Spalovací motory: blíží se konec a všichni to už vědí

Magazín Seeking Alpha je znám často kontroverzními články od ne vždy důvěryhodných autorů. Vyčnívá mezi nimi ovšem Ross Tessien, který aktuálně publikoval podrobnou analýzu toho, jak se prodeje spalovacích aut propadnou o 50 % do roku 2025.

Blížící se konec spalovacích motorů je podle Rosse Tessiena důvodem, proč se v roce 2016 Spojené státy rozhodly ukončit embargo na vývoz ropy. Bylo by hloupé skladovat obrovské zásoby, když se z ní brzy s velkou pravděpodobností stane surovina s výrazně nižší hodnotou než dnes.
foto: Tesla

Na celkem 22 stranách doplněných o podrobné grafy Tessien v článku „EVs, Oil, And ICE: Impact By 2023 And Beyond“ vysvětluje, proč si myslí, že těžaře ropy a výrobce spalovacích aut nečekají ani trochu dobré časy. A že přijdou mnohem dřív, než si dnes spousta lidí myslí.

Aktuální problémy automobilek jako jsou zejména americké GM, Ford, méně už Volkswagen, jsou podle Tessiena jen začátek velkého zemětřesení. Zdůrazňuje několik zajímavých postřehů.

Předně, rozhodnutí koupit nové auto je podle něj oddělené a nezávislé na rozhodnutí koupit si elektromobil místo spalovacího vozu. Tessien si myslí, že řada zákazníků nyní vyčkává na pořízení toho vhodného elektromobilu, zejména v oblasti SUV a pick-upů.

Fakt, že spousta lidí je ochotna si na „ten správný elektromobil“ počkat dokazuje aktuálně mimo jiné obrovský zájem o Tesla Model 3. Jakmile budou k dispozici vhodné alternativy v oblasti pick-upů (nejnověji třeba Rivian) a SUV (Audi e-tron), tak se spousta lidí rozhodne právě pro ně.

Tessien pracuje mimo jiné s grafem, ve kterém prodeje elektromobilů dosáhnou 90 milionů kusů ročně přibližně v roce 2028. Naopak prodeje spalovacích aut podle něj už do roku 2021 klesnou o pětinu! Spolu s tím výrazně klesne poptávka po ropě, což bude znamenat její přebytek a cyklické výrazné zlevňování.

Zatímco před deseti lety tak všichni očekávali tzv. „peak-oil“, tedy nedostatek ropy, nejspíš nastane pravý opak: oil-glut, tedy zahlcení levnou ropou. Poptávka po ropě v sektoru dopravy tak do roku 2032 může klesnout o více než 50 milionů barelů denně.

S tím souvisí i zajímavá předpověď OPEC, tedy kartelu Organizace zemí vyvážejících ropu. V roce 2015 analytici této skupiny předpokládali, že do roku 2040 bude po světě jezdit asi 46 milionů elektromobilů. Jenže o rok později tuto predikci opravili na 266 milionů.

Velice zajímavý je i graf rychlosti adopce nových technologií v USA. Na něm si můžete jasně prohlédnout jak rychle trvala cesta té které technologie od naprostých začátků do mainstremu, od nuly k téměř 100% penetraci.

Graf rychlosti přijetí nových technologií veřejností v USA

Graf rychlosti přijetí nových technologií veřejností v USA
foto: BlackRock

Trend je jasný: rychlost adopce nových technologií se zvyšuje. Elektromobily mají samozřejmě tu nevýhodu, že jde o poměrně drahou záležitost, zejména v porovnání s televizí, rádiem, mobilem nebo internetem. Na druhou stranu, jakmile veřejnost zjistí, že ta či ona technologie je lepší, než ta až dosud využívaná, netrvá její adopce nijak závratně dlouho.

Pokud nemáte čas se článkem prokousávat, doporučujeme také následující video kanálu Now You Know, kde je částečně rozebrán:

245 Comments on “Spalovací motory: blíží se konec a všichni to už vědí”

  1. No, po roce 2020 to bude docela mazec, zatím je to jenom
    No, po roce 2020 to bude docela mazec, zatím je to jenom spíš ticho před bouří, zatím automobilky jen mobilizují ale kolem roku 2023 by produkce mohla už běžet na plný pecky. Taky by tady ale kvůli pádu cen ropy klidně mohlo přijít druhý arabský jaro, nepokoje v Rusku, ale paradoxně i v Číně. netvrdím, že tohle všechno je tutovka, ale zdá se, že všechno k tomu směřuje, např. Číně částečne zřejmě i kvůli tlaku na automobilky aby chrlily 10% EV může dojít ke zdražení aut (automobilky musí zdražit spalováky, aby lidi motivovaly kupovat EV) a tento rok asi po osmi letech v řadě v Číně zaznamenali pokles prodejů aut oproti min roku, což je ovšem jaksi v rozporu s oficiálními statistikami o růstu HDP který by měl naopak růst tento rok asi 6,5%, takže k něčemu se v Číně schyluje a ropa je taky jak na houpačce.

    1. To je fakt, ale myslím, že to se týká jenom skalních
      To je fakt, ale myslím, že to se týká jenom skalních příznivců EV, na druhou stranu já si slibuju právě větší poptávku po EV v momentě, kdy právě ta většinová společnost uvidí u těch skalních, že to jde, a žádný problémy s tím nejsou, spíš výhody a specielně v Česku se věci začnou prostě hýbat, až bude mít svoje elektrický SUV Škodovka, což má být v roce 2020, to už Češi nebudou moct ignorovat a to už může nastat skoro za rok 🙂

      1. Za sebe můžu říct, že v tomhle má Kuk pravdu, budu
        Za sebe můžu říct, že v tomhle má Kuk pravdu, budu jezdit se starými auty, dokud to půjde, nebo dokud nebude za ekvivalentní rozumnou cenu elektromobil a nebude k němu fungující infrastruktura.
        Nějaké matla patla SUV nechci, nechci vůbec samohyb s motorem 1.0 3V biturbo s vypínáním válců a ekologistickým (vycházím z teorie, že z ochrany životního prostředí jsme se přes ekologii a ekoterorismus dostali k ekologismu) kurvítkem filtr pevných částic – nebylo lepší řešit systémy tak, aby takové částice nevznikaly (ano stará auta je překvapivě nemají…) opět řešíme jak recyklovat, místo, abyhcom řešili, co dělat, aby situace nenastala

        1. Já jsem ale hovořil o elektrické Škodovce, která má být
          Já jsem ale hovořil o elektrické Škodovce, která má být v roce 2020, elektrický Citigo v roce 2019 nepočítám, páč to není plnohodnotný auto. Tak mi nepodsouvejte nějakýho vašeho spalováka, o tom žádná řeč nebyla….

            1. Na to se sice těším, ale bude záležet na ceně, jestli to
              Na to se sice těším, ale bude záležet na ceně, jestli to bude za milion dvěstě, tak to zase až tolik lidí kupovat nebude, ale od roku 2022 začnou platit tvrdší normy a automobilky už budou muset prodávat EV povinně, navíc pokud za to budou chtít víc než bude stát Tesla trojka, tak to by byl taky nepoměr, tak třeba se pod milion vejdou :), asi budou muset. Ale zase je fakt, že jestli to bude něco mezi Karokema a Kodiakem, tak by to mělo bejt v podstatě i kvalitativně vejš než Kona a Niro, takže teda i dražší??? No uvidíme 🙂

  2. Sorry, ale to je zas nadpis slibující neméně ubohý
    Sorry, ale to je zas nadpis slibující neméně ubohý článek. Až bude v Blesku sekce „elektromobily“, určitě tam něco takového zašlete. Stejně jako tento článek to číst stejně nebudu, neb se mohu pochlubit, že se řadím mezi cílovou skupinu s IQ nad 75. Zaplaťpánbů!

        1. 75,01.. tady tihle majitelé spalovacích rakovinometů si
          75,01.. tady tihle majitelé spalovacích rakovinometů si bohužel myslí, že oní mají nějaké svaté “zaplať pánbů” právo otravovat ostatním lidem vzduch. Jsou stejní, jako ti odporní kuřáci, kteří si v klidu zapálí v přítomnosti dětí a ještě se ohání svobodou..

  3. tenhle clanek je zbozne prani autora. nic vic. „prodeje
    tenhle clanek je zbozne prani autora. nic vic. „prodeje elektromobilů dosáhnou 90 milionů kusů ročně přibližně v roce 2028“ pokud vim, ted se celosvetove proda kolem 100 milionu vozu. z ceho by mi vyplyvalo, ze za 10 let budeme tak nejak skorovsichni jezdit v elektromobilu. co neni pravda ani za predpoladu, ze za elektromobil povazujeme i spalovaci motor se start-stop systemem.

      1. Chvíli to vypadalo v ČR lépe, ale letos jsme opět na
        Chvíli to vypadalo v ČR lépe, ale letos jsme opět na průměru stáří osobního automobilu +-15 let. Takže i kdyby nakrásně ode dneška všichni kupovali jen nové elektromobily, tak máme vyměněno nejdříve v roce 2034, protože už je prosinec 2018. Ovšem to by museli výrobci setsakra zabrat, aby nasytili poptávku. V poměru 72 ks eGolfů versus 2.000 spalovacích Golfů denně to s VW fakt nedáme. A to je pouze jeden příklad, Šdodofka plánuje v prvním roce „brutální zahlcení světového trhu“ celými 2.000 eCityGo.

        1. Vyborne, zlepsujes se. Myslim ze si tedy pripraven na dalsi
          Vyborne, zlepsujes se. Myslim ze si tedy pripraven na dalsi posun kupredu. Tentokrat si musis uvedomit, ze prodeje automobilu dnes jsou ponekud nizsi nez budou za 10 let. Predevsim diky Cine, ktera se teprve rozjizdi. Takze 90 mil prodanych aut bude za 10 let ponekud mensi procento nez dnes, s kterym ve sve chybne uvaze pocitas. Ale jak vidis, kdyz si das praci zapojit mozek a par chytrych lidi na foru ti trochu pomuze, tak se zacinas stavat pravoplatnym majitelem obcasnskeho prukazu! Congratz! 😀

              1. k prvni casti vety: jsem rad, ze mi davate za pravdu, k druhe
                k prvni casti vety: jsem rad, ze mi davate za pravdu, k druhe casti vety: vystihl akorat to, co vystihnout nechtel, ale netrapte se nad tim. kazdopadne, diky za osvezeni seznamu. jeste aby se ozval kuk a neregistrovany rs a mohla by byt sbirka kompletni.

        2. Ano. Já si myslím, že v roce 2028 budou elektromobily o
          Ano. Já si myslím, že v roce 2028 budou elektromobily o tolik lepší než spalováky, že kupovat si spalováka bude jako si dnes kupovat tlačítkový telefon.

          Někdo prostě tlačítka prostě rád, někdo chce jen to nejlevnější co se dá sehnat. A určitě se najde spousta starých lidí, co si dotykový telefon nikdy nekoupí, ale prostě už to není mainstream.

          1. mozna tak hybrdy budo v tehle pozici v roce 2028. a mozna ani
            mozna tak hybrdy budo v tehle pozici v roce 2028. a mozna ani ty ne. ale ciste elektromobily budou porad spis treba jako bryle pro virtualni realitu, nez jako smartphone ktery ma kazdy kdo nema zvlastni motivaci jej nemit. kdyz uz to prirovnavame k telefonum.

            1. Spíše hybridy považuju za dočasnou záležitost. Pro lidi,
              Spíše hybridy považuju za dočasnou záležitost. Pro lidi, co chcou elektro, ale nemůžou si ho dovolit, protože baterky jsou zatím ještě stále drahé.

