rychlovlak AGV

Francie představila nástupce TGV

Vysokorychlostní vlaky TGV (?) jsou chloubou . Francouzská strojírenská společnost Alstom však aktuálně představila jejich nástupce v podobě prototypu AGV. Rychlovlaky mají běžně cestovat rychlostí 360 km/h, což je o 40 km/h více než jezdí . První AGV mají jezdit v , objednala si je totiž italská společnost Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV). Specifikem vlaků AGV je to, že nejsou taženy jednou lokomotivou, ale využívají motorů skrytých v podvozcích jednotlivých vozů. Rychlovlaky jsou dnes čím dál tím oblíbenější alternativnou letecké dopravě, která vypouští do ovzduší velké množství škodlivých emisí.

travelweekly
kabriolet BMW 320d

Úsporný kabriolet BMW 320d

Ženevský autosalon letos kromě mnoha dalších novinek předvede také nový kabriolet BMW 320d. Ten vzde vybaven 2.0 l čtyřválcovým turbodieslem s výkonem 177 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h tak BMW 320d zvládne za 8,6 sekund. Co je ale na téhle novince nejzajímavější: průměrná spotřeba je pouze 5, l/100 km při emisích CO2 140g/km. S prodejem modelu BMW 320d se zatím počítá pouze v Evropě.

A2

A2 – evropské nadzvukové letadlo na vodík

Čím dál tím oblíbenější letecká doprava je dnes jedním z hlavních zdrojů emisí a znečištění ovzduší. Už i v leteckém průmyslu se ale začíná šetřit a hledají se alternativní paliva. Evropská unie dlouhodobě sponzoruje v rámci projektu Advanced Propulsion Concepts and Technologies (Lapcat) výzkum zaměřený právě na vývoj alternativních způsobů pohonu pro letouny. Jedním z prvních výstupů výzkumu je koncept nadzvukového dopravního letounu A2.

Porsche chce ekologičtější vozy

Značka Porsche je synonymem luxusu a slovo spotřeba bylo až donedávna snad i neslušné zmiňovat ve spojistosti s ní. To se ale mění. podle všeho chystá hybridní systém pro nové generace modelu a model , nicméně to nestačí. Nové přísné limity Evropské unie vyžadují další snížení spotřeby a emisí, Porsche proto v Británii nabírá další inženýry, kteří mají pomoci s vývojem pokročilých systémů hybridních pohonů. Kromě toho snižuje hmotnost svých modelů a zavádí další vylepšení, která mají pomoci snížení spotřeby.

Berlín, Kolín, Hannover – bez katalyzátoru vjezd zakázán

Německá velkoměsta Berlín, Hannover a Kolín zakázala do svého centra vjezd všem automobilům, které nejsou vybaveny katalyzátorem nebo filtrem pevných částic v případě dieselů. Aby auta mohla vjet do centra, musejí být vybavena přelepkou potvrzující tuto skutečnost. Německo se snaží být zas o něco zelenější, což je v tomto případě jen dobře (narozdíl od vypínání jaderných elektráren). Centra měst ve všech třech případech zdaleka nezahrnují pouze historická centra. Až do konce ledna mají obyvatelé Berlína možnost si přelepku pořídit, od ledna už budou pokutováni 400 eury za nepovolený vjezd. Podobnou politiku v současné době zavádějí také některá italská města a přemýšlejí o ní další evropské metropole. Doufejme, že brzy to bude například i Praha a další česká města.

Evropský parlament chce jezdit na vodík

Evropský parlament nedávno odhlasoval novou deklaraci v oblasti energetiky. Nový plán počítá s vyšším využíváním a začátek budování celoevropské . Velká expanze vodíku se má uskutečnit do roku 2025. Chystá se také zvýšení energetické účinnosti o 20% a snížení emisí skleníkových plynů o 30%. Do roku 2020 má být 33% elektřiny a 25% jiné energie produkováno vyhradně pomocí obnovitelných zdrojů.

Poučná hra od Volva

Volvo na svých stránkách uveřejnilo hru, která má za cíl porovnat emise oxidu uhličitého u 18 různých technologií pohonu. Vyberte až 7 autíček a tipněte na vítěze. Vyhrává ten, kdo dojede nejdál po vypuštění 10 kg CO2.

Renault bere ekologii vážně

Francouzská automobilka Renault se připojuje k módní vlně ekologicky přítulných výrobců aut. Renault zahajuje iniciativu nazvanou eco². Hodlá snížit svůj dopad na životní prostředí, a to už od výrobního procesu. Automobily Renault, které ponesou značku eco² musí splnit tři kritéria:

Londýn rozšiřuje zóny s nízkými emisemi

Londýnský starosta Ken Livingston se o obyvatele svého města stará s nebývalou vervou. Snaží se z Londýna udělat čístší město, a tak nejenže před lety zavedl poplatky pro vjezd do London City, ale nově rozšiřuje také tzv. LEZ (Low Emission Zone). Jedná se o zóny, kam mají zpoplatněn vjezd všechny lehké i těžké nákladní automobily a autobusy.

Nový Opel CO2RSA s nižšími emisemi

Opel (v Anglii Vauxhall) začal na britských ostrovech prodávat nový model vozu , totiž CO2RSA 1.3CDTi. Má nižší emise oxidu uhličitého – z 124g/km na 119g/km. Výkon zůstává stejný, ale díky nižším emisím může být vůz zařazen do skupiny B, kdy se za něj platí nižší roční daň. Třídveřový model Corsa 1.3 CDTi stojí £9 810, tedy asi 400 000 Kč.