Spoluvynálezce li-ion baterie ohlásil objev nového typu výkonnější baterie

Jan Horčík - 01 Březen 2017

Dnes čtyřiadevadesátiletý John Goodenough je řazen mezi těch několik málo lidí, kteří se zasloužili o vynalezené li-ion baterie. On a jeho tým na Texaské univerzitě v Austinu aktuálně ohlásili nový přelomový objev.auto john-goodenough-li-ion-baterie-solid-state

John Goodenough (94) je dnes profesorem na Cockrell School of Engineering na Texaské univerzitě v Austinu. Je označován za jednoho ze spoluautorů objevu li-ion baterií.
foto: Cockrell School of Engineering

Tým inženýrů vedený Johnem Goodenoughem (94 let) z Texaské univerzity v Austinu ohlásil úspěšné zvládnutí vývoje nového typu baterie s pevným elektrolytem (solid-state). Dnešní li-ion baterie přitom využívají tekutý elektrolyt.

Maria Helena Braga, jedna z členů týmu, původem z Portugalska, tvrdí, že nová baterie je nízkonákladová, nezápalná a má dlouho životnost.

Zároveň nabízí vysokou objemovou energetickou hustotu a vysokou rychlost nabíjení i vybíjení. Tento typ baterií by tak snadno a rychle mohl najít uplatnění nejen v oblasti elektromobility, ale také ve spotřební elektronice od mobilů po nástroje. A samozřejmě i v rychle rostoucí oblasti energetiky.

"Cena, bezpečnost, energetická hustota, rychlost vybíjení a nabíjení a počet cyklů jsou kritické pro to, aby se elektromobily mohly masově rozšířit," komentoval nový objev Goodenough. "My věříme, že náš objev řeší mnoho problémů dnešních baterií," dodal.

Pokud je tomu skutečně tak, nebude se jeho tým muset obávat o zájem největších světových investorů. Docela by nás zajímalo, jak by asi Goodenoughův tým ohodnotil na své známé stupnici Elon Musk. Výzkumníci totiž demonstrovali, že jejich baterie má až třikrát větší energetickou hustotu než dnešní běžné li-ion baterie.

"Solid-state" neboli baterie s pevným elektrolytem jsou dlouhodobě považovány za klíčovou technologii budoucnosti a jejich vývojem se zabývá řada firem a týmů po celém světě. Jmenujme například Sakti3/Dyson, Seeo/Bosch či Toyotu.

Goodenoughův tým dokázal použít elektrolyt na bázi skla a pro anodu díky tomu baterie využít alkalické kovy (lithium, sodík nebo draslík), což zvýšilo energetickou hustotu a zvýšilo životnost. Navíc takové baterie dokážou fungovat až při -20 °C, což snižuje nároky na termoregulační systém baterií.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ak sa jedná o tohoto pána, bol by som mierne optimistický.
Akurát týždeň či dva dozadu som objavil starší článok (2 roky)
qz.com/338767/the-man-who-brought-us-the-lithium-ion-battery-at-57-has-an-idea-for-a-new-one-at-92/

A ako čítam v tomto aktuálnom článku z techxplore.com, už sa poučili a patentovali si veci na ktoré prišli. :)

A123 fabrika v Otravě
https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/a123-systems-otevrel-v-ostrave-tovarnu-na-vyrobu-baterii-zamestna-az-150-lidi-1329494

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

"závod na výrobu startovacích lithium-iontových baterií do elektromobilů" - WTF?

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele ozana

Náhrada klasických olověných startovacích akumulátorů.
Nutné hlavně pro 48V systémy nových automobilů - Micro-hybridy.
http://www.a123systems.com

---

Jezdím na proud, najeto 77 tisíc km. G-E STROMOS 8 let a 80 tisíc km.

Obrázek uživatele Josef

Jojo, a než se to dostane do výroby, stihnu ojezdit stávající elektromobil, koupit další a mezi tím umřít.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Že by se už konečně dostala kapacita baterii do té nekonečné vzestupné spirály jak je tomu u pamětí počítačů.. :-)

Ještě to bylo nedávno co jsem si koupil nový PC s astronomicky obrovským HDD 1.2GB..

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

tak to bylo na jaře roku 1997, byl to WD nebo Seagate a pokud ste si připlatil z 6.200 na 7.100 tehdejších tak ste dostal 1,7GB ... ;)
1997/6.300CZK/1.200MB/12MB/sec
2017/6.300CZK/4.000GB ovšem ekvivalent kupní síly dnešní koruny:
2017/18.900CZK/10.000GB/200MB/sec anebo:
2017/18.900CZK/2.000GB/500MB/sec anebo:
2017/18.900CZK/800GB/2.100MB/sec ;)

každopádně je to vývoj 20ti let a dinosauři HDD korupce si z toho ukrojila 3/4 neboli 15ct let ;))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prosím, ozvěte se, kdo ještě neohlásil baterii, ať neprodleně napíše do Hybridu.

