Štítek: BBC
VIDEO: nejvýkonnější závodní elektromobil na světě od Lorda Draysona
Britská stanice BBC se podívala na zoubek jednomu z nejzajímavějších elektromobilů dneška. Jde o stroj společnosti Drayson Racing Technologies, za kterou stojí britský lord Paul Drayson. Jeho firma je mimochodem jedním z prvních přihlášených týmů do závodů elektrických formulí Formula E.
Tesla žaluje Top Gear za pomlouvání
Top Gear, známý motoristický pořad britské stanice BBC, patří k tomu nejlepšímu, co dnes fanoušci automobilismu mají. Nekompromisní testy, skvělý humor a žádné servítky. V roce 2008 redaktoři otestovali tehdejší novinku v podobě elektromobilu Tesla Roadster. Byli nadšení, ale zároveň zklamaní, protože Tesla jim „klekla“ po pár desítkách kilometrů, ačkoliv Tesla Motors udávají oficiální dojezd 320 km. Automobilka proto nyní Top Gear žaluje za pomluvu.
Top Gear zvolil Toyotu Prius nejlepším autem do města
Televizní pořad Top Gear je mezi automobilovými nadšenci všeobecně považován za to nejlepší, co lze dnes najít. Trojice moderátorů v čele s Jeremy Clarksonem rozdává v každém novém dílu rozsudky nad nejnovějšími sporťáky, ale i nad běžnými auty.
Clarkson je známý svým odporem k hybridům, zejména třeba Hondě Insight, kterou nazval „biblicky odpornou“. Když testoval elektromobil Tesla Roadster, předstíral, že mu došla šťáva. A teď, co se nestane, tým stojící za Top Gearem jmenoval Toyotu Prius „nejlepším autem do města tohoto roku“.
Toyota Aygo
Toyota vyrábí tento malý městský automobil ve společné továrně Toyoty a PSA jménem TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) v Kolíně v České republice. Poprvé byla Toyota Aygo představena v roce 2005 na autosalonu v Ženevě. Peugeot 107 a Citroen C1 jsou stejná auta jako Aygo, jen s jinou značkou. V pořadu Top Gear americké stanice BBC využili Aygo při velkém fotbalovém zápasu automobilů aby poukázali na její manévrovatelnost. Právě podle redaktorů Top Gear je Aygo vynikajícím autem do města.
Ropný magnát varuje: investujte, nebo bude málo ropy!
Britská stanice BBC vyzpovídala šéfa olejářského gigantu Total Christopha de Margerie. Ten upozornil, že pokud se jednotlivé národní korporace neodhodlají k dalším investicím do těžby ropy, mohl „by nastat problém“. „Během dvou až tří let už bude pozdě,“ dodal Margerie.
O co jde? Ekonomická krize zasáhla prakticky všechna odvětví. Nejen, že poklesl prodej automobilů, a to až o desítky procent, ale snížila se i výroba řady průmyslových produktů. To znamená snížení zájmu o ropu, tedy i snížení ceny.
„Zásoby ropy existují, ale pokud nebudete investovat, nedostanou se na trh,“ řekl Margerie. Upozoril, že dnes se rozhoduje o tom jaká bude produkce mezi lety 2010 až 2015. A podle současných indícií bud výrazně nižší, než je teď, resp. než by bylo třeba.
Hrozí tedy podle něj nedostatek ropy. Stejně tak hrozí, že její cena opět stoupne na více než 100 dolarů za barle. Otázkou je, zda je to dobře nebo špatně? Odpovědí by snad mohlo být „jak pro koho“. Automobilky významně investují do alternativních pohonů, vlády státu někdy dokonce zákonně požadují snížení spotřeby paliva.
Plug-in hybridy si pomalu derou cestu na trh, stejně jako elektromobily. To znamená pro koncové spotřebitele možnost na pohonných hmotách významně ušetřit. Pokud chtějí ropné koncerny udržet své zisky i přes klesající poptávku, bude třeba cenu ropy zvyšovat a společně s tím snižovat těžbu. Přesně jak říká Margerie.
Aktuálně vychází v USA kniha $20 Per Gallon (20 USD za galon) autora Christophera Steinera. Popisuje v ní každodenní život v době, kdy se bude cena ropy, resp. pohonných hmot postupně zvyšovat. Při ceně šest dolarů za galon údajně Američané přejdou na dieselové motory. Při deseti klesne počet aut. Při dvanácti se vylidní příměstské oblasti, 14 dolarů bude znamenat zánik společnosti Wal-Mart. A na 18 dolarech očekává Steiner ve Spojených státech konečně i vysokorychlostní vlaky. Tak uvidíme.