elektromobily EVC Group

Autosalon Paříž 2010: české elektromobily přitahují pozornost

Na právě probíhajícím v hale 2.1 vyhrazené můžete na stánku č. 331 potkat i dvě od české firmy . Vystavuje je tam společně s francouzským partnerem. Kromě aktuálně jedná česká firma o zastoupení i v dalších evropských zemích, např. v a . Probíhající jednání musí vyjasnit mnohé otázky týkající se např. homologace v daných zemích nebo jejich servisu.   

Škoda Roomster 1.9 TDI Comfort

Autoshow Praha 2009: dva české elektromobily živě!

Už v článku o plug-in hybridu Toyota Prius české výroby jsme naznačili, že na letošní Autoshow Praha se chystá malé překvapení. Teď nad ním konečně můžeme poodhrnout oponu. Ve dench 15. až 18. října 2009 budou na pražském Výstavišti k vidění na stánku společnosti EVC Group dva elektromobily, resp. elektrické přestavby české výroby.

Půjde o vozy Škoda Roomster Electric a Smart Electric. Jak nám prozradil Martin Solař, šéf technického vývoje EVC, první úvahy o vlastních přestavbách se objevily už před více než rokem. „Postupně se navrhovaly a vybíraly jednotlivé komponenty pro vozy, které by pokryly co nejšírší požadavky zákazníků. Chtěli jsem předělávat tuzemský spolehlivý automobil a proto byla vybrána Škoda Roomster. Pro jízdu ve městech byl zvolen k přestavbě také Smart,“ dodává Solař.
Smart Electric Drive na autosalonu ve Frankfurtu 2009
O přestavbu Smartu na elektrický pohon měl zájem samotný zákazník, který do EVC s tímto požadavkem přišel. Škodu Roomster firma sama zakoupila kvůli předělávce. Kdy bude možné si objednat něco podobného? „Na pražském autosalonu budeme vystavovat pracovní verze. Sice obsahují motor, elektroniku, akumulátory, všechny komponenty, ale ještě to budeme pár měsíců ladit. Případní zájemci si budou muset počkat do jara příštího roku. U velkých automobilek by to nebyly měsíce, ale roky,“ vysvětluje Solař.

V nedávném článku magazínu E15 nadepsaném „Na trh míří elektrická Škoda Roomster“ se mimo jiné můžete dočíst, že samotná Škoda uvažuje o výrobě elektromobilů. To však popřela samotná Škoda Auto a také Martin Jahn, šéf EVC Group, upozorňuje, že v článku je řada nepřesností. Věřme, že většinu z nich nám EVC Group vyjasní v Praze na Autoshow!

Autoshow Praha 2009 - veletrh automobilů čili autosalon

3. mezinárodní sraz elektromobilů při Autoshow Praha 17.10.2009

Už potřetí se letos v rámci autosalonu Autoshow Praha uskuteční také mezinárodní sraz elektromobilů. Pořádá jej opět občanské sdružení Elektromobily.org vedené Jaromírem Vegrem. Elektrický pohon momentálně zažívá v médiích obrovskou popularitu podpořenou zejména autosalonem ve Frankfurtu (viz. naše reportáž 1. a 2. díl).

Například server iHNed.cz aktuálně přinesl hned tři články zabývající se elektromobily. V textu „Pošta se chystá „elektrifikovat“ doručovatelky“ se zaobírá aktuálním děním v České poště, která se chystá nakoupit elektrokola pro své doručovatelky.

V článku „Éra aut na elektrický pohon začne v roce 2012“ zase iHNed.cz vyzpovídaly Martina Jahna, prezidenta sdružení automobilového průmyslu a šéfa ruského zastoupení skupiny Volkswagen. Ten očekává nástup elektromobilů v roce 2012.
Elektromobily.org logo
Česká republikadobíjecích stanic pro elektromobily (případně míst, kde řidiče ochotně pustí k zásuvce) více než čerpacích stanic na stlačený zemní plyn,“ odpovídá Jahn na otázku zda je v ČR dostatek veřejných nabíjecích míst. A nakonec je tu článek „Výroba elektromobilů se rozbíhá, elektrický Peugeot bude za půl milionu korun“ upozorňující na blížící se elektromobil Peugeot iOn (ačkoliv ve Frankfurtu byla k vidění pouze maketa).

Jaromír Vegr slibuje na letošní Autoshow Praha mnoho zajímavostí a samozřejmě i ještě vyšší účast než oni. „Bude tam premiéra nového vozu Citytaxi z Drážďan. Plánuji také spanilou jízdu Prahou,“ sdělil nám na dotaz na co se mohou návštěvníci těšit. Brněnská společnost EVC Group chystá na autosalon také dvě překvapení v podobě velice zajímavých elektromobilů vlastní výroby (lépe řečeno „přestaveb“).

Toyota plug-in Prius přestavba od EVC Group

Toyota Prius do zásuvky dostupná v ČR!

Toyota oficiálně chystá svůj plug-in hybrid Prius teprve za dva až tři roky, navíc s dojezdem směšných 20 km na elektřinu. Přitom Toyotu Prius jako plug-in hybrid je možné mít už dnes! Ve Spojených státech se přestavbami zabývá několik firem, v České republice zatím jedna, ale zato pořádně.

