Švédsko a Norsko posouvají elektromobilitu do nových úrovní

Březnové a dubnové výsledky prodejů aut do zásuvky v Norsku a Švédsku potěší i překvapí. V Norsku vládl elektromobil Audi e-tron.

Audi e-tron si překvapivě vydobyl první pozici v žebříčku prodejů aut do zásuvky v Norsku
foto: Audi

Jakkoliv jsou Norsko a Švédsko sousedé a tamní trhy s novými auty pomalu začínají ovládat auta do zásuvky, zároveň je tam vývoj velmi odlišný. Zatímco Švédi s převahou preferují plug-in hybridy, Norové zase kupují hlavně elektromobily.

Ve Švédsku se během dubna 2020 dostal podíl aut do zásuvky na 23 %, celkově za celý letošní rok je to 27 %. Může za to zejména celkový propad trhu s novými auty o 38 %. Podíl čistých elektromobilů na celkových prodejích aut do zásuvky je tam 29 %.

Letos nejprodávanějším autem do zásuvky je domácí Volvo S/V60 PHEV s 2320 kusy za rok 2020 a 429 v dubnu. Druhý je Volkswagen Passat GTE (1841/410), následují Kia Optima PHEV (1536/254), Mitsubishi Outlander PHEV (1337/152) a až na pátém místě je Tesla Model 3 (1325/76).

Pro zajímavost, Audi e-tron je na osmém místě (789/146), Škoda Superb iV na čtrnáctém (501/140). Ještě v březnu přitom byla nejprodávanějším autem do zásuvky ve Švédsku právě Tesla Model 3 (1084).

Pro Norsko máme zatím poslední data za březen 2020. Během toho měsíce dosáhl podíl aut do zásuvky neuvěřitelných 75 %, jen elektromobilů pak 56 %. Pokud se k tomu přidají klasické hybridy, je to dokonce 82 %! Na diesel zbylo 10 %, na benzinová auta dokonce jen 7,7 %.

Překvapivě nejprodávanějším autem do zásuvky za první tři měsíce letošního roku je v Norsku elektromobil Audi e-tron (3754) právě díky extrémně silnému březnu (1681). Druhý je Volkswagen e-Golf (1902/650), třetí Nissan Leaf 40kWh (1368/518), dále Hyundai Kona Electric (1252/525) a Tesla Model 3 (1216/997).

10 Comments on “Švédsko a Norsko posouvají elektromobilitu do nových úrovní”

    1. Důležité jsou celkové prodeje za rok. Dokážu dobře
      Důležité jsou celkové prodeje za rok. Dokážu dobře pochopit, že mnoho lidí nechce TM3 i třeba jen kvůli elektrickému kufru, SUV posezení apod. Navíc je dost dobře možné, že to jsou nějaké nakumulované objednávky, vyčkávání zákazníků Tesly na Model Y apod.

      Navíc to není špatně, že Tesla nebude nejprodávanější – bude se muset výrazně rozšířit nabíjecí infrastruktura a celý trh se stabilizuje a zákazník si vybere to co bude chtít.

      Posezení v TM3 je prostě hodně nízko a je to dost specifické i tou vysokou podlahou, což prostě není pro každého.

    2. Řekl bych, že to je přirozený vývoj. Tesla 3 měla hodně
      Řekl bych, že to je přirozený vývoj. Tesla 3 měla hodně předobjednávek a ty se už zřejmě povedlo splnit. Takže to byl takový ten počáteční boom, těžko kdo mohl čekat, že americký sedan bude nejprodávanější EV v Evropě. A v tom Norsku se teď lépe prodává i eGolf. Prostě za chvilku se to srovná v celé Evropě, Norsko je takový ukazatel jak to asi bude ve zbytku Evropy za nějaký čas, řekl bych.

    1. vzhledem k tomu ze celkovy podil tam elektromobili maji stale
      vzhledem k tomu ze celkovy podil tam elektromobili maji stale pod 10%, tak se zatim nedaji cekat nejak vyraznejsi zmeny treba u toho ovzdusi, ta vira ze se meni veci hned je v posledni dobe silena

      to je jako predstava ze kdys sem zavreny v garazi s nastartovanym spalovacim motorem v aute, tak hned jak se vypne motor tak se bude razem dychat lepe 😀

Napsat komentář