              Koncepčně to nedává moc smysl. Musíš mít v autě celé spalovací ústrojí a elektromotor s malou baterkou. Takže to končí tak, že máš slabý spalovací motor, slabý elektromotor a slabou baterku. Máš v autě nějaký složitý mix, který moc nedává smysl. Podle mě baterky v následujících 10 letech výrazně zlevní. Přece jenom nové solid state baterky, které jsou ještě v prototypové fázi mají 2-3x větší kapacitu. To znamená menší hmotnost baterek, jednodušší konstrukce, méně spotřebovaného materiálu pro stejný dojezd.

                1. Nedám 🙂 Podle mě to bude rychlejší než si většina
                  Nedám 🙂 Podle mě to bude rychlejší než si většina lidí myslí.
                  Stačí se podívat na analýzy několik let staré. Vždycky ty předpovědi byly výrazně pesimističtější než se nakonec ukázala realita. A to i předpovědi nedávné.

                  Před rokem se očekávalo, že se letos prodá 1.6 miliónů EVs. V únoru letošního roku to analytici navýšili na 1.9 miliónů. Teď už je jasné, že to bude přes 2 milióny.

                2. tak proc verite analyzam. kdyz trh roste predpovidaji malo,
                  tak proc verite analyzam. kdyz trh roste predpovidaji malo, kdyz bude rust pomalu, budou predpovidat vic, kdyz bude klesat bud budou predpovidat vetsi pokles, nez bude, nebo budou zaskoceni velikosti poklesu. jsem presvedceny, ze v technologii baterii musi nastat prulom. soucasna generace li-ion baterii muze byt doplnkovou zalezitosti, ne masovou. co analyzy nerikaji je, do jake miry je trh hnany dotacema, a kam az to muze zajit, respektive na co mame. pri soucasnych dotacich rozhodne nemame na to, abychom to platili vsem. doufame, ze kdyz zadotujeme to, co dotujeme, tak se rozvine infrastruktura a vozy zlevni a lide to zacnou kupovat masove. ale to nemusi byt jen tak lehce pravda. navic po baterkach je hlad nejenom v elektromobilite. a tam, kde jste schopni stabilizovat sit a baterku vyuzivat naplno se vrati naklad na baterii drive, takze to nejdrive zacne byt rentabilni pro jine hrace, nez pro dopravce. tedy pokles cen v blizke dobe nehrozi. o tech dvou milionech by take slo hodne povidat. zkratka bych se drzel pri zemi. s kamaradem jsem se pred dvemi lety vsadil, ze do deset let (2026) nebude v usa jezdit vic, nez 10 procent cistych elektromobilu. tady se zatim nikdo neodvazil polemizovat. ono ten cas leti rychle.

                3. Podle mě Lithiovým bateriím nic nebrání v masovém
                  Podle mě Lithiovým bateriím nic nebrání v masovém užívání. Technologie se rok od roku zvyšuje. Ale máte pravdu, že nějaký průlom se dá očekávat.

                  A co se týče té sázky to dle mého projedete 🙂

                4. * Technologie se rok od roku zlepšuje
                  * Technologie se rok od roku zlepšuje

                5. kdyz tu sazku prohraju, tak to bude pro mne lepsi zprava. kdyz
                  kdyz tu sazku prohraju, tak to bude pro mne lepsi zprava. kdyz ji vyhraju, nebude to buhvi co, ale alespon to bude cim zapit 😉 sam jsem zvedavy.

  4. Spalovací motory mají i nadále dlouhou budoucnost před
    Spalovací motory mají i nadále dlouhou budoucnost před sebou.
    Pro silniční vozidla, kde je potřebný akční rádius ve stovkách km, pro těžší vozidla atd. zůstanou i nadále nejvhodnějším agregátem.
    U letecké dopravy se také budou nadále uplatňovat jak motory pístové, tak i turbovrtulové či proudové.

      1. Kamion na baterky potáhne min. dvě tuny baterek, tj. cca 400
        Kamion na baterky potáhne min. dvě tuny baterek, tj. cca 400 kWh.
        S těmi dojede možná těch 300 – 400 km. Chci vidět ty ohromný sklady baterek a manipulaci s nimi, protože nějaké nabíjení ve vozidle nehrozí.
        Takže žádná rychlá změna se konat nebude…

          1. ozana:
            Předpokládám rovnou, že to nemyslíš vážně, jen

            ozana:
            Předpokládám rovnou, že to nemyslíš vážně, jen sis tak trochu ucák.
            Kamion s baterkama 400 kWh je bude muset měnit, nikoli dobíjet.
            Nemůže si dovolit stát několik hodin.
            Pohádky o troleji nech pro děti; jen obsluha sběračů by přinesla tolik komplikací, že se to nemůže vyplatit.

                1. To si myslím nemusí, elektřiny mají ve skladech, kam ta
                  To si myslím nemusí, elektřiny mají ve skladech, kam ta auta jezdí, hodně, jede jim na to celá infrastruktura. Takže minimálně kabel s Mennekesem s 22 kW výkonu může mít každý sklad vedle vrat už dnes. To je samozřejmě dobré tak pro dodávky, pro kamiony to bude muset být jiná palba. Každé místo, kde kamion zastaví, se tak může stát čerpací stanicí.

                2. Ehm, bavíme se o kamionech. Nabíjet baterku o min. kapacitě
                  Ehm, bavíme se o kamionech. Nabíjet baterku o min. kapacitě 400 kWh Mennekesem 22 kW, to chce opravdu bujnou fantazii. Nehledě na to, že pokud chcete nabíjet kamiony, tak těch kamionů tam máte třeba deset. takže přípojka by musela být navýšená o několik MW, aby to mělo význam. Musíte pak (jako zákazník) řešit technické problémy nabíječek, řešit billing (co když někdo nezaplatí, má to riziko brát na sebe, když chce jen dopravit zboží a nechce si hrát na pumpaře?), investovat miliony do něčeho, když chce „jen“ přepravit zboží? Budu muset já, jako zákazník, vyhazovat z okna kabel pro dodávku České pošty, když si budu chtít nechat dopravit domů balík?
                  Ano, v poslední větě máte pravdu – „může“. Tak jako já mohu kvůli Vám, pokud byste ke mně jel domů na návštěvu, vybudovat nabíjení, abyste si mohl u mne doma mohl nabíjet auto. Otázkou je, proč bych to musel dělat…
                  Vyprávíte o ideálním světě, ne o realitě.

                3. Ano, o kamionech. 22 kW je málo, z jejich pohledu, ale je to
                  Ano, o kamionech. 22 kW je málo, z jejich pohledu, ale je to ilustrace toho, co už je k dispozici dnes a nevyužívá se. Pokud jsem Geis, PPL, Deutsche post apod., pak by to pro mne mohlo mít smysl. Nehledě na volné plochy střech jejich překladišť pro fotovoltaiku. Tak jako DP dnes má ve svých depech nabíjení pro VZV, motorky, kola a STreetscotery, tak může mít větší i pro nákladní auta a kamiony. A pokud někde pravidelně zaváží, pak i u svých zákazníků, pokud tam tráví delší čas. Účtování je pak ten nejmenší problém, může být zcela automatizované.

                4. Každý povídáme o něčem jiném. Já řeším dálkovou
                  Každý povídáme o něčem jiném. Já řeším dálkovou kamionovou dopravu, Vy řešíte rozvážkové služby. Tam to samozřejmě má smysl. Rozvážky fungují převážně přes den a v noci mohou v klidu nabíjet pomalými proudy. V tomto s Vámi souhlasím.

                5. V USA je 40 procent kamionové přepravy využito k
                  V USA je 40 procent kamionové přepravy využito k zásobování měst z velkoskladů za městy. 80 procent náklaďáků nenajede denně více než 500km. Pouze 20 procent tvoří dálková přeprava.

                6. U nás je to podobné, každý Lidl má rampu pro kamion, ale
                  U nás je to podobné, každý Lidl má rampu pro kamion, ale ne pro dodávku. Ani by nemělo smysl zásobovat supermarkety dodávkou, dodávkou se tam dnes jezdí na nákupy…

                7. Ach jo. Diskuze ale není o rozvážce, ale o dálkové
                  Ach jo. Diskuze ale není o rozvážce, ale o dálkové kamionové dopravě. Ta se jezdí ze Španělska s ovcema na porážku do Turecka a podobně.
                  Nicméně, když jsme u té koncové rozvážky, u nás v Lidlu se třeba kamion zdrží max. 15-20 minut, protože tu není místo pro víc kamionů. Nedovedu si představit, že tam bude stát kamion celou hodinu, aby si nabil. Nehledě na to, že ČEZ tu určitě uprostřed sídliště nezřídí 0,5 MW přípojku.
                  A už také vidím manažery z Lidlu, jak jsou nadšený z toho, že na každé prodejně se jim zvednou paušály (když už ČEZ bude technicky zajistit třeba přípojku 3x700A) za jističe třeba ze 7 tisíc na 40 tisíc. A to jsou jen paušály, aby si kamiony jejich dodavatelů mohly u nich nabíjet během vykládky… A to také začne dohadování se všemi špeditérama, co mají nasmlouvaný, za kolik si budou nabíjet. Ti se na to jistě těší.. Řešit místo zvyšování prodejů jídla za kolik budou prodávat elektřinu svým dodavatelům…

                8. Osobne som sa pri navsteve EFORCE CH zviezol na ich nakladnom
                  Osobne som sa pri navsteve EFORCE CH zviezol na ich nakladnom e-aute a mozem povedat ze takata elektromobilita ma v kopcovitom terene maximalny zmysel. Baterie maju podvesene tam kde boli nadrze ale kedze takato forma dopravy je jasne predikovatelna daju sa prisposobit (kW) battery packy.

                9. Ano, bude. Když se jim to vyplatí.
                  Nezapomeň, že velké

                  Ano, bude. Když se jim to vyplatí.

                  Nezapomeň, že velké speditérské firmy vlastní tisíce nebo desetitisíce náklaďáků a zároveň vlastní depa a centrální sklady. Tam se vyplatí investovat milióny a ušetřit desítky miliónů za palivo.

                  Jen se podívej kolik už má Tesla zarezervováno těch jejich náklaďáků (už to bude přes 1000) a to ho ještě nevyrábí. Zatím je chcou speditéři jenom vyzkoušet a pokud se to osvědčí, tak jich nakoupí mnohem mnohem více.

                10. Nemáte vůbec páru, jak to v realitě funguje. Logistická
                  Nemáte vůbec páru, jak to v realitě funguje. Logistická centra nejsou totéž co špeditérské firmy. Kamion se „domů“ prakticky podívá jen když není práce (což je nežádoucí stav) nebo když jde do servisu. Jedno logistické centrum obsluhují desítky různých špeditérských firem, neboť záleží jen na nájemci (a v rámci jednoho skladu těch nájemců může být x), u koho si zajistí službu. A ani ten nájemce si nemůže většinou vybírat, protože dost často kamion objednává a řeší dodavatel zboží.
                  Ty vztahy jsou tak propletené (aspoň tady v Evropě), že se domnívám, že těžko se najde společný obchodní model pro všechny zúčastněné, aby to mohlo takto jednoduše fungovat.
                  Ale přesvědčovat Vás nehodlám, pokud se domníváte, že do toho vidíte lépe.
                  Samozřejmě pokud jste gigant typu Amazon, máte vlastní sklady, kompletně řešíte veškerou logistiku a máte celý proces distribuce pod palcem, tak tam teoreticky to řešit jde. Ale tady v našich podmínkách to vidím nereálně.

                11. I speditéři mají vlastní logistická centra. Obří
                  I speditéři mají vlastní logistická centra. Obří centrální sklady u letišť a přístavů. Třeba DHL a UPS jich mají v Evropě několik. A myslím tím obrovská centra.

