Project Better Place - stanice pro výměnu baterií elektromobilů

Better Place zkouší získat Fiat-Chrysler

Americká společnost se silnými konexemi rozšiřuje své sítě po celém světě. Chce být jedničkou v oblasti pro . Nasmlouvánu má už léta alianci s , nedávno předvedla vlastní stanici pro výměnu baterií, postupně se domlouvá na rozšiřování pro elektromobily s vládami menších států i jednotlivých měst. Výměna baterií představuje v současné době jeden z nejrychlejších způsobů „dobití“ baterií, bohužel však nemá většinovou podporu automobilek.   

Renault Kangoo be bop ZE

Renault-Nissan chystá pro Evropu tři možnosti dobíjení

V roce 2011 mají do Evropy dorazit první elektromobily Renault-Nissan. Do té doby samozřejmě musí automobilka především připravit infrastrukturu, bez které elektromobily nemají šanci se vůbec odlepit od země (viz. zajímavá diskuse našich čtenářů k článku „Británie miluje elektromobily, přemýšlí o nich 7 milionů řidičů„). První elektromobilisté by měli dostat tři možnosti jak dobít svůj elektromobil. První dvě se týkají dobíjecích stanic. První z nich, „pomalé“, nabijí váš elektromobil během čtyř až osmi hodin. Rychlodobíjecí stanice pak zvládnou napumpovat váš elektromobil na 80% během asi 20 minut. Akorát čas na kafe.

Renault Kangoo be bop ZE Renault Kangoo be bop ZE Renault Kangoo be bop ZE

Třetí možností bude nechat si baterii kompletně vyměnit během zhruba tří minut. Jak takové výměny mohou probíhat ukázala nedávno společnost Project Better Place v Japonsku na úžasné robotické předváděčce (video v článku). Nedávno firma oznámila, že bez problémů provedla už 1000 výměn baterií. Otázkou však zůstává finanční stránka věci. Renault-Nissan s Project Better Place úzce spolupracují. Automobilka plánuje baterie ve svých elektromobilech zákazníkům pouze pronajímat a tím cenu maximálně přiblížit klasickým automobilům. Platit se tedy bude podobně jako za mobilní telefon, tedy za ujeté kilometry. Prvním elektromobilem Renault-Nissan má být Renault Kangoo be bop ZE (klasická verze je k vidění na Brněnském autosalonu). následovaný elektrickou verzí Renault Mégane (pouze pro izraelský trh). Nissan pak začne lifrovat elektromobily do Evropy v roce 2012.

Dobíjecí stanice pro elektromobily - ChargePoint

Amsterdam zavádí dobíjecí stanice pro elektromobily

Před časem se Amsterdam, hlavní město Nizozemí, rozhodl, že do roku 2040 tam budou jezdit jenom elektromobily. Zdánlivě fantastická představa však začíná pomalu nabírat reálné obrysy. Jako dodavatel technologie byla zvolena společnost Coulomb Technologies, přední světový dodavatel dobíjecí infrastruktury pro elektromobily. Ta během následujících dvou let nainstaluje v Amsterdamu 45 dobíjecích stanic v rámci demonstračního projektu. Do roku 2012 už chce mít město těchto stanic 200 a do roku 2015 z nich má energii sosat 10 000 elektromobilů. Energetická společnost Nuon poskytne pro dobíječky energii z obnovitelných zdrojů jako jsou solární elektrárny či větrné elektrárny. Celý projekt nese název ChargePoint Network. Řidiči elektromobilů si možnost dobíjení v této síti dobíječek předplatí na speciální webové stránce, skrze kterou zaké obdrží platební kartu. Díky ní si budou moct dobít svůj elektromobil na kterékoliv dobíjecí stanici. Ty bude možné hledat skrze službu Google Maps (vyzkoušejte), případně také budou moct zažádat o vybudování nové stanice. Očekává se, že síť ChargePoint Network postupně proroste Evropou, resp. zprvu především velkými metropolemi.

