Dodge Charger Banshee: nařachaný elektromobil s výfukem
Americké „muscle cars“ mají něco do sebe. Vždy se spoléhaly na objemné šesti- či osmiválce. Dodge Charger „Banshee“ posunuje styl do časů elektromobility.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Americké „muscle cars“ mají něco do sebe. Vždy se spoléhaly na objemné šesti- či osmiválce. Dodge Charger „Banshee“ posunuje styl do časů elektromobility.
Americká automobilka Chrysler aktuálně představila tři elektrické vozy, z nichž první se má na americký trh dostat už v roce 2010. Evropě se poštěstí o něco později. Dodge EV, Jeep EV i Chrysler EV představují konkurenci pro Chevy Volt, Toyotu Prius, Hondu Insight a plejádu dalších hybridních/elektrických vozů, které se chystají přifrčet na trh během následujících let. A právě stále se rozšiřující nabídka spolu s rostoucími cenami pohonných hmot je nejspíš důvodem, proč výkonný vice prezident společnosti Chrysler Frank Klegon prohlásil, že v roce 2020 už bude 50% všech aut prodaných v USA elektrických. Tedy nikoliv pouze elektromobilů, ale například i hybridů nebo jiných typů aut doplněných elektrickým pohonem. Zvládnout něco takového během jedin dekády je určitě zajímavá výzva.
Automobilka Chrysler se snaží dohonit co v posledních letech prošvihla. Zatímco General Motors mají svůj Chevy Volt, Chrysler neměl prakticky nic. Už několikrát avizovaný frontální útok přišel teprve nyní. Automobilka ohlásila skrze svou ENVI divizi zaměřenou na vývoj ekologických automobilů nové elektromobily jednoduše nazvané jako Jeep EV, Chrysler EV a Dodge EV.
Dodge je dvoumístný sporťák vycházející z modelu Dodge ZEO vybavený li-ion bateriemi a namísto spalovacího motoru je v něm umístěn elektromotor s výkonem 268 koní. Baterky se nabíjí ze zásuvky podobně jako v případě Tesla Roadster, za čtyři hodiny se plně nabije skre 220 V. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne sporťák pod pět sekund, maximální rychlost je 192 km/h. Dodge EV je jediný „čistý“ elektromobil, který Chrysler představil.
Zbylé dva jsou „extended-range“ elektromobily, tedy takové, které jsou vybavené spalovacím motorem pro vyšší dojezd. Jeep EV je vybaven stejným elektromotorem jako Dodge EV, lithium-iontovými bateriemi, ale navíc také malým benzinovým motorem s integrovaným elektrickým generátorem. Při kapacitě nádrže 30 l má Jeep EV dojezd 650 km s tím, že prvních 65 km ujede čistě na baterie. Vývojáři Chrysleru se nicméně intenzivně zabývají možností integrací elektromotorů přímo do kol – dost možná by je zajímal náš lineární spalovací motor.
Dalším elektromobilem je Chrysler EV, opět automobil s rozšířeným dojezdem. Sedmimístný minivan má podobné parametry jako Jeep co se týká dojezdu, nicméně jde samozřejmě především o rodinné auto.
Jeden z elektromobilů chce Chrysler uvést na trh už v roce 2010, nejprve v Severní americe, později také v Evropě. Během roku 2009 vypustí na americké silnice testovací letku 100 elektromobilů. Zdá se, že automobilka se v budoucnu hodlá velmi výrazně zaměřit na elektromobily a elektrický pohon, spolupracuje dokonce s americkým Ministerstvem energetiky.