Škoda CitigoE iV: rychlé dojmy z prvního elektromobilu české značky

Aktuálně jsme vyzvedli k redakčnímu testu elektromobil Škoda CitigoE iV a ujeli s ním už pár stovek kilometrů. Rychlé první dojmy jsou víc než pozitivní!

Čtyřmístná elektrická Škoda CitigoE iV měří na délku 3597 mm, na šířku 1645 mm a na výšku 1481 mm. Přesto jde o relativně prostorné auto, ve kterém se ani při výšce 190+ cm nebudete jako řídič cítit stísněně. Zavazadlový prostor má 250 litrů, po sklopení zadních sedadel až 923 litrů.
foto: Hybrid.cz

Ujeli jsme prvních 300+ km v novém elektromobilu Škoda CitigoE iV. Celkem 206 km z Prahy až k rakouským hranicím, do jihomoravského Bítova, jsme zvládli jet téměř na jeden zátah – s jedním krátkým 6minutovým nabíjením ve Vystrkově (2,5 kWh).

Auto už od 50. km hlásilo nízkou kapacitu baterie a přibližně od 25. km začalo omezovat výkon a komfortní funkce. Přesto po dojetí na místo stále zbývalo 25 km dojezdu. Dálnice pohodlných 110-120 km/h, takže žádný hypermiling, i když jsme jeli s lehkou nohou.

Vyhřívání sedačky řidiče bylo zapnuté, vytápění kabiny vypnuté (odporové topení na dojezdu citelně ubírá, na displeji se hned projeví skok), venku teplota asi 4 °C. Musíme pochválit velmi dobrý celkový odhad dojezdu auta, který nijak zásadně několísá (s výjimkou zapnutí/vypnutí topení).

Papírový dojezd 252 km WLTP tak není nijak extrémně vzdálený a nebude problém ho při běžném využití auta na jaře/v létě dosáhnout a možná i překonat.

Elektromobil Škoda CitigoE iV

Elektromobil Škoda CitigoE iV
foto: Škoda Auto

Interiér Škoda CitigoE iV je spartánský, ale dostačující. Raději se spokojíme s kvalitním držákem na mobil (standardní výbava), než nějakou předpotopní „příplatkovou navigací“ v ceně X desítek tisíc korun.

Standardní výbavou je také tempomat a signalizace vzdálenosti při parkování vzadu. Volant lze vertikálně polohovat, přední sklo je elektricky vyhřívané!

Auto má ve výbavě překvapivě např. i asistenta jízdy v pruzích (Lane Assist). Rychle jsme ale zjistili, že je lepší ho (snad vyjma dálnice) vypnout, protože např. považuje koleje vyjeté ve sněhu za pruhy. Někdy jsou navíc jeho reakce až příliš silné/cukavé.

Li-ion baterie s kapacitou 36,8 kWh (60 Ah, 32,3 kWh využitelných) je doplněna o 61kW/212 Nm elektromotor pohánějící přední nápravu, který umí auto zrychlit 0-100 km/h během 12,3 sekundy. Vypadá to jako hodně, ale pocitově je zejména prvních 0-50 km/h opravdu skvělých a ani předjíždění na dálnici není do cca 130 km/h zásadní problém.

Baterie umístěná v podvozku měří 1,1 x 1,7 x 0,3 metru a skládá se ze 168 článků.

Baterie umístěná v podvozku měří 1,1 x 1,7 x 0,3 metru a skládá se ze 168 článků.
foto: Škoda

Tohle auto ale samozřejmě není primárně určeno pro dálniční provoz. Tomu odpovídá i 7,2kW dvoufázová palubní nabíječka 2×16 A, která vůz dokáže z téměř 0 % na 100 % nabít během asi 4,5 hodiny.

Rychlonabíjení standardu CCS dosahuje max. výkonu kolem 35 kW. V základní výbavě najdeme dva nabíjecí kabely, jeden pro Mennekes Type 2, jeden pro klasickou 230V zásuvku. Max. nabíjecí výkon přes domácí zásuvku je 2,3 kW a trvá to asi 14 hodin.

Celkově je na elektromobilu Škoda CitigoE jasně patrná snaha nabídnout co nejlepší vůz za co nejnižší cenu. Proto např. klasické halogenové světlomety, a nikoliv LED.

Škoda CitigoE iV

Škoda CitigoE iV
foto: Škoda

Chápeme i omezení výkonu rychlonabíjení na max. přibližně 35 kW. Jde totiž o auto stvořené pro nabíjení doma. K tomu je také uzpůsobena dvoufázová palubní nabíječka 2×16 A (7,4 kW). Na auto platí standardní dvouletá záruka, na vysokonapěťovou baterii platí záruka 8 let/160 000 km dle toho co nastane dříve.

První dojmy jsou tedy pozitivní. Za cenu kolem 480 000 Kč nabízí Škoda CitigoE iV jeden z nejlepších poměrů cena/užitná hodnota na českém trhu. Navíc lze využít bonus 30 000 Kč, a získat tak auto za cenu 450 000 Kč (nebo si místo něj nechat nainstalovat doma wallbox). Podrobnosti v plnohodnotném testu příští týden. Máte-li jakékoliv dotazy, pište prosím do komentářů!

vlastní

197 komentářů u “Škoda CitigoE iV: rychlé dojmy z prvního elektromobilu české značky”

  1. Zdravím, jsem vlastníkem tohoto vozu cca 3 týdny a mám
    Zdravím, jsem vlastníkem tohoto vozu cca 3 týdny a mám taky najeto přes 2000 km.Spokojenost. Vrátím se jenom k apce Move Fun, která mi na androidu nefungovala a je momentálně stažena. Nahradil ji apkou pro vw e up maps+more je jede ok.

  2. Asi brzo budou na prodej za fajn cenu i jiné do teď
    Asi brzo budou na prodej za fajn cenu i jiné do teď vyrobené EV.
    Elon Musk v průběhu nedávného konferenčního hovoru s investory společnosti Tesla přislíbil, že tento rok přijdou s „mimozemskou technologií“ v oblasti pohonného ústrojenství a „ohromující“ technologií v oblasti baterií.

  3. Nijak nezlehčuji kvalitu elektrického Citiga,ale jestli bych
    Nijak nezlehčuji kvalitu elektrického Citiga,ale jestli bych ho měl koupit za plné peníze,tak si raději přihodím 20 tisíc Kč a koupím 3 roky jetou BMW i3 s 33kWh baterií s nájezdem do 40 tisíc km. Má třífázové nabíjení, je větší oproti Citigu, nebude hnít jako plech. Baterie půjde časem přehodit na větší kapacitu. Nebo BMW i3 22kWh baterií a REXem. Na městské ježdění stačí a na občasné delší cesty pojistka REX. A ještě mi něco z financí zbude. Zakoupené Citigo přes dotace,je ovšem za ty peníze super volba,kterou považuji za vynikající krok budoucího majitele. Za každý takový článek,který může pomoci rozšířit obzory budoucím potencionálním elektromobilistům dávám palec nahoru.

    1. Podle mne do budoucna nepůjde baterie přehodit na větší
      Podle mne do budoucna nepůjde baterie přehodit na větší kapacitu. Nebo se to nevyplatí, stejně jako u spalováku se nevyplatí vyměňovat motor.
      Zde jednoznačně Citigo, u toho ojetého BMW i3 může za pár let odejít baterie a auto můžete vyhodit.

      1. U Citiga je záruka na baterii identická jako u BMW.Podle
        U Citiga je záruka na baterii identická jako u BMW.Podle Vás je v Citigu baterie nesmrtelná????Časem odejdou obě. Už dnes je na internetu možnost koupit starší baterii s vyšší kapacitou jak na Nissan Leaf,tak i na BMW i3. V době,kdy bude dotyčný chtít navýšit u BMW kapacitu,tak ta cena bude velmi zajimavá. U BMW je to jen o výměně baterie a SW.Mám to zjištěné. Žádné „Jedna paní povídala“. Nic víc. Jak píšete za „pár let“ bude Citigo rezavé mnohém více jak BMW. Raději o 3 roky starší auto za stejnou cenu s větší užitnou hodnotou (Větší výkon motoru,větší vnitřní prostor,větší kufr,minimum dílů náchylných na korozi, rychlejší nabíjení atd.) Já to pro Citigo zase až tak jednoznačně v poměru cena výkon nevidím.

        1. i3 ma ohrev aj chladenie baterie, vydrzi viac ako bateria
          i3 ma ohrev aj chladenie baterie, vydrzi viac ako bateria e-up/citigo-e, ktora nema ziadne chladenie ani ohrev. Preto ma i3 cenu primerane vyssiu. Aj tak su trojcata od VW dobrym mestskym BEV za dobru cenu. Posunu elektromobilitu dopredu, len aby ich vyrabali vela.