Obrázek uživatele ozana

Nějak si nedokáži představit, jak ionty procházejí elektrolytem na bázi skla.

---

Jezdím na proud, najeto 77 tisíc km. G-E STROMOS 8 let a 80 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokial viem, tak ionty sa v pevnom materiáli nemôžu pohybovať, takže sú tam tekuté asi elektrody ako v sodíkovej batérii.
Alebo je to podvod, ako zatiaľ všetky ,,prevratné" objavy. Ale rád by som sa mýlil.

Já si myslím že to bude good enough :D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak schválně, jestli o tomhle "převratném objevu" ještě někdy uslyšíme.
Mě takovéto zprávy nechávají naprosto chladným.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vážení,
teď jsem si jenom musel v kalendáři ověřit, že je 1.3. a že fakt není už 1.4. ale to nevadí, za měsíc vymyslíme něco podobného...
Děkuji, Petr

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nj., kéž by ses mýlil ...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Už aby spalováky skončily v propadlišti dějin ...
Těch parametrů je víc, které když by se podařilo zlepšit, tak by to pomohle v prosazení elektroaut:
1) životnost - pokud by to auto mohlo najet 5krát víc než spalovák, tak může být klidně 3krát dražší
2) rychlonabíjení - pokud bude dost hustá síť nabíječek, tak nebude takový problém menší dojezd > menší baterka > nižší cena
3) energetická hustota - umožní lehčí baterii - tedy i lehčí celkovou konstrukci automobilu a tím při stejné kapacitě delší dojezd
4) cena - pokud by baterie dostatečně zlevnily, tak nebude problém jich nacpat do toho auta víc a tím zajistit delší dojezd na jedno nabití

Elon mluvil o životnosti jejich elektromotoru až o 1 milijonu km. To už se většina zbytku auta rozpadne či pouroučí, teda pokud to nebude taxikář nebo cesťák co to nalítá rychlejc.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Elon hovoril o 1 milione mil.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

1 MEGA km to je vážně úžas oproti popelnici TSI 150.000 a šlus :))

já jsem se svou 1.9 TDI na 957 500 km. Ovšem na tachometru
jen 240 000. Asi povinná úprava před bazarovým prodejem auta.

Obrázek uživatele Alien5

+1

---

Profesionální astronom. Česká astronomická společnost + http://www.hvezdarnamb.cz/
BOINC : https://www.czechnationalteam.cz
TX 100D.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No - byla by to bomba (v přeneseným slova smyslu), kdyby si to místo lithia vystačilo se sodíkem nebo draslíkem ... protože hlevním problémem v rozšíření elektroaut je vysoká cena baterií - hmotnost při rozumné kapacitě není takový problém, rychlonabíjení se zdá taky nebude až takový problém ...

V současných baterkách jsou jen 2 % lithia. Jak razantní nárust či pokles cen baterky, potažmo auta očekáváte při jeho dvojnásobném zdražení či zlevnění? ;)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Dobra zprava ze clanku je, ze uz ani hybrid.cz nezminuje HE3DA jako firmu ktera vyviji nove clanky. Jsou to pekne po cesku Unterwassermanni.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A ty jsi typický vzorek menšinového slovanského Untermensche, který šíří nenávist proti vlastnímu národu zvláště jeho špičkovým vynálezcům a průkopníkům, zato velmi rád olizuje cizácké hlavně západní germánské a anglosaské boty.

Á ňákej hitlerjungen

Copak, copak, zase tě souží mindráky? :D
Běž si vod nich koupit baterku a za 2 roky nám napiš jak ti slouží ;D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ne, jen neskáče na špek.

Máte nějaké informace, které mi unikly?
Můžete se podělit?

Ale zmiňuje, cožpak sis nevšiml hned pod druhým odstavcem to velký selfpromo
"NEPŘEHLÉDNĚTE V Česku se rozběhla výroba revolučních baterií HE3DA"
:)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Ten clanek vysel 19 Prosinece 2016. To jeste hybrid.cz veril a veril a veril.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Už by bylo načase - li-on ky už jsou taky pěkně vousatý ...

Nesmysl.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Goodenough ... to je ňáká sranda, ne?!

výskum, vývoj - VÝROBA, VYUŽITIE - zostávajúce dva body trvajú prinajmenej rovnako dlho ako predchádzajúce.

A jak dlouho jim to trvalo dosud?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Hurá. :)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC GroupProdej pneu 100% onlineNabíječky elektromobilů Circontrol

Newsletter