Studenti z Plzně postavili městský elektromobil

Na Západočeské univerzitě v Plzni má elektromobilita dlouhou historii. Vzniklo zde už několik projektů, včetně elektrického hotrodu EHR 10, elektrokola pro vozíčkáře nebo elektrického chopperu Blue Elyctra. Novinkou je městský elektromobil.

Elektromotor pohání zadní nápravu se stálým převodem a mechanickým diferenciálem. Úložiště elektrické energie je v akumulátorech typu LiFeYPO4 o prozatímním napájecím napětí (řešeno z důvodu bezpečnosti) na 48 V. Dojezd dle zatížení a stylu jízdy 50 km až 80 km na jedno nabití.
foto: archiv autora

Na Západočeské univerzitě v Plzni se multioborový tým zastoupený studenty z Fakulty strojní, Katedry konstruování strojů a Fakulty designu a umění studentů a pedagogickými garanty (J. Formánek – konstrukční část, F. Pelikán – designován část) „vrhl“ na tvorbu projektu realizace funkčního prototypu zajímavého řešení dopravního prostředku s nulovými provozními emisemi.

Předpokladem tohoto navrhovaného modulárního řešení malého elektromobilu pro přepravu 1 až 2 osob včetně maloobjemového nákladu, který je určen pro běžnou přepravu soukromých osob i malým živnostníkům s vedlejším efektem ulehčení životnímu prostředí v centru i dalších exponovaných místech města Plzně.

Auto do města

Prvotně měl projekt pracovní názvem „Elektromobil pro denní přepravu osob i nákladu“, kdy se tento projekt začal řešit od prvotních určení parametrů, přes 3D modelové řešení těžiště, vytvoření nosného rámu, až po určení a výběr pohonných systémů i následné základní měření u vytvořeného reálného elektrovozidla pro dvě osoby a malý náklad.

auto malý městský elektromobil Plzeň ZČU

foto: archiv autora

Rám elektrovozidla je řešen z tenkostěnných profilů neboť byl několikrát upravován z důvodu tuhostních parametrů, designových požadavků a kritériu nízké hmotnosti. Též bylo v duchu jednoduchosti, mechanické odolnosti a co nejnižší energetické náročnosti určeny další komponenty (velikost a výkon pohonného elektromotoru, kapacita trakčního akumulátoru, velikost kol, apod.).

Finální tvar, rozměry a jízdní parametry byli vstupními parametry pro tvorbu karosérie studenty Fakulty designu a umění pod vedením pana Františka Pelikána.

Grant poskytl i ČEZ

Aby se projekt mohl plnohodnotně realizovat, jsou samozřejmě potřebné i finanční prostředky pro nákup komponent, materiálu atd. Proto se v průběhu řešení získávali tyto finanční prostředky z grantových projektů, kdy se realizoval podvozek za přispění Plzeňského kraje a ZČU.

auto malý městský elektromobil Plzeň ZČU

foto: archiv autora

Aby byl studenty navržený a podle dokumentace vyrobený podvozek pojízdný bylo díky získané podpoře z grantového programu Nadace ČEZ („Elektricky poháněný dopravní prostředek pro denní přepravu osob“; č.: ZCE 40_13) zakoupen ten nejdůležitější prvek a to hlavní trakční akumulátor s obslužnou řídící elektronikou a malými nabíjecími zařízením i též hlavní pohonný elektromotor s regulační technikou.

Díky tomu mohl být tento „malý“ prototyp plně zprovozněn a následně na něm otestovány jízdní vlastnosti s prvotními rychlostními zkouškami. Další finanční prostředky bylo nutné získat pro tvorbu karosérie, která byla vytvořena dle vybraných skic a modelů studentu a je vyrobena ze skelných vláken.

Malý, ale výkonný elektromobil

Parametry tohoto malého elektromobilu pro dvě osoby a malý náklad jsou asi 3 m délky, 1,4 m šířky a 0,92 m výšky (bez sedadel). Pohonnou jednotkou je stejnosměrný elektromotor o špičkovém výkonu 12 kW s PWM regulační technickou.

auto malý městský elektromobil Plzeň ZČU

foto: archiv autora

Rychlost pro prezentační mód je omezena na 45 km/h, pro jízdní mód vzhledem k otevřené koncepci karosérie na 70 km/h. Kompozitová karoserie je ze skelných vláken. Pohotovostní hmotnost činí 450 kg. Předběžně měřená spotřeba elektrické energie dle stylu jízdy 7 kWh až 14 kWh/100 km.

Výhled pro další činnost v konstrukční oblasti pro toto elektrovozidlo je přeprava vozíčkáře nejen jako spolujezdce, ale i jako samostatného řidiče. Již nyní jsou připraveny podklady pro výrobu doplňkových zařízení (mechanismus pro zakládání inv. vozíku, doplňkové bezpečnostní prvky, příprava pro ruční řízení) i designové části úpravy karosérie.

