Švédská průmyslová skupina Volvo Group a Švédská správa dopravy připravují pilotní projekt „elektrické silnice“. Švédové plánují na krátký testovací úsek silnice zabudovat systémy pro bezdrátové dobíjení elektrických vozidel. Cílem projektu je otestovat životaschopnost technologie bezdrátového dobíjení v běžném provozu.
foto: Volvo
Testovací úsek o délce 300 až 500 metrů vznikne v druhém největším švédském městě Gothenburgu. S testováním se začne již v průběhu příštího roku.
„Vozidla, která mohou být dobíjená přímo ze silnice během provozu, se mohou stát dalším průkopnickým krokem ve vývoji směrem k šetrnějším vztahům k životnímu prostředí, a to je zcela v souladu s naší vizí stát se světovou jedničkou v oblasti udržitelných dopravních řešení. Pro takový vývoj je nutná úzká spolupráce mezi společností a průmyslem,“ říká Niklas Gustavsson, výkonný viceprezident oddělení pro věci veřejné a udržitelný rozvoj Volvo Group.
Elektrická cesta využívá ověřený a otestovaný systém indukčního nabíjení. Vozidla během jízdy budou neustále dobíjeny skrze nabíjecí desky zapuštěné do silnice. Jde vlastně o další evoluční krok trolejbusové dopravy. Tyčové sběrače trolejbusů nahradilo elektromagnetické pole a elektrické vedení indukční desky ukryté v asfaltu.
Švédové si od projektu slibují několik věcí. Samotná technologie je již odzkoušená, ale je třeba zjistit skutečné náklady na výstavbu „elektrických cest“, otestovat odolnost technologie v čase nebo zjistit náklady na opravy, servis a elektrickou energii.
„Pracujeme na budování širokého a hlubokého základu pro vývoj zítřejších technologií. Elektrické silnice jsou další důležitou součástí skládanky, v našem zájmu o dosažení dopravních řešení, která minimalizují dopad na životní prostředí,“ říká Gustavsson.
Švédský projekt však není první. Před půl rokem jsme informovali o podobném projektu z Jižní Koreje. V jihokorejském městě Gomi dokonce již první elektrobusy jezdí na testovací 24km „elektrické cestě“.
Elektrifikaci veřejné dopravy se věští velká budoucnost. Také v České republice jezdí řada elektrických veřejných dopravních prostředků. Navíc řada dopravních podniků testuje elektrické autobusy a uvažuje o jejich nákupu.
Problémem jsou však stále slabé baterie. Málo výkonné baterie budou elektrické dopravní prostředky „pronásledovat“ deset, nebo možná i dvacet let. Firmy proto uvažují, jak zajistit operativnější dobíjení baterií přímo v provozu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Elektrobus Proterra ujel 1120 km za 24 hodin
Nizozemský ostrov vyměnil všechny autobusy za elektrobusy z Číny
Kromě výše uvedeného se uvažuje také o rychlém dobíjení na točnách autobusů a trolejbusů. Elektrobus skrze sběrače elektrické energie na střeše může dobít baterie během několika minut. Elektrobus tak je schopen mezi točnami pendlovat prakticky bez omezení.
Další způsob testují v Německu. Naši západní sousedé chtějí zabudovat indukční nabíječky na jednotlivé zastávky, kde se budou elektrobusy během nástupu a výstupu cestujících dobíjet.
Snad budoucí muži vlivem
Snad budoucí muži vlivem těchto nových výkonných elmag. polí nebudou ještě více neplodní oproti dnešku a nebude následovat prudký růst dalších zdravotních rizik a nemocí lidí.
Snad budoucí muži vlivem
Snad budoucí muži vlivem těchto nových výkonných elmag. polí nebudou ještě více neplodní oproti dnešku a nebude následovat prudký růst dalších zdravotních rizik a nemocí lidí.
elektromagnetické pole je
elektromagnetické pole je strašne široký pojem
tzb-info.cz/1801-elektromagne
tzb-info.cz/1801-elektromagneticke-pole-a-zdravotni-rizika-i