                  A v případě že se nejedná o jednu společnost, tak záleží jedině na tom, jestli se to vyplatí. 1MW nabíječka u depa není problém. Klidně i desítky. Pokud se na tom vlastník depa a speditérská společnost domluví. Speditér ušetří obrovské peníze na palivu a servisu a pak nebude mít problém si příplatit za nabíjecí služby v depu. A Depo nebude mít problém zainvestovat do rozvodných sítí, když bude mít zájemce, kteří si rádi připlatí.

                  Proč myslíte, že Tesla prodala tu tisícovku elektrických náklaďáků, kdyby neexistoval ekonomický důvod? A to i nutností počátečních investic (dražší náklaďáky a investice do infrastruktury). Speditéři z vysoka kašlou na ekologické limity. Je zajímá jedině ekonomická stránka. Myslíte, že si to předem nespočítali?

                12. I u nás ve firmě utrácíme za věci, které nakonec
                  I u nás ve firmě utrácíme za věci, které nakonec nepoužijeme. Protože je musíme otestovat, zda je to nesmysl nebo ne. (tím nechci paušalizovat, že EV tahač je nesmysl. Jen glosuji myšlenku, že to musí mít předem spočítané)

                  Další diskuze nemá význam, z mého pohledu se snažíte paušalizovat nákup několika stovek EV tahačů velkými firmami na evropský roztříštěný trh.

                  Schválně se postavte k D1 a za hodinu si spočítejte, kolik procent ze všech kamionů dělaly vámi zmíněné firmy DHL a UPS.

                13. Vážně koupíte několik stovek drahých zařízení,
                  Vážně koupíte několik stovek drahých zařízení, protože si je chcete vyzkoušet? Možná jedno, ale ne desítky nebo stovky.

                  A samozřejmě že první objednávky budou od velkých dopravců, kteří vlastní tisíce či desetitisíce náklaďáků. A ti jich nakoupí desítky až stovky. A pak další a další. A to přesně pro trasy, kde už mají spočítanou výhodnost investice a mají zajištěnou infrastrukturu.

                  Prosím přestaňte mít ultimátní představy o tom, že pozítří všíchni zahodí spalovací náklaďáky a přejdou na elektrické. Ten přechod bude trvat desetiletí.

                  Mě celou dobu jde o to, že elektrické náklaďáky mají svůj význam a tento význam bude do budoucna růst. Infrastruktura pro nabíjení se taky nepostaví přes noc, ale bude růst postupně, tak jak bude růst poptávka po ní.

                14. Martin:
                  „…elektrické náklaďáky mají svůj

                  Martin:
                  „…elektrické náklaďáky mají svůj význam…“
                  Vzhledem k vysoké hmotnosti nemají.
                  Význam akumulátorového pohonu zůstane jen u menších vozidel.
                  Tahat tuny baterek je ekonomický i ekologický nesmysl a ty teoretické úvahy o výměnných stanicích viz výše – investice se nevyplatí.

                15. Podívejte, realisto, tyhle Vaše absolutní pravdy jsou
                  Podívejte, realisto, tyhle Vaše absolutní pravdy jsou nesmysl. Vše je otázkou použití a využití. Ani já, a asi ani Vy, bychom si nikdy nepředstavili, že se najde trouba, co nacpe baterky pro notebook do auta. Taková kravina. A ejhle, ono to funguje. A rozhýbalo to elektromobilní trh. Globálně.
                  Pro náklaďáky typu popelář jsou známy trasy, energetická náročnost, otočka, vše. Jestli to nezvládne baterie, tak vzhledem k trase, kdy se vrací stále na skládku, je tam logická výměna baterie. Dokonce o to více, že energetickým využitím sváženého odpadu může doházet plynule k výrobě elektřiny a průběžnému nabíjení odložených baterií.
                  Takže zde mají elektrické náklaďáky svůj význam.
                  Pro technické služby a svážení odpadkových košů nebo odvoz listí, trávy, zametání cest atd atd. taky.
                  Pro rozvoz zásob po centrech měst také.
                  Prostě takových věcí je obrovské množství. Buď v kombinaci s nabíjením nebo výměnou baterií.

                16. Radovan:
                  „…Ani já, a asi ani Vy, bychom si nikdy

                  Radovan:
                  „…Ani já, a asi ani Vy, bychom si nikdy nepředstavili, že se najde trouba, co nacpe baterky pro notebook do auta. Taková kravina. A ejhle, ono to funguje….“
                  —-
                  A v tom vidíš něco nepředstavitelnýho a převratnýho?
                  Ty baterky mají tak malou energetickou hustotu, že se nevyplatí je tahat s sebou a po skončení životnosti recyklovat, zvláště když má jít o velikou obludu a půltunový akumulátory.

                  Limit je někde u autíčka s hmotností ve stovkách kg, pro akční rádius do desítek kilometrů. Ne u těch oblud, jako TESLA X nebo dokonce kamionů.

                  *** *** ***

                  „…energetickým využitím sváženého odpadu může doházet plynule k výrobě elektřiny …“

                  Další omyl – z toho odpadu totiž moc energie nedostaneš.
                  Náklady na filtrace a likvidace takto vzniklých škodlivin snižují energetický efekt.

                17. Z které planety jste sem spadl? Tesla tedy neexistuje ani nic
                  Z které planety jste sem spadl? Tesla tedy neexistuje ani nic kolem tuny, třeba Ion. Spalovny se po světe staví proto, aby se nevyrobilo žádné teplo ani elektřina. Jen spálil odpad. Fajn. Nemá cenu dále diskutovat.

                18. Radovan:
                  1.
                  Ano, TESLA apod. jakožto marketingem podepřený

                  Radovan:
                  1.
                  Ano, TESLA apod. jakožto marketingem podepřený produkt.
                  Hromady baterek k recyklaci, které dosud nikdo neřeší.
                  A samozřejmě taky neefektivnost, protože od určité hranice se nevyplatí tahat těžké akumulátory.
                  Takže jsem hranici jasně uvedl – je dána samotnými chemickými prvky.

                  2.
                  Ano, spalovny odpadu. V nich se ale topí primárně nikoli odpadem.
                  A ten odpad nemá zdaleka výhřevnost uhlí…

                19. Milý příteli realisto, zkuste trochu brouzdat po webu a
                  Milý příteli realisto, zkuste trochu brouzdat po webu a narát zjistíte, že ty baterky se tady vyrábějí přes 2 desítky let, kdy jsou přenosné počítače na světě a nikdo s jejich recyklací fakticky nemá problém. Tesly tomu nijak nepřitíží.
                  A co se spaloven týče, ano, ano, ovšem teplo a elektřina se v nich pořád vyrábějí. Takže další fakt.

                20. Radovan:
                  Ano, a on ten akumulátor o hmotnosti do 1 kg

                  Radovan:
                  Ano, a on ten akumulátor o hmotnosti do 1 kg zajisté bude znamenat při recyklaci totéž, co půltunový z auta, že…?
                  Stonásobek sem, stonásobek tam…

                  :OD

                21. Ne nebude. Recyklovat obří baterky, které obsahují tisíce
                  Ne nebude. Recyklovat obří baterky, které obsahují tisíce stejných článků je jednodušší vzhledem k množství recyklovaného materiálu.

                22. MNOŽSTVÍ – tj. asi tak pětisetnásobek, když porovnám
                  MNOŽSTVÍ – tj. asi tak pětisetnásobek, když porovnám auto a ten malý spotřebič.
                  Takže ne malá hromádka, tj. třeba 100 kg od sta vořežprutů, co vyhodí notebook, ale 500x tolik, to je 50 tun.

                23. Vždy se více vyplatí postavit továrnu na recyklaci 50tun
                  Vždy se více vyplatí postavit továrnu na recyklaci 50tun než na 100 kg ročně.

                24. Ano, a proto těch továren budou hafa.
                  Hurá!

                  Ano, a proto těch továren budou hafa.
                  Hurá!

                25. Hledejte trochu na webu a zjistíte, že je jich hodně už
                  Hledejte trochu na webu a zjistíte, že je jich hodně už dnes. Kam myslíte, že mizí ty olověné startovací baterky z miliard spalováků?

                26. Radovan:
                  Olovo se recykluje desítky let, jenže jedno vozidlo

                  Radovan:
                  Olovo se recykluje desítky let, jenže jedno vozidlo = cca 15 – 25 kg akumulátor a nikoli 400 kg jako u elektromobilu.

                27. větší objem pro zpracování = výhoda (úspory z
                  větší objem pro zpracování = výhoda (úspory z rozsahu)

                  Jaké máš vzdělání?

                28. Dobyvatel:
                  A napadlo tě, že ta recyklace něco stojí…?

                  Dobyvatel:
                  A napadlo tě, že ta recyklace něco stojí…?

                29. Nezdá se ti, že ty propustky z blázince máš poslední
                  Nezdá se ti, že ty propustky z blázince máš poslední dobou nějak častěji, Chechtáku ?!

                30. Odpověděl bych Vám, že jste vedle jak ta jedle. Jednak je
                  Odpověděl bych Vám, že jste vedle jak ta jedle. Jednak je těch vozidel mraky, druhák ty baterky odcházejí po pár letech, takže se kilogramy načítají. Baterie elektromobilu po dosloužení v něm odchází na stacionární využití jako záloha (pro dům, fabriku, FVE, větrník, rychlonabíječku), což se reálně už dávno děje z moduly, které automobilky vyměňovaly v záruce.
                  Jinými slovy bavíme se o tom, co se s nimi bude dít tak někdy v roce 2038 a později (10 v autě, 10 v úložišti). Ale dopadne to s nimi jako s FVE panely, které slouží leckde původní již 35 let a kromě morálního stáří a sníženého výkonu s nimi nic není a majitelé je tam nechávají. Nikdo nic nevyhazuje a nerecykluje.
                  Ale tím bych jen rozproudil další Vaši snůšku lichých argumentů proč to nejde. Takže za mne:
                  Troll. Nekrmit. Kouše.

                31. Že ti stojí za reakci. Nekrmit !!!
                  Ignorovat !!!

                  Že ti stojí za reakci. Nekrmit !!!
                  Ignorovat !!!

                32. Pripadate mi ako ludia, co pisali o EV pred 10timi rokmi.
                  Pripadate mi ako ludia, co pisali o EV pred 10timi rokmi. Chapem, ze nie vsetci vedia kreativne mysliet ale skuste si zobrat za svoju aspon tuto staru poucku:

                  Nikdy nehovor, ze sa nieco neda, lebo pride blbec, ktory povie, ze sa da a spravi to.

                  Pozdravujem Elona 🙂

                33. Ano, u takto velkých firem nevidím problém v tom, že si
                  Ano, u takto velkých firem nevidím problém v tom, že si koupí stovky náklaďáků na zkoušku a pak je klidně po několika letech vyhodí, pokud se zjistí, že to není použitelné.
                  Občas se dělají nákupy i za milardy, aby se po letech všechno odepsalo.
                  Jelikož je to naprosto nová oblast, se kterou nikdo na světě nemá zkušenosti, tak nikdo dopředu není schopen vše spočítat a promyslet. jsou to jen dohady a předpovědi. Nic víc…
                  Ze svého pohledu to vidím tak, že smysl to má u krátkých vzdáleností s jedním centrem, odkud budou vyjíždět a nabíjet. Typicky rozvážkové služby, pošťáci, popeláři, atd.
                  Ale dálkové kamionové dopravy (o které je tady celou dobu řeč) se to určitě nedotkne.

              1. To je pravda a nejen kvůli nákladu, i kvůli povinným
                To je pravda a nejen kvůli nákladu, i kvůli povinným přestávkám řidiče. Ale to chce sednout a počítat, protože dneska je zdržuje už i tankování. A snaží se při vytěžování chlapa s povinnou přestávkou z auta stáhnout a nahradit druhým, přistupujícím po cestě. Aby souprava stále jela.

