Stát neplní svůj závazek nákupu ekologicky čistých vozidel

Česká vláda ohlásila centrální nákup 1500 nových vozidel. Všechna ale jezdí na naftu nebo benzín, žádné z nich není elektromobil, hybrid nebo alespoň na plyn.

Česká vláda znovu potvrzuje, že aktuální vývoj ve zbytku světa jde zcela mimo ni
foto: Paulina101, licence public domain

Aktuálně běží nebo se připravuje řada programů, které jsou komplementární s vládou schváleným Národním akčním plánem čistá mobilita a mají jediný cíl: podpořit nákup vozidel na alternativní paliva. Česku navíc hrozí, že nesplní ekologické závazky v dopravě.

Na podzim bude například vypsána výzva, v níž bude 150 milionů korun z Národního programu Životní prostředí, a která bude určena pro nákup ekologických vozidel pro kraje, obce a jejich organizace.

Ale při prvním centrálním nákupu až 1500 osobních vozidel pro 12 ministerstev státní správy odhadem za cca 500 milionů korun nebyla letos v technických standardech zapracována zcela žádná povinnost pro nákup vozů na alternativní paliva a vozy mají být výhradně jen na benzin a naftu.

„Od uzavření Dobrovolné dohody, celých 10 let, stát absolutně neplní svůj závazek nákupu ekologicky čistých vozidel. V roce 2008 státní správa dostala vládou nařízeno během 5ti let obměnit čtvrtinu vozidel vozových parků za čistá vozidla, ale výsledek byl tristní,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu.

Vláda sice obměnila necelých 12 % za vozidla s vyšší normou Euro, ale přímo na alternativní paliva nakoupila všechna ministerstva a úřady za celých 5 let jen 4 elektromobily, což nečinilo ani půl procenta.

„Vláda nyní schválila Národní akční plán pro čistou mobilitu, kde přímo podporuje a to i finančně nákup ekologických vozidel a praxe je nakonec taková, že při prvním centrálním nákupu až 1500 osobních vozidel pro 12 ministerstev opět odsouvá nákup vozů na alternativní paliva za další dva roky,“ dodává Šimek.

Zatímco v některých státech Evropy se již připravují na zákaz vozidel na tradiční paliva (Norsko), náš stát připravil nové technické standardy pro současný nákup a není v něm zpracována zcela žádná povinnost pro alternativní paliva.

Vláda dala závazek, že do roku 2020 bude mít stát minimálně čtvrtinu vozidel na alternativní pohon. A tak například na podzim chce vypsat výzvu, v níž bude 150 milionů korun z Národního programu Životní prostředí.

Bude určena pro kraje, obce a jejich organizace pro nákup vozidel na alternativní paliva. Na pořízení každého ekologického vozu budou moci získat dotaci pravděpodobně 80.000 až 150 000 korun.

„Je neuvěřitelné, že v době, kdy celá Evropa veškerými možnými způsoby snižuje emise z dopravy a EU vydává Směrnice pro podporu budování infrastruktury alternativní paliva, při letošním výběrovém řízení našeho státu na centrální meganákup osobních aut pro referenty, náměstky a generální ředitele státních firem se bude jednat o výběrové řízení na stoprocentní nákup vozidel jen na benzinový i naftový pohon,“ doplňuje Jiří Šimek z ČPS.

tisková zpráva

45 Comments on “Stát neplní svůj závazek nákupu ekologicky čistých vozidel”

  1. Chtěl bych připomenout,
    Chtěl bych připomenout, že plynová auta nemají s čistou mobilitou nic společného. V současné době vstřikování a řízených katalyzátorů jsou emise plynových vozidel srovnatelné s benzínovými. Všechno to jsou čmoudi. Po dobu příprav NAPCM jsem volal po definici čisté mobility. Jak to dopadlo všichni víme. Stát v „dobrovolné dohodě…“ slíbil podporu plynu, pro elektriku nic takového ale neudělá. Nejsme v Norsku.
    Zvu Vás na sraz čistých vozidel a odjíždím na http://www.wavetrophy.com proudu zdar

    1. Čiste konštruktívne, v
      Čiste konštruktívne, v konečnom dôsledku BEV nie je ne-čmoud, a prispieva ku globálnemu zvýšeniu cien elektriny.

      Logicky, Elektrina nie je alternatívne „palivo“ ani pohon.

