Krize britského automobilového průmyslu

Stane se Británie velmocí ekologických automobilů?

Kdekoho by mohl nejspíš nadpis článku pobavit, protože v současné době se o ani zdaleka nedá říct, že by patřila mezi světovou špičku co se týká ekologických automobilů či automobilového výzkumu vůbec. Ba naopak, je považována spíš za továrnu, podobně jako třeba . Podle nové zprávy speciálně ustaveného týmu pro Nové automobilové inovace a růst ubylo v letech 1997 až 2007 v Británii na 110 000 pracovních míst v oblasti . Největší vinu na tom údajně nese vláda. Ta umožnila, aby zahraniční automobilky skoupily většinu místních továren, a automobilový výzkum a design přitom zůstal v jejich mateřských zemích, nebo jinde než v Británii. Skupina proto představila plán na ustavení nové Rady automobilového průmyslu, ve které se sejdou jak zástupci průmyslu, tak i vlády, a společně navrhnou dlouhodobý plán, který by měl britský autoprůmysl vyvést ze současné krize. Zhruba 20leté schéma se zaměřuje především na vývoj a výrobu automobilů šetrných k a související . Náklady by se měly pohybovat v řádu 1 mld. liber v průběhu deseti let. Pro Británii by to znamenalo kolem 100 000 nových pracovních míst, rekvalifikaci stávající pracovní síly a přínos pro navazující průmyslová odvětví. Přitom už letos v lednu britská vláda přislíbila skomírajícímu automobilovému průmyslu skrze Evropskou investiční banku půjčky v hodnotě 2,3 mld. liber v reakci na propady spojené s ekonomickou krizí.

Dobíjecí stanice pro elektromobily - Izrael, Project Better Place

Kanadské Ontario přeje elektromobilům

Podnikatel Shai Agassi se svým elektrifikačním projektem Project Better Place postupně pokrývá většinu vyspělých států světa. Naposledy zavítal na Havaj, předtím od Dánska až po Austrálii. Kanada, resp. její na počet obyvatel největší provincie Ontario, je zatím jeho posledním úlovkem. V plánu je vybudování sítě dobíjecích stanic pro elektromobily a infrastruktury, která zájemcům umožní případnou výměnu baterií na počkání. Začne se ale postupně. Nejprve v Torontu vznikne předváděcí centrum elektromobilů. Velice příjemné je však slyšet, že samotná kanadská vláda se zavázala, že rozvoj elektromobilismu podpoří. Naříklad pobídkami ke koupi elektromobilu, jejich využitím ve vládních letkách, případně informační a vzdělávací kampaní. „Chci poděkovat Better Place za jejich vizi a vítám je v Ontariu. Máme tu nejlepší pracovní sílu a ve spojení s tímhle inovativním byznysem se nám nabízí obrovská příležitost pro tvorbu nových pracovních míst a ekonomický růst pro budoucnost,“ řekl premiér provincie Dalton McGuinty.
Jako dodavatel energie dobíječek pro elektromobily byla zvolena společnost Bullfrog Power, která využívá především obnovitelné zdroje energie. Samotné Ontario chce skončit s využíváním uhelných elektráren do roku 2014. Jakkoliv zatím Project Better Place vypadá ze všeho nejvíc jako sci-fi, faktem je, že Shai Agassi má s řízením velkých projektů zkušenosti ze společnosti SAP a v oblasti velkého byznysu se pohybuje jako ryba ve vodě. O tom svědčí nejen jeho schopnost postupně přesvědčovat vlády nejvyspělejších států, ale uzavírat dohody s dalšími společnostmi, která na projektu spolupracují, jako je například aliance RenaultNissan.