Ministr životního prostředí Švédska Andreas Calrgen aktuálně ukončil program ‚Život o jedné tuně‘ v městečku Hässelby nedaleko Stockholmu. Během šesti měsíců účasti v tomto programu snížila čtyřčlenná rodina Lindellů své emise o 80 %.
foto: Volvo
Přesně před šesti měsíci se rodina Lindellů – otec Nils, matka Alicja a děti Hannah a Jonathan, rozhodli snížit své emise ze 7,3 tuny oxidu uhličitého za rok na jednu tunu. Ačkoliv se snažili jak mohli, nakonec skončili na i tak úctyhodné hodnotě 1,5 tuny.
Na projektu spolupracovalo několik společností. Volvo zapůjčilo elektromobil Volvo C30 Electric, který automobilka právě začala vyrábět. Energetická firma Vattenfall dodala elektřinu z obnovitelných zdrojů energie. Stavební firma A-hus poskytla na šest měsíců nízkoenergetickou dřevostavbu. ICA a Siemens vybavily domácnost potravinami a spotřebiči.
První testy plug-in hybridu Volvo V60 proběhnou v Berlíně
Zdaleka největších redukcí emisí dosáhla rodina během šesti měsíců v oblasti spotřeby energie a dopravy. Emise z dopravy klesly v rodině o 90 %, především díky tomu, že elektromobil C30 Electric byl dobíjen elektřinou vyrobenou z vodních elektráren.
Rodinný dům společnosti A-hus navíc dokáže vyrábět vlastní elektřinu. Další oblastí kde se emise výrazně snížily byly potraviny. Rodina s nimi pracovala tak, aby zbytečně nevyhazovala jídlo do popelnice. Navíc volila spíše zeleninu místo masa. Mléčné produkty nahradila soja a ovesné alternativy.
V konečném týdnu „pobytu“ v domě i programu se rodina snažila maximálně snížit emise. Pečlivě volila stravu, nedívala se na televizi, nenakupovala, nevyrážela do restaurací a kaváren.
Přesto nebylo možné se k jedné tuně přiblížit. Mnoho stovek kilogramů emisí je totiž „zachyceno“ ve výrobě produktů jako je samotný rodinný dům, solární panely, nábytek a ošacení.
„Emise z výroby jsme ovlivnit nemohli. Ukázali jsme však, že se správnými znalostmi a motivací je možné se k jedné tuně docel dobře dostat. Bylo to velmi zábavné a poučné dobrodružství,“ shrnul účast v programu Nils Lindell.
z toho mi vychází, že
z toho mi vychází, že nejekologičtější lidé jsou bezdomovci, necestují, 100% recyklují vč. stravy a hlavně nepotřebují bydlet. Další stupeň je už jen jeden, nenarodit se, tím se sníží emise na 0.
a este treba dodat B, mohli
a este treba dodat B, mohli by spocitat sumu vsetky zapozicanych veci na experiment, myslim ze by sa nam pretocili panenky :))) keby sme ich museli kupovat, vid nedavny clanok o Volve Electric pri ktorom len zapozicanie na mesiac stoji tolko co normalne auto 😀
souhlasim s „Bylo to velmi
souhlasim s „Bylo to velmi zábavné a poučné dobrodružství“. Kazdopadne, staci si povsimnout poznamky „Pečlivě volila stravu, nedívala se na televizi, nenakupovala, nevyrážela do restaurací a kaváren“ a neni mi jasne, jak by mohl normalni clovek takhle existovat bezne – cely zivot, ve spolecnosti jinych lidi, v meste… Dyt by vlastne ani nezil, jenom prezival. zadne nakupovani – z ceho by zil a co si oblikal? zadne kavarny, restaurace a navstevy – typicky asocial, spise jeskynni clovek. takze ani do prace? „nedivala se na televizi“ (potazmo odhaduju ze v dusledku setreni energii a nenakupovani ani noviny, internet…) – jak by drzela krok se svetem? vzdyt by ani nevedela, co se deje atd. To sedeli v vecer potme nebo svickach a zpivali modlitby? Jak rikam, jako experiment zajimave, nicmene nepouzitelne na bezny zivot. Asi jako auto na vodik 😉
Souhlas :o) Tihle
Souhlas :o) Tihle eko-maniaci asi nebudou cleny spolku pratel zehu :o) moc to coudi…
Jakej pak souhlas,
Jakej pak souhlas, nesouhlasim.
Tohle byl experiment, ne seriova vyroba, takze poznamka o cene neni na miste.
Tento experiment mel a taky dokazal, ze je mozne snizit emise o neuveritelnou hodnotu skoro 90%.
Ja to rikam porad, ze uz dnes jde stavet domy, ktere jsou co se energie tyka naprosto sobestacne, nebo jeste lepe hospodari s prebytkem.
Elektricke auto jde dnes koupit za 300-400 tis.Kc s dojezdem 160 km, 1 fotovoltaicky panel stoji kolem 6 tis. Kc, ucinnost techto panelu uz je dokonce na nejakych 18% a kazdym rokem se zvysuje, mala vetrna elektrarna na zahradu se da take sehnat neco kolem 50 tis.Kc, dum se da postavit s prostupnosti tepla s hodnouto R=10, tj. tepelne ztraty jsou tak minimalni, ze neni potreba temer zadne topeni, staci maly zdroj tepla do 2 kw, atd.
Navic uz dnes je chytre koupit stare baterie z elektrickeho auta a dat je domu napojit na slunecni/vetrnou elektraernu a mate naprosto sobestacny zdroj elektricke energie. A muze se clovek odpojit od tech nenazrancu co jim strkame porad se zvysujici platby za elektrinu.
Takova mala baterka z jednoho elektrickeho auta napr. 13 kwn podrzi jeden normalni dum klidne 2 dny s naprosto normalnim provozem! Tj. Zadne omezeni toho, ze by se clovek prestal koukat na televizi, nebo neco podobneho.
Je videt, ze to jde a ze je to relativne snadne. Prave proto nechapu ty negativni komentare, ktere hledaji jakoukoli sebemensi spatnost na vsem novem. Pritom je kazdemu jasne, ze se to bude prakticky vyuzivat az za nejaky cas jako vsechny novinky.