            1. Ozana to myslí vážně, nejen v Ostravě už to máme v
              Ozana to myslí vážně, nejen v Ostravě už to máme v praxi u elektrobusů. Za 5 minut na 1 hodinu provozu. Dobíjení s výkonem 450 kW probíhá pomocí ramena a pohyblivého mechanismu, které se k elektrobusu připojí přes střešní ližiny. Díky až 15 ultra rychlým nabitím denně počítá DPO s denním dojezdem 350 km u každého vozidla. Detaily a fotky https://www.dpo.cz/aktuality/3288-2018-10-26-tz-opportunity-charging.html

                1. A proč ne? Vždyť je to totéž. Jeden si vozí svůj
                  A proč ne? Vždyť je to totéž. Jeden si vozí svůj pantograf na střeše a sem tam se po trase napojí, jiný zastavuje pod ramenem s obráceným pantografem na konečné, jako je to v Ostravě. S čím máte problém?

                2. Radovan:
                  Kontaktní lišty pro dobíjení nemají nic

                  Radovan:
                  Kontaktní lišty pro dobíjení nemají nic společnýho s trakční trolejí, která je pojížděná sběračem.
                  Rybník je totéž co řeka, že…???

                  :O)))

                3. A v čem vidíte rozdíl, když se nejedná o trolejbus, ani
                  A v čem vidíte rozdíl, když se nejedná o trolejbus, ani parciální, ale o elektrobus, s průběžným dobíjením za jízdy/při stání?

                4. Radovan:
                  Trolej JE v provozu pojížděná sběračem.

                  Radovan:
                  Trolej JE v provozu pojížděná sběračem. Slouží k napájení trakční soustavy.
                  A dobíjecí kontaktní lišta k tomu neslouží.

                  Vy, nadšení bateriéři a pseudoekologové, nechápete základní technické záležitosti, protože vás vůbec nezajímají.
                  Naproti tomu člověk z provozu s mnohaletou praxí tyhle věci zná a dokáže tedy určit, co je možné realizovat a co realizovat nelze.
                  K tomu všemu ten znalý člověk umí i zhodnotit, co bude mít přínos pro snížení ekologické zátěže a co přínos mít nebude.

                  Takže mezi těmito dvěma skupinami musí být nutně rozpor – bohužel v současné mediální době ten řev naivních povrchních neználků sklízí úspěch u různých hloupých politiků a funkcionářů, takže se sypou dotace do nesmyslů.
                  Časem sice dojde k totálnímu profláknutí a tyhle falešné vize a bulíky o kamionech na baterky či nedejbože akumulátorových letadlech dojdou na svůj konec, ale bude to ještě řadu let trvat…

                5. Technický rozdíl Vám nikdo nerozporuje. Bavíme se o
                  Technický rozdíl Vám nikdo nerozporuje. Bavíme se o rozdílu mezi tím zda bus nabíjí obráceným pantografem ze sloupu nebo svým sběračem. A tam opravdu nespatřuji rozdíl po filozofické stránce, vždy jde o průběžné nabíjení. Jednou při stání (v zahraničí nejen konečné, ale i zastávky), podruhé za jízdy v úseku, kde je trolej.
                  Snížení ekologické zátěže je použitím elektřiny jasné, lokálně vždy, regionálně také. V globálním pohledu je těžké to měřit. Vždy se někde zasekneme, co je výchozí bod. Tak jako petrolheadi měří emise u elektromobilu od komína elektrárny, ale u spalováku jen od výfuku. Jako by jim palivo napršelo do nádrže.

                6. Radovan:
                  „..podruhé za jízdy v úseku, kde je

                  Radovan:
                  „..podruhé za jízdy v úseku, kde je trolej….“

                  Ano, TROLEJ.
                  A ta NEBUDE už jen kvůli tomu, že nikdo nestojí o tak provozně komplikovanou záležitost…!

                  Nebo jsi nikdy neviděl, jak takové zařízení vypadá…?

                7. Radovan:
                  ANO, jsem realista ty se podívej, jak vypadá ten

                  Radovan:
                  ANO, jsem realista ty se podívej, jak vypadá ten sběrač, jak vypadají sběrače u trolejbusů. Rozdíl, co…?

                  Taky si vzpomeň, že tu byla primárně řeč o kamionu, nikoli o pokusném hybridu elektrobus/trolejbus.
                  A u kamionu tohle nikdo nebude chtít řešit už kvůli provozním komplikacím – sběrač je nutno obsluhovat, odbočení je komplikované atd.

                8. Ty autobusy se tam vyskytuji dva. U jednoho je ten „sberac“
                  Ty autobusy se tam vyskytuji dva. U jednoho je ten „sberac“ (prekvapive) uplne stejny jako u trolejbusu. Ten druhy ma neco spis podobneho tramvaji, ale sberaci lista je rozdelena napul.

                9. Jistěže – a ten podobný trolejbusu v podstatě stále
                  Jistěže – a ten podobný trolejbusu v podstatě stále trolejbus, akorát stahuje tyče ve stanici, za kterou trolej končí (viz Plzeň, M. Lázně) a dál jede na akumulátor.
                  Ten druhý má dělenou lištu, tam je obsluha sběrače úplně jiná a odbočení nelze udělat jako u trolejbusu (ani křížení s tramvají).

                  Pro kamiony díky komplikovanosti nepoužitelné.

                10. Opět zopakuji a v čem je problém? Obojí jsou způsoby
                  Opět zopakuji a v čem je problém? Obojí jsou způsoby průběžného nabíjení, obojí již v praxi realizované. O čem prosím Vás pořád diskutujete?

                11. Radovan:
                  PRO KAMIONY NEPOUŽITELNÉ…!

                  O tom je tu

                  Radovan:
                  PRO KAMIONY NEPOUŽITELNÉ…!

                  O tom je tu debata…

                12. Mýlíte se hned dvakrát. Použitelné to je a diskutujeme o:
                  Mýlíte se hned dvakrát. Použitelné to je a diskutujeme o: „Nabíjení baterií ve vozidle je možné (trolejový sběrač jako u elektrobusů).“ což napsal Ozana a já na to reagoval a Vy to dokola negujete, přes zcela jasná fakta a realitu.

                13. Že tě to handrkování s tím chechtou tak baví :)))
                  Že tě to handrkování s tím chechtou tak baví :)))

                14. Je to radost narazit na popírače pokroku a fakticky
                  Je to radost narazit na popírače pokroku a fakticky existujících řešení. Nějak tak si představuji lidi, co tvrdili že při rychlosti nad 40 km/h vše živé umře. 🙂

                15. Trio malých r (realista, romhor, rs) je vždycky totálně
                  Trio malých r (realista, romhor, rs) je vždycky totálně mimo, schválně trolí a zaplavujou diskuze negativizmem. Zvlášť realista by se měl přejmenovat na „negativista – nic nepůjde a nic není možné, dokonce ani to co už funguje“ :-D.

                16. Jiří_Švarc:
                  A ty snad dokážeš vymyslet, jak budeš

                  Jiří_Švarc:
                  A ty snad dokážeš vymyslet, jak budeš napájet trolejí kamiony na trasách v délkách řádově více desítek až stovek kilometrů a řešit u takových tras odbočky a jízdu v pruzích…?
                  Máš snad představu, kolik měníren by taková infrastruktura vyžadovala?

                17. Nejde jen o tohle. Prakticky na všechno prostě jen
                  Nejde jen o tohle. Prakticky na všechno prostě jen vymyslíš milion důvodů, proč to nemůže jít a to i když to funguje. To je furt jenom já to nedokážu vymyslet, ty snad jo? Ne? Tak to prostě nemůže jít. Z toho negativizmu má člověk chuť si pomalu hodit mašli. Proč sem vůbec chodíš, když tě bateriově poháněná vozidla vůbec nezajímaj a máš jasno, že to toto „pomatení smyslů“ brzy skončí? Fakt to nechápu.

                18. Jiří_Švarc:
                  1.
                  Tak mi hezky ukaž, KDE to funguje – a

                  Jiří_Švarc:
                  1.
                  Tak mi hezky ukaž, KDE to funguje – a skutečně V PROVOZU, nikoli nějaké senzační fotky ze zkušební dráhy, kde to testujou na polygonu mimo normální provoz…!

                  2.
                  „…tě bateriově poháněná vozidla vůbec nezajímaj…!

                  Stavěl jsem si je v době, kdy ty jsi ještě možná tekl trubkama.

                19. Dobrý den,
                  ad 1)
                  v ostrém provozu v

                  Dobrý den,
                  ad 1)
                  v ostrém provozu v lomu:
                  youtube.com/watch?v=fmMMmcFvBUM
                  ve zkušebním provozu na dálnici:
                  youtube.com/watch?v=KwinzekBIGc
                  Technologický problém to není.
                  Otázkou zůstává, zda se najde vhodná implementace. Což většinou zahrnuje: motivaci (někdo to chce/potřebuje), standardizaci (aby to bylo obecně použitelné a legislativně v pořádku).

                20. 1.
                  Speciální stroj mimo veřejné cesty, krátká

                  1.
                  Speciální stroj mimo veřejné cesty, krátká trasa.
                  Nelze srovnávat s podmínkami pro kamion.

                  2.
                  Pokus – opět mimo veřejné komunikace, kde nejsou řešeny běžné provozní situace.

                  Sběrač nelze stahovat pod zátěží, nutno řešit náročné napájení apod. Zvýšené nároky na řidiče, nutnost zavedení dalších předpisů a značení.

                21. Všechno je špatně. Všichni jsou blázni. Jenom já jsem
                  Všechno je špatně. Všichni jsou blázni. Jenom já jsem letadlo 🙂

                22. radovan:
                  Nejspíš ani nevíš, co to je stahovat sběrač pod

                  radovan:
                  Nejspíš ani nevíš, co to je stahovat sběrač pod zátěží.
                  Co máš za vzdělání?

                23. A prozradis nam to sladke tajemstvi, proc bys to delal pod
                  A prozradis nam to sladke tajemstvi, proc bys to delal pod zatezi?

                24. E-Ryc:
                  Tohle jsi napsal:
                  „…Manevr – ano, stahne sberac,

                  E-Ryc:
                  Tohle jsi napsal:

                  „…Manevr – ano, stahne sberac, udela manevr, vysune sberac. Stejne tam nejaka alespon mala baterka byt bude muset, tak se proste pouzije….“

                  – jakým způsobem bude sběrač obsluhován?
                  – čím bude povel k jeho stažení?

                25. Presne jak jsem cekal, odpoved neni.
                  No nic, odsazeni mi

                  Presne jak jsem cekal, odpoved neni.
                  No nic, odsazeni mi naznacuje, ze kazda zabava jednou konci. A navic, myslim, ze tu tohle cipisovo alter ego nevidime naposledy…

                26. To není cipisovo alter ego, to je psychopat chechta!
                  To není cipisovo alter ego, to je psychopat chechta! Doporučuji ignorovat, nezabírají mu léky.

                27. E-Ryc:
                  Pokud před manévrem nedojde k ukončení odběru,

                  E-Ryc:
                  Pokud před manévrem nedojde k ukončení odběru, při stažení sběrače se vytáhne oblouk.
                  A proto je nutné vázat jeho stažení na ukončení odběru.
                  Jak dlouho asi trvá proces, kdy shazuju odběr a stahuju sběrač?
                  nejméně několik vteřin – asi to z praxe neznáš.
                  A pokud mám do toho dělat manévr (odbočení, předjetí, vyhnutí překážce), pak hrozí pro nedostatek času nekorektní obsluha a tedy právě to vytažení oblouku.
                  Proto jsem se v mé odpovědi rovnou ptal, jak bys tohle řešil.
                  Je evidět, že debatu k věci vést nechceš…

                28. Kdyz tak touzis po odpovedi pro sve zastarale znalosti…
                  Kdyz tak touzis po odpovedi pro sve zastarale znalosti… Dnesni menice zvladnou prejit z jednoho zdroje na druhy behem jedne periody (desitky milisekund), aniz bys to nejak vyrazne poznal na vystupu. Doba, kdy vrcholem rizeni motoru byl kolotocarsky odpadkac se slanou vodou uz davno minula.

