Dojezd elektromobilu je téma, na které se vedou velké bitvy. Někteří tvrdí, že dojezd 150 km je dostačující, jiní by chtěli dojezd minimálně 300 nebo i více kilometrů. Obavy, že člověk zůstane trčet někde v pustině bez možnosti dobití baterií se však jeví poněkud malicherně v porovnání s pilotem elektrického letadla, kterému dojde ve vzduchu elektrická šťáva. S tímto a jinými problémy se musela vyrovnat společnost Volta Volaré, která právě nyní začala přijímat objednávky na své elektrické letadlo GT4.
foto: Volta Volaré
Čtyřmístné elektrické letadlo GT4 není ovšem čistým „elektromobilem“, ale spíše létajícím hybridem trochu podobným Chevroletu Volt. Ať tak či onak, společnost Volta Volaré uvádí, že čistě na elektřinu dokáže GT4 uletět vzdálenost 556 km.
Jakmile nabití baterií klesne na hranici 25%, přichází na řadu 1,5 litrový benzínový generátor, díky němuž se zvýší dolet o dalších 1 296 km. Finální vzdálenost v závislosti na povětrnostních podmínkách a přiměřené rychlosti (maximálka je 574 km/h), tak může dosahovat až 1 852 km.
Celé letadlo je vyrobeno z uhlíkových vláken a tvoří ho dvě dvojice křídel, přičemž ty zadní jsou asi dvakrát větší než ty přední. Na zádi letadla je navíc umístěna kompozitní tlačná vrtule a k dispozici je také 105 litrová palivová nádrž. Elektrická energie je ukládána do 236 článků lithium-polymerové baterie, jejichž souhrnná hmotnost dosahuje 408 kg.
foto: justluxe.com
Volta Volaré vidí atraktivitu hybridního letadla GT4 především v nízkých provozních nákladech a šetrnosti k životnímu prostředí. Podle jejich vyjádření přijde 200 mil dlouhá cesta čtyřmístným letadlem spalujícím letecké palivo AVGAS na asi 80 dolarů, zatímco náklady na elektrický let v GT4 budou přibližně čtvrtinové.
V následujících týdnech bude ještě probíhat poslední testování a během letošního roku by mělo být dodáno prvních 11 hybridních letadel GT4, každé za cenu 495 000 amerických dolarů. V příštím roce by se pak rodinka GT4 měla rozšířit o dalších 36 exemplářů.