Smart City 2013: je vodík budoucností MHD?

V rámci semináře Smart City 2013, který před několika dny uspořádala organizace TOP EXPO, přišla samozřejmě řeč i na dopravu. Ta se svými emisemi výrazně podílí na ovzduší ve městech a je třeba jí brát jako jeden z pilířů, na nichž koncept Smart City stojí.

Takhle si budoucí chytrá města představuje IBM
foto: IBM

Rozvoj stanic brzdí papírování

Vhodným a vskutku radikálním řešením, které přesune emise z měst, jsou elektromobily. Současným problémem elektrických aut je však síť dobíjecích stanic. Ačkoliv třeba v Centru Černý Most je na jednom místě 10 nabíjecích stanic, jinde v Praze (a o ČR globálně ani nemluvě) to tak růžově nevypadá.

Vybudování nabíjecí stanice není jen o tom podívat se do mapy, říct ´Tady bude stát,´ a do měsíce stojí, jsou s tím spojena různá úskalí,“ řekl Lukáš Kadula zastupující PRE a vzpomněl situaci z Prahy 5. Tam měla stát dobíjecí stanice již dávno, ale problémy s památkáři, protahující se stavební řízení a další potíže mají za výsledek, že tato stanice zatím není.

Přesto ale vznikají další dobíjecí stanice, které budují všichni velcí hráči v oblasti energetiky (ČEZ, E.ON, RWE, PRE) po hlavní městě i ve zbytku republiky. Žádná z nich ale není „stoprocentně zelená“. „Viděli jste někdy dobíjecí stanici pro elektromobily, která by integrovala obnovitelné zdroj?,“ zeptal se František Hrdlička ze Stavební fakulty ČVUT a sám si odpověděl: „Já jí neviděl a byl bych rád, kdybych jí viděl na ČVUT jako první.“ (pozn. redakce – viděli).

Elektřina za nízký tarif, nebo zadarmo

Co však může majitele elektromobilů těšit je, že od července letošního roku by měla být v nabídce PRE i dalších energetických firem distribuční sazba elektřiny pro elektromobily. V jejím rámci bude mít majitel či provozovatel elektromobilu vždy v noci garantováno 8 hodin nízkého tarifu na dobití vozu, musí se však prokázat vlastnictvím elektromobilu.

A elektromobilem lze dokonce jezdit i úplně zadarmo, to když má člověk možnost nabíjet ve městě a vlastní RFID kartu. Pro tyto zákazníky je nabíjení do konce června zdarma a je pravděpodobné, že bezplatné nabíjení bude prodlouženo do konce roku.

MHD: Udělejte to jako v Londýně!

Jakub Slavík z informačního portálu Proelektrotechniky.cz pak hovořil o městské hromadné dopravě. Podle něj je skvělé řešení z Ostravy málo prezentováno na veřejnosti. Elektrobus zde jezdí v ranní a odpolední špičce, mezi nimiž se hodinu nabíjí a tím se prodlužuje životnost akumulátorů.

Snaha vytvořit elektrobus, který vydrží celý den jezdit na elektřinu, nebyly dosud moc úspěšné. O čínském elektrobusu BYD, který měl mít tyto vlastnosti, prý Salzubrští radní prohlásili, že je nebezpečný, i když stojí na ulici.

Veřejnost má občas obavy, zda je elektrický pohon bez problémů. Zbytečně. „Drtivá většina všech poruch na elektrobusech nesouvisí s pohonem, ale jsou mechanického charakteru jako ulomené zrcátko nebo zkřížený zámek na dveřích,“ vysvětluje Slavík. I elektrobus Breda Menarinibus Zeus M200 E, který jezdil v historickém centru Prahy, měl sice technické potíže, ale nikdy s pohonem.

Inspirací pro města může být třeba britský Londýn, který se dnes může chlubit nejzelenější . Tam byl totiž před pár lety pořízen zkušební vozový park 207 vozů s diesel – hybridním pohonem různých koncepcí od různých výrobců. Z nich vybral dva výrobce (Volno a Alexander Dennis Limited), od kterých objednal celou flotilu a finance získal z účtu Green Bus Fondu.

Nezbývá než si postesknout, že naše ministerstvo dálnic a koridorů zvané Ministerstvo dopravy se k městské dopravě chová trochu macešsky,“ komentoval situaci u nás Slavík. Finanční motivace by prý zároveň byla pro dopravní podniky vhodnou kompenzací za možné problémy s novým druhem pohonu.