                29. E-Ryc:
                  V tomto případě ale nejde jen a pouze o přechod ze

                  E-Ryc:
                  V tomto případě ale nejde jen a pouze o přechod ze zdroje na zdroj (které mimochodem u takových výkonů, jako jsou stovky kW, netrvá desítky ms), ale právě o to ukončení odběru ze sběrače a jeho mechanické stažení.
                  A celý ten proces trvá podstatně déle – takže tohle vyřešeno není, v tom zde zmíněném zkušebním provozu se manévry vůbec nedělají. Pokud by něco takového mělo přijít do provozu, musely by existovat komunikace s vyloučením jakéhokoli ostatního provozu – a to je to, co jsem zmínil, vymýšlí se dráha, chybí ještě koleje.
                  Proto tyhle fantasticky vypadající projekty nepovažuju za uplatnitelné – nejsou dořešené a jde jen a pouze o pokusy, v mnohém pak sloužící k čerpání grantů a dotací a posléze se zaříznou.

                30. Manevr – ano, stahne sberac, udela manevr, vysune sberac.
                  Manevr – ano, stahne sberac, udela manevr, vysune sberac. Stejne tam nejaka alespon mala baterka byt bude muset, tak se proste pouzije.

                31. E-Ryc:
                  Stáhne, jo?
                  Už jsi někdy stahoval sběrač?

                  E-Ryc:
                  Stáhne, jo?
                  Už jsi někdy stahoval sběrač?

                32. Radovan:
                  K věci nemáš co říci, tak jenom plkáš.

                  Radovan:
                  K věci nemáš co říci, tak jenom plkáš.

                33. Radovan:
                  Já odpovídám k věci na jakoukoli otázku.
                  Každý

                  Radovan:
                  Já odpovídám k věci na jakoukoli otázku.
                  Každý se může podívat..

                34. Radovan:
                  Ne, nabíjení u kamionů pomocí troleje NELZE,

                  Radovan:
                  Ne, nabíjení u kamionů pomocí troleje NELZE, nikdo z těch jejich majitelů nebude platit drahá a velmi složitá zařízení.
                  Jaký sběrač si tam představuješ?

                35. A zase jeden pokus.
                  V provozu není ani kilometr, jen

                  A zase jeden pokus.
                  V provozu není ani kilometr, jen zkušební dráha, kde se náklady nevozí.
                  Odbočování nikdo neřeší, kvalifikace obsluh taky ne, měnírny taky ne, nic – protže to je jen koncept, nic víc.

                36. To jsou ale věci, oni to nejdříve zkoušejí, to si tedy
                  To jsou ale věci, oni to nejdříve zkoušejí, to si tedy dovolili hodně. Stejně je to mrhání penězma, realista dávno ví, že to nefunguje a nebude fungovat. Jen se ho zapomněli zeptat. Mohli ušetřit čas i prachy. 🙂

                37. Radovan:
                  Do projektu „Lilium“ taky zahučely miliony USD a

                  Radovan:
                  Do projektu „Lilium“ taky zahučely miliony USD a přitom je jasný, že jde o blam.
                  A obsluhu sběračů v reálném provozu nikdo neřeší, viz vybočení,takže opravdu jen pokusy, nic víc.

                38. Tvůj mozek je tak komplikovaný, že je zcela nepoužitelný.
                  Tvůj mozek je tak komplikovaný, že je zcela nepoužitelný.

                39. Priznam sa ze teraz nerozumiem. Je predsa uplne jedno aky typ
                  Priznam sa ze teraz nerozumiem. Je predsa uplne jedno aky typ zasuvky/zastrcky mate kedze cez obe prechadza el. prud.

                  Co sa tyka toho trollingu pod ciarov tiez prosim vysvetlit, kedze sa jedna o cisty trolling bez informacii ci argumentov. Svoje mnohorocne skusenosti mozte uplatnit tym, ze sem argumenty vypisete a nechate prejst kritikov. Nikoho nezaujima informacia o mnohorocnych skusenostiach. Dakujem

                40. XMen:
                  Prohlídni si někde, jak vypadá trolej a k čemu

                  XMen:
                  Prohlídni si někde, jak vypadá trolej a k čemu vůbec slouží.
                  Opravdu to není „typ zasuvky/zastrcky“.

                  Jaký chceš argument?
                  Upřesni…!

                41. keď je jeden postihnutý problémom chápania textu,
                  keď je jeden postihnutý problémom chápania textu, sčítaním, násobením, je na to klasifikácia a úľavy pri skúškach.
                  disgrafia, dyslexia, dis…
                  jeúúúplne jedno, za akým účelom a či na trase, či na stojánke do/z vozidla tečie ELEKTRICKÝ prúd.
                  alebo je niečo iné ak ide trolejbus v obci, ak ide kamion na diaľnici, ak elektrobus dobíja stojac, dobíja idúc, … je možné, že je nabitý a prúd užíva priamo elektromotor?

                42. Díky za lidi jako je „realista“… diskuze i většina
                  Díky za lidi jako je „realista“… diskuze i většina článků na tomto webu jsou z valné většina neskutečná žumpa… něco jako stránky romea, vesmírní lidí nebo jehovisti…

                43. Kolik má tenhe troll ještě v zásobě křestních jmen (od
                  Kolik má tenhe troll ještě v zásobě křestních jmen (od Marek až po Ondřej), která si neustále mění?

          2. Cast technologie na vyrobu vysokoenergetickych anod na baze
            Cast technologie na vyrobu vysokoenergetickych anod na baze zeleza sme uz overili v praxi takze aktualne investovat do Li-ion technologii je velmi rizikove a to plati aj do nabijacich stanic ktore nebudu vyhovovat novym anodam nakolko tieto v sebe kombinuju vyhody kondenzatorov a baterii. Laboratorne overena stabilia je 5C tj. plne nabitie do 12min.

              1. Nabijanie je transfer Li+ z katody do anody kde grafit
                Nabijanie je transfer Li+ z katody do anody kde grafit poskytuje „host“ strukturu pre zabudovanie (interkalaciu) Li+ vo forme LiC6. Nabijaci protokol CC/CV vyhovuje grafitovej anode tam su pri CC vysoke prudy ale tak ako sa host struktura grafitu zaplna litiom zostava menej miesta pre dalsie litium takze process sa musi spomalit pretoze pracovne okno grafitovej anody je medzi 0,2V a 0,05V takze ak by sa dalej pokracovalo CC tak pri tak malom rozdiely zacalo by sa vylucovat kovove litium. Samozrejme treba brat ohlad aj na objemove zmeny grafitovej anody +/- 11% a tepelny manazment.

                1. Rychlonabijeci stojan dodá takové napětí a proud, o jaké
                  Rychlonabijeci stojan dodá takové napětí a proud, o jaké si BMS vozu požádá.

              1. 1000mAh/g a 2000mAh/cm3 (700mAh medzi 1,0V do 0,25) to je cca
                1000mAh/g a 2000mAh/cm3 (700mAh medzi 1,0V do 0,25) to je cca 3x viac ako grafit kedze ma vyssie pracovne okno je vhodna pre vysokonapetove 2e- katody. Tu je ale problem z koroziou hliniku ako katodovym prudovym zberacom co znamena ze je nutne prejst na specificke materialy ako povrchovo nitridovana feriticka ocel ta je odolna az do 5.2V. Takisto uhlik ako elektricky vodiva prisada v katodach degraduje pri 4.6V takze ano existuju nove materialy pre Li-on na baze dopvaneho NMC a kedze poskytuju 2 e- tak ako sira je mozne dosiahnut z dopovanym NMC 1000Wh/kg.

        1. osobne bych to odhadoval tak na 800-1000kWh a nabíjení
          osobne bych to odhadoval tak na 800-1000kWh a nabíjení během standardního stání (ať už překládka nebo povinná pauza).

          Ze začátku jen konkrétní trasy a postupně jak poroste infrastruktura tak více a více tras.

          No, řekneme si za 5 roku. Před 5 lety se nam taky smali, ze s Teslou nemuzeme k mori a ted je to uplne normalni a stejne rychle jako se spalovakem…

      2. Souhlas. Vytížení kamionů je výrazně vyšší než
        Souhlas. Vytížení kamionů je výrazně vyšší než osobáků. Ty nestojí většinu času na parkovišti. A čím více se jezdí, tím větší vliv má rozdíl v nákladech na km. Dopravci nebudou provozovat něco neekonomického. Hlavně si od toho slibuji pročištění vzduchu….

        1. Posledně jsme se špeditéry řešili zaměstnávání
          Posledně jsme se špeditéry řešili zaměstnávání řidičů kamionů a je fakt, že je obtěžuje i tankování paliva. Trvá vzhledem k velikosti nádrží dlouho, obvykle mají jen některé pumpy nasmlouvané jako levnější a nemohou zastavit kde je jim libo. Zároveň se to nezapočítává do povinné přestávky, protože k pumpě musí najet a pak od ní odjet na parkoviště, kde teprve povinná přestávka začne. Tohle by mohlo být řešení nabíjet při povinných přestávkách. Což ale chce infrastrukturu. Podobně jako odpočívadla a benzínky, tak stavět nabíjecí parkoviště a stávající doplňovat. Ovšem tlak na využití aut je brutální, vytěžovací služba je už tak daleko, že chlapi, kromě tankování a nakládky/vykládky jediný otravný zdržující a limitující faktor se přehazují po cestě. A to kdekoliv po trase. Tedy nejenže tirák po cestě prostřídá několik kamionů, ale vozidlo po cestě vystřídá několik řidičů. Prostě pro to, aby se draze pořízená mašina nezastavila, se dělá maximum. Vidím to spíše na výměnu akumulátorů než na nabíjení.

          1. Výměna akumulátorů je nesmysl.
            To spíše se natáhnou

            Výměna akumulátorů je nesmysl.
            To spíše se natáhnou troleje na část dálnic.
            scania.com/de/de/home/experience-scania/News.html#/pressreleases/scania-liefert-15-lkw-fuer-deutsche-e-highways-2812026

            Stránka o projektu trolejí:
            twitter.com/hashtag/ehighway?f=tweets&vertical=default&lang=cs

    1. To činní cca 5 % osobáků a mizivé množství velkých
      To činní cca 5 % osobáků a mizivé množství velkých strojů. Pokud výrobce spalováků čeká takový pidi trh tak se to opravdu nedá nazvat budoucností. Rapidně poklesnou investice do vývoje pokud vůbec nějaké budou a bude udržovat jen výroba stávajícých technologií.
      Jako první postihne výměna za elektro autobusy, kromě dálkovejch u osobáků to bude trvat dýl.

      U letadel trvá vývoj testování a schvalování o dost dýl.

  5. Tak to je hloupost. Cena ropy klesá a cena elektřiny roste
    Tak to je hloupost. Cena ropy klesá a cena elektřiny roste díky OZE a díky tomu, že se ruší JE. Pokud se nevymyslí nějaká opravdu levná baterie, tak spalováky ještě budou dlouho vládnout. Vše ještě mohou ovlivnit autonomní vozy jako taxi, těm by se určitě vyplatila elektřina a v případě levného taxi by si hodně lidí rozmyslelo vlasntění auta.

      1. Cena klesla, ale stále se elektromobil nevyplatí. Pokud
        Cena klesla, ale stále se elektromobil nevyplatí. Pokud spočítám náklady na palivo a na elektřinu a cenu vozů, tak stále vychází spalovák lépe. Snad s vyjímkou taxikářů. Další kapitolou je, že polovina lidí bydlí v bytech a nemají kde přes noc dobíjet.

        1. Je to pouze o pořizovací ceně auta. Jinak se vyplatí
          Je to pouze o pořizovací ceně auta. Jinak se vyplatí vždy.