Toyota Prius 2010 - třetí generace

Toyota Prius – zahájení prodeje v Japonsku a kupa novinek

Toyota kolem svého nového Priusu čeří vodu jak se dá. Už v pondělí oznámila automobilka, že má jen v Japonsku přes 80 000 předobjednávek. Právě včera se také nová Toyota Prius, už třetí generace hybridního automobilu, začala v Japonsku prodávat. Cena je proti předchozí generaci dokonce o zhruba v přepočtu 60 000 Kč nižší, zejména v reakci na konkurenční hybrid Honda Insight. Toyota chce prodat každý měsíc alespoň 10 000 kusů. V Evropě a Americe půjde nový Prius do prodeje už tento měsíc. Celosvětově chce Toyota prodat v roce 2010 na 400 000 nových Priusů. Podle agentury JPMorgan Securities bude v roce 2018 alespoň jedno z deseti prodaných aut hybrid, očekává se celkový prodej necelých 10 mil. hybridů každý rok.

Od 8. června bude v Japonsku v prodeji především pro firemní zákazníky také starší model Priusu, nově označený jako Prius EX, cena je přitom hruba o 160 000 jenů nižší než v případě nového Priusu. Měsíčně chce prodat 2000 kusů a prti Insight boduje především luxusním vybavením, jako jsou například dva airbagy či klimatizace. Nikde jinde než v Japonsku se ale „nové staré“ Priusy prodávat nebudou. Naopak, v Evropě nabídne Toyota koncem letošního roku k pronájmu plug-in verze těchto hybridů. Celkově jich má být asi stovka, celkově do roku 2010 má po světě jezdit rovná pětistovka plug-in hybridních Priusů. Jako první se svých kousků dočkají nejspíš Německo a Nizozemí, případně Británie. „V budoucnosti budou plug-in hybridy skvělým doplňkem Priusu,“ píše se trochu podivně v tiskové zprávě. Narozdíl od prvních generací Chevy Voltu bude plug-in Prius, ač obdařen velmi krátkým dojezdem pouze na elektřinu, schopný komunikovat s rozvodnou sítí. V Evropě údajně Toyota testuje své plug-iny ve spolupráci s EDF dokonce už od roku 2007.
Toyota Prius plug-in hybrid 2010
A zajímavost nakonec. Britská armáda si pronajala 50 vozů Toyota Prius pro svou „bílou flotilu“ administrativních automobilů. Ta celkem čítá na 6600 vozů takže padesát hybridů není žádné terno a gumy se zjevně jen snaží držet krok s dobou (a možná ušetřit kapku benzinu), ale tak alespoň něco. Mimochodem, na stránce www.toyota.com/prius-hybrid/ si každý může postavit/nakonfigurovat svého vlastního Priuse.
Toyota Prius - britská armáda

Think City

Elektromobil Think City si otevřel cestu do Evropské unie

Norsko by se mohlo brzy stát hlavním výrobcem elektromobilů pro celou Evropu. Díky sjednocení evropské legislativy se totiž Think Global podařilo získat povolení pro provoz elektromobilu Think City na silnicích a dálnicích ve všech zemích Evropské unie. Předtím musela automobilka procházet stejným schvalovacím procesem pro každou jednotlivou zemi zvlášť, stále dokola, což „stálo čas a peníze“, jak říká mluvčí Thinku Katinka von der Lippe. „Díky tomuhle se nám otevířá celá Evropa, urychlí to náš vstup na trh,“ dodává. Think hodlá dodat několik desítek elektromobilů do Rakouska, 550 do Španělska, zhruba stejně také do Nizozemí. Už v létě má Nizozemí ohlásit rozsáhlý plán na podporu rozvoje elektromobilismu. Prodej elektromobilu Think City má v roce 2010 začít také v USA, kde chce Think postavit vlastní továrnu. V současné době má jednu jedinou v Norsku s roční produkcí 16 000 vozů.

Renault Kangoo be bop Z.E.

Renault odhalil elektromobil Kangoo be bop Z.E.

Na pravidelném setkání svých akcionářů v Paříži odhalil Renault prototyp elektromobilu s odvážným názvem Kangoo be bop Z.E.. Automobilka tvrdí, že technologie využitá v tomto prototypu se velmi podobá té, která bude využita u momentálně vyvíjených elektromobilů. Kangoo be bop Z.E. vychází z oblíbeného modelu Renault Kangoo, písmenka „Z.E.“ stojí za „zero emission“ neboli nulové emise.

