Biopaliva - logo

Česká republika zvýší podíl biopaliv v benzinu a naftě

Parlament ČR aktuálně schválil zvýšení složky biopaliv v naftě a benzinu. Poslanci rozhodli, že od dubna příštího roku se zvýší podíl bionafty v naftě z původně schválených 4,5% na 6,3% a podíl bioethanolu v benzinu z 3,5% na 4,5%. Podíl biosložky v pohonných hmotách má pro Českou republiku znamenat snazší dosažení cíle 5,75% podílu biosložky v palivech do roku 2010.

Využití biopaliv je však dnes stále velmi rozporuplné. Zejména první generace biopaliv není energeticky výhodná. Polemiky se točí také kolem vztahu biopaliv a potravin, viz. „Pěstování biopaliv uvrhlo do chudoby 30 milionů lidí„. Evropská unie proto už před časem začala přehodnocovat svou podporu biopaliv.

Hybrid LincVolt zpěváka Neila Younga

Neil Young a jeho Lincvolt – hybrid z roku 1959

Kanadský muzikant Neil Young aktuálně vydává nové album Fork in the Road. Nejsme hudební magazín, ale Young pro něj jako promo zvolil velice originální způsob. Nechal svůj nádherný kabriolet Lincoln Continental Mark IV z roku 1959 přestavět mechanikem Johnem Goodwinem na plug-in hybrid se spotřebou 2,3 l/100 km. Nazval jej LincVolt. Jezdí na elektřinu a bionaftu, emituje jen velmi nízké emise. Svůj projekt přihlásil také do soutěže Automotive X Prize. „Pouhé zpívání svět nezmění,“ zpívá Neil Young a bere si vlastní radu k srdci. LincVolt má inspirovat novou generaci návrhářů aut a ukázat, že když nádherná, 50 let stará kára může jezdit ekologicky, mohou i auta současnosti, natož pak budoucnosti. LincVolt má zároveň fungovat jako společnost, která bude dodávat hybridní pohonný systém.

Peugeot 308 BioFlex

Peugeot 308 BioFlex – jízda na ethanol

Podpora biopaliv není u značky Peugeot nic nového. Už dnes mohou všechny benzinové motory francouzské automobilky jezdit na E10, všechny diesely (a také ty od Citroenu) zase na bionaftu B30. Nově však Peugeot uvádí svůj model Peugeot 308 s flexfuel motorem schopným „sežrat“ i bioethanol E85. Peugeot 308 BioFlex využívá stejný 1,6l čtyřválec s výkonem 110 koní jako model 307 SW BioFlex. Navíc je nová 308 vybavena novými 16″ pneumatikami Michelin Energy Saver, které mají snížit spotřebu paliva až o 0,2 l/100 km. V prodeji je pětidveřová hatchback verze v cenách od 20 600 euro.

skládka

Nafta z odpadků ve Španělsku

Biopaliva vzbuzují vášnivé diskuse hlavně v souvislosti se zvyšováním cen potravin. Není divu, první generace vyráběná z potravinářských surovin asi opravdu nemá valnou budoucnost. O to více potěší jakákoli zpráva týkající se dalšího vývoje biopaliv tím správným směrem.

Tým španělských vědců ze společnosti Ecofasa právě oznámil svůj úspěch spočívající v přeměně komunálního odpadu na bionaftu. Pomocí bakteriálního rozkladu se přes mastné kyseliny vědci dostali až k produkci výše zmíněného biopaliva.

Ředitel společnosti prohlásil, že se jedná o plně biologický proces, který je udržitelný, ačkoli výtěžek paliva zatím není takový, jak by si představovali – 1 litr/10 kg odpadu. Oznámení neuvádí energetickou potažmo ekonomickou náročnost přeměny, nezbývá tedy než veřit tvrzení, že během 3 – 4 let bude takový proces životaschopný. Jezdit na energii z odpadků, které by jinak skončily zakopané v zemi je přeci lákavé!

Trident Iceni

Trident Iceni – bílý rytíř na bionaftu

Malá britská automobilka Trident Vehicles představila svůj nejnovější vůz Trident Iceni. Jedná se o malý sportovní roadster, který vyniká hned v několika ohledech. Především svým výkonem až 550 koní při 3800 otáčkách za minutu. Taková sílá umožňuje sporťáku zrychlit z 0 na 100 km/h během 3,9 s a dosahovat maximální rychlosti až 260 km/h. Co je na tom všem ale nejlepší – Trident Iceni jezdí na jakýkoliv typ bionafty bez poškození záruky a se spotřebou pohybující se kolem 4 l/100 km, někdy i méně. To je pro V8 motor o obsahu 6,6 l vpravdě úžasná hodnota.

Tým Trident zatím investoval do vývoje svého nového automobilu 2,3 mil. liber, přesto stále hledá další finance na to, aby mohl svůj sporťák dostat mezi lidi. Jeho cena nebude zas tak přemrštěná – asi 75 000 liber, tedy asi 2 250 000 Kč. Na jednu nádrž má podle tiskové zprávy zvládnout Trident Iceni až 3200 km (!?), navíc zbude spousta místa pro zavazadla a golfové hole. No, skoro se tomu ani nechce věřit, stejně jako některým dalším specifikacím tohoto krásného sportovního vozu, ale prozatím se nemůžeme odvolávat na nic jiného než tvrzení výrobce. Ten už nyní přijímá předobjednávky, takže to nejspíš s výrobou myslí opravdu vážně.

