Climax

Britský bio-sporťák Climax na ethanol

Climax je nový britský otevřený dvoumístný sporťák automobilky Climax Cars inspirovaný legendárním závodním vozem F1 Cooper Climax T51. Zvláštností Climaxu je fakt, že dokáže jezdit na bioethanol. Jedná se o čistě britský automobil inspirovaný bohatým dědictvím tamního motorismu, sporťák budoucnosti, vyrobený ručně s maximální péčí. Pod kapotou tepe nejnovější agregát značky Subaru, který pohání zadní nápravu. Šasi je vyrobeno z odlehčeného hliníku, karoserie pak z hliníku nebo karbonových vláken. Bohatí zákazníci si budou moct vybrat z různých typů motorů, převodovek, barev i vybavení interiéru. Climax má však především odkazovat ke starým automobilům ze závodů jako Le Mans. Jak se vám sporťák líbí?

Climax

Saab 9-X Air

Pařížský autosalon: Saab 9-X Air

Na blížícím se Pařížském autosalonu předvede skandinávský Saab společníka svému konceptu 9-X BioHybrid, který přestavil už v Ženevě. Saab 9-X Air staví na stejném podvozku, motoru a částečně i karoserii, nicméně střecha je seříznutá a vzadu snížená do podoby pěkného čtyřmístného sportovně laděného auta. Zatím jde pouze o koncept, takže finální podoba výrobního modelu může být ještě hodně vzdálená, jako třeba v případě Chevy Voltu, který ušel pořádný kus cesty. Očekává se nicméně, že General Motors (kterým patří 51% v Saab Automobile) uvedou produkční verzi už v blízké budoucnosti. Jako motor automobilu poslouží 1,4l Saab BioPower, který dokáže spalovat E85 s akcelerací 8,1 sekundy z 0 na 100 km/h, výkonem 200 koní a emisemi 107 g/km. Stejný čtyřválec dostane v roce 2011 také Chevy Cruze.

Saab 9-X Air
Saab 9-X Air

Chevrolet Volt

Chevrolet Volt oficiálně odhalen, nové fotky!

Pár dnů po nešťastném úniku neoficiálních fotek připravovaného automobilu přispěchala společnost General Motors s oficiálním odhalením svého esa v rukávu. Chevy Volt, auto, které má být pro GM cestou do budoucnosti a konkurencí pro vozy jako nebo Honda Insight, vypadá trochu jinak, než na fotografiích s rozjařenými pány z GM. Méně jako Prius, více jako osobitý vůz nadupaný nejnovějšími technologiemi.

Dokáže ujet až 64 km pouze na baterie s tím, že další stovky kilometrů navíc může ujet po zapojení spalovacího motoru. Důležitou roli zde hraje aerodynamika, která umožňuje snížit spotřebu a co nejlépe zachycovat kinetickou energii. Uvnitř vozu pak pasažéři najdou pohodlí a komfort – konfigurovatelný LCD displej, 7″ dotykovou obrazovku, volitelně navigační systém a bluetooth a USB připojení. Kromě benzinu je možné pro pohon doplňkového motoru (Chevy Volt má ambici být kategorií sám o sobě, kterou zove „E-REV„, tedy Extended-Range Electric Vehicle, neboli elektromobil s rozšířeným dojezdem) použít také ethanol E85.
Chevrolet Volt
Pro dobití 220 článků lithium-iontové baterie stačí Volt připojit do zásuvky 120V nebo 240V. Nabije se tam za osm, resp. pouhé tři hodiny při plném vybití baterie. Výkon automobilu se pohybuje na úrovni 150 koní a max. rychlosti 160 km/h. Auto má být výjimečně tiché, což je při jízdě na baterie samozřejmost, nicméně i když bude v chodu motor, nepůjde prý Volt na ulici téměř slyšet.
Chevrolet Volt

IBM Automotive 2020

Automobilový svět roku 2020 podle IBM: všude samé hybridy

Společnost IBM, to není jen gigant v oblasti výpočetních a komunikačních technologií. Tahle nadnárodní společnost fušuje takřka do všeho a v poslední době čím dál tím více také do oblasti životního prostředí. Divize IBM Institute for Business Value, tedy část IBM zaměřená na obchod, vydala nedávno zprávu nazvanou „Automotive 2020“. V ní nabízí velice zajímavý pohled na automobilový svět roku 2020, který se velmi podobá předpovědím automobilek jako je Volkswagen a další. Ze zprávy plyne, že zákazníci budou mít výrazně odlišné požadavky na osobní dopravu. Důraz bude kladen především na ekologickou zátěž automobilů a jejich šetrnost. Podle zástupce jednoho evropského prodejce automobilů se „V příštích 10 letech dočkáme více změn, než za posledních 50 let.“ Podle IBM se zcela změní pojetí mobility tak jak ji známe dnes. Vyvinou se také nové obchodní modely (nejspíš zejména v souvislosti s elektromobily) a nové metody propojení se zákazníky. Důležitý bude pojem „inteligentní automobil“, kdy dopravní prostředky nabídnou takřka nerozeznatelný přechod z života uvnitř vozu do života vně vozu.

IBM předpokládá, že všechny vozy v roce 2020 budou hybridní – ať už plně, nebo jen částečně. Jen málo se podle analytiků prosadí vodíkový pohon a biopaliva jako je ethanol podle nich ještě musí projít výrazným rozvojem. Naopak elektromobily mají být už v roce 2020 zcela běžnou záležitostí. IBM očekává, že například spotřeba se do roku 2020 průměrně sníží na 65%, emise na 97 g/km a recyklovatelnost vozu na 88%. Otázkou je, zda analytici IBM vzali do úvahy také rozvojové země jako je Indie, Čína a další rostoucí ekonomiky, kde se hlad po automobilech bude v následujících letech zvyšovat vysokým tempem.