            1. Co bude v budoucnu nikdo neví. Třeba bude z Citiga trhák,
              Co bude v budoucnu nikdo neví. Třeba bude z Citiga trhák, nikdo neví. Baterie degraduje počtem cyklů a časem od výroby. U toho BMW se vám může stát, že po záruce nebude baterie funkční. Jak u Citiga, tak u BWM je záruka na baterii 8 let, u BWM jsou již 3 roky fuč.

          1. já jsem ještě neviděl ani neslyšel že by někomu
            já jsem ještě neviděl ani neslyšel že by někomu „odešla“ baterie … max klesá degradaci využitelná kapacita (např. u mé 60Ah 5 let stará naj. 60t km je akt 95.6%)
            a jsem moc zvědavý jak na tom budou CGe po 5 letech 😉

      1. A z čeho usuzujete,že ceny BMW i3 budou v létě stejné
        A z čeho usuzujete,že ceny BMW i3 budou v létě stejné jako teď? Za cenu 400 tisíc v létě seženete BMW i3 s REXem za stejnou cenu a v téhle kombinaci dojedete mnohem dále a ve větším klidu. BMW i3 je trochu jinde s celkovým provedením,výbavou,výkonem,rychlostí nabíjení a hlavně s prostorem. Také navíc nemáte hlavu v úrovni nárazníku většiny aut co dnes jezdí. Nepodporuji BMW,jen porovnávám možnosti v cenové hladině 400 tisíc. Jak jsem psal výše,za cenu s dotacemi je Citigo super elektromobil.

        1. Jistěže nebudou stejné. Ale toto je alternativa věčných
          Jistěže nebudou stejné. Ale toto je alternativa věčných diskusí jestli novou Fabii nebo jetýho Pašíka, kterej je ve všech ohledech někde jinde. Pointa je, že na toto neexistuje univerzálně správná odpověď, každý má priority někde jinde.

          1. Nezlobte se,ale je to o hledání na internetu.Pomáhám k
            Nezlobte se,ale je to o hledání na internetu.Pomáhám k elektromobilům svým přátelům a tak se tím bavím. Například bleděmodrá metalíza,20″ kola, r.v.11/2016,tempomat,Malá navigace,najeto 41 tisíc nebo provedení bílá, r.v. 12/2016,19″ kola,kamera,najeto 33 tisic nebo úplné holátko bílé 12/2016 30 tisíc km nebo bílá slušně vybavená 36tisíc km 6/2017.Lehce nad 20tisíc euro. Stačí takto?

                1. Samozřejmě, když je to uvedeno, je to jasné. Ale pokud ne
                  Samozřejmě, když je to uvedeno, je to jasné. Ale pokud ne a není VIN k dispozici, tak nevím, jestli je způsob jak to poznat.

                2. S velkou baterkou se kazdy chlubi a s malou taktne mlci. Podle
                  S velkou baterkou se kazdy chlubi a s malou taktne mlci. Podle toho bych soudil kdo jakou nabizi. Ale take je pravda, ze spousta prodejcu nevi co ty Ah vubec znamenaji.

                3. uvadzat udaj o Ah je nanic, pretoze vyjadruje len cast pravdy
                  uvadzat udaj o Ah je nanic, pretoze vyjadruje len cast pravdy o baterii, navyse ak nepozname nominalne napatie danej baterie, je to uz totalna blbost, lebo kazde BEV ma napatie baterii ine a to neuvadza takmer nikde ziadny vyrobca. Kapacita baterii sa uvadza takmer vzdy v kWh, podobne ako ucinnost, resp. spotreba daneho BEV na 1 alebo 100 km a podla toho si ktokolvek moze lahko spocitat dojazd a pod.

                4. Kdyz nekdo cilene hleda bmw i3, tak je pro nej asi
                  Kdyz nekdo cilene hleda bmw i3, tak je pro nej asi nejdulezitejsi udaj o jakou velikost baterky se jedna. U bmw to lidi vseobecne posuzuji dle Ah, protoze to je u i3 zavedene oznaceni. Kazdy zajemce o ojete i3 presne vi, ze chce vetsi nebo mensi baterku. Zda to zjisti dle kWh ci Ah je u i3 jedno, protoze maji stejne napeti. A u Tesly je jen SR, SR+, LR a Performance. No a vsichni vedi oc tu bezi.

                5. Ten, kdo kupuje i3 právě moc dobře ví, že 60Ah znamená
                  Ten, kdo kupuje i3 právě moc dobře ví, že 60Ah znamená první generaci, 94Ah druhou a 120Ah třetí generaci. Tak to uvádí BMW a samozřejmě je i známá kapacita v kWh odpovídající těm Ah.

                6. Ano, určité vodítko to je, spousta prodejců uvádí 94Ah
                  Ano, určité vodítko to je, spousta prodejců uvádí 94Ah už v popisku.

                7. poznáte to podle měsíce výroby … od 9(září) už jsou
                  poznáte to podle měsíce výroby … od 9(září) už jsou všechny 94Ah

                8. To jo, vím, že je to od model. roku 2017 někde od září.
                  To jo, vím, že je to od model. roku 2017 někde od září. Jenomže problém např. na DE serverech je, že tam uvádí datum uvedení do provozu a neuvádí VIN. Na tipcars nebo sauto většinou VIN uvádí (vyjma AAA) a podle toho to jde zjistit spolehlivě ve VIM dekodéru.

                  Myslel jsem nějaké vizuální odlišnost (něco jako malý facelift) pro ten model. rok 2017, aby se to dalo poznat. Ale to asi není…

                9. Tak po faceliftu mají přední hokejky LED světla, to je
                  Tak po faceliftu mají přední hokejky LED světla, to je jediná změna.
                  120Ah může mít adaptivní LED.
                  60Ah nemusela mít ani LED.
                  Jinak uvnitř se lze dobře orientovat- malá navigace- nebrat.
                  A sloupky Harman/Kardon audio (10+2),
                  levá strana volantu pravé horní a dolní tlačítko je adaptivní tempomat a jízda v pruzích- ta často chybí, dále pod tlačítkem varovného blikání většinou chybí tlačítko s motivem auta v zeleném kruhu- chodci atd.
                  Dále na středovém tunelu vedle iDrive může chybět parkovací asistent.
                  Zpětná kamera se dá poznat podle fotek – je vidět na nárazníku
                  Obyčejný interiér -modrý pruh na boku sedačky, Loft design je polokožený, další je celokožený, doplněk eukaliptus nebo bambus na palubce je další extras.
                  Carplay lze dokoupit. Wifi hotspot, Qi nabíjení většinou moc poznat z fotek nelze.
                  Pak podle VIN, že nechybí TČ, nebo DC, ale to už snad od 94Ah měly všechny…
                  jelikož vypsaná výbava dělá až 300 tis., tak se samozřejmě i ojetiny dost liší….

                10. No proto jsem si ji dal do VIN dekodéru, protože je to
                  No proto jsem si ji dal do VIN dekodéru, protože je to 09/2016 a taky podle dojezdu na palubáku mi přišlo, že by to mohla být 94Ah. Dojezd 132 km s baterkou ani ne na 3/4 mi přijde nerealistické na 60Ah verzi.

                  Tady VIN:
                  https://www.mdecoder.com/decode/v883688

                11. Teď mi volal chlápek z Autopointu a potvrdil mi, že je to
                  Teď mi volal chlápek z Autopointu a potvrdil mi, že je to opravdu 94 Ah verze, chyba je v popisku. Jinak, ze cenu 500 tisíc je to super kup, má to hodně dobrou výbavu, velkou navi, lepší audio, adap. tempomat, tep. čerpadlo, rychlonabíjení, servis v ceně, atd… škoda, že manželka nechce měnit auto, už bych pro něj jel 🙂

                12. Zensky maji automat rady. Musite ji presvedcit ze uz nemusi
                  Zensky maji automat rady. Musite ji presvedcit ze uz nemusi byt pri rozjezdu na stoupani ve stresu. Uz zadny chcipnuty motor na krizovatce. Drzim palce.

                13. Ona automat má, jiné auto by ani nechtěla 🙂 Ale prostě
                  Ona automat má, jiné auto by ani nechtěla 🙂 Ale prostě ji to přijde zbytečné a hodně peněz a tak. Uvidíme. Já bych to bral. Samozřejmě, ekonomicky je to blbost, to je lepší si nechat stávající auto, ale e zvědavosti…

                  Ale tento kousek je fakt super, krom výbavy i konečně něco jiného než bílo-černá kombinace.

                14. Jo, teď jsi na to kápnul, Vendulko. Automat, ať se nemusí
                  Jo, teď jsi na to kápnul, Vendulko. Automat, ať se nemusí nikdo soustředit, nemusí na nic myslet…. To přijedu dnes ráno na čerpačku a pindulína parkuje přesně uprostřed mezi dvěma stojany… Holt automat ji nenavedl přesně na místo stání, tak je v řiti, pindulína… Pokrok nezastavíš….. Ty budeš asi stejná sorta, Vendulko, co?