V ČR se tento pohon v autobusech Volvo zkoušel v Praze a v Chomutově, úspory ukázal podle očekávání zejména v těžkém městském provozu. Stejně tak se v městech zkouší elektrobusy, ale skutečně průlomové řešení – vodík – stále naráží na nemožnost doplnit palivo.

Vodní pára z výfuku: to je ono!

Slavík však i přesto vidí budoucnost městské dopravy ale v palivových článcích. Není divu – spotřeba je ekvivalentem 30 litrů dieselu na 100 km v městském provozu a z výfuku jde jen vodní pára. Také je to zatím jediné alternativní palivo, které se dojezdem může rovnat dieselu. „Na palivové články česká veřejnost pohlíží s despektem, ale nenechte se mýlit. Tyto technologie se na západ od Aše rozvíjejí mílovými kroky,“ prohlásil Slavík.

Skvělým řešením je pak český vodíkový autobus TriHyBus. „Palivový článek běží asi v 3/4 zatížení, baterie se zapojuje tu a tam, tudíž nám hodně vydrží,“ připomněl Slavík koncept, který se mu velmi líbí, ale říká, že by bylo potřeba 10 takových vozů, aby je zkoušeli a zatěžovali v různých dopravních podmínkách. Škoda, že majitelé TriHyBusu zatím nemají shodné představy o dalším využívání.

6 Comments on “Smart City 2013: je vodík budoucností MHD?”

  1. Myslím že pohon na
    Myslím že pohon na palivové články je slepá ulička. Ide o tradičný elektromobil, kde je batéria nahradená bombou na vodík a palivovým článkom. Takže má zmysel porovnávať len tieto 2 komponenty. Pri výrobe vodík sa sa využíva elektrina, predpokladám že s podstatne nižšou účinnosťou ako pri nabíjaní batérie. „Dojazd na úrovni dieselu (cca 1000 km)“ nie je nedostižná méta ani dnes – stačí dať viac batérií (Model S má dojazd cez 500 km). V súčasnosti prebieha niekoľko perspektívnych smerov vo vylepšovaní batérií – 5x vyššia kapacita a 5x nižšia cena na jednotku hmotnosti urobia z elektromobilov ekonomicky výhodnejšiu alternatívu k spaľovákom. Reálne to vidím v horizonte 10-15 rokov, čo je určite menej ako čas kedy sa podarí stlačiť ekonomičnosť palivových článkov pod 30l nafty/100 km. A na záver: elektrina použitá pri výrobe vodíka je tá istá ako tá ktorá sa používa na nabíjanie EV, takže mi tam trochu uniká aj ekologický aspekt.

      1. A keby som bol zástancom
        A keby som bol zástancom rôznych konšpiračných teórií, tak by som tvrdil že zástupcovia ropnej loby už majú výrobné postupy takýchto batérií v trezoroch, ale to nepoviem 🙂
        V príspevku som sa snažil len poukázať na to, že porovnávať parametre EV a H2 automobilov je nezmysel, keďže obidva sú elektromobily. Rozdiel je v spôsobe uloženia EE. Článok to takto síce nepopisuje, ale z rôznych diskusných príspevkov mám pocit že veľa ľudí to nechápe.

  2. Na tých hybridných
    Na tých hybridných doubledeckroch som sa prepravoval po Oxforde a bolo to o poznanie svižnejšie zvezenie, než na konkurenčných nových diesloch.
    Teda si to predstavte taký poschodový autobus o kapacite asi 100 ľudí, na ceste širokej ledva na šírku autobusu a ten autobus to zrýchľuje tak, že ste radi keď sedíte a nemusíte bojovať s tým aby ste sa udržali na nohách, pričom zrýchľuje rovnakou silou od pohnutia, až kým sa nerozhodne, že už stačí 🙂
    Na takých autobusoch je radosť sa voziť, hlavne keď osobné autá stoja v kolóne na červenej a z horného poschodia máte krásny výhľad na celé okolie. (btw a to nehovoriac o tom, že vodič a všetci pasažieri si pri vystupovaní vzájomne poďakujú a zaželajú „dovidenia“ 😀 niečo nepredstaviteľné tu u nás na ďalekom východe…tu som asi jediný čo sa vodičovi pozdraví aspoň keď do autobusu nastupuje :D)

Napsat komentář