      Príklad sviečky, pre svietenie je priamo niekoľkonásobne menej ekologická ako klasická žiarovka, ale iba v prípade že zabudneme na to, že žiarovka má vyrobenú elektrinu z 10 sviečok.

    2. Dobrý den, jsme malá firma
      Dobrý den, jsme malá firma a jdeme na trh s ekologickým výrobkem HHO
      který dostatečně zaručuje až 98% prohoření paliva ve spalovacích motorech nafta – benzín, samozřejmě se za pochodu učíme legislativu a
      proto vítáme jakou koliv pomoc při zavedení do provozu v ČR – EU, ozvěte se s pozdravem Vrba 725777042

  2. Je to tu dosť nepopulárne,
    Je to tu dosť nepopulárne, ale poďme chvíľu počítať.
    Chcú nakúpiť 1500 áut za spolu 500 000 000 Kč. To je 333 333 Kč na auto.
    Ak by kupovali elektromobily, všetci na tomto webe by boli síce nadšený, ale zvyšok populácie by sa sťažoval, že kupujú autá nehospodárne, minimálne za dvojnásobok ceny spalovákov.
    Nehovoriac o tom, že niektorí zamestnanci štátnej správy potrebujú jazdiť aj na dlhšie trasy. To by bolo povyku, že sa flákajú na nabíjačkách, alebo ešte horšie, že nakupujú Tesly za milióny Kč 🙂

    Zároveň nechápem, prečo nedali podmienku aby boli vozidlá aspoň LPG, alebo, u vás nepochopiteľne obľúbené, CNG.

    1. Nejsem tak bohatý, abych
      Nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci. Opakem se řídí státní správa a tento opak tu obhajujete. Rádoby levný spalovák přijde při všech povinných prohlídkách a výměnách v záruční době plus palivu na provoz setsakra draho. Jen palivo mne za 2 roky a 30 tis. km v elektromobilu přišlo na 4 tisíce, u mého spalováku by stálo 72 tisíc. Garančky směšných pár tisíc, u spalováku by atakovaly desítku.

      O krádežích paliva, oblíbeném sportu u služebních aut, nemluvě.

      Takže stačí soutěžit ne tupě pořizovací cenu, ale celkové provozní náklady na třeba 5 let. Nejlépe pak operativní leasing, který Vám dává mobilitu se všemi platbami all inklusive v jednom. Jak prosté milý Watsone. Ale nedá se přitom krást, to je, oč tu běží.

      1. Som rád za takýto
        Som rád za takýto komentár, podnetné. Rozhodne neobhajujem nehospodárnosť, práve naopak. Plne súhlasím, že nie je najpodstatnejšia nákupná cena, ale celkové náklady za službu. Pri nákupoch je podstatné zohľadniť aj predikciu vývoja cien PHM, servisu, inflácie a pod. Zložité – teraz to zanedbám.

        Skutočne neviem aké presné podmienky má na vozidlá štátna správa, ale viem si predstaviť, že potrebujú aspoň 150 km dojazd, nájazd 15 000 km ročne a 10 rokov auto používať. Aktuálne je na výber s týmto dojazdom asi iba Nissan Leaf. Otázne je, či by nemohli s nákupom počkať 1-2 roky vzhľadom na dynamiku príchodu nových modelov. Aspoň s časťou nákupu.

        Zoberme si to tak, že výberové konanie vyhrá asi nejaká bežná Fábia. Cenníková cena nie najslabšej 1.2 so strednou výbavou je 12 040 €.
        Neviem aké sú presne servisné intervaly, ceny za garančky, ceny filtrov a pod., ale snáď sa zhodneme, že by to nemuselo byť viac ako 200 €/1 rok/15 000 km. Vo výsledku 2000 € počas plánovanej životnosti.
        Spotrebu tomu píšu 4,8 l/100 km. Napríklad u nás je teraz priemerná cena benzínu 1.173 €/l. S plánovaným nájazdom je to spolu 8445,6 € – po zaokrúhlení nahor 8450 €.
        Dostávame sa k celkovým prevádzkovým nákladom 22490 €.

