Škoda Octavia RS iV: výkonný plug-in hybrid i v kombíku; na trh jdou 4 elektrifikované Octavie

Škodanabízí poprvé model RS s plug-in hybridním pohonem. Kombinace benzinového motoru 1,4 TSI a elektromotoru o výkonu 85 kW nového vozu Škoda Octavia RS iV nabízí celkový systémový výkon 180 kW.

Plug-in hybrid Škoda Octavia RS iV lze na první pohled rozpoznat jako vrcholný sportovní model čtvrté generace nejprodávanějšího modelu ŠKODA díky černým designovým prvkům karoserie.
foto: Škoda

Škoda Auto nabídne nový vůz Octavia také ve třech dalších elektrifikovaných verzích. Vůz Škoda Octavia iV s plug-in hybridním pohonem, který je dostupný ve výbavových stupních Ambition a Style, nabízí celkový systémový výkon 150 kW. Dvě verze e-TEC o výkonu 81 kW a 110 kW využívají jako první vozy Škoda mild-hybridní technologii.

Pohon vozu ŠKODA OCTAVIA RS iV zajišťuje benzinový motor 1,4 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a elektromotor o výkonu 85 kW. Celkový systémový výkon činí 180 kW (245 k). Maximální točivý moment, který činí 400 Nm, je přenášen přes šestistupňovou automatickou převodovkou DSG na přední kola. Emise CO2 činí cca 30 g/km v režimu WLTP.

Vůz tak již nyní plní emisní normu EU6d, která bude závazná od 1. ledna 2021 pro všechna nově zaregistrovaná vozidla v . Vysokonapěťová lithium-iontová baterie má kapacitu 37 Ah, respektive 13 kWh a umožňuje dojezd v čistě elektrickém módu až 60 km v režimu WLTP.

Dynamický rozjezd zajišťuje elektromotor, jehož maximální točivý moment 330 Nm je k dispozici hned od startu. Ve sportovním režimu, který poskytuje maximální systémový výkon, zrychluje OCTAVIA RS iV z 0 na 100 km/h za 7,3 s.

Škoda Octavia RS iV

Škoda Octavia RS iV
foto: Škoda Auto

Maximální rychlost činí 225 km/h. Dynamické jízdní vlastnosti zajišťuje standardně dodávané progresivní řízení a speciální nastavení sportovního podvozku.

Vnějším identifikačním znakem jsou dynamické černé designové prvky karoserie Vůz ŠKODA OCTAVIA RS iV je standardně dodáván se specifickými LED předními mlhovými světlomety a černými osmnáctipalcovými koly z lehké slitiny.

Pozornost poutají brzdové třmeny lakované v červené barvě, typické pro vůz RS. Na přání jsou nabízena devatenáctipalcová kola z lehké slitiny. Maska chladiče, vzduchové clony Air Curtain, difuzor na specifickém předním nárazníku, boční spoiler a difuzor na zadním nárazníku a lišty kolem bočních oken jsou ve sportovním černém provedení. Verze liftback má černý zadní spoiler, verze kombi nabízí střešní spoiler v barvě vozu.

Sportovní interiér ve stylu RS Při pohledu dovnitř vozu OCTAVIA RS iV upoutá pozornost převážně černý interiér. Tříramenný multifunkční sportovní volant s logem vRS je vybaven páčkami řazení pro převodovku DSG.

Přední sportovní sedadla jsou potažena látkou v černé barvě. Na přání nabízí ergonomická sedadla s čalouněním v kombinaci materiálu Alcantara a kůže, a také nastavení hloubky sedáku. Logo RS se nachází také na sedadlech.

Sedadla, kožený volant, loketní opěrky dveří a přístrojová deska potažená materiálem Alcantara mají ozdobné červené nebo stříbrnošedé prošití. Sportovní vzhled interiéru doplňují dekorační lišty se specifickým designem pro vůz RS a pedály, které mají hliníkový vzhled.

Plug-in hybridní pohon je nabízen u modelu Škoda Octavia iV RS a také ve výbavových stupních Ambition a Style. V modelu Škoda Octavia iV nabízí kombinace benzinového motoru 1,4 TSI a elektromotoru o výkonu 85 kW celkový systémový výkon 150 kW. Maximální točivý moment činí 350 Nm.

