Škoda Auto a VŠB – Technická univerzita Ostrava rozvíjejí automatickou jízdu v konvoji

Na nové koncepci asistenčních systémů, nazvané „Follow the Vehicle“, automobilka spolupracuje s VŠB – Technickou univerzitou Ostrava.

Plug-in hybridy Škoda Superb iV slouží k testování jízdy v konvoji v areálu univerzitního kampusu. Partneři v projektu rozvíjí technologie smart cities a inteligentní transportní systémy.
foto: Škoda

Škoda AUto a VŠB – Technická univerzita Ostrava spolupracují na koncepci nových asistenčních systémů v rámci společného projektu „Follow the Vehicle“. Princip této technologie spočívá v tom, že vůz jedoucí samostatně bez řidiče je ovládán řidičem ve voze před ním.

Ve vývoji a testování technologie pomáhají dva plug-in hybridy Škoda Superb iV, které se v současnosti podrobují jízdním zkouškám v uzavřeném areálu univerzitního kampusu.

Myšlenka „Follow the Vehicle“ se řídí jednoduchým principem: dvě auta, jeden řidič. Nadřízený vůz řízený člověkem určuje všechny relevantní parametry, jako rychlost, směr, trasu, jízdní dráhu či cílovou destinaci.

Mnohá data týkající se pohybů volantu, akcelerace a brzdění získává podřízený vůz bezdrátovým přenosem z vozu vpředu. Druhý vůz jede za prvním vozem ve vzdálenosti až deseti metrů.

Před zahájením jízdy se oba vozy identifikují prostřednictvím digitálního kódu. Testovací vozy, dva Škoda SUperb iV, jsou vybaveny hardwarovým a softwarovým rozhraním i vysoce moderními technologiemi založenými na technologii smart cities a inteligentních dopravních systémech.

Testovací vozy sledují dopravní infrastrukturu a komunikují přes Car-to-X. Výměna dat probíhá prostřednictvím standardu pro automobilovou komunikaci ETSI ITS-G5 a také mobilních sítí 4G/LTE a 5G.

Plug-in hybridy Škoda Superb iV

Plug-in hybridy Škoda Superb iV
foto: Škoda Auto

Christian Strube, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast Technického vývoje, uvádí: „‘Follow the Vehicle‘ ilustruje vysoké technické standardy našich současných asistenčních systémů a demonstruje, co všechno nám tyto systémy v kombinaci s dalšími technologiemi umožní v oblasti
autonomního řízení. Projekt nám také umožňuje upevnit si roli propagátora vzdělávání v technické oblasti v České republice. Těší nás, že můžeme spolupracovat se studenty a výzkumníky z Technické univerzity Ostrava, kteří svými nápady, odborností a odhodláním našemu společnému projektu přispívají.“

Profesor Václav Snášel, rektor VŠB-TUO, zdůrazňuje: „V rámci projektu Národního centra kompetence – Kybernetika a umělá inteligence (TAČR), který realizovaný vývoj a výzkum systému autonomní jízdy zastřešuje, se nám podařilo spojit zkušené výzkumníky a studenty z několika odborných oblastí, jelikož autonomní řízení vozidel vyžaduje multidisciplinární přístupy. Díky aktivní spolupráci došlo k vytvoření principů a efektivních vazeb mezi expertními týmy univerzity a vývojem ŠKODA AUTO. Věříme v další prohlubování spolupráce, odborný růst i zapojení nových mladých výzkumníků z čehož bude těžit český autoprůmysl.“

K rozeznávání obrazu a identifikaci trojrozměrných objektů v okolí plug-in hybridy Škoda Superb iV využívají senzory, které jsou dodatečně vybaveny kamerovým systémem, speciálními senzory, radarovými systémy a komunikační jednotkou.