        Najlacnejší Leaf stojí 29 050 €. Je to dokonca ešte ten s 24 kWh batériou – tzn. pravdepodobne by pohodlný dojazd 150 km za každých podmienok nespĺňal a bolo by nutné kúpiť vyššie verzie.
        Normovaná spotreba 150 Wh/km – 22 500 kWh počas životnosti. U nás je bežná cena elektriny pre koncových zákazníkov okolo 0,12 €. To je 1,80 €/100 km, Nissan uvádza 2 €/100km. Cena dobíjania 2700 €.
        Ak sa spoľahneme na to, že autá sa nebudú nikdy kaziť, nebudeme chodiť ani na tie „smiešne lacné“ garančky, stále sme na celkových prevádzkových nákladoch 31 750 €.
        Okrem toho by bolo potrebné na všetky úrady namontovať aspoň 5-kolíky pre dobíjanie (aspoň) úradníckych áut. Bohumilé, ale tiež by to niečo stálo (elektroinštalácia, revízie, …).

        Je možné, že vychádzam zo zlých predpokladov, ale napriek tomu, že som veľkým fandom elektromobility, ekonomicky mi to v aktuálnej situácií nedáva zmysel. Môžme sa baviť o tom, či by k tomu štát nemal pristúpiť ideologicky a sám od seba podporovať „to správne“, ale to je mimo témy môjho pôvodného príspevku.

        Operatívny leasing je vždy zákonite drahší ako nákup vozidla, pretože jeho cenu navyšuje marža sprostredkovateľa. Hlavne v prípade tak rozsiahlej objednávky vy vedeli vyrokovať od výrobcu vysoké zľavy.

            1. Já bych jim jako majitel a
              Já bych jim jako majitel a občan státu nekupoval nic, od toho mají Skype a email, aby se dohodli a nemuseli nikam jezdit si pokecat. Ovšem Octavie by tam měla být kvůli porovnávání nákladů. A to Octavie v plné palbě s automatem, klimatizací, navigací, vyhřívanými sedadly a dalšími věcmi, co má Leaf v základu. Protože když jsme srovnali můj elektrický Peugeot Ion co se vnitřních rozměrů, výkonu motoru a vybavení týče, tak nejbližší Peugeot 206 byl o 50 tisíc Kč dražší. Takže proto.

              1. Ako občan štátu s Vami
                Ako občan štátu s Vami plne súhlasím, že úradníci by z kanclu nemali vychádzať a mali by všetko riešiť elektronicky. Neviem ako je to v ČR, ale na Slovensku to s elektronizáciou a efektivitou úradov ide hodne dolu vodou.
                Vrámci reformy ESO ktorá to mala na starosti pod dohľadom ministra Kaliňáka, štát na ňu zatiaľ minul skoro miliardu € a na úrady aj tak všetci musia behať ako poštári. Okrem toho sa štátna správa zefektívnila až tak extra, že za posledné 2 roky pribudlo 13 000 zamestnancov štátnej správy. Medzi tým bolo zrušených 18 000 živností :/
                Na nápravu tohoto stavu sa má do tohoto projektu „investovať“ ďalšia miliarda €!
                Je mi jasné, že Leaf je vybavenejšie auto ako Fabia, ale to neznamená, že úradníkom je ekonomicky efektívne kupovať takéto autá. Fabia a pod., tzn. obyčajné auto s LPG, je podla mňa plne postačujúci voz pre bežného „poštára“ – úradníka behajúceho na ostatné úrady.
                Bez problémov by som zvolil nejaký nevybavený lowend elektrovoz, ale Leaf je aktuálne na trhu jediné vozidlo, ktoré by možno stačilo úradníkom kvôli dojazdu. Ak by bol na trhu elektromobil s výbavou Fabie s dojazdom aspoň 150 km za každých okolností, použil by som do porovnania ten.

                Mimochodom, náklady na reformu boli zatiaľ okolo 180 € na každého jedného obyvateľa štátu. Ak by o toľko klesli dane, to by asi občania ocenili viac 🙂

                1. Koukám, že Vaši zloději
                  Koukám, že Vaši zloději inspirují naše zloděje nebo naopak. Těžko říci, zda bylo dříve vejce nebo opice, jak říkal Bolek Polívka (nápověda – švestky tu byly dříve).
                  Každý úředník, nahrazený počítačem a softvérem, musí být pro jistotu doplněný dalšími 2 záložními úředníky. To je jako UPS, to se nedá okecat.
                  Koukám, že s počtem úředníků klesá počet živnostníků u Vás stejně rychle, jako u nás. Že by mnoho vlků, zajícova smrt? Ale to bychom určitě sýčkovali a slyšeli trávu růst a dělali z komára velblouda.
                  Že je nutno investovat miliardy k prověření situace, detailní analýze, návrhu nápravy a vymýšlení projektů na podporu kdečeho, je taky stejné u Vás i u nás. Možná, že jsou Fico a Sobotka z jedné stranické partičky, přičemž ten Váš je jako starší brácha taký menej posratý. Hlavně do toho nemotat selský rozum, blbě se přitom krade.
                  Já Vám ti Fabii neberu, ale pak mají jezdit Hyundai i10, když chceme low end nebo rovnou Dacií. Porovnávat cenově ovšem nemohu Dacii a Audi.
                  Myslím, že by jste měli být na své politiky hodnější a dát jim ke kradení větší prostor. 180 éček na hlavu je trapně málo. Máte jako nezodpovědní ovčané co dohánět, EU je již dále a hlouběji :-))))