Trident Iceni

Britské supermarkety prodávají bionaftu

Řetězec britských supermarketů Morrisons začal u pěti desítek svých čerpacích stanic nabízet bionaftu B30. Ta se skládá ze 30% z bionafty a ze 70% z klasické nafty, jedná se o jednen z nejvyšších komerčně dostupných a automobilovými výrobci schválených mixů. Například Peugeot a Citroen potvrdili, že všechny diesely vyrobené za poslední dekádu dokáží na B30 bez problémů jezdit. V poslední době se ale často objevuje skepse ohledně biopaliv obecně. „Náš nový B30 se z 50% skládá z recyklovaného oleje na vaření a z druhé poloviny z rostlinných olejů, konkrétně řepky olejky, vše je to britská produkce,“ řekl Phil Maud, ředitel oddělení pohonných hmot řetězce Morrisons, a pokusil se tak alespoň částečně biopaliva ospravedlnit. Také ČR zavedla nedávno povinně podíl biosložky v naftě s cílem prosadit biopaliva a splnit cíle EU, jedná se ale pouze o jednotky procent.

Citroen C3

Citroen nabízí nové modely C2, C3 a C3 Pluriel

Francouzská automobilka Citroen představila nové letní modely svých oblíbených malých městských automobilů Citroen C2, Citroen C3 a Citroen C3 Pluriel. Řada Citroen C2 kupříkladu nově získává vlastnosti Stop & Start pro snížení spotřeby, model Citroen C2 VTS 1.6 HDi s výkonem 110 koní nabízí kombinovanou spotřebu 4,4 l/100 km, je vybaven filtrem pevných částic a dokáže jet až na 30% bionaftu s emisemi pod 120 g/km CO2. Model Citroen C2 Vibe 1,4 HDi s výkonem 70 koní se může pochlubit emisemi 113 g/km, podobně jako někteří další zástupci řady Citroen C3. Kromě toho už ale Citroen také delší dobu nabízí model C3 s pohonem na zemní plyn (CNG). Pokud pak běží pouze na plyn, produkuje 119 g/km CO2 s výkonem 68 koní.

Bakterie v biopalivech ničí motory

Biopaliva vzbuzují již řadu let vášnivé diskuse. Diskutabilní je jak jejich ekonomický, tak ekologický přínos. Odpůrci často poukazují na skutečnost, že používání biopaliv může poškodit nenávratně motor, příznivci argumentují snížením závislosti na ropě.

Špatná zpráva pro řidiče (a dobrá pro odpůrce?) přišla z Velké Británie. Podle serveru Autoexpress.co.uk se totiž v naftě s povině přimíchávanou biosložkou obevují bakterie, které zanesou palivový systém, což může následně způsobit poškození motoru a přinést nemalé náklady na opravu.

Mercedes Econic

Mercedes Econic – popeláři na plyn

Mercedes-Benz Econic se představil poprvé v roce 1998 na výstavě „Entsorga“, jako typické speciální vozidlo, splňující veškeré požadavky, které jsou vyžadovány při komunální, sběrné a rozvážkové dopravě. Je vhodný jako vozidlo pro svoz a zpracování odpadu, stejně jako pro hasiče, provoz na letištích, s cisternovou nástavbou, pro rozvoz nábytku, svoz mléka nebo rozvoz topného oleje. Nízká poloha kabiny s až čtyřmi místy k sezení nabízí poprvé podmínky pro rychlé nastupování a vystupování a potřebný prostor např. pro řidiče a posádku popelářského vozidla. S již 8 000 vyrobenými vozidly za uplynulých deset let si Econic vypracoval silnou tržní pozici.

energie z půdy

Slunce produkuje 1000x víc energie na akr než bionafta

Magazín EV World přinesl aktuálně zajímavý článek srovnávající energetickou výtěžnost jednotlivých typů rostlin při zpracování na biopalivo. Pokud byste jeden akr půdy osadili sójou a tu přeměnili na bionaftu, mohli byste pak na ni ujet za rok zhruba 3800 km. Několikanásobně více energie v sobě ukrývá kukuřice přeměněná na (28 800 km). Následuje – jeden akr by „dal“ 288 000 km. Zajímavé je, že v případě mořských řas by to bylo ještě více, a to 592 000 km. Zdaleka nejvíce by ale bylo možné z 1 akru půdy získat při zapojení , a to pro ujetí až 3 600 000 km.

Poslanci schválili biopaliva

Od září se v motorové naftě budou povinně vyskytovat 2% biopaliva, od ledna příštího roku pak budou 2% ethanolu v benzinu. Takovýto záměr schválila konečně po mnoha letech Sněmovna v novele zákona o ochraně ovzduší. Do roku 2010 by pak podíl bipaliv měl vzrůst až na 5,75%.