Zero Emission Race

Závod kolem světa za 80 dní, s nulovými emisemi

Zhruba před dvěma lety se Louis Palmer se svým Solar Taxi zastavil také v Praze v rámci své dlouhé cesty kolem světa. Tu dokončil před necelým rokem, jenže švýcarského doktora od té doby svrbí paty snad ještě víc. Chystá proto něco větší. Závod kolem světa za 80 dní, ale ještě navíc s nulovými emisemi.

Prozatím je přihlášeno sedm týmů, mimo jiné také Tesla Roadster a Loremo. Celý závod má být nafilmován a přeměněn v dokument. Všechna ta sláva vypukne v červnu 2010 a kromě toho kdo bude nejrychlejší se má hodnotit také spolehlivost, bezpečnost a náklady. Týmy budou muset se svými dopravními prostředky překonat vzdálenost 30 000 km.
Zero Emission Race
Cesta povede přes Spojené státy americké, Portugalsko, Španělsko, Francii, Velkou Británii, no zkrátka v podstatě přes celou Evropu včetně České republiky, kde je plánována jedna ze zastávek. Tiskové konference mají proběhnout zhruba ve 150 světových metropolích. Zero emission race vypadá jako velkolepá akce, která by měla upozornit světovou veřejnost na možnosti alternativních pohonů.

Hong Kong

Stane se Čína mekkou elektromobilů? Musí

Zatímco se evropské země jako Španělsko, Francie, Dánsko a navíc třeba i Austrálie a Izrael pomalu připravují na masivní nástup elektromobilů, samotné automobilky podle všeho vidí mnohem větší potenciál v Říši středuČíně, potažmo i v dalších rozvíjejících se ekonomikách Asie. Není se co divit. V roce 2006 bylo v Číně na 160 milionů motorových vozidel s tím, že do roku 2050 má toto číslo vzrůst na 700 milionů! Pro srovnání, v USA dnes jezdí kolem 250 mil. automobilů a Spojené státy se seč mohou snaží, aby co největší počet z nich byl alespoň hybridní. Pokud by Čína v roce 2050 skutečně dosáhla 700 mil. motorových vozidel, znamenalo by to denní spotřebu 20 milionů barelů ropy a každoroční emise 3 mld. tun oxidu uhličitého. Americké Ministerstvo energetiky nedávno vydalo zprávu, ve které se píše: „Vezmeme-li v úvahu rychlé docházení světových zásob ropy, zvýšený zájem světa o snižování emisí skelníkových plynů a geopolitické komplikace v oblasti dodávek ropy i poptávky, mohl by neřízený růst počtu motorových vozidel a slabá zlepšení v oblasti spotřeby znamenat dlouhodobě neudržitelný a nestabilní systém dopravy v Číně.“ Proto čínská vláda v roce 2007 odstartovala „Iniciativu 863“ v jejímž rámci na mnoha univerzitách a výzkumných laboratořích i soukromých společnostech začal rapidní výzkum a vývoj v oblasti elektromobilů. Právě nedávno začal pilotní projekt v jehož rámci Čína začína budovat národní síť dobíječek pro elektromobily. A před koncem letošního roku má tamní vláda podle magazínu Forbes dokončit legislativu potřebnou k masové výrobě elektromobilů. Jednou z nejslibnějších domácích firem se v tomto ohledu jeví automobilka BYD Automotive se sdílem v Hong Kongu. Do výroby lithium-iontových baterií se hrne čím dál tím více společností, včetně například naftařského kolosu Exxon-Mobil. Kromě Číny vidí odborníci dalšího „černého koně“ také v Indii, kde se nicméně brzy chystá nástup nejlevnějšího automobilu světa – problémy stíhaného Tata Nano. Rychlý rozvoj elektromobilismu se v nejbližší době samozřejmě očekává v Japonsku, kde Mitsubishi už brzy začne prodávat svůj elektromobil Mitsubishi i MiEV, případně také v Jižní Koreji.