Skandinávské země jsou dnes vedle Číny jasnými lídry elektromobility. Kromě Norska, kde je polovina prodaných aut na baterie a jezdí tam běžně už i elektrické lodě, se snaží i Švédsko.
foto: Epiroc
Těžba nerostných surovin se může zdát na první pohled jednoduchá: najedete se stroji do dolů a rubete. Tak snadné to ale není. Moderní těžba vyžaduje mimo jiné i propracované odvětrávání a zásobování čerstvým vzduchem právě kvůli emisím (včetně tepelných) z dieselových strojů.
NEPŘEHLÉDNĚTE Volvo elektrifikuje a robotizuje důlní stroje
To je samozřejme velmi nákladé. Čím hlubší důl, tím nákladnější ventilace. Tento problém elektrické důlní stroje z větší části eliminují. Švédská společnost Epiroc nyní přichází s už druhou generací důlních strojů Scooptram ST14 Battery, Boomer E2 Battery and Minetruck MT42 Battery. Tu první uvedla v roce 2016.
foto: Epiroc
Jde o 14t a 18t nakladač, 42t nákladní auto a středně velké vrtací stroje. Elektrické stroje zlepšují bezpečnost práce i pracovní prostředí, snižují emise a především snižují i náklady.
Díky jednoduchému způsobu výměny baterií mohou stroje fungovat 24/7, což ovšem vyžaduje alespoň dvě baterie. Výměna baterie s pomocí jeřábu trvá asi 10 minut. Jedna baterie stroji obvykle vydrží přes čtyři hodiny. Plné nabití baterie trvá dvě hodiny.
V Turecku jezdí nejmodernější české tramvaje na baterie,
V Turecku jezdí nejmodernější české tramvaje na baterie, zvládnou i více než kilometrovou jízdu bez trolejí
https://zahranicni.ihned.cz/c1-66356360-v-turecku-jezdi-nejmodernejsi-ceske-tramvaje-na-baterie-zvladnou-i-vice-nez-kilometrovou-jizdu-bez-troleji
Zvládnou až 1 km bez trolejí.
Zvládnou až 1 km bez trolejí.