                15. mě by spíš zajmalo do jaký kasty spadáš ty? vobyč
                  mě by spíš zajmalo do jaký kasty spadáš ty? vobyč kamijoňák?? 3 leštěnky fgaráže?? :))))

                16. Co je špatného na automatu? Mám najeto asi 900 tisíc, z
                  Co je špatného na automatu? Mám najeto asi 900 tisíc, z toho tak 750 s manuálem a teď posledních 150 s automatem. Co má společného automat s tím, že pipina neumí správně zaparkovat ke stojanu na benzince? Automat ji někam naváfí? A kam? 🙂

                17. Za mě je automat daleko lepší. Nenutí řidiče soustředit
                  Za mě je automat daleko lepší. Nenutí řidiče soustředit se na něco co není nutné.
                  Hlavně pro začínající lidi. Žádné chcípnutí při rozjezdu, zapomenutí vyřadit a tak.
                  Taky jse na něj přešel a šalftr páku už nechci ani vidět 🙂

                  Co mě víc sejří jsou spíš blbý řidiči, co si nejsou schopni při špatné viditelnosti manuálně rozsvítit, nebo ztlumit dálkové.
                  Automatika to přece všechno vyřeší za ně, že.

                18. Souhlas. A není to to tom, že bych řadit neuměl. Ostatně,
                  Souhlas. A není to to tom, že bych řadit neuměl. Ostatně, 25 let jsem řídil s manuálem, řadil jsem automaticky, nemusel jsem přemýšlet o pohybech pravé ruky, prostě rutina. Ale klidně se bez toho obejdu, automat je o pohodlí.

                  A ano, někdo, kdo to řazení nemá tak zažité a „zautomatizované“, pro toho je ten automat lepší a i bezpečnější. Dnes se dokonce dá udělat řidičák s omezením jenom na auta s automatickou převodovkou 🙂

                19. Pekna cena, kdyz jsem se podival narvychlo na Autoscout, tak
                  Pekna cena, kdyz jsem se podival narvychlo na Autoscout, tak tam to tak nejak zacina.
                  Partnerka by jej chtela vymenit hned za i-Mieva, i3 je jeji srdcovka, jenze i-Mieva bych prodal tak za (kdyz hodne) 280? a 220 doplacet ze sveho nechce. A ja setrim na to prvni auto do rodiny 🙂
                  I kdyz ji tak pozoruji, hodne moc ji to hloda, tak mozna rozbije prasatko a vezme jeste navic par nocnich v nemocnici 🙂
                  Mimochodem, lze i3 ovladat zvdalene (nabijeni, topeni / AC)? Nebo lze aspon v aute nastavit limit nabijeni?

                20. Na i3 můžete z mobilu kontrolovat stav nabití, polohu,
                  Na i3 můžete z mobilu kontrolovat stav nabití, polohu, hodnoty spotřeby poslední jízdy, ovládat zamykání, troubení, svícení, nabíjení a vyhřátí nebo vychlazení interiéru na dobu odjezdu, nabíjení v nízkém tarifu. Bohužel nejde nastavit procentuální hodnotu nabití. To jde doma wifi ovládanou zásuvkou, na veřejných stanicích před AC je třeba v aplikaci nastavit a spustit nabíjení na jiný den a to současné se ukončí. Jen je třeba kontrolovat stav nabití a udělat to ve správnou chvíli.

                21. Diky, takze ani v aute nelze nastavit nabijeni do naplneni
                  Diky, takze ani v aute nelze nastavit nabijeni do naplneni urciteho procenta kapacity baterii?
                  To vyhrati a vychlazeni lze i bez zapnuti do elektriky?
                  Lze topit pri rychlonabijeni? I-Miev toto bohuzel neumi.

                22. Nelze nastavit procentuální hodnotu ukončení nabíjení.
                  Nelze nastavit procentuální hodnotu ukončení nabíjení. Topit v autě jde jak na DC, tak na AC a i bez zapojení v zásuvce a i na dálku z mobilu nebo klíčem k vozu.

    2. To je snad jasné, že ojeté může být výhodnější než
      To je snad jasné, že ojeté může být výhodnější než nové, se všemi výhodami a riziky. To platí i u spalováků.

      Nicméně za 4 měsíce se u ČR prodalo 800 citigo e.
      Kde by jste chtěl na trhu najít tolik ojetých I3 ?

      V jednotlivých případech, pokud má dotyčný rezervu na pozáruční opravy, prosím. Ale většina firem i soukromníků upřednostní nový vůz a jasně daným nákladem na provoz.

      1. Ne všichni to Citigo koupili za plné peníze. Já měl na
        Ne všichni to Citigo koupili za plné peníze. Já měl na mysli nákup za plnou cenu. U BMW máte většinou 5 let záruku, Takže u 3 roky starého BMW máte stále ještě 2 roky záruky.Jak je to se zárukou u nového Citiga netuším.U firem nákup nového nezpochybňuji. U soukromníků bych právě zvážil alternativu staršího BMW i3. Ale každý si musí rozhodnout sám co mu vyhovuje.Já jen nastínil tu alternativu.

    3. Co člověk, to rozdílné požadavky.
      Měl jsem možnost si

      Co člověk, to rozdílné požadavky.
      Měl jsem možnost si BMW i3 vyzkoušet a pro mě je citigo bilionkrát praktičtější – proč? Protože dveře.. na jediné auto do rodiny je pro mě nepoužitelné stejně citigo jako i3. Naopak i3 má dražší servis (nežiju v iluzi, že BEV nepotřebuje servis) a pneumatiky (citigo má to nejobyčejnější, co jde)… aktivně ventilovanou baterku v městské provozu s 90 procenty dobíjení doma u 230V/400V zásuvky moc lidí neocení.. jako velké plus vidím v tom, že Citigo je super šedivá myš..

        1. Bohužel s elektromobilem musíte do servisu jezdit vždy, to
          Bohužel s elektromobilem musíte do servisu jezdit vždy, to zatím nikdo doma moc opravit neumí a i kdyby uměl, tak se nedostane k dílům jinak, než přes originální zdroje…a na autě pohonný řetězec není nejporuchovější. Samozřejmě je nutno počítat s tím, že jestli mají v servisech problémy s dnešními běžnými auty, tak relativně malosériový BEV na tom lépe nebude.

          1. Udrzbovy servis u BEV je celkem zbytecny. Ale pak mame jeste
            Udrzbovy servis u BEV je celkem zbytecny. Ale pak mame jeste opravy po bourackach a tam jsou ceny znatelne vyssi. Diky malym vyrobnim poctum jsou nahradni dily dost drahe. Pred par lety stalo male mlhove svetlo na Peugeot Iona 360 Eur. Podobne svetlo pro spalovak mozna 50 Eur. Nastesti se ty ceny postupne snizuji diky vetsimu poctu vyrobenych aut. Nektera BEV jsou co do vyrobenych kusu jako Rolls Royce. Proto ceny novych BEV budou v budoucnu zasadne padat diky velkoserii.

          2. V tom má Citigo výhodu, že vyjma pohonu, ho opraví
            V tom má Citigo výhodu, že vyjma pohonu, ho opraví každej garážník (brzdy, čepy, tlumiče) vnější díly po nehodě se dají sehnat na každým vrakáči, stejně jako stěrače, zámky, serva.

            A když neopraví, tak jsou v každém větším městě 2-3 prodejci škoda a všichni EV servisují.

            To se o I3 rozhodně říct nedá.

  4. Díky za podrobně sepsané první dojmy.
    Ohledně toho

    Díky za podrobně sepsané první dojmy.

    Ohledně toho krátkého „for sichr“ 2,5kWh docucnutí na Vystrkově – asi to nebylo ve stavu skoro vybité baterie (to byste „tankovali“ doplna), ale spíš nabité (cca 55-65 procent?). A těch 6 minut, to je desetina hodiny, takže to představovalo momentální (6minutový) průměrný ládovací příkon 25 kW.

    Což není tak špatné na to, že bylo chladno, že baterie byla zřejmě spíš nabitá než vybitá a hlavně na to, že oproti předchozí generaci e-UPu je tam nyní baterie s články se zhruba 2x větší objemovou i hmotnostní energetickou hustotou.
    Stručně řečeno – při výrazně nižší, už dostupnější pořizovací ceně vozu byl navíc získán ještě i 2x delší dojezd spojený s případnou následnou mírně sníženou rychlostí nabíjení na DC rychlonabíječkách…

    Při koncepci, velikosti a ceně vozu je to asi rozumně zvolený kompromis – CG/eUP/Mii není drahý, velký a luxusní vůz ideální pro dálkové cesty po Evropě, ale cenově relativně dostupný dennodenní dělník na jízdy kolem komína, které převažují u velké většiny lidí.