To, co je dnes i ve světě poměrně málo běžné, zvládá česká společnost EVC Group během pěti dnů. Jakoukoliv verzi Priusu, tedy včetně nejnovější generace, která se u nás právě začala prodávat, dokáže přetvořit na plug-in hybrid s dojezdem 90 km čistě na elektřinu a průměrnou spotřebou 2,7 l/100 km. „Oficiální“ plug-in hybrid Prius přitom slibuje spotřebu 3,6 l/100 km.  
Toyota plug-in Prius přestavba od EVC Group

Palubní počítač ukazuje průměrnou spotřebu 2,7 l/100 km po ujetí 1000 km
elektromobil Škoda Eltra Pickup - Favorit

Superbel – Škoda Superb na elektřinu, Roomster za pár let?

Česká Škoda vyráběla elektromobily mnohem dříve, než nastal současný boom a dokonce o něco dříve, než General Motors poprvé přišli se svým GM EV1. Podle informací webu Electroauto.cz Petra Dvořáka, známého českého propagátora elektromobilismu, se v Čechách elektromobily vyráběly v bývalém závodě Škoda Elcar Ejpovice, který byl pobočkou Škoda Plzeň.

Prvním elektromobilem byla Škoda Shortcut vyrobená Jaromírem Vegrem zkrácením Favoritu na zakázku Švýcarského zájemce v roce 1990. Model měl údajně ve Švýcarsku obrovský úspěch, a tak přišla žádost o dodání 1000 kusů! Ke konci roku 1992 se výroba skutečně rozjela, vyráběly se modely Škoda Eltra 151L a 151 Pick-up. Veškerá produkce šla na vývoz, pouze několik kusů zakoupila Česká pošta. Výroba skončila v roce 1993, kdy podnik Škoda Auto převzal Volkswagen.
elektromobil Škoda Superb - Superbel
Je tomu pár týdnů, co se tahoun českého průmyslu v podobě Škoda Auto znovu přihlásil ke svému odkazu. Mladoboleslavská Škoda ohlásila zapojení do projektu Superbel, což není nic jiného než na elektřinu předělaná Škoda Superb.  

elektromobil EVC Group Suzuki Samurai 4x4

Elektromobil Samurai 4×4 Electric v ostrém off-road testu

Česká firma EVC Group se zabývá elektrickými vozidly. První vozidlo, u kterého se rozhodla provést přestavbu na plně elektrický pohon bylo Suzuki Samurai. Jedná se pouze o demonstrační vozidlo, na kterém pracoval tým lidí asi měsíc. Firma chce na vozidle předvést, co dokáže a také, že elektromobil může být i s pohonem všech kol a přitom zvládne vše, co klasické off-roady.

Byla zachována celá koncepce vozu, přední dvě sedadla se dala nová anatomicky tvarovaná, za kterými je bezpečnostní rám. Druhá řada sedadel a úložný prostor byly obětovány akumulátorům, které jsou zakryty průhledným plexisklem, aby bylo patrné o jaký pohon ve vozidle jde. Místo předního skla je jen nízké plexi jako u motorového člunu. Všechny přebytečné doplňky byly odstraněny, takže na vozidle nenajdete blinkry ani světla i celá přístrojová deska je holá. Vozidlo dostalo čistě bílou barvu, jako symbol ekologicky čistého provozu. Celek jen dotvářejí zelená kola a bezpečnostní rámy za sedadly.
elektromobil EVC Group Suzuki Samurai 4x4
Elektromobily většinou nepotřebují převodovku, ale v tomto případě byla zachována a byl pouze nahrazen původní motor za elektromotor. Konkrétně asynchronní třífázový dvoupólový motor, zn. Siemens o jmenovitém výkonu 21 kW (29 koní). Přičemž motor může dosahovat maximální výkon 40 kW (55 koní). Energii motoru dodává 26 kusů 12V/28Ah olověných gelových baterií zn. Panasonic. Takže celkové napětí je 312 V a celková energie je 8,74 kWh. Maximální otáčky jsou 6000 ot/min. Otáčky a výkon elektromotoru jsou regulovány frekvenčním měničem.
elektromobil EVC Group Suzuki Samurai 4x4

ekologický vůz Renault

Autotec 2008 – reportáž

Ve dnech 4.6-8.6 proběhl na brněnském Výstavišti další ročník mezinárodního veletrhu užitkových vozidel, dílů a servisní techniky Autotec 2008. Už minulý rok stvrdil Autotec svou pozici jediného specializovaného veletrhu užitkových vozidel v zemích střední a východní Evropy, a tak se i letos mohli návštěvníci těšit na celou řadu vystavovatelů a s nimi spoustu novinek. Magazín Hybrid.cz samozřejmě hledal na veletrhu především jakoukoliv spojitost s alternativními palivy a pohony. Příjemně překvapeni jsme odcházeli s dojmem, že automobilky si i v oblasti užitkových automobilů začínají alternativních pohonů všímat čím dál tím více.