Zkušební vozy „Follow the Vehicle“ tak čtou celou řadu různých údajů, například aktuální polohu vozidla a parametry související s řízením. Systémy také sledují okolí vozu a aktuální provoz v reálném čase.

tisková zpráva

7 Comments on “Škoda Auto a VŠB – Technická univerzita Ostrava rozvíjejí automatickou jízdu v konvoji”

  1. Mě to příde jako blbost. Ten systém musí umět téměř
    Mě to příde jako blbost. Ten systém musí umět téměř vše co autonomní řízení.
    Může třeba vypadnout komunikace s předchozím vozem.
    Může do cesty vstoupit chodec.
    Kdo kdy s někým jel ve dvou autech, tak jistě ví, že né vždy se daří jet spolu.
    Semavory, někdo mezi vás vjede. Při vyjíždění z vedlejší to první stihne, druhý ne, atd…

    Ale jo, ať si děcka ve školej hrajou. Třeba někoho napadne něco inovativního.

    1. V první řadě je to univerzitní projekt, který má
      V první řadě je to univerzitní projekt, který má vychovat nové inženýry v oblasti autonomních systémů a zpracování obrazu. Takoví se nedají vytisknout. Takoví se musí vychovat.

      Je to pilotní projekt. A pokud bude úspěšný, tak na něj navážou další. Je dobé vidět, že Škoda má zájem podporovat vzdělávání.

      1. Jo takovejch vychovanejch inženýrů je plnej Folcwágen,
        Jo takovejch vychovanejch inženýrů je plnej Folcwágen, Škodofka a jiný dinosauři a pak se všichni sejdou u lumena Rimaca a žadoněj vo know how bo ta jejich armáda přeplacenejch inženýřů vymyslela houno a jen naplnili letiště mrtvejma plechofkama. Když jim předtím klepal Rimac na dveře tak mu ani neotevřeli.

        http://www.hybrid.cz/porsche-koupilo-10-podil-v-chorvatske-automobilce-rimac
        https://www.czechcrunch.cz/2019/05/hyundai-a-kia-investuji-2-miliardy-korun-do-chorvatskeho-rimacu-odmenou-bude-elektricky-supersport/
        https://www.autorevue.cz/vw-se-chce-zbavit-bugatti-znacku-udajne-zamysli-prodat-chorvatskemu-rimacu
        https://www.carthrottle.com/post/the-rimac-powered-pininfarina-battista-shocks-geneva-with-1877bhp/
        https://www.cadcam-group.eu/blog/news/rimac-as-a-key-partner-of-aston-martin
        https://www.motorauthority.com/news/1127943_the-koenigsegg-regera-s-battery-pack-is-made-by-rimac

        VW koumá a vyrábí EV už 44 let a pořád jsou 10 let pozadu a pak je poráží kdejakej startup z garáže.
        https://dyler.com/posts/126/the-volkswagen-elektro-golf-an-electric-car-from-1976
        V 76 bylo Muskovi 5 let.

        Dinosauři si pěstujou království průměrnosti, jakmile je tam někdo talentovanej nebo úspěšnej tak ho závistivci vyštípou nebo radši sám odejde protože ho celej ten moloch svou těžkopádností demotivuje. Na kecech kravaťáckejch psychopatů o fjůčr a lídr a mávání s milionama se úspěch postavit nedá.

        Z BMW odešel celej tým co vyvinul i3 a i8 a zůstala po nich 8 letá díra. Dizajner je teď v Canoo, inženýři v Bytonu, šéf manažer zachraňuje Faraday. Canoo je 200 let před dinosaurama. Do Canoo přišel s prosíkem obr Kia/Hjůdaj a chce jejich univerzální skejtbordovou platformu. https://www.motorauthority.com/news/1127083_future-hyundai-and-kia-evs-to-use-platform-developed-with-canoo
        Nadějnej Byton skejsnul na vměšování Čínskej komoušů z vlády a znechucenej manažer radši odešel se pokusit zachránit beznadějnej Faraday.

        Talenty škola taky nevychová, ty se roděj.

  2. A co když ten řidič vepředu usne a sjede mimo cestu? To ho
    A co když ten řidič vepředu usne a sjede mimo cestu? To ho tam ta ostatní vozidla budou slepě následovat? A jsem taky zvědavý, jak se všechny takovéto inteligentní systémy budou bránit případným hackerům a jiným srandistům 😛

Napsat komentář