    Ještě jednou díky a těším se na avizované podrobné shrnutí zkušeností po tom plánovanem dalším testovacim týdnu s Citigoučkem.

  5. Tak měli by začít pořádně vyrábět a možná i snížit
    Tak měli by začít pořádně vyrábět a možná i snížit cenu. Pokud jsem dobře pochopil pokuty za emise, tak jedno Citigo ušetří na pokutách 2 * 95 * 95 Eur = 18 tis EUR neboli 450 tis Kč.

    2 … elektromobil je počítán 2x
    95g je hranice, za každý gram je účtována pokuta 95 EUR

    1. To je pravda, jenže je na to jen jedna fabrika v Bratislavě
      To je pravda, jenže je na to jen jedna fabrika v Bratislavě pro celou evropu pro všechny vozy Citigo, e-Up! a Mii takže hold se musí čekat….s těmi pokutami je to pravda….stejně si myslím že je prodávají jen protože musí…..supercredit platí ale jen první rok, proto např. moje auto bylo vyrobené už 13.11.2019 ale prostě dodané až v lednu….

    2. špatně…platí se pokuta za každý gram nad limit 95g
      špatně…platí se pokuta za každý gram nad limit 95g /km
      modelově by to bylo asi tak…
      flotilove emise cca 120g/km tj. 25g přes limit x €95 = pokuta za 1 vůz €2375 x 1.5 M prodaných vozů VW = 3.5 mld euro pokuta ale jsou tam ještě další faktory…jako že EV je 2x a nejhorších 5% se nepočítá

      1. Tak to mi dava smysl tech 84s2p. Pak je vysvetleno to, proc je
        Tak to mi dava smysl tech 84s2p. Pak je vysvetleno to, proc je DC nab. max 35kW na stojanech abb T53, jez maji max proud 125A. Kolikpak by byl proud na ionity, jez jsou vykonejsi. Treba auto umi prijmout 150A, coz bylo asi 1.25C a tedy realne mozne.

        1. Celkove DC napeti baterky se pocita s nejvyssim napetim
          Celkove DC napeti baterky se pocita s nejvyssim napetim clanku. Treba u Taycanu maji max. DC 800V. A ja chtel tim znazornit, ze kdyby Citigo mel 168 clanku v serii a 4,1 V na clanku, pak by baterka mela necelych 690V a to by uz byla v konkurenci s Taycanem. Taycan ma celkem 396 clanku v konfiguraci 198s2p. A celkove napeti 800V. Tak si to muzete sam spocitat a vyjde pres 4 V/clanek. Vypoctet kapacity je jina vec. Tam je dulezite prumerne napeti behem vybijeni.

          1. Prosím o vysvětlení termínu průměrné napětí během
            Prosím o vysvětlení termínu průměrné napětí během vybíjení – je bráno napětí naprázdno, nebo pod zátěží- případně pod jakou.
            Doteď jsem byl na tom, že kapacita baterky se počítá z napětí jmenovitého – což je těch +- 3,65V / článek

            1. Já stejně nějak nevím jaký by byl rozdíl mezi tím
              Já stejně nějak nevím jaký by byl rozdíl mezi tím jestli to má 320V nebo 700V.
              Jediná úspora by byla možná tak v možnosti použít menší průřez silových vodičů. Ale zase by se změnili nátorky na izolaci a bezpečnost. Stejně tak BMS by musela být dvojnásobná.

              Ale na rychlost nabíjení by to žádný vliv nemělo. Takže nějak nechápu smysl celé této diskuze o napětí.

              1. S vyšším napětím je to celé jinak dimenzovatelné. A ano
                S vyšším napětím je to celé jinak dimenzovatelné. A ano máte pravdu – na stejný výkon s vyšším napětím je potřeba nižší proud, tedy Jouleovy ztráty jsou nižší neb jsou vázány na druhou mocninu proudu. Chceme-li být s elektromobilitou úspěšní a efektivní, pak musíme ztráty eliminovat – řešením je pracovat s vyššími napětími. Z pohledu bezpečnosti zařízení je to stejně do a nad 1 000V. Maximální přípustné DC napětí pro krátkodobý dotek je 120 V, takže tak jako tak by měla být baterka zabezpečené snadné a bezpečné rozpojení (ideálně beznářaďové) na bloky právě o napětí max 120V, což v rozpadu na maximální napětí je cca 30S

                1. Jde o to, jestli dvojnásobné systémové napětí bude
                  Jde o to, jestli dvojnásobné systémové napětí bude zrovna u škodovky mít takový význam v lepší účinnosti, aby se vyplatilo do toho investovat.

                2. 800V je u Skodovky asi nonsense. Ale u motoru 250kW a vys to
                  800V je u Skodovky asi nonsense. Ale u motoru 250kW a vys to asi smysl dava. Motory muzou byt trochu mensi.

              2. Vse je spojene se vsim. Rychlonabijeci stanice 50kW maji pouze
                Vse je spojene se vsim. Rychlonabijeci stanice 50kW maji pouze v jednom bode vykon 50kW, protoze max napeti je 400VDC a proud 125A. Auto s baterkou 300VDC muze teda logicky nabijet max vykonem 300 x 125 je 37,5kW. Proto je pro dany typ nabijecky dobre aby napeti autobaterky bylo trochu pod napetim nabijecky. Aby Taycan mohl nabijet u normalnich nabijecek s napetim 400VDC, ma interne step up menic, ktery z 400V udela 800V. Nabijecky Ionity umi dodavat prave onech 800VDC pro Taycana. Ostatni auta u Ionity dostanou samozrejme jen to napeti, ktere si vyzada Bms auta.

                1. Ale pokud mi výrobce baterii stanoví, že při mém
                  Ale pokud mi výrobce baterii stanoví, že při mém provedení baterie můžu nabíjet jen 1C. Tak je v tomto případně fakt úplně jedno jestli mám baterii 400V nebo 800V. Stejně nebudu moci nabíjet víc jak 40kW.
                  Takže jak sem psal. Nechápu proč se to tu řeší.

                2. 1C se nevztahuje na kapacitu v kWh, ale na velikost v Ah. Kdyz
                  1C se nevztahuje na kapacitu v kWh, ale na velikost v Ah. Kdyz mate clanky 50Ah, tak je 1C 50A. A 50A * napeti baterky je nabijeci prikon. Takze zase je to celkove napeti vyznamna velicina.

                3. Ano vím na co se vztahuje C.
                  Tak znovu po lopatě. Škodovka

                  Ano vím na co se vztahuje C.

                  Tak znovu po lopatě. Škodovka má baterii Asi 36kWh.

                  Takže pokud mám zapojení
                  60Ah článků 168S1P Můžu nabíjet 1C 60A. To je při napětí 3,7V článek (z nabíječky zhruba 620V). Vyjde mi 620Vx60A = max nabíjecí výkon zrhuba 37kW.

                  Pokud mám baterie zapojenou tak jak to škoda má ve skutečnosti 84S2P, tak můžu nabíjet 1C. Tj 2x60A.
                  Takže výpočet 310Vx120A = max nabíjecí výkon púplně totožný jako předtím.

                  Takže ať tak nebo onak, citigo nikdy nebude nabíjet více jak 40kW.
                  Protože mám na baterii určitý prostor. Takže pokud dám menší napětí, tak můžu dát jednotlivé články více rozměrné, tj docílím více Ah na jednotlivý článek.

                  Pokud zvýším napětí, protebuji více článků. A abych tam do toho prostoru dostal více článků, tak je logicky musím dát menší. Tj. budu mít sice větší napětí ale články o polovičním Ah.

                  Předtava, že zvýšením napětí docílím vyššího dobíjecího výkonu je milná, protože kvůli vyššímu napětí musím dát články s menší kapacitou a limituje mě opět max dobíjecí proud určený výrobcem 1C.

                4. U Citigo to muze tak byt. Tady se ale bavime vseobecne o
                  U Citigo to muze tak byt. Tady se ale bavime vseobecne o ruznych EV. Dulezite je vzdy pochopit princip a s tim muzete odvodit kazdy jednotlivy pripad. Ale z jednoho konkretniho pripadu tezko udelate vseobecne platny princip. Chapu ze vas ted zrovna zajima jen Citigo, tak si ho uzivejte. Ja koukam vic za hranu talire, nekdy i za horizont.

                5. Tak to jo.
                  Jen nevím, existuje vůbec nějaké auto, kde by

                  Tak to jo.
                  Jen nevím, existuje vůbec nějaké auto, kde by výrobce degradoval dobíjecí výkon tím, že by použil příliž nízké nabíjecí napětí a bylo to limitováno tím, že stojan nedá více jak 125A?

                6. Tak to netusim, jelikoz neznam konfiguraci vsech bev.
                  Tak to netusim, jelikoz neznam konfiguraci vsech bev.