                2. Sobotka a Fico sú evidentne
                  Sobotka a Fico sú evidentne z tej istej partičky.
                  Česká strana SOCIÁLNO DEMOKRATICKÁ vz. SMER – SOCIÁLNA DEMOKRACIA
                  Starší brácha Fico sa s ničím rozhodne neserie, to je fakt:)
                  Argument s Hyundaiom i10/Dáciou beriem. Ak je kompletná cena za službu nižšia, nech majú to.
                  Spomenutých 180 € na hlavu bolo iba na tento jeden konkrétny projekt okrem obrovského množstva iných zlodejín.

              2. Takze treba urednik delajici
                Takze treba urednik delajici kolaudace baraku bude kontrolovat kamerou, co bude po stavbe nosit majitel?

                A kdyz se rozhodne prihlasit Porsche, ktere ma nejlevnejsi model Cayenne (priklad), tak skodovka nesmi prihlasit fabii, ale nejmin Superb v nejlepsi vybave, aby to bylo spravedlive?

                Nebo je to proste tak, ze zadna firma vyrabejici EV aktualne nema konkurenceschopny model pro poptavku?

                Ale nedelam si iluze, poptavka (hodnotici kriteria) zrejme bude vypadat:
                – 80% cena
                – 10% servis v kazdem meste nad 5000 obyvatel
                – 5% nazev zacina na SKO
                – 5% nazev konci na DA

                1. Ke každému domu jezdí MHD
                  Ke každému domu jezdí MHD (placené rovněž z našich daní), bicykl (který by tomu sedavému zaměstnání prospěl) a pěškobus. Jsme ochoten tolerovat ještě elektrický bicykl, když by dotyčný(á) jel v saku nebo kostýmku, aby dodal kolaudaci vážnost úřednického aktu. Pak by se nezapotil.
                  Ovšem s tou kamerou a přes Skype to samozřejmě také jde.
                  To s tím Porsche jste určitě nemyslel vážně…
                  Ale má, všechny automobilky je mají. Jenom nastavit veřejnou zakázku prostě lze manipulativně. Viz výše srovnávání Leafa s Fabií.
                  Vidím, že jste ve veřejných zakázkách kovaný praktik :-)))))

                2. Úředník co dělá
                  Úředník co dělá kolaudace je ideální kandidát na auto velikosti Škoda Citigo, kterému stačí dojezd 100km.
                  Takže tomu můžeme koupit buď Citigo CNG, pokud má kde plnit plyn, nebo něco na elektřinu? Nebo něco na benzín?
                  V tomto případě bohužel vyhrává benzín.

      2. No problem je v tom, ze
        No problem je v tom, ze statni sprava povetisnou nema auta na denni dojizdecky, ale proste je na uradu jedno dve auta, kdyz je treba nekam dojet (casto pomerne daleko). Na tohle by velmi casto nestacilo auto kalibru leafa s dojezdem 100 max 150 km, ale v pohode to zastane fabka za 250 000…. a koupit si misto auta za v prumeru 330 000 tesly za cenu 2,5 mega nevyjde opravdu hospodarne nikdy…

        1. Jiným slovy mají na
          Jiným slovy mají na úřadě parkující mají auto, které nepotřebují. Levněji by nás, daňové poplatníky, vyšlo sem tam úřadem zapůjčení z nejbližší autopůjčovny. A ještě by peníze skončily u jejího majitele soukromníka, kterýžto je zpracuje daleko efektivněji a ekonomičtěji, než jakákoliv státní správa či samospráva. Ach, jo.