V průběhu letošního roku bude Renault Kangoo be bop Z.E. cestovat po Evropě v rámci testovacích jízd, už v roce 2011 nabídne Renault běžně dostupné . Aliance Renault-Nissan se pak chce stát jedním z hlavních producentů elektromobilů, resp. aut s nulovými emisemi.
Renault Kangoo be bop Z.E.
Kangoo be bop Z.E. pohání elektromotor s výkonem 60 koní, max. otáčkami 12 000 ot./min. a 15kWh lithium-iontová baterie vyrobená NEC (resp. společným podnikem Nissan-NEC jménem AESC). Dojezd elektromobilu je zhruba 100 km, produkční verze by měla dojet až 160 km. Baterie si podle tiskové zprávy udrží 80% až 100% své kapacity po dobu šesti let, poté bude možné ji recyklovat. Dobití elektromobilu ze stadardní 10A či 16A 220V zásuvky zabere od šesti do osmi hodin. Rychlodobíjení z 32A 400V třífázové zásuvky umožní dobít baterii až na 80% kapacity do půl hodiny.

auto na vodík - HydrogenIX

České auto na vodík se zúčastní závodu Shell Eco-Marathon

Už od 7. do 9. května 2009 proběhne na rychlodráze EuroSpeedway Lausitz v jubilejní 25. ročník soutěže Shell Eco-Marathon Europe. Zúčastní se ho dosud nejpestřejší skladba závodníků, celkem půjde o 200 týmů z i dalších zemí světa. Cílem tohoto závodu je dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva. Po krátké odmlce se soutěže opět účastní také český tým HydrogenIX Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava pod vedením Ing. Bohumila Horáka Ph.D. Jejích vodíkové vozítko HydrogenIX 2, na jehož stavbě pracovalo asi 15 lií více než rok, se zúčastní v kategorii . Miniaturní autíčko připomínající pojízdnou kapsli váží asi 60 kg, pohání jej vodíkový palivový článek vyrábějící elektřinu, která putuje do elektromotoru. Výkon elektromotoru je 200 W a maximální rychlost vozítka je 40 km/h, jediným odpadním produktem je voda. Jeden kilometr vyjde podle Bohumila Horáka zhruba na 50 haléřů. Stavba auta vyšla asi na půl milionu korun. Horák říká, že jde především o „velkou výzkumnou laboratoř“ a také „motivační náboj pro studenty“. Laboratoř byla na ostravské univerzitě založena už roku 2004. Ve vývoji HydrogenIX se chystá tým pokračovat i nadále. Nejde však o jediný koncept , na kterém se v pracuje. Například v už stojí dosud jediná v ČR a na linkách městské dopravy jezdí , který vyvinul v Řeži u .

Mitsubishi i MiEV elektromobil

Mitsubishi zdvojnásobí výrobu elektromobilu i MiEV

Pátá největší japonská automobilka Mitsubishi hodlá do roku 2011 vyrábět každý rok 20 000 kusů elektromobilu i MiEV namísto původně plánovaných 10 000. Zdvojnásobení výroby přichází poté, co o vozidlo projevila velký zájem firemní sféra. Té začne Mitsubishi dodávat v nejbližších měsících, konečným spotřebitelům bude svůj elektromobil prodávat v Japonsku až příští rok. Aktuálně předvedla na autosalonu v New Yorku také verzi elektromobilu s řízením vlevo. Ta je mírně upravená, nicméně specifikace zůstávají stejné – dojezd 130 km až 160 km, dobíjení za sedm hodin z 220V zásuvky nebo čtrnáct hodin ze 110V. Při využití rychlodobíjení z třífázové 220V zásuvky je možné dostat baterii na 80% kapacity za 30 minut. V Evropě se má elektromobil Mitsubishi i MiEV objevit možná také už v roce 2010, ovšem pod značkou Peugeot. V USA se bude prodávat také pod novou značkou, prozatím není jasné jakou konkrétně.