Saab 9-X BioHybrid

Ženevský autosalon: Saab 9-X BioHybrid

Nádherný nový koncept předvádí na ženevském autosalonu automobilka Saab. Saab 9-X BioHybrid by se měl do prodeje dostat v následujících letech. Je vybaven 1.4 litrovým čtyřválcovým turbomotorem s výkonem 200 koní. Poprvé v historii značky Saab je motor spojen s hybridním pohonem od General Motors (tedy hlavně elektromotorem), navíc dokáže Saab jezdit také na ethanol (flex-fuel). Na střeše má Saab 9-X BioHybrid přimotovány solární panely, které dobíjejí lithium-iontové baterie. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,9 sekund při spalování E85 a za 8,3 na benzinu. Emise jsou 105g/km u ethanolu a 117g/km u benzinu. Průměrná spotřeba je 6,4 l/100 km.

GMC Denali XT Hybrid

Koncept trucku GMC Denali XT Hybrid

General Motors představí na Chicagském autosalonu koncept svého obr-trucku GMC Denali XT Hybrid. Ten svou konstrukcí připomíná starý model Chevy El Camino, ovšem jako podvozek slouží platforma Zeta, kterou GM využívá u vozů Pontiac G8 a Chevrolet Camaro. Jako motor slouží 4,9l V-8 motor s přímým vstřikováním, který může jet na jakoukoliv kombinaci benzinu a ethanolu až do poměru 15:85, tedy E85. Výkon motoru je 243 kW.

Saab 9-4X BioPower na ethanol

Saab 9-4X BioPower na ethanol

Včera jsme na serveru Hybrid představili designérský i technický skvost v podobě, dnes tu máme konkurenci značky Saab. Koncept nového CUV Saab 9-4X BioPower bude plně odhalen také teprve na Detroitském autosalonu, nicméně magazín Automotive News už teď přináší některé základní informace. Jako motor poslouží čtyřválcové dvoulitrové turbo spalující E85 (bioethanol) s výkonem 300 koní na 5400 otáčkách. Chystá se na Detroit severská ethanolová smršť?!

Mazda Furai

Mazda Furai

Na Detroitském autosalonu odhalí automobilka Mazda dvě nové světové premiéry. Jednak to byla nová generace oblíbeného modelu RX-8, potom také nový koncept Mazda Furai.

Mazda Furai je sportovní, přesto ekologický vůz, jehož název lze přeložit jako „šumění větru“. Furai přebírá designový jazyk studie Mazda Nagare a dále jej rozpracovává. Vůz pohání 450 koňový rotační motor, jemuž jako palivo slouží ethanol (E100).

Nové flex-fuel vozy Toyota pro Brazílii

Brazílie dnes patří mezi „ethanolovou velmoc“. Ethanol je hlavním palivem pro osobní i nákladní vozy. Toho si začínají všímat i velké automobilky, nejnověji Toyota.
Chystá se na brazilském trhu příští rok uvést flex-fuel (tedy s pohonem na ethanol) modely Corolla XLi a Fielder. Oba vozy budou k dispozici už v lednu 2008 a budou vybaveny 1,8l motorem s výkonem 136 koní. Nejedná se o nějak zvláštní řešení, jde o původní benzinový motor pouze lehce upravený pro spalování ethanolu. Vozy jsou navíc vybaveny doplňkovými nádržemi umístěnými v kufru. Cena je stanovena na přibližně $30 000.

Kam elektromobilem? Nakupovat do zeleného supermarketu!

Doprava, to nejsou jen nablýskané kapoty krásných nových strojů, ale také dopravní infrastruktura. Několik stavebních společností v Chicagu nyní přišlo s návrhem „zeleného“ obchodního domu, který bude nanejvýš přívětivý ke všem dopravním alternativám:

  • parkoviště bude preferovat menší a hybridní automobily
  • pro majitele budou připraveny zásuvky
  • samozřejmostí jsou stojany pro kola a
  • střecha obchodu bude pokryta zelení, nejspíš jedlou (proč ne ?)
  • určitě by se hodila také pro bionaftu či ethanol E85

Zatím není jasné kdy a kde přesně v Chicagu bude takovýto obchod stát, ale rozhodně musíme ocenit zajímavý nápad.

Renault bere ekologii vážně

Francouzská automobilka Renault se připojuje k módní vlně ekologicky přítulných výrobců aut. Renault zahajuje iniciativu nazvanou eco². Hodlá snížit svůj dopad na životní prostředí, a to už od výrobního procesu. Automobily Renault, které ponesou značku eco² musí splnit tři kritéria:

Počet čerpacích stanic na ethanol v USA roste

Během posledního roku se počet na ethanol E85 v USA zvýšil o 60%. Celkově teď řidiči v USA mohou využívat na 1200 čerpacích stanic s ethanolem E85. V USA získává ethanol stále více na oblibě s tím, jak se objevují nové modely flexi-fuel vozů (automobily, které dokáží využít benzinu i ethanolu).
V má dosud ethanol velmi malou či nulovou podporu. V Evropě se najčastěji ethanol využívá ve , počítá se však s jeho dalším rozšířením. Nedávno čeští poslanci schválili přidávání několika procent ethanolu do benzinu.

Poslanci schválili biopaliva

Od září se v motorové naftě budou povinně vyskytovat 2% biopaliva, od ledna příštího roku pak budou 2% ethanolu v benzinu. Takovýto záměr schválila konečně po mnoha letech Sněmovna v novele zákona o ochraně ovzduší. Do roku 2010 by pak podíl bipaliv měl vzrůst až na 5,75%.