    1. Pane „ctirad“, mohl byste
      Pane „ctirad“, mohl byste prosím blíže specifikovat které jedince a výkřiky máte na mysli?
      V minulém článku

      Vložil/a ctirad, St, 2016-06-08 09:40

      jste vykřikoval jako duševně nemocný jedinec vy.
      Mně se ten článek líbil.
      Kdo bude dělat arbitra? Vy? Někdo jiný? Redakce? Já rozhodně o promazávání rozhodovat nechci!
      Na druhou stranu s vámi souhlasím, pitomců je tu na rozdávání. Někteří jedinci tu jsou chronicky známí, ale ctěme pravidla demokracie projevu. I duševně jednoduchý jedinec má asi právo na život.
      Nakonec, v každé správné vesnici je nějaký Pepek Vyskoč. (toto rozhodně nebylo na vás, na to jsou tu jiní kadeti)

        1. Markomane, jdete jako na
          Markomane, jdete jako na zavolanou.
          Netuším, která správná vesnice vás sem vyslala jako reprezentanta ani nevím kde vás rozdávali, ale (nejen) tento váš naprosto mimo téma jsoucí příspěvek je jasným a dokonalým „výkřikem“, toho co měl pan Ctirad asi na mysli.

  3. Bohužel naše vláda je
    Bohužel naše vláda je parta zaprodanců, kteří se podělali z USA. O ekologii se vedou jen řeči. A navíc spousta českých řidičů a řidiček si myslí, že nejlepší je SUV. Bezohlednost a arogance je teď v kurzu. Koupím si velké auto a je mi jedno jak bude smrdět, hlavně, že se cítím bezpečně.Myslím, že pro rodinu stačí kombik. Už hybrid je lepší než diesel.Kupujte se velké auta, pak v nich jezděte sami.Je to tak krásný důkaz toho, jaký je vlastně člověk.

    1. Dneska se na mne jeden
      Dneska se na mne jeden takový dobytek v SUV (VW Touran V6 3.0) tlačil nejprve v 70ce a následně i navazující v 50ce s 2 přechody pro chodce, kličkoval v pruhu a troubil, že se mám jako klidit s tím elektrokřápem do pravého pruhu, kde ovšem kupodivu zrovna někdo jel. Prostě kolona. Jakmile jsme minuli oba přechody a já na 80ce v elektromobilu zrychlil, vytočil svoje turba, podjel mne zhruba 110 s ohrožením předjížděného auta v pravém pruhu a následně začal vybržďovat tak, že se mi napakoval skoro do pravého blatníku a já musel strhnout volant a dupnout na brzdu. Až pak si asi debil – při mém trvalém klaksonu a dálkovkách – všimnul, že vezu mj. 2 děti a nechal toho. Uklidil se do pravého a zklidnil. Byl jsem tak vytočený, že napálit to do mně, tak zastavíme na krajnici, vytáhnul bych kreténa z jeho smradlavé plechovky a na místě zlynčoval. Jak na potvoru nikde žádný pomáhat a chránit ani kamera.

          1. Asi budu muset, protože
            Asi budu muset, protože tenhle chlapec si ohrožením 3 aut naráz koledoval o trestný čin obecného ohrožení. Podle zákona schválnosti teprve dnes v daném místě pomáhali a chránili radarem v červené Octavii, přičemž úsekem ještě v obou směrech pendloval s radarem klasický policejní vůz. A rozhodně měl co sbírat. Projížděl jsem tam dvakrát a pokaždé tam s nimi stáli i noví přispěvovatelé do státního rozpočtu.

              1. Jenže Teslista mi to
                Jenže Teslista mi to ještě nikdy neudělal, to jsou pohodoví lidi. Jednoho jsem minulý týden potkával denně a trochu jsme v rámci bezpečnosti pozávodili. Pokud potkávám magory, tak na dálnici vždy VW Passat nebo větší limuzína Audi, nejlépe pak ovšem obě značky v SUV provedení a černé barvě. Magoři v jiných značkách aut na Moravě jsou pak skoro ze 100% Poláci. Ti jsou schopni těchto věcí i s dodávkou s naloženým dalším autem na plošině. Vražedná kombinace je pak VW Passat nebo limuzína Audi s polskou SPZ.

    1. To „DEJTE NÁM“ znie
      To „DEJTE NÁM“ znie strašne vtipne. Fakt si myslíte, že vláda Vám niečo dáva? Pri najlepšom Vám niečo vráti 🙂
      Ak dostanete dotáciu, znamená to iba, že toľko isto peňazí + administratívny poplatok vám štát najprv zoberie.
      Po dotáciách môže volať iba niekto, kto si myslí, že vláde sa peniaze v rozpočte kotia iba tak.

Napsat komentář