SpaceX vypustí revoluční vesmírnou raketu už 19. prosince

Jan Horčík - 15 Prosinec 2015

Vesmírná společnost SpaceX podnikatele se 19. prosince 2015 pokusí opět vynést raketu na oběžnou dráhu. A pak ji bezpečně dostat zpět na zemi.auto vesmírná raketa Falcon 9 společnosti SpaceX

Vesmírná raketa Falcon 9 společnosti SpaceX připravena ke startu
foto: SpaceX

Bude-li dobré počasí, pak v sobotu 19. prosince 2015 odstartuje raketa Falcon 9 společnosti SpaceX na oběžnou dráhu země. Na startovací rampu na Cape Canaveral bude raketa dopravena už o tři dny dříve.

Lety vesmírné rakety Falcon 9 byly přerušeny od 28. června 2015, kdy stroj vybuchl jen pár minut po startu. Na palubě byly zásoby pro Mezinárodní vesmírnou stanici ISS.

Pokud se podaří start o tomto víkendu, vylétne na oběžnou dráhu kromě nákladu 11 satelitů také vylepšená verze vesmírné rakety Falcon 9. Bude mimo jiné vybavena zařízením, které jí umožní přistát zpět na mysu Canaveral.

SpaceX se se svými raketami už v minulosti pokoušeli zpětně přistát na robotické mořské bárce. Tato přistání se téměř vydařila, ačkoliv raketa nakonec vždy skončila v plamenech.

I proto se nyní vedení SpaceX rozhodlo raději pro přistání na pevné zemi, které se už v minulosti několikrát podařilo pro suborbitální lety.

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele JIP

Mys se píše s tvrdým!

---

Můj článek o tom jak jsem navštívil Tesla Motors ;)

Obrázek uživatele Jan Horčík

Pardon, opraveno!

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myslím že důvodem selhání přistání na vodě byl nestabilní povrch. Věřím že na pevnině se to povede a držím jim palce. ;-)

ne, nebyl
V jednom případě jim těsně došla hydraulická kapalina (systém je otevřený, pro úsporu hmotnosti nemá návratové trubky). Naposledy zase selhal ventil - začal reagovat se zpožděním a řídící algoritmus se tak dostal do stavu, kdy už nedokázal raketu před dosednutím vyrovnat.

Jedním z důvodů je sebevědomí, že úplně přinejhorším se raketa rozmázne na betonu přistávací plošiny ale rozhodně neohrozí zástavbu x desítek km daleko.
Samozřejmě teď také budou mít dost zbylého paliva pro návrat na Cape Canaveral (podle nějakých diskusí a analýz to stojí 2x tolik paliva než jednoduché přistání "na trase" v oceánu). Také odpadá problém s dodatečnou podmínkou dobrého počasí v okolí plošiny v Atlantiku.

Obrázek uživatele Josef

Přístání na míse typu Canaveral? Viz „které jí umožní přistát zpět na misu Canaveral“.

Obrázek uživatele PaRi

Jasně, už to vidím, chybí mu tam čárka nad 'i' :-D

---

www.xpari.cz
2x Škoda CitigoE iV

Obrázek uživatele PaRi

Držím jim pěsti.

---

www.xpari.cz
2x Škoda CitigoE iV

Obrázek uživatele Jolinar

rekl bych, ze hlavnim duvodem pristani na pevnine je mnohem lehci naklad a silnejsi raketove motory (a vice paliva) nez u predchozich letu. Tim padem rakete zbyde vice paliva pro navrat na pevninu a nemusi pristavat na mori.
Navic, v minulych pokusech zrejme demonstrovali dostatecne vykony tak, aby jim FAA povolila pristani na pevnine.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil