Solární parkoviště v Jaderné elektrárně Dukovany se začíná instalovat

redakce - 02 Prosinec 2020

První z 2600 fotovoltaických panelů největší české fotovoltaické elektrárny na speciálně upravených střechách parkoviště právě instalují technici ve vnějším areálu Jaderné elektrárny Dukovany. Nový bezemisní zdroj pokryje díky svému výkonu 820 kWp roční spotřebu téměř tří stovek domácností. Elektrárna nezabírá žádnou ornou půdu a díky oboustranným panelům zužitkuje i sluneční světlo odrážející se od zaparkovaných vozů.

Nový bezemisní zdroj pokryje díky svému výkonu 820 kWp roční spotřebu téměř tří stovek domácností. Elektrárna nezabírá žádnou ornou půdu a díky oboustranným panelům zužitkuje i sluneční světlo odrážející se od zaparkovaných vozů.
foto: ČEZ

Necelý hektar plochy v blízkosti západních chladicích věží Jaderné elektrárny Dukovany se mění na aktuálně potřebné parkoviště pro zaměstnance. Jde ale jen o jedno ze dvou hlavních využití pozemku. Na střechách 322 parkovacích stání začali technici v těchto dnech montovat první z 2.600 fotovoltaických panelů, každý o výkonu 320 W.

Vzniká tak největší česká solární elektrárna instalovaná nad parkovištěm – takzvaný carport. Dodávat elektřinu do sítě by měla začít v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku. Současně jde o první z řady velkých projektů bezemisních zdrojů ČEZ, kterými společnost přispívá k plnění klimatických cílů a závazků České republiky.

„Zjednodušeně řečeno „zabíjíme dvě mouchy jednou ranou“. Posilujeme výrobu bezemisní elektřiny bez jakéhokoliv záboru orné půdy a zároveň řešíme dopravní situaci. V Dukovanech tak představujeme budoucnost české bezemisní energetiky,“ konstatuje Bohdan Zronek, člen představenstva ČEZ, a. s., a ředitel divize jaderná energetika.

Kromě zvýšení bezemisní výroby bez záboru orné půdy představuje nová carportová elektrárna i zcela nové řešení výroby elektřiny ze slunce.

„Nové technologie umožňují panelům vyrábět elektřinu na obou jejich stranách, a dosahovat tak až o 20-25 % vyšší produkce čisté elektřiny ve srovnání s dosud užívanými typy. Spodní plocha každého panelu totiž využívá efektu odrazu světla od zaparkovaných aut. Nové typy panelů pracují s účinností až 21 procent, a elektrárnám proto ve srovnání se staršími zdroji stačí k dosažení stejného výkonu mnohem menší plocha,“ uvedl Jan Kalina, generální ředitel ČEZ Obnovitelné zdroje.

Jaderné elektrárny Dukovany a Temelín jsou aktuálně klíčovými bezemisními zdroji České republiky. Skupina ČEZ ale aktuálně provozuje v České republice fotovoltaické elektrárny o celkovém výkonu 125 MW, které ročně v závislosti na přírodních podmínkách vyrobí elektřinu pro zhruba 40 tisíc českých domácností.

ČEZ vyrábí elektřinu ze slunce už 22 let, první elektrárnu využívající energii slunečního záření postavil roku 1998 na hřebenech Jeseníků poblíž horní nádrže přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně. Premiérovou střešní instalací byly v roce 2009 solární pásy umístěné na budově malé vodní elektrárny Přelouč, první výrobny využívající k výrobě bezemisní elektřiny hned dvou forem obnovitelných zdrojů!

Zaměstnanci elektrárny i návštěvníci Infocentra z řad veřejnosti budou moci nové parkoviště využívat nejpozději od dubna příštího roku. Celkově ČEZ investuje do parkoviště budoucnosti 60 miliónů korun. Skupina ČEZ připravuje v dalších letech fotovoltaické elektrárny o celkovém výkonu v řádu stovek MW.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

do pristiho desetileti se jiste tech parkovist zakreje jeste hodne a hodne, cena tech systemu stale klesa a klesa

dnes na me vyskocilo jako reklama treba tohle, to nejsou zas tak silene penize 204 tisic za 7kWp s 19kWh, pred 10 lety by podobnej system stal 5x tolik :)

https://1url.cz/TzXAb

Za olovo to jsou vyhozene penize je tam polozka 94 tis. Za 16 ks 12v 100Ah aku.kapacita kapacita bude pri vybijeni na max 40% kvuli zivotnosti cca 7.6 kWh. Za to poridite lithium. To olovo za zivotnost lithia vymenite 3x.

