Den elektromobility

Den elektromobility: Projeli jsme Peugeot iOn

Den elektromobility je za námi a i přes nevyzpytatelné počasí stál určitě za návštěvu. Pro ty z vás, kteří se nemohli zúčastnit, máme alespoň krátkou reportáž.

Program byl rozdělen do dvou částí – odborné konference, kde se představitelé firem i státní správy zabývali budoucností elektrické dopravy (o tom kolega Petr Füzék) a na venkovní expozice určené pro širokou veřejnost. Na třech místech si Pražané mohli prohlédnout a někdy i vyzkoušet různé elektrické dopravní prostředky.

Mitsubishi i MiEV

Zájem o Mitsubishi i-MiEV je velký, výroba vzroste, cena půjde dolů!

Z japonského zdroje v podobě Mainichi News se šíří zpráva o tom, že Mitsubishi znovu navýší výrobu svého malého elektromobilu Mitsubishi iMiEV. Elektrické auto zatím prodává pouze doma v Japonsku a to ještě korporátní nebo vládní sféře, přesto je zájem nečekaný. Cena má časem spadnout dokonce až na úroveň běžných benzinových aut!   

Mitsubishi i MiEV Mitsubishi i MiEV Mitsubishi i MiEV
Mitsubishi i MiEV

Elektromobil iMiEV má doma úspěch, dorazil do Británie

Mitsubishi má se svým elektromobilem iMiEV v Japonsku úspěch. Prodalo se už 1400 kusů a na dalších 900 má automobilka předobjednávky. Nyní se chystá na frotální útok na Evropu. Do Británie již připlulo prvních 25 kusů elektrických aut Mitsubishi i-MiEV, které do ulic vyrazí 12. prosince. Během roku 2010 se pak stejný model představí v Evropě také pod značkami Citroen C-Zero a Peugeot iOn.

Mitsubishi i MiEV Mitsubishi i MiEV Mitsubishi i MiEV
Autosalon IAA Frankfurt 2009 - Elektromobily Renault

Francie dá €1,5 mld. na rozvoj elektromobilismu

Francouzská vláda oznámila, že hodlá na rozvoj elektromobilismu dát v následujících letech 1,5 mld. euro. Půjde zejména o vybudování sítě dobíjecích stanic. Povinná bude od roku 2015 instalace dobíječek na parkovištích u kanceláří, nové obytné bloky budou muset k místům na stání budovat nabíjecí stanice už od roku 2012.  

Podle manažerů některých firemních i veřejných flotil by už do roku 2015 mohlo Francii brázdit na 50 000 elektroaut. Podle tamního ministra životního prostředí dokonce až 100 000 elektromobilů. Součástí plánu na utracení 1,5 mld. euro je také vybudování nové továrny na baterie v rámci výrobního komplexu firmy Renault za 625 mil. euro (z toho 125 mil. je vládní podíl).

Peugeot iOn

Elektromobil Peugeot iOn v ČR koncem roku 2010

Hned po ohlášení elektromobilu Peugeot iOn, evropské verze populárního japonského Mitsubishi iMiEV, nás samozřejmě začalo zajímat jak to bude s uvedením elektrického auta v České republice. „Předpokládané datum uvedení v ČR se shoduje s obecným evropským termínem – tedy konec roku 2010,“ sdělila nám Radka Matthey, tisková mluvčí Peugeot ČR. „Předpokládáné – konečný termín se může ještě změnit,“ neopomněla dodat.

Jinými slovy, přesné datum uvedení elektroauta Peugeot prozatím není jisté ani v evropském měřítku, natožpak v ČR. Přesto doufáme, že vše půjde dobře a elektromobily s odznáčkem Peugeotu se na našem trhu koncem příštího roku skutečně objeví. Mohlo by k tomu výrazně pomoci i aktuálně schválené šrotovné, jehož spuštění se předpokládá právě během následujících měsíců.

Peugeot iOn

Peugeot iOn – evropský elektromobil z Japonska

Přejmenovaný elektromobil Mitsubishi iMiEV, jehož výroba se právě rozjela v Japonsku, se v Evropě bude jmenovat Peugeot iOn. V Evropě bude uveden koncem roku 2010 s dojezdem 130 km. Poprvé se naživo pod značkou Peugeot tento elektromobil ukáže na autosalonu ve Frankfurtu už za necelé dva týdny.

Ač se to všeobecně neví, Peugeot patří mezi automobilky, které mají s elektromobily dlouhodobě největší zkušenosti. Mezi lety 1995 a 2003 vyráběl elektrický model Peugeot 106. Stejně jako Mitsubishi, i Peugeot cílí jak na firemní či státní zákazníky, tedy vládní či firemní flotily, tak na koncové zákazníky. Dojezd byl ze 160 km u japonské verze snížen na 130 km podle realističtější evropské metodiky.

Elektromobil Peugeot iOn je připraven především pro provoz ve městě. Lithium-iontové baterie se dobíjí na plnou kapacitu šest hodin, na 80% pak během třiceti minut. Jedná se o čtyřdveřový čtyřmístný automobil o délce 3,48 m, který se zvládne otočit na 4,5 m. Maximální výkon je 64 koní a max. rychlost 130 km/h.

Cena elektromobilu v Japonsku se v přepočtu pohybuje kolem 840 000 Kč. Japonská vláda však ekologické automobily dotuje, takže běžní Japonci nakonec zaplatí kolem 560 000 Kč. Očekává se, že podobnou nebo o málo vyšší cenu nasadí Peugeot také v Evropě, plus že vlády Evropské unie (například jako ta britská) nabídnou zájemcům také dotace.