          Cena elektřiny dlouhodobě klesala, dnes je první zvýšení po dlouhé době. Ano, může se stát elektromobilita obětí vlastního úspěchu, když nepotřebná ropa bude zlevňovat. Pokud ale bude spalovací doprava opravdu platit externality, tak nemá s elektromobilitou šanci vyhrát. Navíc díky decentralizaci a samovýrobě elektřiny není důvod k růstu její ceny. Elektromobil ve spojení s jakýmkoli domem či OZE je totiž ideální akumulátor. A tam směřujeme.
          O bytech se nemá cenu bavit, koncentrované bydlení má být obsluhováno hromadnou dopravou, protože to je hromadné bydlení s ohromnou koncentrací počtu osob na jednotku plochy. Autobus s běžnými 12 m délky uveze cca 80 lidí. To je při obsazení osobního auta 4 lidmi 20 aut a prakticky 100 metrů délky. Protože jezdí po 1, maximálně po 2 v autě, fakticky je to až 400 metrová kolona vozů. V 1 vchodě 12 patrového paneláku bývá 40 bytů. Při průměrné rodině 120 lidí. V paneláku, kde jsem bydlel, byly 3 vchody po 45 bytech každý. Bydlelo tam přes 320 lidí. To jsou 4 plné autobusy nebo 80 plných aut o 4 osobách nebo prakticky přes 300 aut p 1-2 lidech. nebo Tady je prostě individuální automobilová doprava hovadina na entou.

          1. S tou cenou elektřiny mě to pobavilo, že nemůže
            S tou cenou elektřiny mě to pobavilo, že nemůže růst…Je to na složitější povídání, ale i když si za slunečného počasí nabijete zadarmo, tak elektřina v době vyšší poptávky hlavně v zimě bude nutně zdražovat (méně stabilních zdrojů v soustavě znamená více pokrývání špiček což je drahé), navíc může být elektromobilita obětí vlastního úspěchu také ve zvýšení zdanění veškeré elektřiny (výpadek spotřební daně).I v ČR nás to čeká vlivem odstavování bloků u nás a Německu, sice roční bilance ČR bude vyrovnaná, ale problém bude s výrobou v zimě – ve 20. letech budeme už bohužel deficitní.
            Tu dopravu po městech z bytů vyřeší pravděpodobně autonomní elektrické pody (minibusy), které vyjdou pasažéry daleko levněji než auto či MHD…

            1. Jako že do roku 2020 budeme mít 4,5Mega osobních
              Jako že do roku 2020 budeme mít 4,5Mega osobních elektromobilů abychom spotřebovali všechnu tu elektrickou energii kterou každoročně vyvážíme do ciziny? Inu to jsem rád. To se podstatně zlepší životní prostředí od chybějících exhalací z ropy(výfuků aut) aniž bychom vypustili o gram exhalací z uhelných elektráren více než v posledních deseti letech.

              1. To by mě zajímalo, kde jsem toto v tom mém komentáři měl
                To by mě zajímalo, kde jsem toto v tom mém komentáři měl uvedeno?
                Jde o to, že po odstavení Německých JE bude po roce 2022 deficit zimních zdrojů v regionu, tedy že ZDRAŽÍ sezónně elektřina (máme propojené trhy) a to co vyvážíme budeme vyvážet dál jen za víc peněz (bohužel dráž bude i pro čechy). Elektromobily budou v té době ve spotřebě figurovat max. malými procenty. V průběhu 20. let pak budou odstavovány další zdroje u nás a i po celé Evropě a nahradí je OZE + paroplyn apod., tedy energie bude draží právě kvůli vysoké ceně záložních zdrojů, které pojedou prakticky jen v zimním období. Spotřeba elektromobility se pak do r. 2030 projeví už dost výrazně.

          2. Doufám, že chápete, že i když lidé z paneláků jezdí
            Doufám, že chápete, že i když lidé z paneláků jezdí do práce hromadnou dopravou (což ale mají správně i lidé bydlící v domech), tak mají také nárok na jízdu k na výlet nebo na dovolenou nebo k babičce autem i s dětmi. Nebo ne? Jsou méněcenní?

            1. Jistě. Nehledejte v tom nic sociálního, to je kravina. Ale
              Jistě. Nehledejte v tom nic sociálního, to je kravina. Ale je samozřejmě ekonomický nesmysl mít na pár desítek jízd ročně v 365 dnech auto. Nebo ne? Máme půjčovny a nově i carsharing.
              Co se lidí v domech týče, tam je obsluha MHD žádoucí také, ostatně řeším to sám zhruba 10 let. Starosta Poruby i primátor Ostravy si stěžují na hustotu provozu. Problém jsou projíždějící auta. Ano, jsou. Proč? Protože mimo páteřní trasy tramvají jsou dojezdové časy neúnosné a mnohdy spojení neexistují. Protože autobusy z okrajových částí Ostravy prostě nenavazují nebo nejedou. Nejen mimo špičku. Děti vozím elektromobilem jednak kvůli spolujízdy, druhák proto, že 12 km by jinak zdolávaly MHD 70 minut. A se mnou to řeší dalších 1200 obyvatel městského obvodu, 700 sousedního, 560 dalšího. Prostě rodina bez 1-2 aut nemá šanci bez obětování podstatné části dne se někam dostat. Natož zpět. Když třeba okolo 19 hodiny je mezera skoro 2 hodiny, kdy nic nejede. Ještě větší pecka je pak načasování odjezdu autobusu 1-3 minuty před příjezdem tramvaje na konečnou, ačkoliv autobus vyjíždí z depa 1 zastávku před konečnou. To je na zabití. A to máme oficiálně před domem 3 linky autobusů. A 10 let, 2x ročně, to pokaždé nastaví blbě. Mám ten dojem, že mi to dělají naschvál.

        2. Polovina lidí bydlí v bytech a druhá polovina ne. Takže je
          Polovina lidí bydlí v bytech a druhá polovina ne. Takže je to automaticky jenom o ceně pro celou polovinu obyvatel. A cena klesá.

          A i lidi z paneláků můžou vždycky nabíjet v obchodech, v práci a možná v budoucnu i na parkovištích před baráky, jako se tomu děje na západě.

  6. Fandím EVčkam a novým technológiám, ale toto je nejaký
    Fandím EVčkam a novým technológiám, ale toto je nejaký attention craving report, nie?

    1/ vidí kolaps passenger cars v US (pokles 13,5% oproti minulému roku) a šmahom ruky zamieta, že by to bolo zmenou preferencii smerom k Light trucks.

    Predaje tomu ale nijak zvlášť nenasvedčujú:
    https://www.marklines.com/en/statistics/flash_sales/salesfig_usa_2018

    osobáky mínus 800k
    SUV/Pick-up plus 800k

    2/ veští ohromný pokles ťažby a ceny ropy, ale vôbec nezohľadňuje, že pokles ceny ropy = pokles ceny PHM, a to pre mnohých spotrebiteľov bude znamenať ten zásadný faktor pre kúpu auta.

    proste iba priložil pravítko ku krivke predaja EVčiek a nakreslil čiaru na najbližších 15 rokov, a potom na tom postavil argumentáciu 🙂

      1. Rozlišujte absolutní a relativní pokles. Pokud se
        Rozlišujte absolutní a relativní pokles. Pokud se podíváte na nějaké studie , pak OZE byly co se týče podílu výroby v roce 1971-3 v mnoha státech světa prostě dominantním zdrojem energie – svět byl chudý. Jenže pak přišly fosilní paliva a vytlačili je – ono ten trend vytlačování OZE vlastně v části rozvojového světa stále pokračuje. Samozřejmě absolutně se vyrobí mnohem více energie z OZE než dříve, ale ten podíl něco pod 15% je stejný a to jen díky masivním dotací do této technologie. Co se jádra týče, pak s tím jak USA ,Japonsko a EU ,přestali stavět nové zdroje prostě ztrácí a ztrácet bude. Samozřejmě ne absolutně bude více elektráren než dříve jenže podíl jádra na celkové spotřebě klesá a klesat bude podíl OZE, poroste, ale bez jádra prostě nemá šanci zvrátit růst spotřeby fosilních paliv o nějaké náhradě ani nemluvě, protože také rostou emise CO2. Samozřejmě časem se to otočí a ty emise přestanou stoupat ale oni nebudou pak ani silně klesat fosilní paliva budou stále hrát klíčovou roli ve světovém energetickém mixu.

        1. Například v USA už několik posledních let vzniká více
          Například v USA už několik posledních let vzniká více OZE zdrojů než fosilních (míněno v produkci).

          A kde jste přišel na to, že v 70. letech byly OZE dominantní? To je naprostý nesmysl. V té době byly OZE teprve v plenkách s prakticky nulovým významem vyjma vodních elektráren.

          Právě naopak podíl OZE roste.

          1. V situaci kdy jediná dostupná energie kromě vlastních
            V situaci kdy jediná dostupná energie kromě vlastních svalů je dřevo na uvaření jídla, tak mate 100% energie OZE. A to byla realita mnoha chudých států (a nás tak před 200 lety). Když k tomu začnete třeba kopat uhlí, vyrábíte z něj elektřinu a tu dovedete domů, tak mate vice energie, váš život je pohodlnější, ale procento OZE na celkovém podílu energie klesne.

            1. Zmínil jste 70. leta. A předpokládám, že mluvíme o
              Zmínil jste 70. leta. A předpokládám, že mluvíme o vyspělých zemích a ne o nějakých křovácích, kde žádná elektřina není. Mluvíme totiž o elektřině a ne o energii obecně. To už tam rovnou můžete zaplést bůvoly co táhnou pluh.

  7. Když se zamyslíme, ve kterých státech se těží ropa, tak
    Když se zamyslíme, ve kterých státech se těží ropa, tak nad možným poklesem těžby i ceny snad nezůstane jedno oko suché…

    1) Saudská Arábie, Kuvajt, Emiráty, Nigérie, Libye atd. : no mládenci se budou muset naučit pracovat a když ne … tak šup šup zpátky do středověku, sedět na zápraží, hulit šíšu a šoupat bačkorama…
    2) Rusko : Do důchodu ve 55 letech ? Tak v 67…. (možná)
    3) Venezuela : Ať radši začnou vyrábět cetky pro turisty a pěstovat víc banánů…
    4) Státy, kterým to může být volný: USA, Norsko, Kanada …

    PS: Příspěvek brát s úsměvem a prosím nekamenujte mě. Já se polepším ..:-))

    1. Norsko a částečně i Kanada jsou srovnatelné s tou
      Norsko a částečně i Kanada jsou srovnatelné s tou Saudskou Arábií, Kuvajtem a Katarem.
      Rusko má zase s důchodama podoblé problémy jako Česko, a úplně stejně závisí hlavně na tom, kolik dokáže přetáhnout pracujících z odepsané Ukrajiny.

      1. Norsko právě na těžbě není vůbec závislé. Norsko
        Norsko právě na těžbě není vůbec závislé. Norsko využívá většinu příjmů z ropy k investicím do akcií, dluhopisů atd v rámci národního důchodového účtu a taky k investicím do elektromobility v zemi. Norsko je ze všech velkých těžařů na ropě nejméně závislé. Tedy snad kromě USA, kde na tom nejsou vůbec závislí.

        1. Saudská Arábie už po desetiletích nákupů taky vlastní
          Saudská Arábie už po desetiletích nákupů taky vlastní podíly ve většině amerických akciovek, a právě odstartovala v pouštích výstavbu tolika solárů, že jim budou po roce 2030 stačit na veškeré vnitřní energetické potřeby i bez ropy, jen na večer budou spalovat v elektrárnách místní plyn.
          Jak jsem psal všechny ty země jsou na tom skutečně plus mínus stejně.
          Největším rozdílem nakonec je, že Norsko a Kanada musí vynakládat daleko víc peněz na vytápění a zastaralé dotace místním zemědělcům.