                7. Kdyz se kouknu na transparentni obrazek Citigo, vidim malou
                  Kdyz se kouknu na transparentni obrazek Citigo, vidim malou baterku. Do podlahy se vejde mozna i 2x tak velka. O velikosti clanku asi nejde. A nezapomente ze 50kW nabijecka da max 125A. Takze vic Ah by bylo nanic kdyz uz jste vypocital 120A. Jedine pres vyssi napeti docilite vyssi prikon. Ale to je u Citigo urcite zbytecne, neni to na cesty kolem sveta.

            2. Korektni vypocet kapacity je integrace prubehu napeti * prubeh
              Korektni vypocet kapacity je integrace prubehu napeti * prubeh proudu * casovy interval. Vse pro dt->0. Neboli nazorne plocha pod vybijeci krivkou. Pro jednoduche aritmeticke vypocty je prave zminene prumerne vybijeci napeti. To se vetsinou pohybuje kolem 3,6V.

                1. To napeti 3,6V je podobna „ptakovina“ jako ze v domaci zasuvce
                  To napeti 3,6V je podobna „ptakovina“ jako ze v domaci zasuvce je 230V. Hodnota 230V je podobne vypoctena hodnota, ktera vznikne podobnou operaci. Jedna se o hodnotu, pri ktere je vykon na ohmovem odporu stejny pro sinusove stridave napeti jako u DC napeti. Ze doma v zasuvce je napeti +-325V moc lidi ani netusi. A o chovani stridaveho napeti u ruznych elektrickych/elektronickych komponent ani nemluve. Nejvtipnejsi jsou revizaci, kteri umi pouzivat tabulky a ani netusi co se v siti odehrava. Pritom vse je uplne jednoduche u=r*i 🙂

                2. P. Leodendula. Nesuhlasim s vasim pohladom na vec vyssie. Zda
                  P. Leodendula. Nesuhlasim s vasim pohladom na vec vyssie. Zda sa mi, ze prilis zdoraznujete zlozitosti a nevysvetluje podstatu, ktora je potrebna pre jednoduche pochopenie.
                  230V je efektivna hodnota striedaveho prudu a ma prvorady vyznam pri jednoduchom pochopeni vykonovych parametrov zariadeni pouzivanych v standardnej striedavej sieti. Tiez pri bateriach sa kapacita v kWh da priblizne odhadnut vynasobenim Ah a nominalneho napetia baterie.
                  To ze v sieti je striedavych 230V +- 10% samozrejme znamena ze v sieti moze byt oproti nulaku/zemi az takmer +- 358V na veci nic nemeni. Treba pripomenut, ze pri rovnakej odporovej zatazi je rovnaky prikon pri sietovych striedavych 230V ako pri jednosmernych 230V.

                3. Kdybyste se venoval elektrotechnice na vyssi urovni nez jen
                  Kdybyste se venoval elektrotechnice na vyssi urovni nez jen dimenzovani kabelu, pochopil byste ten rozdil. Myslite ze s vasim povedomim o 230V muzete neco kloudneho podniknout?
                  O vyznamu napetove hodnoty 230VAC v relaci k 230VDC pisete to same co ja.

  6. No koukám že oproti redakci jsem už matador 🙂 auto mám
    No koukám že oproti redakci jsem už matador 🙂 auto mám už 2 týdny a najeto cca 2000 km a je to opravdu dobré auto (asi je to i skreslené tím že jsem celkem fanda) ale i manželka jak vycítí šanci že si homůže půjčit tak lelení a bere ho…….jako challenge s vypnutým topením už mám zasebou na trase asi 150 km normálně okresky střední čechy a spotřeba ? 12,1 kWh luxus….nicméně to jsem dělal jen z věděckého hlediska jinak normálně topím na 21 st. C automatem a spotřeba je o 2kWh vyšší a to bylo minulý týden teploty mezi -7 a 0 st.C. Ano klimatizace si nepamatuje poslední teplotu ale ani mě to nenapadlo to řešit, auto topí skvěle a hned, když ráno startuju tak už s vyhřátým autem kreré si zapnu přes škoda connect už když zamáčknu budík, nebo zmáčknu max a teplo začně foukat během 30s. K nabíječkám, ano je k tomu v ceně nabájíječka 2,3kW – hrůza když se večer vrátím s vymlácenou baterkou tak do rána se nestihlo nabít, okamžitě jsem sehnal 2x16A a auto je nabito za 3-4h – pohoda. Zakoušel jsem i dálnici 120 Km/h tempomat, zapnuté topení prostě pohoda a spotřeba skvělých 17,8 kWh takže prostě není důvod vymýšlet kraviny a dá se jezdit jak je potřeba. Ve středu jsem jel trip 540 km/den, nabíjel jsem celkem 3x Kaufland (zdarma), Lidl(zdarma), Vystrkov (6x20kWh = 120Kč) za celou cestu. Mám udělaný i graf nabíjení a je pravda že auto nejlépe nabídí od 0 cca do 75% pak už snad ani rychlonabíječka nedává smysl, výkon nabíjení nad 80% padá až pod 10KW. Jezdí se s ním opravdu dobře a baví mě to…. dálnice jsem se bál ale není čeho …jízdními vlasnostmi budí vojem o třídu vyššího vozu….i rodina se mi tam vejde….takže za mě (1-)…….kolikrát jsem si říkal během doby co jsem na něj čekal (od září) že to snad stáhnu že jsem udělal blbost, že se to nevyplatí atd….po osobní zkušenosti bych si ho koupil i kdyby jezdil za stejné prachy jako ropák, prostě jiný svět kdo nezkusil neuvěří..DOTAZY?

      1. Ano jde to, je tam nastavena prahová hodnota 30-50% pod
        Ano jde to, je tam nastavena prahová hodnota 30-50% pod kterou to nejde ale když je baterka nad touto hodnotou tak to jde behem nabíjení i bez. Dokonce když je auto na 100% tak už to bere jen ze zásuvky přesný proud jaký potřebuje pro chod klimatizace. Asi po 30 minutách se automaticky vypne ale to už je auto rozehřáté-rozmrzlé sklo atd. Dá se zapnout i vícekrát po sobě. S apkou nejsou potíže, kdo si zvládne nainstalovat facebook na mobil zvládne i tohle. Apka ukazuje i dojezd, dá se na dálku vypnout/zapnout nabíjení, klimatizace, ukazuje polohu vozu servis i statistiky jednotlivých jízd (spotřeby vozu, rekuperace, klimatizace) kažždou hodnotu zvlášt v kWh, zatím tam má vše za posledních 14 dní. nic mi tam nechybí.

          1. To je věc co mě trochu děsí….auto je nonstop vlastně na
            To je věc co mě trochu děsí….auto je nonstop vlastně na netu, nikam se simka nedává, při instalaci appka hlásí že je to na 10 let gratis….takže asi automobilka evidentně bude sbírat data ohledně dojezdu spotřeby degradace baterií…bude mít vlastně nonstop online informace od všech prodaných vozidel….zarazilo mě že je tam i ta GPSka protože vlastně automobilka(doufám že jen automobilka) dokonce ví i kde všechny auta jsou a to mi trochu vadí ale je to ber nebo nech být……

            1. Jo jo, Velkej bratr nás má v pařátech. U Leafu je to tak,
              Jo jo, Velkej bratr nás má v pařátech. U Leafu je to tak, že po každém nastartování musím se špiclováním souhlasit. Samozřejmě, že se nedomnívám, že v případě nesouhlasu nešpicluje.
              Máš to taky tak, nebo se tě auto neptá ?

            2. z navodu:
              Vůz je vybaven zařízením, které slouží jako

              z navodu:

              Vůz je vybaven zařízením, které slouží jako záznamník
              údajů o dopravní nehodě (dále jen „EDR“). Hlavním
              účelem EDR je zaznamenání dat při dopravní nehodě
              nebo jiné mimořádné dopravní situaci (dále jen „nehoda“), při níž dojde k aktivaci zádržných systémů.
              EDR zaznamenává v krátkém časovém úseku, v němž
              došlo k nehodě (přibližně 10 s), např. následující údaje.
              ▶ Jak fungovaly některé systémy ve voze.
              ▶ Zda byli řidič a spolujezdci připoutáni.
              ▶ Jak řidič ovládal brzdový a akcelerační pedál.
              ▶ Jakou rychlostí vůz jel.
              Zaznamenané údaje mají napomáhat při analýze, jak
              se chovaly systémy vozu krátce před, v průběhu
              a krátce po nehodě a přispívat tak k lepšímu objasnění okolností, při nichž došlo k nehodě se škodami na
              majetku a případně i na zdraví.
              Dále se zaznamenávají i data z asistenčních systémů
              vozu. Kromě informací, zda byly dotčené systémy
              v dané době zapnuté nebo vypnuté, zda byly k dispozici pouze v omezené míře nebo nebyly aktivní, je
              možné i dohledat, zda tyto funkce vůz při nehodě řídily, zrychlovaly nebo brzdily. Podle výbavy vozu se
              jedná např. o následující funkce.
              ▶ Adaptivní tempomat (ACC).
              ▶ Asistent udržování jízdního pruhu (Lane Assist).
              ▶ Parkovací asistent.
              ▶ Funkce nouzového brzdění (Front Assist).
              Údaje se do EDR zaznamenávají, pouze pokud dojde
              k nehodě s aktivací zádržných systémů. Za běžných
              jízdních podmínek k žádnému záznamu údajů nedochází a také se nikdy neukládá audio nebo videozáznam z interiéru nebo okolí vozu. Osobní údaje, např.
              jméno, pohlaví, věk nebo místo, kde k nehodě došlo,
              se do EDR také nezaznamenávají. Některé třetí osoby, např. orgány činné v trestním řízení, však mohou
              s pomocí určitých prostředků slučovat obsah EDR
              s jinými zdroji dat a při vyšetřování příčiny nehody
              tak dospět k identifikaci některých účastníků nehody.

