

Už jsme tu měli návrhy, které chtěly využívat proudění vzduchu podél silnic a dálnic pro pohon větrných turbín, které by pak vyráběly elektřinu. Vědec Scott Brusaw dokonce navrhoval „solární silnice“, tedy silnice pokryté solárními panely, které vy pomocí fotovoltaiky vyráběly elektřinu – silnice by tak bylo možné připojit do elektrických rozvodných sítí! A ještě tu máme Holandsko, kde silnice využívají pro vytápění. Prostě, možností využití trestuhodně opomíjených silnic je celá řada, a britská Asociace pro dopravu a životní prostředí (ETA) nyní přišla s dalším. Totiž že by silnice byly pokryty piezoelektrickými prvky, které při každém otřesu generují elektrickou energii. A protože silnice se třesou opravdu hodně, bylo by takhle možné na jednom kilometru vygenerovat až 400 kW. Že je to nápad jako ze science fiction? Ne tak docela. V tokijském metru už totiž něco podobného testují v malém. Izraelští vědci, kteří na piezoelektrických silnicích pracují tvrdí, že pokud by jimi byla pokryta celá síť britských dálnic, poskytlo by to energii pro 34 500 malých aut. Ředitel ETA Andrew Davis řekl: „Vláda předpokládá masivní posun směrem k elektromobilům a elektrickým vozům, a je možné, že samotné silnice budou pro tyto vozy poskytovat palivo – některá vozidla by mohla být dokonce zcela napájena silnicemi, po kterých jezdí.“ První testy „elektrické silnice“ se uskuteční v Izraeli už příští měsíc.

Toyota Prius třetí generace

Toyota láká na nový Prius

má novou mini-webovou stránku na adrese www.toyota.com/upcoming-vehicles, kde láká zájemce na třetí generaci . Ten bude poprvé odhalen na v lednu příštího roku. Na stránce najdete dnes prakticky jen odpočet v současné chvíli ukazující 61 dní a 6 hodin. Přesně tolik bývá, než bude nová Toyota Prius představena světu. Spekulace o novém hybridu se různí, nicméně pravděpodobně NEpůjde o . Ten by měl být pro firemní zákazníky k dispozici teprve koncem roku , pro běžné zákazníky snad v roce . Také se v prvních modelech třetí generace očekává využití spíše starší technologie než novějších . Některé pozdější verze by mohly mít možnost instalace do střechy, které budou auto chladit na slunci. Zároveň Katsuaki Watanabe, ředitel Toyoty, v jednom z rozhovorů řekl, že cílem inženýrů je snížit hmotnost, velikost i cenu nového Priusu, a to až na polovinu.

Solární pumpy pro elektromobily a plug-in hybridy

Čerpací stanice v Británii se už brzy možná dočkají speciálních dobíjecích stanic pro elektromobily a plug-in hybridy, které budou napájeny solární energií. Britská vláda právě nedávno oznámila plán na investice do elektromobilů a plug-in hybridů ve výši 100 mil. liber pro příštích pět let. Britská Asociace prodejců pohonných hmot navrhuje, aby současné čerpací stanice byly dovybaveny solárními panely nebo větrnými elektrárnami, které by jakožto obnovitelné zdroje energie vyráběly elektřinu pro elektrické automobily. Zatímco by se auta dobíjela, řidiči by měli možnost si v benzince v klidu nakoupit a odpočinout si. Což je dost dobrá vyhlídka pro všechny dnešní hystericky vynervované řidiče. Mimochodem, elektromobil Think City (v prodeji v Norsku, v Anglii příští rok) nedávno otestoval i samotný britský premiér Gordon Brown (viz. Britský premiér lobbuje za elektromobily). Ten také už v červnu navrhnul plán v hodnotě 100 mld. liber, který by měl Británii zbavit závislosti na cizí ropě.