Škoda Roomster 1.9 TDI Comfort

Autoshow Praha 2009: dva české elektromobily živě!

Už v článku o plug-in hybridu Toyota Prius české výroby jsme naznačili, že na letošní Autoshow Praha se chystá malé překvapení. Teď nad ním konečně můžeme poodhrnout oponu. Ve dench 15. až 18. října 2009 budou na pražském Výstavišti k vidění na stánku společnosti EVC Group dva elektromobily, resp. elektrické přestavby české výroby.

Půjde o vozy Škoda Roomster Electric a Smart Electric. Jak nám prozradil Martin Solař, šéf technického vývoje EVC, první úvahy o vlastních přestavbách se objevily už před více než rokem. „Postupně se navrhovaly a vybíraly jednotlivé komponenty pro vozy, které by pokryly co nejšírší požadavky zákazníků. Chtěli jsem předělávat tuzemský spolehlivý automobil a proto byla vybrána Škoda Roomster. Pro jízdu ve městech byl zvolen k přestavbě také Smart,“ dodává Solař.
Smart Electric Drive na autosalonu ve Frankfurtu 2009
O přestavbu Smartu na elektrický pohon měl zájem samotný zákazník, který do EVC s tímto požadavkem přišel. Škodu Roomster firma sama zakoupila kvůli předělávce. Kdy bude možné si objednat něco podobného? „Na pražském autosalonu budeme vystavovat pracovní verze. Sice obsahují motor, elektroniku, akumulátory, všechny komponenty, ale ještě to budeme pár měsíců ladit. Případní zájemci si budou muset počkat do jara příštího roku. U velkých automobilek by to nebyly měsíce, ale roky,“ vysvětluje Solař.

V nedávném článku magazínu E15 nadepsaném „Na trh míří elektrická Škoda Roomster“ se mimo jiné můžete dočíst, že samotná Škoda uvažuje o výrobě elektromobilů. To však popřela samotná Škoda Auto a také Martin Jahn, šéf EVC Group, upozorňuje, že v článku je řada nepřesností. Věřme, že většinu z nich nám EVC Group vyjasní v Praze na Autoshow!

Toyota plug-in Prius přestavba od EVC Group

Toyota Prius do zásuvky dostupná v ČR!

Toyota oficiálně chystá svůj plug-in hybrid Prius teprve za dva až tři roky, navíc s dojezdem směšných 20 km na elektřinu. Přitom Toyotu Prius jako plug-in hybrid je možné mít už dnes! Ve Spojených státech se přestavbami zabývá několik firem, v České republice zatím jedna, ale zato pořádně.

To, co je dnes i ve světě poměrně málo běžné, zvládá česká společnost EVC Group během pěti dnů. Jakoukoliv verzi Priusu, tedy včetně nejnovější generace, která se u nás právě začala prodávat, dokáže přetvořit na plug-in hybrid s dojezdem 90 km čistě na elektřinu a průměrnou spotřebou 2,7 l/100 km. „Oficiální“ plug-in hybrid Prius přitom slibuje spotřebu 3,6 l/100 km.  
Toyota plug-in Prius přestavba od EVC Group

Palubní počítač ukazuje průměrnou spotřebu 2,7 l/100 km po ujetí 1000 km
elektromotocykl Smart Chopper a její tvůrce Paul Teutul

První americký chopper na elektřinu vyjel z New Yorku

Příznivci jedné stopy a dlouhých řidítek nejspíš mají americkou firmu Orange County Choppers v povědomí zejména díky úžasným přestavbám, kterými zásobuje trh už od roku 1999. Otec a syn Teutulovi si z toho udělali docela dobrou živnost a zároveň velkou televizní show v podobě pořadu American Choppper, která se od roku 2002 pravidelně vysílá na Discovery Channel. Partička drsných motorkářů aktuálně odhalila své nejnovější dílo, které vytvořila pro . Přihořívá? Jistě, jde o elektrický chopper nazvaný příznačně „Smart Chopper“! První svého druhu v USA.

Do silně futuristického designu vzdáleně připomínajícího Harley Davidson V-Rod, případně japonské anime, se vešel elektromotor a šest baterií. Tahle sada umožňuje dosáhnout rychlosti kolem 160 km/h, dojezdu asi 100 km a plného dobití během pěti hodin na 110V zásuvce. Žádná převodovka, výkon 27 koní. Celá tahle sranda vznikla na zakázku pro společnost Siemens a jde především o prezentační stroj. Rám a některé další části jsou vyrobeny z recykovaných materiálů, k slouží . Během příštího roku se Smart Chopper vydá na tour po , aby tak podpořil udržitelný rozvoj a zvýšil povědomí o zelených technologiích. Následně bude vydražen v aukci jejíž výtěžek půjde na charitu.

SMART Veghan

Hybridní Smart na plyn

Ve vznikla zajímavá minivozu SMART. V IFP (Institut Français du Pétrole) přestavěli starší model na skutečně úsporné vozítko. Jako palivo slouží , pro který byla upravena pohonná jednotka. Doplněn byl hybridní systém Valeo StARS 14V+X, a tak je vůz vybaven regenerativním brzděním a Start&Stop systémem.

Dojezd 200 km sice není nějak závratný, kompenzací jsou však emise CO2 84 g/km. Vehgan, jak je prototyp nazván, by se podle IFP mohl dostat v blízké budoucnosti až na hranici 80 g/km.

Rozhovor: auta na olej

Biopaliva jsou stále velmi aktuálním tématem. Přinášíme proto rozhovor s Tomášem Volným, jednatelem společnosti RapidOil, která se zabývá přestavbami automobilů na pohon olejem a obecně technickým využitím rostlinného oleje v dopravě a energetice.

Čím vás zlákala oblast alternativního olejového pohonu a jak dlouho už se jí (jako firma/jednotlivec) věnujete?

Prvně jsme s tímto pohonem dieselu setkali na začátku roku 2005 při realizaci zakázky jiné naší firmy v Německu, zde jsme také zakoupili první komponenty. Komponenty jsme podle německého návodu instalovali a od té doby jezdíme na rostlinný olej. V témže roce jsme na tento účel založili RapidOil. Tato firma se realizuje v oblasti technického nasazení rostlinného oleje v dopravě a energetice.

Smart jako elektromobil od Hybrid Technologies

Na automobilové výstavě SEMA 2006, která se konala od 30. října do 2. listopadu v , představila americké společnost Hybrid Technologies vůz předělaný na . Elektrický Smart využívá a stojí přibližně 35 000 dolarů. Maximální rychlost je 128 km/h, 193 km, doba dobíjení šeat až osm hodin. Baterie vydrží až 1500 nabití.