Cloud začíná pomalu pronikat do většiny oborů. Výjimkou nejsou ani železnice. Na švýcarské vysokohorské trati se o toto řešení postaral Siemens.
foto: Siemens
Ve Švýcarsku, na železniční trati, která vede z Zermattu na vrchol Gornegratu, jenž se tyčí do výšky 3 089 m n.m., funguje od loňského roku první cloudový řídicí systém vlakové dopravy. Do oblak tak nevystoupaly jen vlaky a jejich pasažéři, ale díky řídicímu systému, IT infrastruktuře a aplikačnímu softwaru od společnosti Siemens, i celý drážní systém.
Centralizovaný a automatizovaný dopravní řídicí systém s názvem „Iltis“ využívají Švýcarské spolkové dráhy a řada dalších soukromých železničních společností již 20 let. Iltis zajišťuje vysoce automatizovaný provoz železniční dopravy – řídí a monitoruje provoz vlakové dopravy v celém jeho rozsahu.
Především umožňuje sledování a řízení provozu v jednotlivých železničních stanicích na dálku. Dříve se drážní provoz řídil z více než 25 regionálních míst po celém Švýcarsku. Dnes se veškerá jejich činnost soustředila do pouhých čtyř operačních středisek v Lausanne, v Oltenu, na letišti v Curychu a v Pollegiu.
Přínosy této centralizace se nejlépe ukážou, jakmile dojde na železnici k nějakému problému. Mnohem jednodušeji a rychleji se předávají informace, přijímají nápravná opatření a koordinují další akce, které vedou k obnovení provozu na postiženém úseku.
Od produktu ke službě
Řídicí a informační systém Iltis je nasazen je i na vysokohorské železnici Gornegrat Bahn, která spojuje Zermatt s vrcholkem Gornegratu. Tato druhá nevýše položená železnice v Evropě byla vybudovaná již v roce 1898 a vlaky na ní během 33 min trvající jízdy překonávají převýšení téměř 1 500 m.
Úplnou novinkou na této trati je nedávná virtuální implementace řídicího systému do cloudového prostředí. Je to vůbec poprvé na světě, kdy železnice začala využívat této služby.
Nový cloudový systém je známý pod názvem „Iltis jako služba“. Říká se mu tak proto, že se z řídicího systému, který si dosud zákazník musel koupit a instalovat, stala služba, kterou mu poskytuje výrobce v rámci licenční smlouvy.
Provozovatel železniční tratě, v tomto případě Gornegrat Bahn, tak nemusel na počátku vůbec investovat ani do hardwaru ani do softwaru.
Veškeré funkce dopravního řídicího systému dostal ve formě licencí pro tuto službu a s nimi samozřejmě i záruku pravidelné údržby a nezbytných oprav, které rovněž zajišťuje společnost Siemens prostřednictvím svých vlastních zaměstnanců.
Dispečer, který sídlí v Zermattu, teď již pouze dohlíží na řízení a kontrolu celého systému. Veškerá technologie, na které je systém Iltis vystavěn, a veškerý počítačový výkon jsou umístěny v datovém centru Siemens ve švýcarském Wallisellenu.
Bezpečnost na prvním místě
„Iltis jako služba“ je založen na principu tří počítačů, s cílem zajistit obvyklou spolehlivost a bezpečnost provozu systému Iltis. Pracovní stanice Iltisu v Zermattu jsou se servery Siemens spojeny pomocí redundantních pevných linek.
Zabezpečení těchto linek proti vnějšímu ohrožení bylo klíčovým prvkem celé realizace a k jeho zajištění zde byly využity nejmodernější dostupné technologie. Místní dispečeři mohou například i sami aktivovat záložní počítače. Tím je zajištěn další stupeň zálohy, který umožňuje autonomní ovládání zabezpečovacího zařízení z Zermattu.
Povolení k implementaci systému „Iltis jako služba“ vydal švýcarský Federální úřadu pro dopravu v červnu 2016. Zkušenosti získané v průběhu testovací fáze, která trvala od srpna do prosince 2016, jsou vysoce pozitivní.
Přechod do cloudu bezezbytku splnil všechna očekávání. Pravidelný provoz v cloudovém režimu, který byl zahájen na začátku roku 2017, znovu potvrdil provozuschopnost a spolehlivost tohoto nového řešení.
Je škoda že to je jenom tisková zpráva, celkem by bylo
Je škoda že to je jenom tisková zpráva, celkem by bylo zajímavé zjistit jaký je rozdíl mezi Iltis a naším modelem CDP, což by mělo být něco podobného. Příčmž ještě zůstává otázka jak se řeší posun a pod., ten myslím moc nemá smysl tahat přes centrální velín. Taky si neumím moc představit jak bez investice do HW zvládli propojit cloudovou službu se zabezpečovacím zařízením. Ale je taky možné že jsou ve Švýcarsku tak daleko že všechny stanice jsou již ovládány přes počítače a tady se jedná opravdu jen o nový SW.
U nás je penetrace moderní výpočetní techniky do železničního provozu myslím ostudně malá. Většina lokomotiv ji nemá a dovolím si tvrdit že na většině stanic je dodneška elektromechanika, případně velké releové stroje. V lepším případě lze alespoň výhybky stavět dálkově elektrickými přestavníky, v horším se musí ručně, což efektivitě provozu příliš nepřidává.
„Cože, řídí to přes cloud? Všichni tady umřeme!“ 🙂
„Cože, řídí to přes cloud? Všichni tady umřeme!“ 🙂