Toyota flower

Toyota vyšlechtila vlastní květiny pro zlepšení ovzduší

Japonská automobilka Toyota se sice zabývá především výrobou (hybridních) automobilů, ale podobně jako ostatní japonská průmyslová esa (Hondaroboti ASIMO, Mitsubishi – vše od výtahů po spotřební elektroniku či hudební nástroje) se zajímá také o jiné obory. Konkrétně o pěstování květin.

Toyota se už delší dobu snaží zefektivnit své továrny s ohledem na životní prostředí. Tedy snížit jejich uhlíkovou stopu snížením spotřeby energie, vody i materiálu. Aby pomohla čistit ovzduší kolem svých továren, vyvinula Toyota vlastní odrůdy šalvěje třešňové a gardénie, které vysadila kolem své továrny v Toyota City v Japonsku.  

Škoda Fabia

Stará Škodovka, nebo nový hybrid?

Automobiloví výrobci dlouhá léta počítali s tím, že lidé budou pravidelně obměňovat své staré stroje za nové. „Staré“ může znamenat, zejména v různých regionech, odlišný pojem. U nás je to řekněme od pěti do deseti i více let. Proč to ale dělat, když staré pořád dobře slouží? Spotřebitel je sice podle neoficiálních marketingových pouček tvor hloupý, ale ne zas tak docela.

Během letošního dubna se automobilový průmysl v ČR propadl o 25,5%. To je více než čtvrtina veškeré výroby aut u nás, z nichž naprostá většina jde na export. Lidé kupují méně aut, ovšem to nejhorší nás podle analytiků může teprve čekat. Kdo totiž má zájem koupit nové auto, koupí jej už dnes – za co nejnižší cenu. Tihle kupci pak ale budou chybět trhu v příštích letech, kdy má přijít zotavení.

Pyramidová hra automobilek se tak začala rychle hroutit. Distributoři už nedokáží jednoduše přesvědčit další zákazníky, aby investovali nemalé částky do koupě de-facto zbytečného výrobku. Začínají proto své produkty balit do nového, ekologického obalu – ostatně jako celá řada dalších průmyslových oborů. Rozjíždí se zelený marketing. Novinkám říkají „hybridy„, „auta na plyn“ a na autosalonu ve Frankfurtu bylo také poprvé hlasitě slyšet slovo „elektromobily„. Světem se přelévají obrovské objemy prostředků, které mají napomoci změně v oblasti osobní automobilové dopravy. A k tomu je tu státy financovaná stimulace poptávky v podobě šrotovného. ČÍST DÁL…

Toyota - továrna Tsutsumi v Japonsku

Toyota má ekologickou továrnu na Priusy

Ekologická zátěž automobilů není zdaleka dána pouze jejich provozem, ale především také výrobou. „Výroba jedné Toyoty Prius způsobuje mnohem větší škody na životním prostředí než Hummeru, který vydrží v provozu třikrát déle než Prius,“ píše se v článku „Jsou hybridy ekologické?“ magazínu Osel.cz. A například podle Zprávy o trvale udržitelném rozvoji 2007/2008 společnosti Škoda Auto jsou celkové emise na jeden vyrobený vůz 5,57 kilogramu. „To jsou veškeré emise z provozu výrobního závodu. Nejde tedy jen o CO2. Jde o emise z teplárny, svařoven, ŠkoEnergo a podobně. Přesněji jde o všechny emise uváděné dle povinnosti dané zákonem o ochraně ovzduší,“ říká David Šikula ze Škody Auto v článku na webu EnwiWeb. Přitom se navíc spotřebuje kolem 1,81 MWh energie na výrobu jednoho vozu. To vše dává automobilkám důvod k modernizaci svých provozů. Některé instalují na své továrny solární panely, jako například Ferrari nebo General Motors. Toyota na to jde v domácím Japonsku od lesa. Továrna v Tsutsumi je jednou z pěti továren označovanou jako „Eco-Factories“, které mají za úkol minimalizovat dopad na životní prostředí a napomoct vyvinout ty nejlepší praktiky ekologické výroby, které by pak bylo možné uplatnit dál.

V továrně se vyrábějí modely Toyota Prius třetí generace. Střechu výrobního závodu pokrývá 50 000 m2 solárních panelů. Solární elektrárna má celkový výkon 2000 kW. Zbytek energie dodává efektivní kogenerační systém. Po celém provozu je nainstalováno úsporné osvětlení, energií se šetří v době, kdy je továrna mimo provoz, využívá se i přirozeného osvětlení slunečním světlem. Celkem 22 000 m2 továrny je pokryto fotokatalytickým nátěrem, který reaguje se slunečním zářením a uvolňuje do vzduchu aktivní kyslík zbavující okolí nebezpečných škodlivin. Aby se vyrovnala produkce oxidu uhličitého, zaměstnanci továrny spolu s místními lidmi vysadili celkem 50 000 stromů kolem celé továrny – jen v roce 2008. Podle tiskové zprávy automobilky se emise CO2 z továrny snížily v průběhu let 2003 až 2007 o 36%. Životnost ekologické továrny má být 100 let!