Tata Motors chtějí Tata Nano do USA

Tata Nano chce do Ameriky

O tom, že indická automobilka Tata Motors uvede na evropský trh speciální verzi svého nejlevnějších auta na světě už víme. Nejnovější informace však hovoří o tom, že Tata přemýšlí také o jeho uvedení v zámoří, konkrétně v . Ratan Tata, hlava skupiny Tata, magazínu Financial Times řekl, že těžké časy ekonomické krize přinutily automobilku začít pracovat na americké verzi Nano určené pro export do USA, a to už kolem roku 20112012. Amerika stále je největším automobilovým trhem na světě, ale teprve postupné uvědomování si, že velké žravé kraksny od General Motors nejsou to pravé ořechové údajně přesvědčilo Ratana Tatu, aby se vůbec začal americkým trhem zabývat. V Evropě bude Tata Nano Europa dostupná už příští nebo přespříští rok. Malinké levné auto nebude v Evropě rozhodně tak levné jako v Indii a navíc bude pod tlakem konkurence. To samé platí také pro Ameriku, která se v poledních měsících výrazně otevřela malým a levným automobilům jako je , Hyundai Accent či Nissan Versa. „Tata by musela přesvědčit americké zákazníky, že je nejen spolehlivé a bezpečné, ale že nabízí něco navíc,“ řekl pro FT Joseph Barker, analytik CSM Worldwide. Ratan Tata si je všech těchto obtíží vědom. „Není to nic, co bychom brali na lehkou váhu,“ řekl.

Tata Nano Europa

Tata Indica – první vážný elektromobil pro Evropu?

Slovo vážný zde patří samozřejmě do uvozovek, protože vážných zájemců je více, hned za se hlásí , ale třeba také . ale letos využila jak mohla. Předně, představila evropskou verzi svého (s přídomkem Europa), který bude splňovat všechny evropské bezpečnostní normy. , šéf Tata Motors, prohlásil, že v bude Tata Nano v prodeji už od 23. března. Zároveň řekl, že zájem o nejlevnější automobil světa je už nyní zřejmý i v dalších rozvojových zemích. Evropská verze automobilu bude dlouhá 3,29 m a široká 1,58 s rozvorem 2,28 m. O pohon se bude starat sportovní tříválec s pětistupňovou automatickou převodovkou a posilovačem. Emise by měly být výrazně pod hodnotou 100 g/km.

Výrazně lepší parametry s ohledem na ekologii má nabídnout Tata Indica Vista EV čili první od Tata. Uveze čtyři lidi, má dostatečný zavazadlový prostor a dojezd až 200 km při zrychlení z 0 na 60 km/h pod 10 sekund. Tata ve svém elektromobilu využívá pokročilé „SuperPolymer“ kanadské společnosti Electrovaya a taktéž kanadský elektromotor od TM4. Už teď testuje vozy v , nedávno koupila 50% ve společnosti Miljø Greeland/Innovasjon, která jí pomáhá s jejich vývojem. Tata Indica EV se v Norsku začne prodávat už během letošního září, postupně by se pak měla dostat i do a zbytku . Prodávat se bude také v , kde vláda brzy hodlá zavést zvýhodnění pro ekologické automobily.
Tata Indica Vista EV

Státní správa bude jezdit na alternativní paliva

Program obměny vozového parku veřejné správy za „čistá“ vozidla, který vláda schválila v prosinci 2008, podporuje nízkoemisní pohony a alternativní paliva. Je to další silný ekonomický impulz k postupné obměně vozového parku za novější automobily s nižšími emisemi a s alternativním pohonem. Do konce roku 2013 by několik tisíc vozidel státní správy mělo jezdit na pohony šetrné k životnímu prostředí. Do této skupiny patří nepochybně vozidla CNG. Celkem by se mělo nahradit 25 % vozidel rezortů státní správy. Znamená to, že každé čtvrté státní auto musí být od roku 2014 tzv. „ekologicky přátelským“ vozidlem . „CNG vozidla jsou takovými vozidly. Pohony CNG téměř neprodukují prachové částice, produktem hoření CNG je jen CO2 a voda. Cena adekvátního množství paliva je přitom téměř poloviční a pořizovací cena vozů je stejná jako automobilů na naftu. Za vozidla CNG se také neplatí silniční daň. Státní správa tak může uspořené finanční prostředky investovat do řešení jiné potřebné problematiky,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie.

Infinity Essence koncept

Infiniti: už jen samé hybridy

Značka Infiniti se v USA oddělila jakožto luxusní odnož japonského Nissanu. Dnes se prodává např. také v Rusku, Švýcarsku, Číně nebo na Ukrajině. V roce 2008 Carlos Ghosn, šéf aliance Renault-Nissan, slavnostně ohlásil na Ženevském autosalonu vstup Infiniti také na evropský trh. Ženeva v roce 2009 byla svědkem nového prohlášení. Hlava produktového plánování firmy Francois Bancon prohlásil, že do 10 let budou všechna značky Infiniti hybridy. V současné době prochází celá dceřinná firma restrukturalizací – luxusní, k životnímu prostředí neohleduplné značky dnes už ani trochu netáhnou. Namísto toho se Infiniti se chce stát zodpovědnou značkou, která dbá na trvale udržitelný rozvoj. V Ženevě proto odhalila model Infiniti Essence, benzinový hybrid, kterým zároveň oslavila své 20. výročí. Hybrid s 3,7l V6 motorem a výkonem 600 koníků sice není právě symbolem úspornosti, ale jde o první krok. Infiniti se hodlá zaměřit především na „výkonné hybridy“, v Evropě do nich dokonce možná namontuje dieselové motory.