Tyto a další obdobné projekty vycházejí z řešení projektu OPVK „Inovace výuky podpořená praxí“ — CZ.1.07/2.2.00/28.0206.

investice do rozvoje vzdělávání

Autor: Ing. Josef Formánek

vlastní

17 Comments on “Studenti z Plzně postavili městský elektromobil”

    1. a 15kW motor ma vyzerat a
      a 15kW motor ma vyzerat a jazdit takto ked uz tak:
      youtu.be/vwODx028_Jw

      mimochodom som ho dal pred 2r. synovi do detskej elektrickej motorky s 3 kolesami a majakom namiesto tej srandy co tam bola pred tym. To bola…zabava 🙂 obcas ho to zhodilo na travu ked moc zabral a koleso slo hore.

        1. ten isty turnigy maju aj na
          ten isty turnigy maju aj na tvrdo na inom videu, ale uplne najlepsie (a tiche) to maju s megamomentom a extrarychlostou s indukcnym motorom a 400A invertorom (cca 2500$ cakum prask) na priamo. to video zboznujem youtu.be/O-MD_4F7sNs

          turnigy je letecky striedavy kde hal nahradzuje detektor z vinutia priamo v radici na co potrebuje stabilnejsie otacky a tieto dc striedave maju velmi nizky moment lebo kW nahanaju v otackach (vinutie stavane na prud).

  1. Omlouvám se autorům, ale
    Omlouvám se autorům, ale tohle není auto do města. Jako vypadá to jako golfový vozík, ale na něj je to hodně velký. A není místo kam dát hole.

    Všechno odpovídá spíš jako auto na hraní, do terénu, na krátké projížďky, na pole a zpátky, prostě na hraní pro boháče.

    Rozhodně ne jako auto do města. Probůh, auto do města už vymysleli a daleko dokonaleji než toto. Auto do města má vypadat jako SMART. SMARTem je kompaktní, malé auto pro 2 osoby, s místem pro nákupní tašky. Úplně ideální auto do města, se kterým zaparkujete všude i kolmo k chodníku, protože není dlouhý 3 metry jako ttato hračka bez střechy.

    Auto do města a nemá střechu? A když bude pršet tak budete doma, nebo pojedete s deštníkem?

    Jak mohli vypustit toto jako auto do města, to fakt nechápu. Nebo možná už chápu, proč je náš výzkum tam kde je a proč v té naší kotlině nemáme žádný vynálezy.
    Tohle vozítko nemá vůbec využitelný prostor kam dát nákup? Proč je dlouhý přesně tak blbě aby nikde nezaparkovalo? Proč mu koukají kola? Proč nemá střechu? To josu přesně věci co člověk potřebuje na autě do města.

    Kdyby řekli, že je to bugina na hraní pro lidi co nemají co dělat, tak ano to je úplně přesně určení tohoto vozítka.

    Jen ať si zkusí s tím zajet na nákup, bych je rád viděl jak zaparkují někde v centru. A ať to porovnají se SMARTem, protože s tímhle budou kroužit v úzkých uličkách měst 2 hodiny než najdou místo na zaparkování zatímco se SMARTem už budou mít nakoupíno a na cestě zpátky domů.

    Acho jo, to tam nikdo nemyslí?

    1. Prostě typický koncept.
      Prostě typický koncept. Pan designér se vyřádil a praktičnost nula. Taky nastupovat starším nebo pohybově postiženým osobám se tam musí moc dobře. Jinak soudě specifikace pohonu to vypadá na stavebnici z eshopu. Co se na tom vlastně studenti naučili?

    1. neurazaj golfac, tie z
      neurazaj golfac, tie z polska su omnoho kvalitnejsie a lepsie uz 35r. ba co viac, maju strechu, vyssi posed, ulozne miesto a vyssi komfort.

      ak by si kupili z ciny 1 – 2 elektricke stvorkolky, hackli ju pre projekt, vyslo by to lacnejsie a mozno by urobili aj strechu aspon z markizy (= 4 tyce, 4 dreva na ram, 8 klincov, 1 markiza 1,5×1,5 m).

    1. to by napisali striedavy
      to by napisali striedavy jednosmerny ak by slo o brushless, ciste jednosmerne maximalne tak z pwm su vsetky s komutatorom a opticky s riadenymi diodami (fotospinac, opticky triak, ..) by tam asi na taku sprostost tiez nedavali. Najlepsie su jednosmerne seriove bez magnetov z vysavaca, pracky, ..znesu vela zabavy 🙂 ale ani hacky z karbofrezky nie su zle, maju fajny krutak a ich komos znesie fakt vela.

Napsat komentář