Škoda Octavia RS iV

Škoda Octavia RS iV
foto: Škoda Auto

Škoda Octavia iV s plug-in hybridním pohonem je také vybavena šestistupňovou automatickou převodovkou DSG, která je ovládána systémem shift-by-wire. Vůz nabízí dojezd v čistě elektrickém módu v režimu WLTP až 60 km. Emise CO2 činí cca 30 g/km. Octavia iV tak splňuje emisní normu EU6d.

Vysokonapěťová lithium-iontová baterie obou vozů iV má kapacitu 37 Ah, respektive 13 kWh. Baterii lze pohodlně dobít doma z běžné domácí zásuvky nebo pomocí wallboxu. Konektor k nabíjení baterie se nachází pod krytkou v předním nárazníku na straně řidiče.

Klasická 12V baterie se nachází v zavazadlovém prostoru. Objem zavazadlového prostoru verze liftback činí 450 l, objem zavazadlového prostoru verze kombi činí 490 l. Objem benzinové nádrže činí 40 l, tedy o 5 l méně než u vozů OCTAVIA jen se spalovacím motorem.

Dva motory e-TEC s mild-hybridní technologií

Škoda Octavia je první vůz značky ŠKODA, který nabízí dvě výkonové varianty motoru e-TEC s mild-hybridní technologií. Začátek výroby těchto verzí je naplánován na léto 2020.

U tříválcového motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW a čtyřválcového motoru 1,5 TSI o výkonu 110 kW, v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG, je použit 48V řemenový startér-generátor a 48V lithium-iontový akumulátor s kapacitou 0,6 kWh, který je umístěný pod sedadlem spolujezdce. Charakteristickým znakem obou vozů je plaketa e-TEC na pátých dveřích.

Mild-hybridní technologie umožňuje shromažďovat energii získanou rekuperací při brzdění a ukládat ji do 48V baterie. Tato elektrická energie je následně použita pro podporu spalovacího motoru startér-generátorem.

Tato podpora může dosahovat až 50 Nm točivého momentu. Systém také umožňuje plachtění se zcela vypnutým spalovacím motorem. Jakmile je opět vyžadován výkon motoru, nastartuje startér-generátor motor ve zlomku sekundy.

Řemenový startér-generátor také pomáhá k rychlejší a komfortnější aktivaci Start-Stop systému. Start spalovacího motoru je také tišší a doprovází jej méně vibrací. 48V akumulátor také umožňuje pomocí měniče stejnosměrného proudu dobíjet 12V baterii. Mild-hybridní technologie použitá v obou motorech e-TEC snižuje spotřebu paliva až o 0,4 l/100 km.

tisková zpráva

73 Comments on “Škoda Octavia RS iV: výkonný plug-in hybrid i v kombíku; na trh jdou 4 elektrifikované Octavie”

  1. Flotilové emise výrobci snížit evidentně umí a zvládnou
    Flotilové emise výrobci snížit evidentně umí a zvládnou to hravě na 30g. Žádné propuštění v automobilovém průmyslu se konat nebude. Teď by to chtělo ještě snížit emise reálně a v tom bude zakopaný pes.
    Jaká existuje motivace majitele plug in hybridu dát to auto někde na ulici u obchodu atd. do zásuvky, když nabíjecí stanice na ulicích nejsou a u obchodu jich je pár. Nabíjení bude trvat dvě až tři hodiny a například obchod Lidl má nabíjení zdarma po dobu nákupu. Kolik elektřiny a kilometrů plug in hybridní Škoda dostane zdarma za dobu nákupu?? Jaký tarif ČEZu by si měl majitel takového vozu pořídit? Ano, když bude někde v obchodním centru korzovat po nákupech tři hodiny a to nákupní centrum bude mít nabíjecí stanici zdarma a bude u té nabíjecí stanice zrovna volný kabel, tak to tam možná dá nabíjet. Jenže když bude cena toho nabíjení neadekvátně dražší a majitel takového vozu nebude disponovat čipem dané sítě a to pravděpodobně nebude, tak nabíjet stejně nebude.
    Bez zásuvky v garáži se snížení emisí konat nebude a je úplně jedno, kolik bude Škoda vykazovat průměr. A teď dotaz.
    Kolik potkáváte plug in hybridních vozů na veřejných nabíjecích stanicích?? Já potkal kdysi jen jedno a to stejně jen kolem nabíjecí stanice projelo, protože nabíjecí stanice byla blokována jiným EV.
    Myslím, že cesta kdy „většina“ bude vlastnit plug in hybridní vůz a výhody spojené se značkou EL nemůže reálně nějak zásadně snížit emise, pokud budou stát před panelovým domem, tak jak dnes většina vozů stojí a těch „pár“ majitelů, kteří stojí každou noc u zásuvky to nevytrhne. Ideální je mít šanci nabíjet i v práci. Kolik znáte takových zaměstnavatelů??

