Spotřeba CNG v ČR vzrostla meziročně o 20 %

Spotřeba () v roce 2011 činila 12,089 milionů metrů krychlových. Navýšení o více než 2 miliony metrů krychlových představuje další, více než 20%, meziroční nárůst. V absolutních číslech byl nárůst podobný jako loni. Podle odhadů se však může spotřeba CNG do roku 2020 dostat až na dnes těžko uvěřitelnou hodnotu 800 milionů krychlových metrů plynu. A to mluvíme stále pouze o České republice.

foto: Hybrid.cz

Narůst spotřeby CNG je v tuzemsku logickou záležitostí. Vždyť cena za 1 kubický metr CNG, který energeticky odpovídá 1 litru benzinu, činí 17 Kč. V různých státech Evropy je to s výhodností i dostupností CNG odlišné. Faktem však zůstává, že Evropský trh s CNG měl v roce 2011 objem téměř 9,2 miliard metrů krychlových. ve světě okolo 45 miliard metrů krychlových.

CNG je pro dopravu v ČR ideální alternativou. Vzdálenost, kterou u nás v průměru ročně každý ujede v osobním automobilu je o 33,4 % nižší než v zemích EU15 (6 915 km v roce 2009) a o 27 % nižší než je průměr v zemích EU27. „Díky dostupnosti továrně vyráběných vozů na CNG, umisťování nádrží mimo zavazadlový prostor a možnosti využít dvoupalivových systémů (možnost jízdy i na benzin), spotřeba CNG vzrůstá,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie. V současnosti je v ČR asi 50 CNG stanic, z čehož je 36 veřejných a dalších asi 100 uživatelů vlastní domácí plničku. „V letošním roce by se měly otevřít další veřejné stanice v Terezíně, Žebráku, Humpolci, Písku, Olomouci, Opavě, druhá plnička v Brně a také další dvě stanice v Praze,“ dodává Schauhuberová.

„Do roku 2020 počítá EU s náhradou 20 procent klasických ropných pohonných hmot alternativními palivy, z toho s polovičním podílem pro CNG. To představuje asi 23,5 milionu vozidel na CNG a 20 tisíc CNG stanic v Evropě,“ říká manažerka České plynárenské unie Markéta Schauhuberová. „K datu 20. ledna 2012 u nás již jezdí 3 475 CNG vozidel, což představuje každoroční nárůst kolem 30 procent. „Kromě klasických motoristů se CNG vozy jezdí u nás už třeba i DHL v Praze, Ostravě i Olomouci, ale i komunální vozy Pražských služeb, polovina všech vozidel Městské policie v Ostravě, 356 městských autobusů i Česká pošta uvažuje o nákupu až 2 900 vozů,“ dodává Schauhuberová. Na světě již jezdí 13,5 milionu vozidel a podle několika různých studií se má v průběhu příštích deseti let objevit na silnicích po celém světě dalších zhruba 50 milionů vozidel.

ZVĚTŠIT MAPU NA CELOU OBRAZOVKU

Doprava v ČR je velmi neekologická, produkuje vyšší měrné emise skleníkových plynů a pevných částic na jednotku přepravního výkonu než je průměr členských zemí EU, je tedy emisně náročnější. Nadpoloviční většina osobních automobilů je u nás bez Euro normy nebo má maximálně Euro I. a II., autobusů je takových přes 40 procent. Jedná se zejména o důsledek skladby vozového parku, průměrné stáří vozidel je v ČR výrazně vyšší než je průměr EU27 – téměř 3 miliony vozidel jsou u nás starší 10 let. Nejvyšší průměrné stáří vozového parku (cca 15 let) je v okresech Děčín, Chomutov, Jeseník a v Ústeckém kraji.

Právě CNG je vhodnou alternativou jak u nás ovzduší zlepšit. V tuto chvíli neexistuje jiné alternativní palivo, které by mělo 13,5 milionů uživatelů po celém světě a nabídku více než sta vozů sériové výroby nejméně 15 světových značek.

20 tisíc plnicích stanic už umožní objet na toto palivo celý svět. Do roku 2020 se očekává i u nás nárůst počtu CNG stanic asi na 400 stanic. Seznam všech CNG stanic, kde můžete v ČR natankovat, najdete na www.cng.cz, aktuální informace najdete i na Facebooku na http://www.facebook.com/cngfans.

tisková zpráva ČPU

One Comment on “Spotřeba CNG v ČR vzrostla meziročně o 20 %”

  1. Já sice jezdím na LPG,
    Já sice jezdím na LPG, protože potřebuju větší dojezd, ale přece jenom u CNG se mi líbí jediná věc a to, že bych si v klidu mohl doma natankovat, pokud bych si do garáže nechal za cca 100tis nainstalovat domácí plničku připojenou k plynovému rozvodu. Pro ty, co by měli dobrou cenu za plyn, tak by to mohlo být zajímavé.

Napsat komentář