TEST: elektroskútr E.ON E-Max 120L+
Elektrické skútry E.ON E-Max sledujeme dlouhodobě. Testovali jsme elektroskútry e-max 90s i 120s. Tentokrát jsme se dostali k nejnovějšímu modelu E.ON E-max 120L+, který je konečně vybaven li-ion bateriemi.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Elektrické skútry E.ON E-Max sledujeme dlouhodobě. Testovali jsme elektroskútry e-max 90s i 120s. Tentokrát jsme se dostali k nejnovějšímu modelu E.ON E-max 120L+, který je konečně vybaven li-ion bateriemi.
Je tomu téměř přesně rok, co jsme měli možnost testovat elektroskútry E.ON e-max 90s a 120s. K modelu E.ON e-max 120s jsme se letos opět vrátili, protože je k dispozici v modelovém provedení pro rok 2012. Jaké novinky přináší?
Energetická skupina E.ON se stala výhradním dovozcem skútrů Vmoto e-max do České republiky. Na tuzemském trhu se tak budou elektroskútry prodávat právě pod značkou E.ON. A díky jednomu z oficiálních prodejních míst, pražskému Scootlandu, jsme měli příležitost postavit jak slabší, tak silnější verzi vedle sebe.
Elektrický skůtr nabízí proti těm benzinovým především výhodu nízkých provozních nákladů a nulové hlučnosti. Navíc je „bez zápachu“ a nepotřebuje tak častý servis. Kam se vývoj v oblasti elektroskútrů ubírá, kdy je nejlepší doba na koupi, jaké jsou aktuální novinky?
Veletrh elektrotechniky a elektroniky Amper 2010 letos není jen pro odborníky. Na své si totiž přijde každý, kdo se zajímá o budoucnost dopravy v našich městech. Pod jednou střechou, lze spatřit od elektrokola, přes elektroskútr a elektrickou motorku až po elektromobil. O jeden atraktivní kousek elektrokola se navíc soutěží a pravděpodobnost výhry je, zdá se, poměrně slušná.
Během posledních dnů babího léta jsme měli možnost otestovat vedle sebe dva elektroskútry. Tím větším z nich byl E-max 110S od německého výrobce e-max (neplést prosím s oblíbeným bankovním účtem). Společnost sídlící v Mnichově má s výrobou elektrických skútrů letité zkušenosti, působí na trhu už od roku 2003. Ačkoliv výroba probíhá v Číně, vývoj a návrh pochází z domácího Německa a Itálie.
Elektroskútr e-max 110S na první pohled zaujme právě netradičním designem se dvěma nad sebou umístěnými kulatými předními světly. Elektromotor s max. výkonem 4000 W je zabudován do zadního 13″ kola. Jako zdroj energie slouží gelová baterie. Její zvlášností je, že je jí příjemné pravidelné dobíjení. Tj. po každé projížďce je dobré ji zapnout do zásuky. I v samotném manuálu stojí upozornění, že „jízda na částečně nabitou baterii výrazně snižuje její životnost“. Platí to i naopak, tj. pravidelné dobíjení výrazně zvyšuje její životnost.
Segment elektroskútrů, ačkoliv zdánlivě nepříliš zajímavý, vypadá dnes ve skutečnosti jako jeden z nejslibnějších. Vectrix ve Spojených státech sice zbankrotoval, ale to otevířá cestu novým „tvářím“. Podle našich informací jeden ze zakladatelů firmy e-max a několik dalších lidí z managementu bylo nespokojeno se zhoršující se kvalitou výroby v Číně, a tak začátkem roku 2009 založili, společně s lidmi ze zkrachovalého Vectrixu, novou firmu GOVECS se sídlem v Mnichově a výrobním závodem v polské Vratislavi.
Pokud přemýšlíte o elektrickém skútru, který se dá řídit s oprávněním AM, pak vyčkejte času. V současné době testujeme dva konkurenty dostupné na českém trhu. Prvním z nich je na serveru Hybrid.cz hojně diskutovaný skútr Akumoto A10/70, druhým německý E-max 110S.
A pozor. Ačkoli třeba maximální rychlost 45 km/h oba skútry spojuje, jsou přecijen úplně rozdílné. Zaujme vás více devadesátikilový střízlík Akumoto za 45 tisíc korun nebo cenou i hmotností téměř dvojnásobný E-max?