    1. Třeba Superb iV plug-in je kupován většinou do firem,
      Třeba Superb iV plug-in je kupován většinou do firem, odhadem to bude tak 80%. Nevím, jak to mají ve firmách udělané, aby motivovali zaměstnance, co má to auto přidělené, aby pravidelně nabíjel. Jestli mají ve firmě nabíječku, nebo nedej bože, aby musel nabíjet doma za svoje… to se každý vykašle. A zvlášť, když to má i pro soukromé účely. Pro výpočet nákladů soukr. cest se počítá s normovanou spotřebou a ta ja kolik? Nějakých imaginárních 1,5 litru? To pak jezdí za padesátník. Pokud neřeší to, že zaměstnanec jezdí za více než je spotřeba v TP (u nás ve firmě se to neřešilo), tak ten s tím bude jezdit skoro výhradně na benzín, ale náklady bude mít padesátník na km a jako bonus dálnice a parkování v Praze zdarma 🙂

      1. Největší motivace, jak donutit zaměstnance řešit PHEV
        Největší motivace, jak donutit zaměstnance řešit PHEV dobíjení, je fakturace nadspotřeby zaměstnanci. Dá se limit tolerance proti techničáku, to ještě platí firma, co je nad, platí zaměstnanec – ve všech firmách, kde jsem kdy dělal to tak bylo jen se lišila tolerance, většinou to bylo kolem 10 procent nad techničákem

        Co mě spíš u PHEV obecně zajímá – jak budou na tom měřit emise? 😀

        1. No já měl naposledy služebku někdy v 2013. Jezdil jsem
          No já měl naposledy služebku někdy v 2013. Jezdil jsem služebním autem jak služební cesty, tak soukromé, většina dálnice, takže spotřeba byla vyšší než v TP. Ale ve firmě se to neřešilo, tankoval jsem na CCS jak služební, tak soukromé cesty a ty soukromé jsem hradil dle spotřeby v TP a dle ceny benzínu ne podle tankování, ale nějakou paušílní cenou pro konkrétní rok.

          Ale umím si představit, že u plug-in se to řešit bude. Přeci jenom, spotřeba 1,5 vs. 6 litrů je docela rozdíl. Hlavně, když se to auto do firmy kupuje, aby to něco ušetřilo. Pak ale se musí vyúčtovat i spotřeba elektřiny, co zaměstnanec nabije doma. Nebo firma musí umožnit nabíjet v práci, jinak si to neumím představit, docela složité.

  2. Kolik ta legrace bude stát? 200 jezdit s Octavií je blbost,
    Kolik ta legrace bude stát? 200 jezdit s Octavií je blbost, protože na to to auto není stavěný, sice té rychlosti dosáhne, ale každá nedokonalost jí nepatřičně rozhodí… u O3 končí dobrý pocit při 160 km/h a přitom je to auto stabilní asi tak jako stará E46 při 220 km/h (vlastní zkušenost z Německé dálnice)

        1. Otázka je jak člověk jezdí. Ideál pokud člověk jede
          Otázka je jak člověk jezdí. Ideál pokud člověk jede mezi nabitími do 50 km. Pokud lehce nad tak to naopak může být problém – motor ani výfuk se nestihnou zahřát a výfuk brzy zreziví. Po nějakých 75 tisících (1500 cyklů baterie) najetých jen na elektro je nutné počítat s výměnou bateriových článků (zhruba období po záruce), zase ale benzínový motor a vše okolo vydrží déle, protože bude mít méně najeto. Bude záležet na ceně, jestli člověk potřebuje parkovat v Praze, možnostech dobíjení, atd…

          1. Naše 8let stará Ampera má najeto 230.000. Baterie
            Naše 8let stará Ampera má najeto 230.000. Baterie prahistorické trechnologie pořád bez znatelného poklesu, v létě ujede 60km. Výfuk původní. Jezdí se téměř výhradně na elektřinu. Průmerná spotřeba benzínu 0,3l/100. Co se týče spalovacího motoru a vše okolo, prozatím byla nutná výměna chladiče a oprava netěsnosti kolem olejového filtru.