              .
              .
              Společnost ŠKODA AUTO je na základě zákonné povinnosti, která jí ukládá sledovat kvalitu a bezpečnost
              svých výrobků, pouze oprávněna používat data z EDR
              ke sledování výrobku na trhu, dalšímu vývoji, výzkumu a zlepšování kvality bezpečnostních systémů vozů.
              .
              .
              ktovie ako tie data pouzivaju, ked sa vraj okrem nehody nic nezaznamenava …

              1. To je něco jiného, to má povinně každé auto prodané v
                To je něco jiného, to má povinně každé auto prodané v EU ale tyto data se stahují pouze z vozu v případě nehody…..Škoda Connect je online služba dohledu a ovládání vozu, kompletní právní dokumenty jsou součástí aplikace.

                1. Zrejme si to mylis so systemom e-Call, ktory Citigo nema, lebo
                  Zrejme si to mylis so systemom e-Call, ktory Citigo nema, lebo sa berie ako stary model z roku 2011, AFAIK.

                  Podľa toho všetky novo schvaľované typy vozidiel od 31. marca 2018 musia byť vybavené novým systémom eCall.

                2. záznamník údajů o dopravní nehodě a e-Call je něco
                  záznamník údajů o dopravní nehodě a e-Call je něco jiného …pro zajímavost záznamník údajů o dopravní nehodě má i moje Kawasaki koupená vloni na jaře 🙂 to je jen pro benga aby věděli jestli jsem tahal za plyn….e-call je nouzové volání v případě nehody….termíny od kdy je to povinné nevím.

                3. skadial mas info, ze EDR je v EU povinne?
                  ja som nasiel

                  skadial mas info, ze EDR je v EU povinne?

                  ja som nasiel toto

                  Jan Paul Peters / Hans Bot, April 18th, 2019
                  Event Data Recorders (EDR) will soon become mandatory in the EU for new cars, vans, heavy goods vehicles, and buses

                  New type approvals for cars and vans have to comply 30 months after the entry into force (March 2022 expected) and new registrations have to comply after 54 months (March 2024 expected).

                4. nemám, jen to všichni do vozidel montují….nevím jestli
                  nemám, jen to všichni do vozidel montují….nevím jestli je to povinné ale asi by to tam nedávali kdyby to nebylo povinné ne?

                5. a preco by to tam nedali, ked mozu sledovat tisice aut a info
                  a preco by to tam nedali, ked mozu sledovat tisice aut a info o nich dalej predavat – viz avast / jumpshot – zarobili na tom miliony

                  ked na webe pisu, ze to povinne nie je, tak asi nie je … ?

                  -> Pro výzkumné a vývojové účely poskytuje společnost ŠKODA AUTO údaje i třetím osobám, avšak výlučně v anonymizované podobě, tedy bez uvedení jakékoliv vazby na konkrétní vůz, jeho majitele nebo jiného oprávněného uživatele.

    1. Zdravím,
      proto jak píšete dělám a prodávám wallboxy co

      Zdravím,
      proto jak píšete dělám a prodávám wallboxy co jsou bez řízení ale hlavně s řízením nabíjecího proudu a to buď podle výkonu výroby z FVE nebo podle celkové hodnoty hlavního jističe.
      Cenově se v pohodě vejdu do jejich ceny.
      🙂

      1. Mají ty Vaše wallboxy proudový chránič typu B (B+) nebo
        Mají ty Vaše wallboxy proudový chránič typu B (B+) nebo integrovanou ochranu proti reziduálním DC proudům?
        (když bude v autě porucha nabíječky , nebo se vykonapěťový DC prošlusne na kostru)

        V tom může být zakopaný pes. tak ochrana je poměrně drahá a není možné jen tak porovnávat ceny.

          1. Není zač E-Luky.
            Dotaz to zbytečný rozhodně není,

            Není zač E-Luky.

            Dotaz to zbytečný rozhodně není, spousta firem to na internetu prodává bez toho, někdo napíše že to má, jiný upozorní že nemá.
            Na webu nepíšete nic a tak se jen ptám, protože bezpečnost je na prvním místě.

          1. No psal jsem si to do notýsku, nabíječka totiž neukazovala
            No psal jsem si to do notýsku, nabíječka totiž neukazovala výkon ale jen čas a celkově dobitou energii a z toho jsem si to počítal co 5 minut …času jsem měl dost 🙂 hodnoty jsou zaokrouhleny, chtěl jsem jen vědět ten průběh, protože jak jsem psal nad tech 80 % už rychlo-nabíječka nedává smysl…akorát to blokujete jiným, ve středu jsem nabíjel 2x rychlonabíječkou a 1x přes AC(chtěl jsem jít do kina), když jsem nenabíjel tak jsem jel, udělal jsem 540 km a žádné zpomalení jsem nezaznamenal ale jak píšu kdyby to omezovalo ted v zimě byl bych hodně nervozní, léto ukáže.

            Hodnoty mam v excelu jen přepsané po procentu aby z toho vylezl graf.

            1. Výborně, ale je to měřeno na 50kW nabíječce na 100 kW by
              Výborně, ale je to měřeno na 50kW nabíječce na 100 kW by to bylo pro Ioniq ještě lepší.

              Taky se divím proč e-golf nikdy nenabíjel proudem 125A, asi to u novějšího srazily.
              Tak jak jsem psal jinde VW neumí udělat pořádné nabíjení pro EV.

                1. Podle mého názoru je ve videu i ten nový Ioniq s 38kWh
                  Podle mého názoru je ve videu i ten nový Ioniq s 38kWh baterií nabíjen na min 150kW stanici (akorát to není 350kW Ionity jako u ostatních, jinak by Bjorn také ukázal obrazovku, ostatní nabíječky jako ABB výkon totiž neukazují)

                  Jak Bjorn povídá/potvrzuje nový Ioniq má velmi nízké napětí baterie, podobné Citigoe/e-UP! a tedy není možné aby nabíjel 47kW při 30% kapacity na 50kW stanici. V tomto stavu bude mít baterie nového Ioniqu napětí 330V a tedy proud musí být alespoň 140-150A.

                  update: tak ten Ioniq byl měřen Bjornem na 350kW stanici Fastned nedaleko Amsterodamu.

                2. Aha, tak to bude ten problém, že snížili napětí na
                  Aha, tak to bude ten problém, že snížili napětí na baterii.
                  Minimálně by mělo být tak optimálně 400V a nejlépe spíš 440V.
                  Při stejných proudech by byl vyšší nabíjecí výkon.

                  Je ale docela možné, že automobilky budou chtít dělat u běžných EV aby nenabíjely víc jak 50kW ale jen do 50kW a používaly se ty běžné 50kW nabíječky co stojí a jen u lepších EV by daly vyšší napětí (až 800V) aby bylo využití pro nové 150kW nabíječky a 350kW Ionity?

                3. „nízké“ napětí baterie a rychlost nabíjení nejsou
                  „nízké“ napětí baterie a rychlost nabíjení nejsou přímo úměrné, tedy minimálně v případě existence výkonnějších stanic než 50kW/125A

                  Ta nízká napětí baterií nebyla cílená, ale vznikla jako problém konkrétních vozů, respektive jejich platforem. U Ioniqu nebyly k dispozici články se stejnými rozměry s vyšší kapacitou, a tak vlivem jiných rozměrů nových článků to přeskládání dopadlo tak jak dopadlo. Přesto nový Ioniq, tuším s 88s baterií (stejné jako e-Golf) se nabíjí na 100kW stanici rychleji než e-Golf, chvilku až 1,25C. To si může dovolit(přesněji dodavatel článků to dovolil) díky alespoň jednoduchému vzduchovému teplotnímu managementu.

