Štítek: mořské řasy
Vodík mohou vyrábět také mořské řasy
V boji vědců za nalezení alternativních a udržitelných zdrojů energií hrají významnou roli také řasy. Ty se v současnosti používají jako zdroj rostlinného oleje, který je následně možné využít na výrobu bionafty. Nyní však vědci přišli s nápadem jak řasy využívat přímo pro získávání vodíku.
Shell ukončuje výzkum zaměřený na získávání biopaliva z mořských řas
Minulý rok americký úřad pro energii rozdal 24 miliónů dolarů na výzkum technologie pro získávání biopaliva z řas. Ambiciózní projekt odstartoval odvážným příslibem získat 100krát více biopaliva z akru vodních řas, než je tomu dnes u tradičních zdrojů, např. kukuřice nebo sóji. Společnost Shell, která byla součástí projektu se však nyní rozhodla dál ve výzkumu nepokračovat.
Kanada začne vyrábět palivo z mořských řas
Výroba biopaliva z mořských řas pořád ještě zní dost fantasticky. Jenže pomalu se stává realitou. Kanada skrze své ministerstvo vědy a techniky přispěla na pilotní projekt výroby biopaliv z řas celkem 5 mil. kanadských dolarů.
Biovodíkové vzducholodě jako doprava budoucnosti
Futuristické návrhy Vincenta Callebauta lahodí oku každého fanouška science fiction. Jeho nejnovější dílo představuje gigantické vzducholodě poháněné vodíkem vyráběným z mořských řas.
Algaeus – hybrid Toyota Prius na mořské řasy
Česká přestavba Priusu na plug-in hybrid je jistě zajímavá. Ale co takhle Algaeus? Hybridní auto, pod jehož nánosem zeleného polepu se skrývá klasická Toyota Prius taktéž přestavěná na „auto do zásuvky“, jen navíc nespaluje benzin, nýbrž biopalivo vyrobené z mořských řas! Pamatujete na Craiga Ventera a jeho sliby o výrobě ropy z mořských řas? Tak tohle je ono.
O vývoj automobilu se postarala společnost Sapphire Energy. Faktem je, že tekuté palivo obsahuje pouze část biopaliva vyrobeného z mořských řas. Plug-in hybrid pojmenovaný příhodně „Algaeus“ se nyní vydává na desetidenní turné po Spojených státech ze San Franciska do New Yorku, a to u příležitosti uvedení nového snímku FUEL, který získal několik ocenění na nezávislém filmovém festivalu Sundance.
Mořský hybrid Algaeus je postaven na modelu Toyota Prius z roku 2008. Přibyla další baterie, zásuvka a pokročilý systém managementu baterie. Díky tomu dokáže tenhle PHEV (plug-in elektrický hybrid) nabídnout spotřebu až 1,56 l/100 km, tedy ještě o něco méně než česká přestavba s 2,7 l/100 km (je samozřejmě otázkou podle jaké metodiky tuto hodnotu Američané udávají). Jde především o předváděcí auto, takže mořských plodů se v nejbliží době v našich nádržích asi nedočkáme. Spojení hybridního pohonu a biopaliv nicméně není bez budoucího příslibu.
Craig Venter slibuje ropu z mořských řas
Známý kontroverzní vědec a především byznysmen Craig Venter se spolčil se společností ExxonMobil, jedním z největších světových producentů a zpracovatelů ropy. Co mají za lubem? Nic menšího než zcela proměnit světový trh s ropou. Venter, mimo jiné také veterán z Vietnamské války, je známý svým zájmem o výzkum genomu. A nejen lidského. Momentálně se snaží seč může vytvořit s pomocí mořských řas syntetický organismus, který umožní výrobu ropy přírodní cestou.
Tedy, zas tak jednoduché to není. Mořské řasy patří dnes k nejslibnějším rostlinám budoucnosti. Venter se jich už v roce 2005, kdy založil společnost Synthetic Genomics, chytil proto, že teoreticky by od nich odvozené mikroorganismy mohly umožnit levnou a masovou výrobu biopaliv.
Slunce produkuje 1000x víc energie na akr než bionafta
Magazín EV World přinesl aktuálně zajímavý článek srovnávající energetickou výtěžnost jednotlivých typů rostlin při zpracování na biopalivo. Pokud byste jeden akr půdy osadili sójou a tu přeměnili na bionaftu, mohli byste pak na ni ujet za rok zhruba 3800 km. Několikanásobně více energie v sobě ukrývá kukuřice přeměněná na bioethanol (28 800 km). Následuje větrná energie – jeden akr větrných elektráren by „dal“ 288 000 km. Zajímavé je, že v případě mořských řas by to bylo ještě více, a to 592 000 km. Zdaleka nejvíce by ale bylo možné z 1 akru půdy získat při zapojení solárních článků, a to pro ujetí až 3 600 000 km.
Biopaliva z moře?
Biopaliva dnes v českých i světových médiích přijdou na přetřes alespoň jednou týdně. Jsou výhodná, nejsou výhodná? Otázka, na kterou mají ekologové a lobbisté zcela opačné názory, by se mohla jednou provždy vyřešit překvapivě snadno.