Je tam podstatna vada. Jsou to olovene baterky.

coz zajima minimum lidi a porad lepsi kdys tam budou olovenky nez kdys to lidi k baraku neporidej vubec, recyklace olovenek je dnes zmakla na 100% a je velice snadna, vesmes se to toci recyklacne porad dokola a tech baterek je tam asi jako v 30 autech, tedy nic sileneho

Olovo ma dost spatnou efektivitu. Ztraty jsou vetsi nez u lithia. Proto neni olovo v dotacnim programu. Kdyz si date vic panelu, tak OK, ztraty nebudou tolik bolet. Tezko to posoudit bez podkladu.

Olovo je bezesporu spatne, ale poopravil bych Ceska zelena usporam dotuje i PB baterky.

Nedotuje NICd to Vas mozna zmatlo

Dekuji za upozorneni. Je to trochu komplikovanejsi. Ve vyzve stoji tato veta:
Není dovoleno použití olověných startovacích akumulátorů a Ni-Cd akumulátorů.
To neni uplne dobre zneni. Slovo "startovaci" se lehce prehledne. Takze trakcni ano. Pri letmem cteni jsem zaregistroval jen olovo.

Obrázek uživatele Anonym123

povedomie o tom, čo sa montuje do automobilov by sa malo rozšíriť. napríklad donedávna platilo, že spaľováky dostávajú z výroby lepšie/dlhšie fungujúce štartovacie akumulátory. zmenou funkčnosti alternátorov (naárazové, nie priebežné dobíjanie) montujú inak funkčné "štartovacie aku".

BEV by mali používať pre 12V sieť "stacionárne" Pb (nie PB - petra buzková) akumulátory, ktoré sú odolné ako hlbokému vybíjaniu, tak prebíjaniu. a tieto sú vhodné/používané k FV.

Obrázek uživatele Cipísek D

no sláva nazdar výletu soudluzi to je taky dost, solarní parkoviště nařídit zákonem u každýho vobchoďáku

---

VOLTSWAGEN AMERYKA / TEZLATREJTRS BTC https://youtu.be/TUwdQycOqrg?t=86 MLASK compáni MSTR+PYPL+TSLA pohlavný nepriateľ !! youtu.be/8pC8TvqV8BI?t=1220 :)) ČEŽTINA 5.0 jedině ;) PODPORUJEME KOREJCE, NOSUPPORT JAPKA za VODÍK ;) QuadroPusyInventor reddit.com/r/wallstreetbets

To ČEZ nikdy nedovolí... Nebude si pod sebou řezat větev...

Obrázek uživatele Jan Veselý

832 kW, z jednoho blbého parkoviště.

Takovych parkovist je nespocet. Vsude jsou prilezitosti vyrabet elektrinu za pakatel. Jaderna mafie ale vsechno blokuje.

Doufám, že Vám ten odkaz vysvětlil, že ty oboustranné panely a sklon střechy nejsou na parkovištích nesmysl, jak jste tvrdil v minule.Jinak palec nahoru a více takových projektů.

Obrázek uživatele Anonym123

čo sa odrazí od strechy auta, ktoré je pod strechou?
akurát tak v noci, keď ja osvetlenie POD panelmi.

Pochopitelně záleží na barvě, u světlých je to pochopitelně lepší, a můžete si to na autě vyzkoušet ,že to odražené světlo existuje.Jestli je ta spodní vrstva polykrystalická nebo amorfní to netuším.

Bifacialni panely. Bude to neco jako tyto:
https://www.taratechpv.com/uploads/soubory/LR6-72HBD_DATASHEET_CZE661.pdf

Vypadá to zajímavě, dík za odkaz.

Ten odkaz na eshop taratechpv.com nam vcera prihral kolega Saman. Jeste jednou diky za info.