              1. To mame pravdu,ale kdyz nekdo bude 2x denne nabijet a najede
                To mame pravdu,ale kdyz nekdo bude 2x denne nabijet a najede vetsinu na elektrinu, tam mu tu zaruku uznaji take. Takze clanky jiste musi 100 tis. Km na elektrinu prezit. Nejsou tak zatezovany jak v cistem ev protoze kdyz se bms nebude libit treba teplota clanku prepne na benzin. Proste zaruka 160 tis. a pak stejne vetsinou pujde takhle odjety auto na vrakac.

                1. Nic proti, ale baterky v pluginů jsou naopak zatěžovány
                  Nic proti, ale baterky v pluginů jsou naopak zatěžovány podstatne vice než v elektromobilu

                2. U těch pár lidí, kteří mají možnost dobíjet doma i v
                  U těch pár lidí, kteří mají možnost dobíjet doma i v práci a přitom nejezdí dlouhé trasy se články vymění v záruce. Naprosté většině lidí ale odejdou až po záruce.

                1. Nevedel jsem, ze na rozvoz deti potrebujete kombik.
                  Vložil/a

                  Nevedel jsem, ze na rozvoz deti potrebujete kombik.
                  Vložil/a PeaK, St, 2020-03-04 17:27
                  šilhám po tom z jiných důvodů…neomezilo by to nijak a vylikvidovalo by to studené starty při rozvozu dětí…
                  S vama diskutovat je fakt sranda. Klickujete jako zajic a stejne vas dostanu. Jinak diky, ze jste zmenil ten komentar, kde jste odmital koupit Teslu, protoze ji mam uz ja a nechcete byt se mno na stejne urovni (nejak tak to bylo, ze).
                  Tak reaguji hloupe zenske kdyz jina zena ma stejne saty, nebo boty atd. proste jako hloupa slepice.

                2. Jo byla to hloupá reakce, měl jsem to nechat, byla by to
                  Jo byla to hloupá reakce, měl jsem to nechat, byla by to lepší potrava pro trolla…ale zase díky, vidím, jak moc vám ležím v žaludku a naprosto zvrhle dodávám – pokud lidem jako vy ležím v žaludku, dělám a uvažuji správně 🙂

                3. Samochvála smrdí a ty musíš smrdět na celou náves.
                  Samochvála smrdí a ty musíš smrdět na celou náves.

          1. Ááá, obchodník s teplou vodou a prodavač snů o růžové
            Ááá, obchodník s teplou vodou a prodavač snů o růžové (spíše rudé) bezemisní budoucnosti si na chvíli prohodil hlavu s řití a rozepsal se? Bych ocenil navždy pokoj od Tvých žvástů, Vendulíí. Čus, Dlaždič.

            1. Pokud topite z 13kWh baterky, pak toho asi moc elektricky
              Pokud topite z 13kWh baterky, pak toho asi moc elektricky nedojedete. Nepisou zda to ma tepelne cerpadlo, ale asi tam nebude. Tak topeni a jizda soucasne bude hodne omezeny dojezd. A kdo si vytapi auto jeste pred jizdou z baterie, ten muze rovnou nastartovat spalovak.

      1. To jako ze tech 85 kW elektromotoru nema vliv? Nebo je to tak
        To jako ze tech 85 kW elektromotoru nema vliv? Nebo je to tak ze v tech nej-vyssich otackach uz ten elektromotor nevypomaha? Pak jedine bych pochopil ze by maximalka byla stejna. Ale moc se mi to nezda.

        Dokazu predstavit, ze pokud si nekdo koupi ORS se 180kW (kombinovaneho vykonu) s maximalkou X, tak mozna nebude mit radost kdyz zjisti ze auto teto rychlosti neni dlouhodobe schopne a jede max X*0,8 (nastrel).

        Ale berte tu moji otazku jako namet k zamysleni a diskusi 🙂

        1. Ten eletromotor je jen na ev PROVOZ a zrychlení, případně
          Ten eletromotor je jen na ev PROVOZ a zrychlení, případně zrychlení a udržení rychlosti v kopcích na pár minut.

          Ten spalovák bohatě na udržení maximálky stačí a občas jsou místa kdy se musí zpomalit a v tu dobu se baterie začně nabíjet, reálně vybít to v běžném provozu podle mě nepůjde.