                  Zajímavé je, že u nového e-UP!/Citigoe články stejného formátu s 2x vyšší kapacitou byly k dispozici i od více dodavatelů(Samsung SDI, CATL), ale VW se přesto poměrně nečekaně rozhodl baterii překládat na články jiného formátu od LG Chem. To mělo za následek, že nová baterie má 14 větších modulů (84s2p celkem) místo původních 17 menších(102s2p celkem) a s tím spojené nižší napětí.

                  Nicméně nabíjecí výkon e-Golf a Citigoe nelimituje napětí, ale to že nemají žádný teplotní management a v tom případě dodavatel článků s odpovídající energetickou hustotou obvykle nepovolí větší nabíjecí výkon jak 1C, a ten ještě často ořízne podle stavu SoC, tedy nedovolí držet 1C po celou dobu, ale od nějaké hodnoty SoC jej začne významně limitovat.

  7. Myslím, že rychlost rychlodobíjení odpovídá určení
    Myslím, že rychlost rychlodobíjení odpovídá určení auta,ale vychází z technických omezení baterie s vyšší hustotou a bez aktivního chlazení víc než 1C nezvládají u žádného výrobce. Navíc může Škodovka nabídnout dlouhou záruku což bude pro zákazníky jistě důležitější.
    v Americe prodávány Chevrolet Spark EV zvládal rychlodobíjení 4C,ale jakou měla baterie životnost nevím.
    Mě by ještě zajímalo zda ma možnost omezit úroveň na kterou se baterie nabije treba na 85%.a potom ověření rychlosti AC nabíjení.

    1. Mám předváděcí vůz Citigo-e půjčené na tento víkend.
      Mám předváděcí vůz Citigo-e půjčené na tento víkend. Normálně jezdím VW e-up! (r.v 2015), s kterým mám najeto cca 35 tis km za 2 roky. Myslím že mohu trochu porovnávat:
      Rychlost dobíjení Citigo je výrazně nižší než umí první generace e-upu. Zatím jsem Citigo nabíjel na DC jen dvakrát.
      Poprvé jsem začínal na 80% a za 15 minut jsem dobil 2,509 kWh (končil jsem na 86%)… to odpovídá „rychlosti“ cca 10 kW/h. Podruhé jsem začínal s cca polovinou baterie (49%) a za 18,5 minuty u nabíječky jsem dobil 7,06 kWh… (69%) což odpovídá průměrné rychlosti necelých 23 kW/hod.
      Oboje nabíjení bylo při teplotách kolem 8°C, auto bylo po jízdě. Teplotu baterie nevím – apka ani auto Vám nic takového nesděluje…
      A teď když to srovnám s e-upem s poloviční kapacitou baterie. Ten běžně nabíjí i teď v zimě rychlostí kolem 30 kW/hod. Asi se inženýři ve Vlkohradě bojí a nabíjení s novým modelem zpomalili v zájmu prodloužení životnosti baterie…?

      Ještě pár postřehů / rozdílů:
      – kvituji s povděkem, že Citigo už nemá jako standard úzká kola (e-up! má originál 165/65 R15 a Citigo-e 185/50 R16) – zejména na zimní posmrkané vozovce tak Citigo pocitově lépe drží v zatáčkách, ale utrhnout ho při akceleraci jde úplně stejně jako e-up
      – dojezd při plném komfortu (topení na 21,5°C) a normální jízdě (okresky do 100km/h, dálnice do 120 km/h) bude kolem 200 km
      – ve dveřích řidiče konečně ovládání i levého okna… Což předchozí generace e-up a ani starší spalovací Citigo před FL neměly
      – originál držák na mobil – prima je že u něj je zásuvka USB, ale držák nelze NIJAK natočit. Ani stranově (k řidiči), ani naklopit. K dispozici jediná pravoúhlá poloha – možná to dobře vypadá na produktové fotce, ale ne už z pohledu řidiče…
      – proti e-up má osvětlený zavazadlový prostor a plato se samo zvedá na šňůrkách (což překvapivě VW nový za 650 tis nemá…)
      – potvrzuji že Lane assistant je akorát tak na dálnici. Na okreskách často silnici nedetekoval (a dal pokoj) ale na úzké okresce bez dělící středové čáry, zato s výraznými krajnicemi jsem se s ním pral (cpal mne doprostřed, vůbec se mu nechtělo ke kraji…) Občas (když se na okresce zrovna chytil) tak zasáhl do řízení celkem neurvale. Vypnout se musí znovu po každém nastartování (je na to hw tlačítko hned u displeje rádia – asi tušili, že se to bude vypínat často a tak si netroufli zašít tuto volbu někam hluboko do menu infotainmentu)
      – mnou řízené Citigo má tempomat, ale nikoliv adaptivní. Trošku jsem s ním bojoval jsa zvyklý na pokročilejší systém (nikoliv z e-upa – tam nemám žádný tempomat)
      – originál dodaná nabíječka na 230V nemá možnost volby dobíjecího proudu hw tlačítky (u e-upa si mohu vybrat ze tří možností: 6-8-10 A). Zde možnost jen 10A. V případě, že těch 10A jistič neudrží (nebo se chcete o 16A třeba s někým na srazu elektromobilistů „podělit“ tak je jediná šance jít do menu v apce a tam max proud nastavit a následně zase pak omezení vypnout, pokud příště chcete nabíjet alespoň těmi 10 A…
      Ale celkově Citigo-e je milé autíčko, na denní dojíždění po městě a nebo z periferie do města jako dělané. Při takovém využití ho dobíjet určitě nebudete muset denně. Jen škoda té pomalosti u DC – na delších cestách je potřeba kalkulovat se zdržením…

      1. Děkuji za zkušenosti, potvrzuje to dosavadní zkušenosti
        Děkuji za zkušenosti, potvrzuje to dosavadní zkušenosti všech starých modelů, u nichž byla výrazně zvětšena kapacita při zachování fyzických rozměrů, Ioniq, Leaf, všude došlo ke zpomalení rychlodobíjení.
        Rychlost nabíjení je možné uvézt jako kWh/hod=kW což je lepší a je to tedy výkon dobíjení.

          1. Pro Leafa mam nabijecku 6-16A Schuko a mam i kvalitni zasuvku.
            Pro Leafa mam nabijecku 6-16A Schuko a mam i kvalitni zasuvku. V lete jsou po delsim nabijeni pri 16A koliky lehce zahrate (po vytazeni). A kdyz chce nekdo nabijet treba jen 30 minut na pricmrndnuti, tak to neni problem ani na jakekoliv obycejne zasuvce. Ale samozrejme ze se automobilky chteji zajistit aby to nekde nevyhorelo. Tesla umoznuje 16A ale pouze s modrou camping CEE zasuvkou.

              1. UMC gen. 2 mam. Adaptery Schuko a modrou CEE 16A. Pro nabijeni
                UMC gen. 2 mam. Adaptery Schuko a modrou CEE 16A. Pro nabijeni 3x16A jsem koupil prenosnou nabijecku s cervenou CEE 16A vydlici s nastavenim 6-16A max 11kW. A k tomu ruzne adaptery CEE 32/16, CEE cervena 16A/CEE modra 16A, CEE cervena 16A/Schuko. Plus standardni Mennekes kabel. Vic nepotrebuji. UK a CH asi nebudu nikdy potrebovat.

                1. Mohli by ste zmerat standby odber tesla gen2 UMC?
                  Mohli by ste zmerat standby odber tesla gen2 UMC?

                2. Pokusim se to zmerit. Ale otazka je zda se nebude tu a tam
                  Pokusim se to zmerit. Ale otazka je zda se nebude tu a tam dobijet 12V baterka. A take zmerim kolik to bere bez auta. Udelam vic mereni.

                3. Odmerajte prosim standby bez zapojenia do auta.
                  Ak mate

                  Odmerajte prosim standby bez zapojenia do auta.
                  Ak mate niektory EVSE z nasledovnych, skontrolujte prosim moje merania. Ucinnik som neriesil, len som odmeral AC mA, cize realna spotreba moze byt mensia.
                  tu su moje merania:
                  Tesla HPWC typ2 wb..32A/3f…49,9mA pri 230V t.j. 11,5W…. 275Wh za 24hodin…. 100,5kWh za rok
                  Schneider NCA11100 typ1 wb ..13A/1f…27.5mA t.j. 6,33W…152Wh za 24hod…55.4kWh za rok
                  Mitsubishi i-MiEV typ1..10A/1f…19,8mA pri 230V t.j. 4,55W…. 109Wh za 24hodin…. 39,9kWh za rok
                  Ratio Electric typ1…10A/1f…19,7mA pri 230V t.j. 4,53W…. 109Wh za 24hodin…. 39,7kWh za rok
                  Duosida typ1…16A/1f…18,5mA pri 230V t.j. 4,26W…. 102Wh za 24hodin…. 37,3kWh za rok
                  Tesla UMC 1.gen typ2..16A/3f…12,5mA pri 230V t.j. 2,88W…. 69Wh za 24hodin…. 25,2kWh za rok
                  Inchanet Spark Line typ2 32A/3f…3,4mA pri 230V t.j. 0,78W…… 18,8Wh za 24hodin…. 6,86kWh za rok

  8. V tom nabíjaní pri výkone 7,2kW asi budete mať nejakú
    V tom nabíjaní pri výkone 7,2kW asi budete mať nejakú chybu. Za ten čas sa približne nabije z 230V zásuvky.
    Inak za tie peniaze je to jeden z najlepších elektromobilov, jednoznačne.
    Myslím, že sa im celkom vydaril aj Superb PHEV. Dnes som sa v ňom viezol. V EV móde sa fakt snaží ísť iba ako EV a je veľmi dynamický a na elektrinu funguje aj kúrenie a klíma bez toho aby sa naštartoval spalovák, čo ma veľmi potešilo. Rasťo Chvála na tom urobil 40km bez nejakého obmedzovania v zime.
    Škodovke dávam palec hore.