Jak se pise zde v textu originalni hlas z CEZu:"Nové technologie umožňují panelům vyrábět elektřinu na obou jejich stranách, a dosahovat tak až o 20-25 % vyšší produkce čisté elektřiny ve srovnání s dosud užívanými typy".
Tak ta spodni strana bude v nejlepsim pripade davat az 20-25% jako kdyby byla nasmerovana ke slunicku. Tomu se rika ucinne snizit vykon.
Kdyby pouzili obycejne panely a udelali o 20-25% vetsi plochu zastreseni, tak by to bylo asi vyhodnejsi. Nebo ne?

Předpokládám, že tomu rozumí, a co jsem četl tak je tato varianta za daných podmínek ekonomicky nejvýhodnější.

Nedávno jsem jel kolem toho "parkoviště". Celý pozemek je orientovaný na sever, panely jsou orientovaný na východ a na západ (sklon panelů tak 15 stupňů). Z jihu tam stojí asi 70m komíny které produkují oblaka páry. Trochu pokles v roční produkci. (odhadem tak 60%)

Obrázek uživatele Jan Veselý

Jasně, to by tak hrálo, aby si elektřinu vyráběl kdejaký hejhula. To je práce pro "nás", promované inženýry, ještě by nám rozbili turbínu.

Tak, tak. A ještě to těm hejhulům podražíme. Zítra ve 13 hod. je cena silovky 110 Eur/MWh. Doufám, že až se trochu oteplí tak to zase klesne. Nebo už ne?

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp + VtE 1kW

110 EUR/MWh ukazuje,jakou bysme meli cenu energie kdyby nebyla OZE. Zastanci jadra porad vytahuji dotace, ale kdyby jsme museli platit ceny ktere by nam diktoval monopol, tak bysme v cenach zaplatili vic nez delaji cele dotace. OZE je ucinna zbran proti drahe elektrine. Jen to neni uplne videt. Zitra neni vubec zadny kriticky den s velmi vysokou spotrebou. Neda se argumentovat ze to je mimoradna situace.

Sto procent souhlas. Je to krásně vidět v létě na křivce ceny jak FVE tlačí cenu dolu když svítí slunce. Ale to lidi nevidí. Oni vidí jenom tu fakturu kde musí přispívat na OZE a proto podporují atom. Ale ten zaplatí i s chlupama.

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp + VtE 1kW

:)

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren od roku 2006.
Najeto s e-Golfem 128 tisíc km s e-Kona zatím 27 tisíc km. kontakt e-LUKY@email.cz

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad ...

Naštěstí na tuto cenu nemá ČEZ moc vliv, večer je to už lehce nad 40 Eur/MWh.

Ale kdyby měl náhodou "málo" vydělávat na ptákoviny.
Tak nám zvýši dopravu a je na svém!

---

Fanda do elektromobilů, také prodej, montáž a instalace nabíječek EV a Fotovoltaických elektráren od roku 2006.
Najeto s e-Golfem 128 tisíc km s e-Kona zatím 27 tisíc km. kontakt e-LUKY@email.cz

Nabíječky mám na EVmapa.cz - Rousínov, Pardubice, Bouzov, Moravská Třebová, Kroměříž, u Veselí nad ...

ČEZ na to nemá vliv, to je nabídka a poptávka, začalo se víc topit. V létě jsem prodával za 20 Euro a teď kupuju za 110. Sakra, musím si koupit větší baterku, ale to by chtělo aspoň 4 MWh tak velký barák nemám :-))

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp + VtE 1kW

Obrázek uživatele Dani

Předpokládám, že JED elektřinu pro nevýrobní provozy normálně kupuje, proč tedy neušetřit.

---

elektrokolo EasyBike MI5 od 3/2020
Ford Focus Electric na prázdniny 2020
-
Neexistuje mínění, byť sebeabsurdnější, které by lidé ochotně nepřijali za vlastní, jakmile vidí, že je přijímáno všeobecně.

My slovaci na to mame jedno prislovie: "Nosit drevo do lesa." a este mi napada hlaska z jedneho znameho filmu "Kraviny do kravina" ;)


ChargeUp! - Komplexní dodávka dobíjecích stanic a souvisejících služebNabíječky elektromobilů Circontrole-stationAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.