Mitsubishi iMiEV Sport Air elektromobil

Ženeva: sportovní elektromobil Mitsubishi iMiEV Sport Air

Jeden z nejslibnějších elektromobilů nedaleké budoucnosti se na autosalonu v Ženevě dočkal také představení své sportovnější verze. Mitsubishi iMiEV Sport Air v životní velikosti je o 20 mm delší než klasický Mitsubishi iMiEV, více kapkovitý tvar dává elektromobilu sportovnější výraz. Koncept se nijak zvlášť neliší od dříve představených nákresů, nově má automobil integrované solární panely ve spodní části předního štítu a ve střeše. Rám je vyroben z hliníku, který slouží jako nosič lithium-iontových baterií a elektrického pohonného systému. Celé auto váží 940 kg, motor má výkon 60 kW (proti 47 kW u standardního modelu i MiEV) a dojezd se zvýšil ze 160 km na 192 km. O tom kdy by mohl Sport Air přijít na trh a zda se tak vůbec stane nejspíš rozhodne úspěch klasické verze, která se v Japonsku začne prodávat letos v létě a ve zbytku světa pak v průběhu příštího roku. Více např. v článku Peugeot nabídne v Evropě elektromobily i MiEV.

Mitsubishi iMiEV Sport Air elektromobil

Opel Ampera

Ženeva: Opel Ampera s dojezdem až 500 km

Světové premiéry se na letošním Ženevském autosalonu dočkal hybridní vůz Opel Ampera. Ten vyhází z technologie Voltec vyvinuté původně General Motors pro svůj „záchranný“ plug-in hybrid Chevrolet Volt. Automobilka jej však využije také pod značkami Holden, Opel či Vauxhall. V Evropě půjde právě o Opel Ampera s dojezdem 60 km na elektřinu a rozšířeným dojezdem 500 km (podle některých zdrojů až 800 km) pokud se zapojí benzinový generátor. Opel Ampera má jít do výroby v roce 2011, o rok později než Chevy Volt. Po designové stránce se čtyřmístný sedan Ampera nejvíce podobá spojení model Opel Insignia a konceptu Opel Flextreme. Dobíjení lithium-iontových baterií u tohoto plug-in hybridu by ze standardní 230V zásuvky mělo zabrat od dvou do tří hodin.

Opel Ampera

Renault Laguna Coupe 2009

Renault už nechce vyrábět velká auta

Velká auta už se neprodávají jako dřív – vlastně se neprodávají skoro vůbec, prodeje se propadly mnohde o desítky procent. Naopak segment malých a šetrných automobilů zůstává rapidního úbytku zákazníků ušetřen. A tak není divu, že se francouzský Renault, respektive aliance Renault-Nissan, hodlá v budoucnu zaměřit prakticky výhradně na tento typ aut. Podle informací magazínu Autocar.co.uk hodlá Renault mimo jiné seškrtat plány na výrobu nového modelu Renault Laguna Coupe, hatchbacku Vel Satis a minivanu Espace. Továrny, které měly vyrábět tyto modely budou prý od roku 2011 namísto nich vyrábět menší auta. Produkce starého modelu Renault Laguna bude pokračovat nejspíš až do roku 2011, pak ovšem zanikne a nebude nahrazena novým modelem. Šéf uskupení Renault-Nissan Carlos Ghosn vývoj komentoval slovy „Budeme se muset přizpůsobit novým podmínkám na trhu, znovu promyslet osobní dopravu a přizpůsobit se novým trendům. Zároveň si také myslíme, že v dlouhodobém horizontu zůstane cena ropy vysoká a starost o životní prostředí ještě stoupne.“ Namísto modelů Laguna a Vel Satis bude Renault v Evropě nabízen model Samsung SM5 pod svým názvem. Renault vlastní 80% jihokorejského průmyslového gigantu Samsung Motors, který mimo jiné vyrábí také SUV Koleos.