    1. Myslím, že za ty peníze (nebo za podobné peníze) nic
      Myslím, že za ty peníze (nebo za podobné peníze) nic konkurenceschopného není, myšleno jako nové auto. Pokud teda nepočítáme ty čínská sranda auta, co jsou homologována jako motorka 🙂 Samozřejmě pak nastupuje klasické dilema jestli toto jako nové a nebo za stejný peníz „lepší“ ojetinu.

      1. Paradoxně koupíte ojetinu možná s lepší výbavou, ale
        Paradoxně koupíte ojetinu možná s lepší výbavou, ale rozhodně s menším dojezdem 🙂

        Čekám, kdy lidi pochopí, že s příchodem Citigo malobaterkáče v ceně 400-500 tis fakt neprodají.

        Zatím se v inzerátech ceni nijak drasticky nemění.

        Zajímala by mě startovací cena ojetého ročního Citiga. Já bych to viděl tak na 300-350 tis 🙂

        1. On i třeba LEAF II 40 Kwh bude mít velice pravděpodobně
          On i třeba LEAF II 40 Kwh bude mít velice pravděpodobně menší dojezd, hlavně po dálnici.

          Také ty ceny na inzertních servech nechápu za 400 tis. tam jsou předváděcí citiga, nebo také pět let staré ojetiny s polovičním, nebo možná i třetinovým dojezdem.

          Cena ojetého citiga je za 350 tis reálná, pokud je budou vyrábět a budou na prodej. Jestli s tou serií skončí, tak možná cena ojetin i půjde nahoru 🙂

  9. Zajímalo by mě, jak drží na dálnici. Typicky bych to
    Zajímalo by mě, jak drží na dálnici. Typicky bych to bral, jako druhé auto do rodiny pro dojíždění z okolních vesnic po dálnici do města. Jen je otázka, kdy se ekonomicky vrátí rozdíl oproti běžnému Citigu s ohledem na ušetřené náklady za servis a tankování. Vycházelo to myslím na 160 tisíc Km při nákupu nového. Možná se to zlepší, jak budou na trhu roční/dvouleté vozy.

    1. Na dálnici drží dobře, i díky těžké baterii (248 kg)
      Na dálnici drží dobře, i díky těžké baterii (248 kg) ve spodní středové části. Provozní hmotnost vozu je 1235 kg. Pro zajímavost, samotný elektromotor váží 54,1 kg, což je o trochu více než spalovací motor s hmotností 50,5 kg. Včetně převodovky ale vychází elektromotor na 70,4 kg a spalovací motor na 80,2 kg – převodovka elektromotoru je pouze jednostupňová.

    2. Ano pocitově drží na silnici dobře. Díky nízkému
      Ano pocitově drží na silnici dobře. Díky nízkému těžišti se prakticky vůbec nenaklání. Odpružení je trošku tvrdší, takže cítíte každou nerovnost na asfaltu, nebo spáru na panelové dálnici. Ale díky poměrně velkým kolům to není nepříjemné. Svou roli také hraje to, že mnohem víc kola slyšíte (v porovnání se spalovákem Vám chybí trvalý zdroj hluku pod kapotou).
      I při dálničních rychlostech (omezovač má na 130 km/h = na tachometru je skoro 140) je sebejisté

  10. „7,2kW dvoufázová palubní nabíječka 2×16 A, která vůz
    „7,2kW dvoufázová palubní nabíječka 2×16 A, která vůz dokáže z téměř 0 % na 100 % nabít během asi 13 hodin.“ … fakt?

    Mi to vychází na 93,6kWh/13h. Je mi jasné, že nabíjení není konstantní, ale i tak. Plným výkonem (při zanedbání účinnosti) potřebuje ani ne 5 hodin. Co dělá těch zbylých 8? Balancuje?

      1. Světlomet a jeho odrazové plochy jsou konstruovány na
        Světlomet a jeho odrazové plochy jsou konstruovány na přesnou polohu vlákna žárovky. LED nebo třeba HID tuto polohu nedodrží a pak to svítí všude možně a oslňuje. U sufitky v interiéru to vem čert, ale u světlometu je to prasárna.

        1. Přesně tak. Kdo si dá nějaké takové žárovky do auta,
          Přesně tak. Kdo si dá nějaké takové žárovky do auta, tomu nakakat na ruce a nepustit ho tejden k vodě.

          Nevím co má škodovka za žárovky. H4 už je docela přežitek.
          Většinou se dneska dávají H7 s kombinací H1, pokud se nepletu.
          Výhoda je, že pak můžou svítit oba světlomety naráz narozdíl od dvouvláknové H4, která by se přehřála.
          ION to tak má a svítí moc hezky. Až jsem byl překvapenej.
          Potkávací svítí pořád a jen se připínají dálkové.

            1. Jde o vývojově 13 let starý elektromobil bez reálné
              Jde o vývojově 13 let starý elektromobil bez reálné konkurence, takže taky beze změny v čemkoli. iMiev dokonce letos zmizel i z nabídky rakouského Mitsubishi. Ještě v roce 2019 ho tam měli za půl milionu Kč ve verzi 2019, včetně v EU povinného měření tlaku v pneumatikách. Na budoucnost legendárních trojčat jsem proto zvědavý.

              1. Je mi jasne, se Mitsu trojcata su uz historicke kusky. Mam dva
                Je mi jasne, se Mitsu trojcata su uz historicke kusky. Mam dva i-MiEV-y, r.2013 a r.2015, oba maju LED-kove stretavacie svetla. Denne su tiez LED-kove, ostatne klasika. Meranie tlaku ma r.2015, r.2013 nema.
                Predpokladam, ze teraz, ked v relativne dobrych poctoch nastupuju VW trojcata, zrejme Mitsu trojcata prestanu vyrabat. Ceny ojazdenych Mitsu trojciat by mali klesnut.

                1. Vidno, žialbohu, je tých mališkostí viacej, čo
                  Vidno, žialbohu, je tých mališkostí viacej, čo francúzski súdruhovia z Ionov a Zer vybrali. Lebo európskému súdruhovi ich netreba. 🙁

      2. Bohužel, pokud není reflektor homologovaný na použití LED
        Bohužel, pokud není reflektor homologovaný na použití LED (nebo homologované jako celek – LED reflektor), tak tam žádnou LEDku legálně stejně dát nesmíte. Dávali jsem před časem v tomto směru dotaz na TÜV. Pokud tedy máte nějaké vozidlo, co moc nesvítí, typicky třeba starší motorku nebo skútr,tak to při současné legislativě nemá řešení.

    1. 1) Citigo-e nemá H4, ale dvě samostatné žárovky (asi H7 +
      1) Citigo-e nemá H4, ale dvě samostatné žárovky (asi H7 + H7 – nevím nerozebíral jsem) pro potkávací a dálkové světlo v každém světlometu – tedy má i dvě samostatné paraboly. Při dálkových to vypadá, že svítí obě žárovky současně. (V porovnání s e-up první generace Citigo svítí MNOHEM lépe)
      2) Náhradu potkávacích/dálkových halogenek za LED považuji za prasárnu ohrožující ostatní účastníky provozu. Stejně to vidím i „přestavbovými xenonovými sadami HID“, které oslňují v 95% případů.
      V případě zjištění takové „přestavby“ světel při nehodě počítejte minimálně se spoluvinou (když viník řekne, že jste ho oslnil). O tom že neprojdete přes STK není potřeba pochybovat.

      1. Ano, to souhlasí. Ale přišlo by mi fér o tom informovat v
        Ano, to souhlasí. Ale přišlo by mi fér o tom informovat v článku. Protože pro zákazníka je podstatné, kolik za to auto zaplatí. A není to 480, ale 450 tisíc, tečka. To není jako když si uhádá slevu u konkrétního dealera, toto je oficiální bonus od automobilky, něco jako nabící Renault u Zoe.

Napsat komentář