Magazín AutoDesign&Styling a společnost Dassault Systèmes nedávno vyhlásily soutěž Design Challenge. Byla určena všem designérům do 35 let. Cílem bylo navrhnout taxi budoucnosti pro hlavní město Praha. Zvítězil designér ze Španělska s návrhem elektrického taxi.
foto: Diego Garcia
Vítězem Dassault Systèmes Design Challenge, jejíž účastníci měli za úkol navrhnout podobu nového pražského taxi, se stal Španěl Diego Garcia s elektrickým konceptem Visitor. Druhou cenu v soutěži konané pod záštitou pražského primátora Bohuslava Svobody získal projekt Call-e českého designéra Josefa Ludvíka Böhma, který spojil výhody autobusu a automobilu. Třetí místo obsadil odvážně futuristický koncept Cheers, v jehož návrhu Jakub Jodlowski z Polska využil tramvajové vedení i netradiční korkový materiál.
Design Challenge představuje nejnovější vize aut budoucnosti
Do mezinárodní soutěže pro mladé autory do 35 let pořádané společností Dassault Systèmes a časopisem AutoDesign&Styling se zapojilo 80 designérů z 23 zemí. Jejich zadáním bylo představit ekologickou vizi, v rámci níž by se taxi stalo dalším z výrazných symbolů Prahy.
Do finále se probojovalo 23 špičkových projektů. Porota vedená automobilovou designérkou Anne Asensio z nich vybrala vítěze, kteří si rozdělili celkovou odměnu ve výši 1 800 eur.
„Koncept Visitor u poroty zabodoval nejen moderním a sympatickým designem, který zahrnuje řešení exteriéru, interiéru a grafického ztvárnění, ale i smyslem pro realitu a proveditelnost,“ vysvětlila Anne Asensio, viceprezidentka společnosti Dassault Systèmes. „Při hodnocení projektů jsme se snažili najít ta nejlepší řešení i z pohledu jejich potenciálních uživatelů. Velmi důležitý pro nás byl také soulad s pražským prostředím.“
„Hlavními kritérii, kterými se porota řídila byla jednoduchost, výjimečnost, spotřebitelská skromnost, estetická kvalita a spojení s Prahou,“ doplňuje Radek Laube, šéfredaktor originálního českého časopisu AutoDesign&Styling. „Naší ambicí bylo najít takový design, který by ukázal jak si mladí designéři z celého světa představují vozy pražské taxislužby blízké budoucnosti.“
Projekt vítězného elektrického taxi Visitor vychází vstříc potřebám návštěvníků Prahy, kteří si nechtějí nechat nic ujít ani během cesty do hotelu nebo na letiště. Bohaté prosklení a základní jednoduchý tvar nabízí maximální prostor pro cestující.
Přátelský design exteriéru propojuje s Prahou barevné schéma, které je inspirováno béžovými omítkami malostranských domů a jejich tmavšími podezdívkami. Visitor velikostně odpovídá automobilu segmentu C.
Designérskou soutěž „Dassault Systèmes Design Challenge“ vyhlásil poskytovatel 3D softwarových řešení Dassault Systèmes a časopis AutoDesign&Styling v únoru letošního roku. Vedle Anne Asensio a Radka Laubeho zasedli v její porotě manažer Dassault Systèmes pro automobilový průmysl Miloš Korvas, designéři Stanislav Hanuš a Jan Dědek, Jiří Hulák z Národního technického muzea v Praze a Jana Vinšová z občanského sdružení Czechdesign.cz. Sedmičlenná porota se sešla v Národní technické knihovně 5. září.
Rozsáhlé prezentace nejen vítězných projektů nabízí aktuální číslo časopisu AutoDesign&Styling.
Myslím si, že ideální
Myslím si, že ideální taxík by neměl pojmout více než 3-4 lidi a to včetně řidiče. Menší taxi = menší spotřeba, nižší cena, větší dojezd a menší ekologická zátěž. Mám pocit, že v taxíku v 90% případů jedou dva – řidič a zákazník. Pokud by taxi mělo lidi postupně rozvážet, bylo by lepší sáhnout po minibusu. Mě se ten koncept moc nelíbí.
Vodic s volantom su na lavej
Vodic s volantom su na lavej strane (cize jazdi po pravej strane) a dvere pre cestujucich su na lavej strane???
Jednoznačne zaujímavé
Jednoznačne zaujímavé vozítko, ale podľa tých kolies to bude pekný kostitras.
Opravdu povedené. Takovej
Opravdu povedené. Takovej hybrid mezi minibusem a taxi. Podle toho by měl i ten jeho pohyb po městě vypadat. „sdílení jízd“, „plovoucí jízdní řád“, „zabookování přes mobilní mapovou aplikaci“, „různé ceny dle toho jestli jedu sám nebo trasu sdílím s někým jiným“ atd. V tomhle já vidím budoucnost takového taxi
Nebylo by vice fotek?
Nebylo by vice fotek?
Doplnili jsme do článku
Doplnili jsme do článku galerii prvních dvou míst, viz. galerie Design Challenge 2011 AutoDesign&Styling