          1. SA je extrémně závislá na prodeji ropy. Je pravda, že se
            SA je extrémně závislá na prodeji ropy. Je pravda, že se s tím snaží něco dělat, ale ta závislost je tak velká, že to bude problém, pokud ten přechod bude tak rychlý. Nejvíce v prdeli je Rusko. To je enormě závislé a nic s tím nedělá.

  8. Segment rodinných kombiků je mezi elektromobily tak hojně
    Segment rodinných kombiků je mezi elektromobily tak hojně zastoupen, že si ty spalováky již příští měsíc nikdy nekoupí a hlavně rodiny s malými dětmi mohou utrácet za technologie miliony obratem….
    Kdyby šlo vše, jak tihle snílci chtějí, tak lítáme na Venuši na odpolední pikniv a po pikniku spíme na Marsu

    1. Divil byste se, kolik rodin s malými dětmi u nás je velmi
      Divil byste se, kolik rodin s malými dětmi u nás je velmi majetných. Dokonce si kupují Tesly Model S sedmimístné se sezením pro děti v kufru, nověji samozřejmě Model X. A to pomíjím ty, co stále s dětmi ještě čuchají benzín/naftu v obřích SUV za miliony.

        1. To je úplně jedno, kolik to je procent. Prostě jsou a není
          To je úplně jedno, kolik to je procent. Prostě jsou a není jich málo. Stačí si prohlédnout satelity kolem velkých měst ČR a chvíli pozorovat, co tam jezdí. Podobně vilové čtvrti nebo oblíbené vesničky. A vůbec, proč se staráme o to, co si kdo koupí? Jeho svoboda, jeho zodpovědnost, jeho volba. Oprostěme se od bolševického myšlení.

            1. Ano svata vec, od roku 1996 traktor s T{en}D{ym}I{gnoruj}
              Ano svata vec, od roku 1996 traktor s T{en}D{ym}I{gnoruj} pokud mozno v bile barve – modla ceskeho nymanda co se domniva, ze auto se muze jmenovat kazda vec, ktera ma 4 kola a volant.
              No jsem rad, ze ziju v relativne svobodne zemi, kde skoda_penez/fuc_wagen v bile neni jedina volba – ma preference je uplne jina. A me deti najezdili v elektricem voze asi o 10tis km vice nez kterykoli manager v CR a vsechny jeho deti dohromady. Jedno z mych deti spravne pojmenovava ta prehistoricka vozidla romantickym nazvem „smradlava kraxna“.
              Ne ze by mi nezalezelo na ostatnich detech, ale kdyz jsou jejich rodice idioti – dobre jim tak. (Protoze chudoba neni stav nasi kapsy, ale nasi mysli). Muze kazdy – uplne kazdy! ALe na kazdy chce – a proto – kdo chce kam…

          1. Tak si zkusíme trochu výpočtů kolik lidí si může
            Tak si zkusíme trochu výpočtů kolik lidí si může dovolit koupit základní Teslu Model X ze zaměstnanců (údaje pro podnikatele se špatně hledají). Budeme velmi benevolentní aby vyšla co nejvíc optimistická čísla. Budeme tedy předpokládat že manžel bude chtít uspořit na auto za 3 roky, bude na to dávat celý plat a provoz domácnosti bude táhnout manželka, takže její příjem nebudeme počítat.
            Základní model X by měl stát 2 500 000 Kč / 36 měsíců vychází potřeba uspořit téměř 70 000 Kč měsíčně. To znamená příjem zhruba 100 000 Kč měsíčně. Když to zadám do kalkulačky idnes dostanu: Berete více než více než 97,74 % zaměstnanců.
            Zaměstanců je cca 4 000 000. Tedy vzájemným pronásobením 4 000 000 * (1-0,9774) = cca 90 000 lidí si může uspořit na základní Teslu X za 3 roky nebo dříve když ze svého platu neutratí jinak ani korunu. Co se týká procent, tak si to může teoreticky dovolit 2,26% zaměstnanců.
            To jsou úplné davy. Dovolím si odhadnout, že auto na úrovni Tesly X se masovou náhradou spalovacích rodinných aut asi nestane.

              1. Jako prostý zaměstnanec budu muset to své S prodat,
                Jako prostý zaměstnanec budu muset to své S prodat, protože s četnými radoby podnikateli tvářícími se jako hogofogo a přitom dluhů plno a s lidmi na volné noze , co peníze buď nakradli nebo zdědili chci mít společného co nejméně…. Nazdaaar a proudu zdar….

                1. Auto za 2 mega (a více) mi k zaměstnanci nějak nepasuje.
                  Auto za 2 mega (a více) mi k zaměstnanci nějak nepasuje.

                2. Vzhledem k nárustu cen nemovitostí je – samozřemě jetá
                  Vzhledem k nárustu cen nemovitostí je – samozřemě jetá tesla – pro šetřivého lépe vydělávajícího zaměstnance, který pro to musí mít samozřejmě to „srdce navíc“ alternativou , možná do prvního nechtěného servisu v zakraničí, ktarý se může rovnat ekonomickému položení…. asi tak nějak…

        2. Já se divil, když jsem byl v Kyjevě.
          10% pracháči (Audi

          Já se divil, když jsem byl v Kyjevě.

          10% pracháči (Audi Q7, Bentley, BMW X6, Méďa, Porsche, Jeep, TMS, atd.)

          10% střed (Toyota Camry Hybrid, Toyota Corolla, Škoda Octavia, Dacia Duster)

          80% prostý lid ( Žiguli, Moskvič, Záporožec vesměs ročníky výroby 1970- 1980 )

          A na venkově :

          00,01 pracháči – v podstatě jenom nějakej místní fírer s ochrankou

          99,99% prostý pospolitý lid (zase jenom Žiguli Moskvič atd.) Ale ještě shnilejší nežli v metropoli..

          Uf… buďme rádi, že žijeme tady

          1. Přesně tak a velmi podobné to je v Polsku, byť v trochu
            Přesně tak a velmi podobné to je v Polsku, byť v trochu menším měřítku. Ve velkém městě si nežijí špatně, ale všude okolo… zlatá naše země… Dost se však v poslední době zlepšilo Slovensko, nebo alespoň se mi to tak jeví.

            1. jasné že sa zlepšilo.
              vozový park, platy, kvalita tovarov,

              jasné že sa zlepšilo.
              vozový park, platy, kvalita tovarov, bývania a niektorých služieb išla podstatne hore za posledných 20 rokov.

              je až neuveriteľné, aký progress sme dosiahli napriek politikom, ohremnej miere korupcie (odhady hovoria že ročne „odtečie“ 2mld EUR na ďaňových únikoch a korupčných aktivitách), a faktu že 300.000 Slovákov odišlo do zahraničia a väčšina sa už nevráti.

              Na druhú stranu školstvo, justícia a zdravotníctvo sa topí v tom istom marazme, ako pred 20 rokmi.
              Čiže všetky tie veci, na ktoré tu ten štát reálne je, nefungujú ani zďaleka optimálne a nezlepšujú sa.

              V kocke by sa dalo povedať, že ak nemáš problém so zdravým, či so zákonom (resp. ak zákon nemá problém s tebou), máš sa podstatne lepšie.
              Ak nejaký problém máš, tak si v takej istej riti ako pred 20 rokmi.

          2. Proc? Protoze jen male procento rozumi opravdu toku penez?
            Proc? Protoze jen male procento rozumi opravdu toku penez? Soudruh JOE by rad byl novodoby janosik a bral penize lidem, kteri si je s nejvetsi pravdepodobnosti zaslouzi, protoze je umi vydelat? Uz se opet blizi doba, kdy si vzdelani lide v CR maji balit kufry, protoze prostemu lidu nestaci milionarska dan a jine tresty pro bohate spoluobcany??
            To ja jen abych si otevrel trezurek a pripravil Glocka az se budes blizit…

            1. no, ja teda Joe-a nepoznám, možno to je ozaj súdruh, ale z
              no, ja teda Joe-a nepoznám, možno to je ozaj súdruh, ale z jeho príspevku mi nijak nevychádza, že by chcel brať peniaze ľudom ktorí si ich zaslúžia.

              skôr naznačuje, že to prerozdeľovanie Ukrajine dosť možná funguje smerom od chudobných k „našim ľuďom“, čo je jav veľmi bežný v post-sovieckych krajinách.

              A čím viac na východ ideš, tým bežnejší ten jav je, povedal by som.

            2. Na základě které věty resp. výrazu v příspěvku o
              Na základě které věty resp. výrazu v příspěvku o skladbě vozového parku na Ukrajině se dá s jistotou tvrdit, jestli je někdo „soudruh“ ? :-))))

              Jak by to mělo být napsané, aby se dalo na 100% prohlásit, že autor je třeba indián, kapitalista – vykořisťovatel nebo marťan ?

              PS: Pokuď jsem Vás pane nevhodným výrazem (stylistikou , syntaxem) rozrušil, prosím napište návrhy a příklady, jak mají diskutující formulovat své myšlenky, aby Vám to vyhovovalo … Snad se polepším.

              Dík.

              🙂

      1. Plus co se setkávám s generací pod třicet, tak auto
        Plus co se setkávám s generací pod třicet, tak auto absolutně neřeší, pokud to není životní nutnost. A jelikož bydlí většinou ve městě, kde i studují/pracují, tak není. Obliba sdílených služeb je taky brutální a práce po internetu, což znamená nulovou potřebu mobility, k tomu taky hodně přispívá. A co je druhý fenomén, lidé, co vydělávají hodně málo v montovnách a bydlí mimo město, si koupí plečku na dojetí. Klidně do 20 tisíc pořizovačky. Vyjezdí a před další STK prodají do šrotu. A jdou koupit další plečku. Čili fakticky recyklují auta, co by jinak skončila na vrakovišti. Když je ovšem vidím, tak ten úplatek na STK před prodejem musel být snad mega. Nebo v tom jede nějaká mafie a ty STK, kterými to prošlo, vlastní.

        1. Zajímavý článek vyšel před chvíli o carsharingu v
          Zajímavý článek vyšel před chvíli o carsharingu v Moskvě:

          https://auto.idnes.cz/moskva-sdileni-aut-car-sharing-deb-/automoto.aspx?c=A181211_083825_automoto_fdv

          Zaujala mě věta:

          Výzkumy banky Goldman Sachs přitom ukazují, že rozmach sdílení aut by neměl mít negativní dopad na prodej nových vozů. Doba životnosti sdílených automobilů je totiž 3,5krát kratší než u vozů v osobním vlastnictví, píše agentura Reuters.

          ***

          Měl jsem kolegu:

          1) Když jezdil na svým autě tak: pečovatel styl
          2) Když na služebním tak: prase styl

          Goldmani objevili teplou vodu ….:-)))

          1. Jezdím sdílenými auty pravidelně a musím říct, že v
            Jezdím sdílenými auty pravidelně a musím říct, že v Praze jsou na tom prakticky všechna auta alespoň z hlediska čistoty mnohem lépe než co bývalo moje vlastní auto. Možná, že s nimi lidi jezděj víc jako prasata, ale styl jízdy zrovna u EV nebude hrát skoro žádnou roli z hlediska celkové životnosti.

          2. Vzhledem k tomu, že jedno sdílené auto nahradí 10-15 aut v
            Vzhledem k tomu, že jedno sdílené auto nahradí 10-15 aut v individuálním vlastnictví, je sdílení pořád pro automobilky velký problém. Nehledě na to, že pokud se to opravdu rozšíří, dojde ke konstrukčním změnám. Obětuje se relativně nízká cena dnes prodávaných aut a zvýší se robustnost a opravitelnost vozů. Dnes jsou sdílené třeba vlaky, letadla, tramvaje. Vše má životnost 20-50 let. I autobusy vydrží milion kilometrů.

