Energetický hlavolam: jak vyřešit nestabilitu obnovitelných zdrojů
Jednou z klíčových podmínek úspěšného přechodu na bezuhlíkovou energetiku v budoucnu je vyřešení problému s nestabilitou obnovitelných zdrojů. Tlak na …
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Jednou z klíčových podmínek úspěšného přechodu na bezuhlíkovou energetiku v budoucnu je vyřešení problému s nestabilitou obnovitelných zdrojů. Tlak na …
Smart grid neboli chytré sítě jsou v oblasti energetiky sladkou hudbou budoucnosti. Mají ale přímou spojitost také s budoucností dopravy. Toyota proto s partnery spustila projekt chytré elektrické sítě.
Elektromobilita může být v budoucnu jedním z významných prvků nového konceptu řešení městské dopravy. Je velkou příležitostí jak vzájemně propojit městské a dopravní společnosti, telekomunikační operátory a nalézt vhodný provozní model, který bude šetrný k životnímu prostředí.
Recyklace baterií s koncem jejich životnosti často bývá jedním z argumentů proti elektrickým autům. Nehledě na to, že recyklace baterií je dnes už zvládnutým procesem, má například automobilka General Motors pro použité baterie z hybridu Chevrolet Volt zajímavý plán. Využije je v tzv. „smart grids„, neboli inteligentních sítích.
Německo aktuálně přes kancléřku Angelu Merkelovou posvětilo incitiativu „milion elektromobilů do roku 2020„. Aby něco takového bylo možné, bude třeba vybudovat rozsáhlou infrastrukturu. Fraunhoferův institut přichází s chytrými dobíjecími stanicemi, které dokáží využít rozvodné sítě právě v okamžiku, kdy je to nejvýhodnější.
Regionální americká energetická distribuční společnost PJM Interconnection přišla s originálním návrhem. Dodávky poštovní služby, školní autobusy a popelářská auta by podle ní mohla po výměně za elektromobily mohly sloužit jako gigantická vyrovnávací baterie.
Nastává nová éra elektrifikace automobilů. Bude to nějakou dobu trvat, ale trend je dnes nastaven jasně. Magazín HybridCars.com se proto společně s výzkumnou marketingovou společností Pike Research rozhodl vypracovat 10 realistických předpovědí týkajících se elektromobilů pro rok 2010.
Energetický gigant ČEZ aktuálně ohlásil testování SmartGrid technologií v oblasti Vrchlabí. Chytré rozvodné sítě začínají být velkým tématem a jednou z jejich mnoha součástí jsou mimo jiné také dobíjecí stanice pro elektromobily. První mají vyrůst v Praze, kde ČEZ vyhledává partnerská místa ze tří oblastí – obchodní centra, magistráty a radnice a neziskový sektor. Další podrobnosti nám prozradil Martin Pavlíček, mluvčí společnosti.
Google se sice snaží pronikat i do ostatních oblastí průmyslu, zejména obnovitelných zdrojů energie, ale stejně tak i IBM. Jeho reklamy na „Chytřejší planetu“ jsou doslova na každém kroku. IBM hodlá řešit spoustu problémů současného světa, mimo jiné i týkajících se oblasti dopravy.
Program nazvaný „Battery 500 Project“ byl aktuálně odstartován v laboratoři Almaden v San Jose v Kalifornii. Tam se sešly desítky vědců, inženýrů a dalších odborníků na velkém zahajovacím brainstormingu, jehož cílem je vyvinout baterie pro elektromobily, které umožní dojezd přes 500 mil (asi 800 km).
„Technologie baterií se zlepšila, ale je pořád ještě horší než benzin s ohledem na to kolik energie mohou baterie udržet,“ říká Spike Narayan, klíčový výzkumník IBM v tomto projektu. „Energetická hustota – tedy množství energie, které dokáže lithium-iontová baterie dokáže udržet na jednotku hmotnosti – není ve skutečnosti dostatečná pro výrobu rodinného sedanu s dojezdem 300 až 500 mil,“ řekl dále.
Google sice představuje nejoblíbenější internetový vyhledávač, ale zároveň fušuje do řady dalších oblastí lidské činnosti. Mimo jiné se skrze svou nadační společnost Google.org intenzivně zajímá také o životní prostředí.
Už déle než tři roky jsou předmětem jeho zájmu také elektromobily a především plug-in hybridy. Google ale nejde ani tak o výrobu, jako spíš o praktické využití auta do zásuvky. Zájem Google začíná právě v okamžiku, kdy se auta zastrčí do zásuvky.
Všeobecný předpoklad je, že auto se v tu dobu bude nabíjet. Google se snaží vyvinout software pro chytrý power management a chytré rozvodné sítě, které by pak dokázaly unést zátěž velkého množství hybridních aut do zásuvky zapojených v jeden okamžik.
Kromě toho Google také zkoumá možnosti kterak využít baterie elektromobilů a plug-in hybridů jako úložiště přebytečné elektřiny, odkud by pak bylo možné uloženou energii opět dostat. Dan Reicher, který má v Google na starost právě problém klimatické změny a energetických iniciativ, řekl agentuře Reuters, že firma testuje plug-in hybridy velmi intenzivně. Nechala si proto předělat několik vozů Toyota Prius a Ford Escape na plug-in hybridy.
Na populárně vědeckém serveru Osel.cz už delší dobu vychází zajímavý seriál Vítr: od zlého pána k dobrému sluhovi zaměřený na větrnou energii, elektrárny a turbíny. Ve třináctém dílu se autor Břetislav Koč zabývá známým tématem s větrnými elektrárnami spojeným, totiž přetěžováním elektrických rozvodných sítí.
Upozorňuje na známou skutečnost, že tzv. „chytré rozvodné sítě“ jsou jednou z cest, jak se s proměnlivou zátěží vyrovnat. „Mohou se například vzájemně doplňovat s jinými obnovitelnými zdroji v regionu, zejména s bioplynovými stanicemi s možností akumulace energie v podobě bioplynu, případně s fotovoltaikou, která dosahuje nejvyššího využití ve slunečných dnech, kdy je vítr zpravidla jen mírný. Projekty a realizacemi malých sítí a jejich zapojení do národních sítí se EU zabývá již několik let.“