      1. Většina moderních spalováků umí jet maximálkou trvale,
        Většina moderních spalováků umí jet maximálkou trvale, protože je na to dělaná chladící soustava. Pokud se bavím o běžných vozech, netahejte sem nějkého Veyrona neba tak. Nebo dříve Tatru 613, ketré se po 50 Km přehřál olej.

        1. maximalka tam jse stejne vesmes k nicemu, 99% lidi s tim
          maximalka tam jse stejne vesmes k nicemu, 99% lidi s tim nepojede vic nez je nejaky mistni limit i doporuceny +-20km/h k tomu

          predstava ze v Nemecku kdys je usek s neomezenou rychlosti tak tam hned vsichni dupnou na pedal a roztahnou to na maximum je naivni, drtiva vetsina lidi tam jede normalne 120-130km/h

          takze je uplne kolik bude maximalka az se vybijou baterky, zadnej normalne uvazujici jedinec nema potrebu neco takoveho zkouset, natoz takove auto tahat na te maximalce nejak delsi dobu, je to vysada jen dementu kteri by povetsinouz a volant vubec nemeli usedat

          1. V DE vas pri 120 km/h predjede skoro kazde auto. Diskuze o
            V DE vas pri 120 km/h predjede skoro kazde auto. Diskuze o zavedeni tempolimitu 130 km/h jsou jako o zivot. Na jedne strane priznivci omezeni co2 a na druhe strane od duchodcu pres obchodni zastupce az po vyznavace Freie Fahrt für freie Bürger. Tempolimit v DE jen tak nebude.

            1. Za těch pár set tisíc km, co jsem v životě najezdil se mi
              Za těch pár set tisíc km, co jsem v životě najezdil se mi na dálnici jako nejefektivnější osvědčilo – 140 tachometrových a tempomat – což je reálně 130 – 133 km/h skutečných – je to nejméně únavný a nejefektivnější dálniční tempo.
              120 je nebezpečné, pač předjíždí kde kdo, 150 a víc na jen trochu plné dálnici má už vysoký požadavek na soustředění a nedá se držet celý den

          2. Právě, že tak je to jedno. maaarek se ptal s takovou
            Právě, že tak je to jedno. maaarek se ptal s takovou narážkou na maximálku, jako že to snad pojede jen stovkou? Taky jsem to nepochopil.
            Jiná věc je fakt, že spalovací vozy obecně nemají tak velký krouták a okmžitý výkon jako elektro. Ale jsou schopné trvale poskytovat skoro 100% výkonu dlouhodobě tím pádem jsou na dálniční provoz mnohem vhodnější

            1. Ale to elektromobil taky – od toho je trvalý výkon motoru a
              Ale to elektromobil taky – od toho je trvalý výkon motoru a to těch 70-80kW stačí – to ostatní jsou přetížitelnosti. Největší nevýhoda elektromobilu na dálnici pod zátěží je v tu chvíli nedostatečně malá baterka, protože když auto jede 100 km/h je potřeba 17-20kW – tzn 20 kWh na hodinu provozu, když budu chtít jet nějakých 180 km/h je potřeba toho výkonu nějakých 65-70 kW tedy za hodinu 65 – 70 kWh – takže za hodinu vycucnutá baterka, ke konci už i omezený výkon, protože tam není napětí, aby to dalo požadovaný proud a ještě dřív se to omezí, protože baterka začne přehřívat

              1. Právě že tohle má silný spalovák 150 koní, takže to
                Právě že tohle má silný spalovák 150 koní, takže to udělá maximálku i na něj hytoteticky bez baterek.

                To není hybrid Ampera, ktrerá má 1,4 bez turba tuším 75 kobyl, ta s vybitou baterkou nezdělá ani 150 Km/h a nepředjede Avii.

                1. Ampera má 60 kW ICE a s vybitou baterkou na dálnici
                  Ampera má 60 kW ICE a s vybitou baterkou na dálnici nepoznám rozdíl. Jedině v táhlém dlouhém kopci už se jí nechce a zpomalí. Oktávku s opačným poměrem ICE/El. nebude mít žádný problém při vybité baterie.

      1. To není pravda, Leaf 40 má papírově zrychlení 7,9 a ve
        To není pravda, Leaf 40 má papírově zrychlení 7,9 a ve skutečnosti zrychluje ještě lépe. 150 až 200 je skutečně velmi důležité zrychlovat, hlavně až vás budou honit policajti. Oktávka bude snad mít přes 2 tuny? Leaf má 1750.