            1. Možná se mýlím, ale věřím, že sdílení se víc
              Možná se mýlím, ale věřím, že sdílení se víc rozšíří s plně autonomními auty (level 5) .

              – Minimalizuje potřeba parkovacích míst.
              – Auto by mělo být na ulici 99% času v pohybu a stát jenom v „úlu“
              při dobíjení , čištění interiéru, údržbě.
              – Je to pak použitelné pro osoby bez řidičáku, seniory, i mírně
              společensky unavené jednince …
              – Pro velkoměsta – cesta do práce : menší modely .
              – Pro nákupy ve stavebninách dodávka / pick Up
              – A já bych bral lůžkovou úpravu pro delší cesty typu „V zbuď mě
              ráno na ve Splitu “ (Zpátky bereš rodinku Novákovic )
              – Kolem pláže a ráno na trh si mobilem zavolám kabriolet …:-)

              PS (Jo a taxikáři v Praze nebudou muset řešit, jestli je Uber
              nekalá konkurence nebo ne. Protože už budou mít jiná
              zaměstnání …)

              1. Souhlas, level 5 autonomie bude opravdový „gamechanger“. Taky
                Souhlas, level 5 autonomie bude opravdový „gamechanger“. Taky mě zaujala ta věc, že si vlastně dnes lidi kupují auta, aby splnila všechny předpokládané úkoly. Takže jsou 80-90% nájezdu zbytečně, velká, zbytečně těžká, zbytečně řeší dojezd, … Znáte to, pán jezdí 5 km do práce sám s aktovkou třítunovým SUV 4×4, protože 2x za zimu potřebuje jezdit do kopce po sněhu, kolikrát ani to ne.
                Provozovatel „flotily“ je samozřejmě v úplně jiné situaci. Ten se velmi rychle naučí kdy, kde, kolik a jakých bude potřebovat a bude intenzivně optimalizovat. Samotného mě zajímá jaké z možných technických řešení vyhraje (univerzální vozy?, spousta speciálek?, platforma s možností rychlé a snadné předělávky?, něco mezi? něco úplně jiného?).

                1. Tipuju , že v autonomii 5.0 už bude umělá inteligence.
                  Tipuju , že v autonomii 5.0 už bude umělá inteligence. Když si člověk objedná auto tak zadá cíl cesty, zaklikne počet osob a náklad ANO/NE (jako Uber/Uber XL) Systém pak sám skontroluje výškový profil trasy, předpověď počasí resp. dopravní informace (kopce ANO/NE , sníh-led ANO/NE) a zvolí velikost auta a jestli pošle 4×4 resp. 4×2.

                  ( A dost možná přes sdílené senzory jiných aut co aktuálně jedou tu trasu se podívá do cloudu, jaký je povrch silnice + jiné informace )

                  Takže asi bude víc modelů a AI vybere optimum.

                  A jestli se náhodou nestrefí resp. dojde k poruše auta na monitoru se objeví hláška: Omlouváme se náhradní vůz je na cestě . Dorazí za 6 minut….:-))

                  PS Asi moc fantazíruju na ráno …:-)))

                2. To záleží na tom, co považujete za „umělou inteligenci“.
                  To záleží na tom, co považujete za „umělou inteligenci“. Ta v tom sci-fi smyslu to určitě nebude. To, čemu se odborně říká Artificial Neural Networks s Deep learningem tam bude určitě.

              2. Predstavy pekne, jen ta technika jaksi porad nechce skakat
                Predstavy pekne, jen ta technika jaksi porad nechce skakat podle predstav vizionaru…
                Obavam se, ze L5, ktery prakticky bez omezeni zvladne jezdit po kontinentalni Evrope (vcetne balkanskych mest) je zalezitost tak pro generaci nasich vnoucat.

                1. Po Pheonixu v Arizoně už to jezdí. Nemá smysl čekat na
                  Po Pheonixu v Arizoně už to jezdí. Nemá smysl čekat na dokonalost, smysl má hledat situace, kdy už to smysl mít bude a ono se to dále bude šířit a zdokonalovat tak nějak samo.
                  V tomto případě se začne ve spořádaných, hustě osídlených velkoměstech a pak se uvidí.

                2. Ano, nejak to jezdi. V Arizone se stabilnim pocasim, po
                  Ano, nejak to jezdi. V Arizone se stabilnim pocasim, po sirokych vyborne znacenych silnicich a presto to neni tak spolehlive, jak se ocekavalo (tusim na to tema bylo i vyjadreni primo od Waymo, ze „lidsky faktor“ ostatnich vozidel jim pusobi docela problemy).

                  Takze si dovolim pripomenout pravidlo 80:20 (mozna spis 90:10). Neboli, to ze jsme „skoro“ tam, vubec neznamena, ze v kratke dobe budeme tam.

                  A nebo jeste jinak, zatim neni ochota vyrobcu aut duverovat (odpovednost) jejich systemum ani pri rovne jizde po dalnici. Proc mam verit tomu, ze par let se zaruci za klickovani auta mezi lidmi ve meste? Ovsem ne americkem „uprostred pouste“ (kde se nikdo bez auta nepohne), ale nejakem, kde jsou skutecne na ulicich chodci, cykliste, deti…

        1. VW chce v roce 2020 spustit výrobu ID konceptu s cílovou
          VW chce v roce 2020 spustit výrobu ID konceptu s cílovou kapacitou 500.000 vozů. Myslíte, že by se v roce 2021 mohl této kapacitě již blížit? A jsou tu i další evropské automobilky.

          A nezapomeňte, že největší výrobci elektromobilů (po Tesle) sídlí v Číně a produkují pro čínský trh.

        2. Je legrační, jak člověku občas tady na diskusi nadávají
          Je legrační, jak člověku občas tady na diskusi nadávají do Tesla fanatika, ale současně titíž hltají každé slovo dinosaurů a věří jim, jak slovu božímu. 🙂
          Škodofka se do toho chystá jako obr automobilka fakt praštit. terminátor hadra. Už brzy vyplivne celé 2 tisíce aut za kalendářní rok. Kolik jich vyplivne napřesrok, když po vzoru matky – VW a eGolfu z března 2018 – frajersky zdvojnásobí výrobu? 4 tisíce ročně. Kolik že to jezdí osobních aut jen v ČR? 5 milionů? Jak že se tomu říká, plivnutí do moře? 🙂

        3. V clanku je psano ze odhad poklesu prodeje srackometu je
          V clanku je psano ze odhad poklesu prodeje srackometu je petina v roce 2021, nic se tam o prodanych EV nepise. Jinymi slovy v roce 2021 cca petina lidi bude cekat s koupi noveho vozu na EV ktery muze dorazit treba az 2024, jak to bylo napr s teslou.

                1. Děkuji.
                  Co tak čtu, tak prodeje za rok 2018 můžou

                  Děkuji.
                  Co tak čtu, tak prodeje za rok 2018 můžou významně převýšit 2 milióny. A přitom odhady z loňska počítaly s 1.6 milióny.

          1. Nahradi se ojetinami. Prumerny amik misto toho aby si po peti
            Nahradi se ojetinami. Prumerny amik misto toho aby si po peti letech jako vzdy koupil novy faro, si rekne, ze radsi pocka (nasetri) na elektriku. To je ten vypadek prodeju novych spalovaku uz v roce 21 se kterym kalkuluje. Je pravda ze produkce elektra v potrebnych objemech se odhaduje pozdeji rok 24 – 26. Nasyceni trhu pak kolem 2030. Pokud na tento trend skutecne dojde, znamena to seriozni ohrozeni zavedenych spalovacich automobilek. Nikdo s tak brzkym utrumem prodeju spalovaku nepocita.

        1. V clanku je psano ze odhad poklesu prodeje srackometu je
          V clanku je psano ze odhad poklesu prodeje srackometu je petina v roce 2021, nic se tam o prodanych EV nepise. Jinymi slovy v roce 2021 cca petina lidi bude cekat s koupi noveho vozu na EV ktery muze dorazit treba az 2024, jak to bylo napr s teslou.

            1. Proc by sedeli na gauci? Budou jezdit svyma staryma
              Proc by sedeli na gauci? Budou jezdit svyma staryma popelnicema. Nebo co myslis ze dela tech pul mega lidi co ceka na TM3? No cekaji, jezdi svym starym autem a NEKUPUJOU zadny novy srackomet a tim padem snizujou aktualni prodeje srackometu. Co je tezkeho na tom pochopit? Zkratka ocekavani nove lepsi technologie kratkodobe zkrati prodeje stare inferiorni, to je bezny jev.

              1. Je legrace, že tohle se děje naprosto běžně, když lidé
                Je legrace, že tohle se děje naprosto běžně, když lidé přestanou kupovat třeba mobil nebo sportovní oblečení proto, že je ohlášen kvalitativně lepší. A výrobci se pak snaží slevami doprodat staré modely. Čili není na tom nic nepochopitelného, je to normální.

                1. No ano, presne tak. Lide s cernobilou TV si taky na koupi nove
                  No ano, presne tak. Lide s cernobilou TV si taky na koupi nove TV radi pockali, nez se ceny barevnych dostanou do masovejsi vyroby a cena klesne. Byla to tehdy celkem velka investice ( auto je jeste vetsi) a neni problem par let vyckat, kdyz vim ze budu mi za stejne prachy mnohem lepsi a propracovanejsi produkt.

                2. Průměrný výdělek byl 2500Kč, barevná televize stála
                  Průměrný výdělek byl 2500Kč, barevná televize stála kolem 16-18000Kč. Spočítej to s dnešní průměrnou mzdou 32000Kč 😉

                3. Nechapu. Ja nic nepocital, jen rikam ze dnesni investice do EV
                  Nechapu. Ja nic nepocital, jen rikam ze dnesni investice do EV je vetsi nez tehda do barevne TV coz je pravda. Tim spise si lide radi dele pockaji na EV par let nez aby dneska kupovali srackomet.

  9. *embargo na vývoj ropy … 😉
    *přijdou mnohem dřív, než

    *embargo na vývoj ropy … 😉
    *přijdou mnohem dřív, než si dnes spousta lidí myslí? pouze pokud se nic mimořádného nestane 😉 PS: tramp nikdy nespí :))
    *Ano řada zákazníků nyní vyčkává na pořízení toho vhodného elektromobilu protože schopný na trhu prostě ještě není 😉
    *90 milionů elkár ročně přibližně v roce 2028? a kolipak spalovacích popelnic se prodává celosvětově letos? pro porovnání, to je výcuc zase…. 😉

    1. ale, figu borovú! dnešní majitelia TMS/X síce možná
      ale, figu borovú! dnešní majitelia TMS/X síce možná chcú aj TM3, ale nastal trend k mestským BEV – kupujú si ich ako „kapotované skútre“ (vedľa el. skútrov (dosahujúcich 100km/hod,100km dojazdu).
      okrem toho čakatelia na TM3 si už kúpili nissany, souly, hyundaye, resp iné a sú vcelku spokojní, nezatajujú nedostatky, ale NEĽUTUJÚ!
      reálne je možné, že prinajmenej VW, MB a FIAT vytiahnu zo šuplíka „zašlapané projekty“, pretože to, čo dnes ponúkajú je ÚMYSELNE obrané o nabíjanie, batériu, … ale minimálne f500e rýchlonabíjanie vyvinuté mal.

      1. Tak kazdy ma jiny use-case. A proto z vetsi casti souhlas, ze
        Tak kazdy ma jiny use-case. A proto z vetsi casti souhlas, ze poptavka je vetsi nez nabidka. Ko neveri at si udela ‚fake-dummy‘ rezervacni formular trebas na Konu, nebo na Fiatka – klidne s tim, ze pokud se sejde vice nez 20 lidi na stejny typ vozu – bude dojednana sleva 15%. Predmet diskuze neni cena, ale prece typ – nebo ne? (Aka movie – Cesky sen).

Napsat komentář