      1. Námitka se přijímá :-). Jinak ale v repertoáru není nic
        Námitka se přijímá :-). Jinak ale v repertoáru není nic zajímavého a jak to tak vypadá, v dohledné době ani nebude. Je sice super, že už mají našlápnuto na hybridy, ale zajímalo by mě, kolik z jejich uživatelů bude aspoň vědět, jak se otevírá víčko od nabíjecího konektoru. Jen slíznou výhody auta s papírovými emisemi pod 50 g, ale budou s ním jezdit tak, že nebude mít o nic nižší emise než spalováky.

        1. Zatím nic jiného nemají (na splnění emisí si vystačí
          Zatím nic jiného nemají (na splnění emisí si vystačí se Citigo), ale koncem roku by mělo být k dispozici čistě elektrické auto na platformě MEB – Škoda Enyaq. Bude to takový dnes módní crossover, v podstatě ID.3 (4) s jinou karoserií. Pokud překvapí cenovkou, jak v případě Citigo, tak by to bylo fajn. Ale to tentokrát nečekám 🙂

            1. Třeba Citigo má cenu (relativně) dobrou, pokud se kouknete
              Třeba Citigo má cenu (relativně) dobrou, pokud se kouknete na ostatní EV. Škoda dá takovou cenu, jaká bude pro ně a pro trh přijatelná, ostatně, jako každý prodejce 🙂 Když taková prťavá Kona může stát přes milion, nebo P2008, Corsa a Zoe, coč jsou menší než bude Enyaq od 800 tisíc… tak Enyaq může v klidu začínat na 900 🙂

              1. Ostatní výrobci mají cenu, která odpovídá hodnotě auta.
                Ostatní výrobci mají cenu, která odpovídá hodnotě auta. Škoda musí dát takovou cenu, aby se něco prodalo, aby nebyly tak velké pokuty. Mají dobře spočítáno, že je lepší prodat elektrické auto a o fous tím snížit pokutu, než auto neprodat a zaplatit o to vyšší pokutu za flotilové emise. Takový obchodní model sice má hlavu a patu, ale není moc udržitelný. Citigo má sice cenu dobrou, ale nějak jsem nenašel důvod, proč si to koupit. Raději si trošku přišetřím na Ioniq.

                1. Tak jasně, že Ioniq je jiná třída, je větší a už
                  Tak jasně, že Ioniq je jiná třída, je větší a už může sloužit i jako rodinné auto. I když teda, ten nový Ioniq má stejně mizernou rychlost nabíjení jako Citigo, viz. text od elektrodad. Taky ale stojí min. dvojnásobek toho, co Citigo… to bych taky mohl říct, proč Ioniw, když radši trošku přišetřím a mám teslu, že? 🙂 Někdo prostě tolik peněz nemá a Citigo mu pro jeho potřeby stačí. A tam je cena dobrá, vždyť co nabízí konkurence v podobné velikosti a ceně? Nic.

                  Pokud bude Enyaq cenově na úrovni Ioniqu, bude se prodávat mnohem lépe jako Ioniq, to je můj odhad. Vždyť i starý eGolf se prodává mnohem lépe než Ioniq.

            1. Pred par dny jsem cetl o planech na oddeleni Severniho more od
              Pred par dny jsem cetl o planech na oddeleni Severniho more od Atlantiku kvuli ochrane primorskych oblasti pred stoupajici hladinou mori. Melo by se jednat o hraz z Brestu na jihozapadni pobrezi GB a hraz z GB do Norska. Pry za 100 let to bude nutne, jinak bude velka cast pobrezi pod vodou. Prehradit fjord by byla rozcvicka.

        1. Tak minimálně potřebujete 2 přehrady pod sebou. To zas tak
          Tak minimálně potřebujete 2 přehrady pod sebou. To zas tak časté u nás není. Některé typy hrází např. neumožňují rychlé klesání hladiny za mrazu (hrozí vytrhání návodního obložení hráze klesajícím ledem).

          Kromě Vltavské kaskády tedy moc potenciálních přečerpávacích přehrad u nás nebude.

          A to že u klasické přehrady by měla kolísat hladina o třeba jen 1 m denně, znamená konec rekreačního využití. Zkusite si představit jak bude v takovém případě vypadat např. pláž.

Napsat komentář